abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219233588
En zo was het ineens alweer Fotografica Hilversum.

Weinig manualfocus spektakel. Wél is het ecosysteem rondom mijn EOS'sen uitgebreid met een Tamron A17 70-300mm met die geinige macrostand, een ouwe 28-105mm USM standaardzoom en een hele ouwe EF 100mm macro, nog zonder USM en andere afkortingen maar best wel rap en op het eerste gezicht loeischerp.
Het aantal handelaren lijkt wat af te nemen, het was qua bezoekers echter drukker dan ik had verwacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 19:19:08 ]
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 19:22:06 #127
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219233637
Ik heb weer es overgeslagen. Ik wou wat dingetjes aan m'n huis afmaken en het was bovendien mooi weer dus wou ook nog eventjes buiten spelen met een camera.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219233735
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 19:22 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb weer es overgeslagen. Ik wou wat dingetjes aan m'n huis afmaken en het was bovendien mooi weer dus wou ook nog eventjes buiten spelen met een camera.
Vooral dat laatste was inderdaad ook bijzonder aantrekkelijk.

Wel opvallend is dat die fotograficabeurzen steeds vroeger afgelopen zijn. Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik vanuit Houten in het donker thuis kwam. Nu begonnen de eerste handelaren al om half twee voorzichtig de boel opruimklaar te maken.

Hopelijk bij de voorjaarseditie weer rare manualfocuslenzen. Er lag nu wel het nodige maar dat was allemaal óf wat gewoontjes óf ik had het al :')
pi_219271681
Nog maar een week geleden zat er nog blad aan en kleur in en was het vooral droog :')

Herfst by Ouwesok, on Flickr
pi_219271731
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:38 schreef Ouwesok het volgende:
Nog maar een week geleden zat er nog blad aan en kleur in en was het vooral droog :')

[ link | afbeelding ]Herfst by Ouwesok, on Flickr
Mooi foto :)

Jij woont duidelijk niet hier in de buurt,
nog steeds wel blad aan (een deel van de) bomen. En het is nog redelijk droog ook.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_219280920
De Canon EF 2.8/100mm die ik vorige week op Fotografica Hilversum aan de collectie toevoegde was inderdaad een wat vreemd exemplaar. Het blijkt de voorganger te zijn geweest van de roemruchte 100mm macro met USM en hij stamt uit 1990. Geen rooie ringetjes, geen afkortingen, gewoon een 2.8/100mm macro.
Ook geen internal focussing, wel iets dat erop lijkt en dat ik al kende van mijn Tokina AT-x M90 en de Tamron 72B ofwel de lens rekt niet zo ver uit als je op grond van zijn brandpunt zou vermoeden. De latere USM-versie was volledig 'internal focussing' en die wordt dus ook niet langer of korter als ie focust.

Zo ziet ie er ongeveer uit


Op de 6D focust ie ondanks geen USM verrassend rap, wel focust ie wat aarzelend wegens oudere AF-techniek.

Van wat ik tot nog toe heb gezien oogt ie minstens zo scherp als je van een macrolens mag verwachten.

Vanmiddag even een proefrondje gemaakt in Burgers Mangrove, wel met flits want het licht was er vandaag totaal niet.

Voorbeeldje met dat geen licht op ISO10.000. Hij is wel om blij van te worden
Canon EF 2.8/100mm macro by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2025 20:06:12 ]
  zondag 16 november 2025 @ 20:13:02 #132
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_219281073
Ik ben eindelijk klaar met het selecteren en nabewerken van mijn foto's van de zomervakantie.
Vietnam is een mooie bestemming!
Lanterns by Gilles den Bandt, on Flickr
Ik ben duidelijk verleerd hoe je hier fotos vanuit Flickr plaatst... Die knop werkt dus niet meer?

[ Bericht 19% gewijzigd door Schanulleke op 16-11-2025 20:38:46 ]
Life is what you make it.
  Moderator zondag 16 november 2025 @ 20:23:43 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219281160
Is er ook nog een 100mm USM macro geweest? Of is deze direct opgevolgd door de 100 IS USM L?. Maar ziet er prima uit, mooie kleuren

Je link doet het niet @Schanulleke
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 16 november 2025 @ 20:25:16 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219281175
De Flickr knop het ik nog nooit werkend gehad.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 16 november 2025 @ 20:39:55 #135
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_219281283
Nu zou het wel moeten werken volgens mij.

20250720-DSC_9484 by Gilles den Bandt, on Flickr
Life is what you make it.
  Moderator zondag 16 november 2025 @ 20:44:24 #136
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219281331
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2025 20:39 schreef Schanulleke het volgende:
Nu zou het wel moeten werken volgens mij.

[ link | afbeelding ]20250720-DSC_9484 by Gilles den Bandt, on Flickr
Klopt, deze had ik inmiddels ook gevonden. Mooie foto
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219281432
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 20:23 schreef derLudolf het volgende:
Is er ook nog een 100mm USM macro geweest? Of is deze direct opgevolgd door de 100 IS USM L?. Maar ziet er prima uit, mooie kleuren

Deze, dus zonder afko's verscheen in 1990, in 2000 kwam die L-variant met USM erbij en in 2009 verscheen de versie van die L met een stabilisator.
Afgezien van die USM en stabilisatie zijn het drie onderling totaal verschillende lenzen. Aangezien ik wel alle specs kan vinden maar de prijs alleen in Yen's staat aangegeven zou het me niet verwonderen dat deze lens aanvankelijk niet voor de Europese markt bestemd was. De USM-variant is niet bepaald zeldzaam, deze oerversie zonder USM was eigenlijk de eerste die ik tegenkwam.
  Moderator zondag 16 november 2025 @ 21:08:46 #138
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219281485
Pas de huidige versie is een L, daarvoor non-L USM. Die zou ik nog wel es willen hebben.
https://www.kamera-expres(...)ro-occasion-12545291
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219281515
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 21:08 schreef derLudolf het volgende:
Pas de huidige versie is een L, daarvoor non-L USM. Die zou ik nog wel es willen hebben.
https://www.kamera-expres(...)ro-occasion-12545291
Ik was even in de veronderstelling dat die tweede macro ook een L was maar kennelijk niet. Neemt niet weg dat het inderdaad een hele goeie macrolens is waarbij ik er meteen bij moet melden dat ik eigenlijk nog nooit een slechte,zelfs niet een minder goeie macrolens heb gezien.
pi_219281519
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2025 20:13 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ben eindelijk klaar met het selecteren en nabewerken van mijn foto's van de zomervakantie.
Vietnam is een mooie bestemming!
[ link | afbeelding ]Lanterns by Gilles den Bandt, on Flickr
Ik ben duidelijk verleerd hoe je hier fotos vanuit Flickr plaatst... Die knop werkt dus niet meer?
Kleurtjes O+
pi_219327343
Toen er licht was geen tijd en toen er licht was geen tijd ofwel de camera's hebben gezwegen dit weekend.

Gelukkig nog zat opnamen van eerder dit jaar om zo af en toe eens iets mee te doen.

Herfstblaadje met de A58 en de Sony 2.8/50mm macro
Herfst by Ouwesok, on Flickr
pi_219437682
Het lijkt bijna niet te mogen de laatste tijd. Is het fotografeerweer dan heb ik geen tijd, zodra ik tijd heb betrekt de lucht.

Vanmiddag weer aardedonker. Toch even naar buiten al pak ik maar één vogeltje.

Erithacus rubecula by Ouwesok, on Flickr

Met de EOS6D en de Tamron 75D 5.6/200-400mm
pi_219495693
Ik had weer eens zin in manualfocus en dus vertrok ik met de Sony A7 en de Soligor/Kobori 120-600mm.

Het licht had andere plannen en dus werd het geen overdaad aan plaatjes. Bij het laatste portie licht zie ik ineens staartmezen die iets langer blijven zitten dan te doen gebruikelijk. Normaal zijn ze na een kwart seconde weer weg, nu bleven ze soms anderhalve seconce zichtbaar.
Iso skyhigh en toch maar proberen en dan is met een ouwe manualfocuszoom de uitdaging toch wat groot, onderstaand was het hoogst haalbare

Aegithalos caudatus by Ouwesok, on Flickr
  Moderator zondag 14 december 2025 @ 21:22:15 #144
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219496631
De foto's doen het niet
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219497916
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 21:22 schreef derLudolf het volgende:
De foto's doen het niet
Hm, bij mij werkt het normaal op alle devices.

Zaterdagmiddag nog wel wat licht maar weinig vogels dus dan maar metalen vogels fotograferen (of composiet als dat toevallig overvliegt)

Op de A58 stond de Minolta 8/500mm spiegeltele en in de lucht boven me hing een helikopter en toen ik de freeze in mijn zoeker zag was het toch even schrikken van de rotorbladen. Lag het aan mijn sluiter :?

Airbus H160 by Ouwesok, on Flickr

Het bleek mee te vallen, de heli in kwestie is een Airbus H160 met een nogal innovatieve rotor, de Blue Edge rotor. Die maffe vorm is bedoeld om vortexen op de rotortip tegen te gaan die een heli zo rumoerig maken. Dat lijkt aardig gelukt, de H160 maakt beduidend minder herrie dan je op grond van zijn formaat verwacht.
  Moderator dinsdag 16 december 2025 @ 21:10:01 #146
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219512834
Ja nu ook hier. Frappant.

Geen verstand van kinderwoorden, maar een Mamiya RB lijkt me toch wel wat zwaar voor kinderen.
https://nos.nl/artikel/25(...)rd-van-het-jaar-2025
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219548177
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2025 21:10 schreef derLudolf het volgende:
Ja nu ook hier. Frappant.

Geen verstand van kinderwoorden, maar een Mamiya RB lijkt me toch wel wat zwaar voor kinderen.
https://nos.nl/artikel/25(...)rd-van-het-jaar-2025
Het zal best wel hilarisch uitpakken als je er kinderen mee fotografeert. Die sixseven staat er vrij prominent voorop :')
pi_219548236
Grauwe en mistige bedoening vandaag. Tijd om er eens op uit te trekken met een lens die ik afgelopen zomer soort van per ongeluk opdeed en die nog weinig vlieguren bij mij had, een Sony 1.4/50mm die met een adapter prima samenspeelt met mijn A7. Met dit weer best wel leuk om mee te spelen :Y

Sony 1.4/50mm by Ouwesok, on Flickr

De lens is zo goed als identiek aan de eerste 1.4/50mm AF die Minolta eind jaren tachtig uitbracht. Naast wat kleine optische verbeteringen is vooral de AF beduidend beter en vooral sneller. De lens heeft nog wél de herkenbare eigenschappen van een Minolta AF-lens.
pi_219556610
Zo, kortste dag zit er ook weer op
Sunset by Ouwesok, on Flickr
  dinsdag 23 december 2025 @ 19:40:55 #150
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219570984
Ik kopieer hem maar eventjes hierheen, voor diegenen die Erik nog meegemaakt hebben in FOT:

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:32 schreef Ang3l het volgende:
Veel te jong overleden: @:Tha_Erik
08-02-1989 / 14-12-2025

:'(

Kreeg het net te horen via een vriend. Al tijden niet meer gezien, maar in de gloriedagen veel ontMoet en mee gepraat in het [HOMO] topic en Songfestival topics. Behoorlijk acrtief geweest hier op fok.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')