Dit.quote:
Lieve meid, dit is ook even moeilijk want je wordt denk ik heen en weer geslingerd tussen wat je moeder en je broer willen. Maar… jij bent er ook nog.quote:Op zondag 10 november 2024 03:28 schreef ChildoftheStars het volgende:
Een ding weet ik wel... dit geeft me slapeloze nachten
Hoe weet je waar een grens ligt en wiens grens het belangrijkste is?
Voor mij is het gemakkelijker als broer het weet, voor moeder is het gemakkelijker als hij het niet weet... de situatie draait om haar...
Ik snap wat jullie zeggen en dat ga ik haar vertellen.
Alleen zoals ik zei; kan er niet van slapen...
Ik lees nergens wat haar broer wil. Wat moeder wil, is duidelijk. Kan het zijn dat broer ook geen contact wil (correct me if I'm wrong)?quote:Op zondag 10 november 2024 03:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Lieve meid, dit is ook even moeilijk want je wordt denk ik heen en weer geslingerd tussen wat je moeder en je broer willen. Maar… jij bent er ook nog.
Ik denk aan je manier van schrijven te zien dat de positie die je nu hebt, zo tussen je broer en je moeder, dingen losmaakt uit het verleden. Dat is altijd heel moeilijk. Vroeger zat je in hetzelfde schuitje: de vrede tussen hen bewaren. Misschien is de paniek die je voelt wel van vroeger.quote:Op zondag 10 november 2024 04:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het allerlaatste wat ik wil is een conflict met mijn moeder. Dat wil ik absoluut niet. Ik ben nu de enige steun en toeverlaat die ze heeft en dat is heilig voor mij
Natuurlijk wil ik ook geen conflict met mijn broer. Alleen zoals ik zei; met hem heb ik amper contact en een hele geschiedenis
Echter bestaat er ook nog ethiek. En ik sta precies in het midden. Mijn moeders wensen zijn belangrijk. Echter de gevoelens van mijn broer ook
Ook zijn zulke dingen niet bespreekbaar met mijn broer. Als het een beetje naar wordt gaat zijn kop in het zand en komen er harde, domme grappen
Voorbeeld; ik wilde met hem bespreken dat ik geen uitvaartverzekering kan aanvragen. Zijn reactie was dat hij me liet opzetten. Terwijl ik hem serieus wilde uitleggen hoe hij dat in dat geval moet regelen
De laatste keer dat er contact tussen broer en moeder was, was toen ik een suïcidepoging deed. Ze willen niet vertellen wat er plaatsgevonden heeft, maar toen was het stuk tussen hen (mijn schuld dus).
Daarnaast ben ik vanaf heel klein dat ik letterlijk en figuurlijk tussen hen insta en de lieve vrede bewaard. Tot ik wat deed
Sowieso licht ik hem direct in na overlijden... notaris is te lomp
Dit rakelt ook gewoon veel trauma op... en veel conflict
DUS NIET!quote:Op zondag 10 november 2024 04:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
De laatste keer dat er contact tussen broer en moeder was, was toen ik een suïcidepoging deed. Ze willen niet vertellen wat er plaatsgevonden heeft, maar toen was het stuk tussen hen (mijn schuld dus).
Zo zou ik ook redeneren. Je kunt het dan met moeder eens zijn of niet, maar zou de wens wel respecteren. Wellicht nog proberen met haar te praten zodat haar mening eventueel nog verandert, maar that's it.quote:Op zondag 10 november 2024 04:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik neig er trouwens naar de wens van moeder te respecteren: het is háár gezondheid, háár medische doopceel. Als zij beslist niet wil dat broer daarover geïnformeerd wordt, is dat 100% de keuze van moeder.
Hier ben ik het 100% mee eens. Het gaat hier niet om kleuters maar om volwassenen.quote:Op zondag 10 november 2024 04:40 schreef r_one het volgende:
[..]
DUS NIET!
Je kunt wel overal de schuld van op je nemen maar aan die breuk heb jij geen enkele schuld! Het zijn 2 volwassen mensen met hun eigen keuzes en verantwoordelijkheden.
Niet twijfelen, je bek houden.quote:
De stervende in kwestie zou ook even na kunnen denken over de wensen van degenen die ze achterlaat, maar blijkbaar mag je dat dan niet meer van een verantwoordelijke volwassene verwachten.quote:Op zondag 10 november 2024 08:50 schreef Panthera1984 het volgende:
Zelf zou ik de wensen van de stervende hoger achten dan de wensen van hen die achterblijven. Het zijn tenslotte toch de laatste wensen. Daarnaast is het prettig voor zowel jou als je moeder wanneer jullie in deze laatste fase nog wat steun aan elkaar hebben en er niet nu nog allerlei onzekere factoren worden toegevoegd aan de situatie.
Wachten tot de notaris hem een berichtje doet zou ik dan ook weer niet doen, maar inderdaad wel gewoon netjes inlichten na overlijden.
Misschien is dit wel een reden dat niet alle adviezen op Fok! een goed idee zijn. Als dat zo is, kan ik mij er niets bij voorstellen, omdat ik zoiets nooit ervaren heb.quote:Op zondag 10 november 2024 10:03 schreef Leandra het volgende:
Is je broer degene die je misbruikt heeft en is dat de reden dat je moeder geen contact meer met hem heeft?
Jij leeft straks verder en dan heb jij nog wel je broer in je leven zoals je die nu hebt, wil je die status quo van nu verslechteren dan vertel je niks en laat je het er op aan komen.quote:Op zondag 10 november 2024 01:40 schreef ChildoftheStars het volgende:
Sorry voor de topicdiarree, maar hier zit ik echt mee en hoop wat advies
Mijn familie bestaat uit mijn moeder en mijn broer (en zijn gezin) en ikzelf
De verhoudingen rondom mijn broer zijn erg complex. Broer en moeder praten al jaren niet meer met elkaar (zelfs een verjaardags-appje kan er niet vanaf) en dan heb je mij die er tussen hangt. Met mijn moeder ben ik heel erg close. Met mijn broer heb ik contact op een heel oppervlakkig niveau (een like op social media en een appje wanneer nodig. Extra complex door misbruikgeschiedens e.d. veel trauma rondom mijn broer)
Nu mag ik van mijn moeder niks tegen mijn broer zeggen omtrent haar toestand. Als het aan haar ligt krijgt hij pas bericht na de crematie. Dat gaat mij te ver... haar reactie op de vraag of ik broer mag vertellen was :
"Hij krijgt vanzelf een briefje van de notaris "
Echter zouden jullie je mond houden? En wat zouden jullie communiceren als er sprake is van euthanasie (waar ik in dat geval bij ben)? Ik sta tussen twee kampen in en heb nul idee wat ik moet doen. Wat fair is
Beetje story of my life. Sta tot het einde als de VN tussen hen in en ik weet in dit geval niet wat te doen...
Je moeder hoeft het niet te weten, als dit haar pijn doet dan kan je dit misschien maar beter zo laten, wat je wel van te voren moet bedenken is hoe je broer er mee om zal gaan en dat hij niet onverwachts opeens naast haar bed staat want dat zou dan een hele schok kunnen zijn.quote:Op zondag 10 november 2024 03:28 schreef ChildoftheStars het volgende:
Een ding weet ik wel... dit geeft me slapeloze nachten
Hoe weet je waar een grens ligt en wiens grens het belangrijkste is?
Voor mij is het gemakkelijker als broer het weet, voor moeder is het gemakkelijker als hij het niet weet... de situatie draait om haar...
Ik snap wat jullie zeggen en dat ga ik haar vertellen.
Alleen zoals ik zei; kan er niet van slapen...
Dan moet je maar hopen dat broer daarin mee gaat.quote:Op zondag 10 november 2024 10:45 schreef daniela_007 het volgende:
Ik zou het wel aan je broer vertellen en dat hij dan zgn. nergens van weet.
Zo is hij op de hoogte.
Dat is een zin die je moet onthouden en bij discussies kan je die makkelijk gebruiken.quote:Op zondag 10 november 2024 12:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb er altijd tussenin gestaan, en zo sluiten we het ook maar af.
Wat mooi en respectvol (en assertief ) besloten en omschreven. En geweldig beargumenteerd (broer, lees je mee?)quote:Op zondag 10 november 2024 12:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben het met jullie eens. De laatste wensen van mijn moeder vind ik belangrijker dan mijn broer. Het is haar proces en zij maakt daarin de keuzes. Broer en moeder hebben een heel moeilijke geschiedenis, die speelt vanaf zijn tiende (en hij is nu negenendertig). Die twee zijn elkaars bloedgroep niet.
Contact met mijn moeder is zoveel meer belangrijk dat mijn broer voor mij. Sorry, maar er is zoveel gebeurd dat ik daar nu zo over denk. Hoe dat uitpakt zie ik wel later...
Ik heb wel met haar besproken of ik het met hem moet bespreken, dat was een duidelijke NEE. Dus ik doe het niet
En het is uiteindelijk haar keus...
Oef wat een pittige situatie! Kan je keuze goed voorstellen.quote:Op zondag 10 november 2024 13:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou ja het ligt vooral aan de houding van je broer richting je moeder, als in, zijn er redenen voor dat hij niet praat met jullie moeder?
Ik heb zelf zo’n situatie maar dan tussen zus en moeder.
Zus laat al ruim 20 jaar niks meer horen richting moeder of mijzelf, wij hebben beide nooit iets misdaan maar ze kiest al jaren puur voor haarzelf.
Vorig jaar vader overleden, politie had mij gebeld in plaats van “oudste”, weet niet waarom maar enfin.
Ik heb wel contact gezocht met zus, situatie uitlegt dat hij op dat moment dan, in het ziekenhuis ligt etc.
Tijdens afwikkeling erfenis, wat een behoorlijke rompslomp is, wel contact tussen zus en mijzelf.
Dat leek eindelijk normaal te gaan.
We zijn nu op het einde van het verhaal qua erfenis afwikkeling wat eraan zat te komen zo in september, restant zal worden uitgekeerd deze week gok ik, ik ben dan zo iemand die zo open is als een boek en zeg gewoon van goh, wil je graag nog contact houden of hoe kijk je er tegen aan? Omdat we elkaar 20+ jaar links hebben laten liggen en dat is toch zonde. (Nou ja zij heeft mij links laten liggen maar hey diplomatiek zijn)
Geen enkele reactie meer, berichten worden niet eens gelezen, reageert wel op appjes van notaris dus aan haar telefoon ligt het niet.
Dan ben je geen zus meer van mij, als moeder overlijd of wat anders, ze krijgt niks te horen.
Dank je welquote:Op zondag 10 november 2024 13:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat mooi en respectvol (en assertief ) besloten en omschreven. En geweldig beargumenteerd (broer, lees je mee?)
Als jouw band met je broer nou goed en hecht was, zou ik aan het twijfelen komen. Maar dat is die niet (en dat ligt niet aan jou!) dus dan is de band met je moeder 1000x belangrijker. Die ging ik ook niet op het spel zetten voor een 'horkerige' broer.
"Maar je moet met hem verder" .... mwoa .... op dezelfde voet (of als hij jou iets kwalijk wil nemen nog afstandelijker), die band is al niet best dus zoveel heb je niet te verliezen.
GOEDE KEUZE!!!
Wachten op een bericht van de notaris gaat me dan weer te ver, maar zo sta je er zelf ook al in. Stuur hem t.z.t. een overlijdenskaart, of bel hem voor mij part even (zakelijk houden!). Dan is het zijn keuze of (en hoe) hij op de uitvaart wil komen. Of niet.
En dát is het allerbelangrijkste!quote:Op zondag 10 november 2024 13:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Merk wel dat ik er meer vrede mee heb.
Knuffel voor jou, je moet doen wat voor jou goed voelt.quote:Op zondag 10 november 2024 12:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie wel voor alle reacties, ik heb ze met zorg gelezen. Sorry voor de late reactie. Eerst wilde ik niet via de telefoon reageren (zo op de laptop is fijner) en ik heb even drie uurtjes geslapen
Ik ben het met jullie eens. De laatste wensen van mijn moeder vind ik belangrijker dan mijn broer. Het is haar proces en zij maakt daarin de keuzes. Broer en moeder hebben een heel moeilijke geschiedenis, die speelt vanaf zijn tiende (en hij is nu negenendertig). Die twee zijn elkaars bloedgroep niet.
Contact met mijn moeder is zoveel meer belangrijk dat mijn broer voor mij. Sorry, maar er is zoveel gebeurd dat ik daar nu zo over denk. Hoe dat uitpakt zie ik wel later...
Ik heb wel met haar besproken of ik het met hem moet bespreken, dat was een duidelijke NEE. Dus ik doe het niet
En het is uiteindelijk haar keus...
Even een dikke knuffel voor iedereen hier, ik waardeer het enorm!
Stop met jezelf overal de schuld van te gevenquote:Op zondag 10 november 2024 04:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het allerlaatste wat ik wil is een conflict met mijn moeder. Dat wil ik absoluut niet. Ik ben nu de enige steun en toeverlaat die ze heeft en dat is heilig voor mij
Natuurlijk wil ik ook geen conflict met mijn broer. Alleen zoals ik zei; met hem heb ik amper contact en een hele geschiedenis
Echter bestaat er ook nog ethiek. En ik sta precies in het midden. Mijn moeders wensen zijn belangrijk. Echter de gevoelens van mijn broer ook
Ook zijn zulke dingen niet bespreekbaar met mijn broer. Als het een beetje naar wordt gaat zijn kop in het zand en komen er harde, domme grappen
Voorbeeld; ik wilde met hem bespreken dat ik geen uitvaartverzekering kan aanvragen. Zijn reactie was dat hij me liet opzetten. Terwijl ik hem serieus wilde uitleggen hoe hij dat in dat geval moet regelen
Daarnaast ben ik vanaf heel klein dat ik letterlijk en figuurlijk tussen hen insta en de lieve vrede bewaard. Tot ik wat deed
Sowieso licht ik hem direct in na overlijden... notaris is te lomp
Dit rakelt ook gewoon veel trauma op... en veel conflict
je hebt gelijk... in alles in je bericht. Het is niet fair, maar wel begrijpelijk.quote:Op zondag 10 november 2024 14:31 schreef greysbones het volgende:
[..]
Stop met jezelf overal de schuld van te geven
Potverdorie Cots
Mensen zijn volwassen en maken eigen keuzes die eigen consequenties hebben
Niet alles is jouw schuld.
De keuze die je moeder je laat is niet heel fair
Al begrijp ik haar wel deels, maar jij bent degene die achterblijft en verder moet met die keus die zij maakt .. niet helemaal eerlijk dus
Geef aan wat je wilt bij je moeder
En geef je broer minimale informatie
Wat een kaksituatie!!!!
Oh dat vind ik helemaal prima, misschien ben ik raar meequote:Op zondag 10 november 2024 15:58 schreef Leandra het volgende:
Ik zou het eerlijk gezegd te gek voor woorden vinden als ik samen met mijn zusje een cadeau voor mijn man zou kopen en we de kosten dan 50/50 zouden delen, het zou niet eens in me op komen.
En dan te bedenken dat mijn zusje tijdelijk wel heel veel bij ons in huis is
Maar nee, je niet druk maken omdat je niet de helft van het cadeau voor je schoonzus kunt betalen terwijl je broer de rest betaalt lijkt me niet meer dan logisch, dat je überhaupt meebetaalt aan een cadeau wat je broer aan zijn vrouw geeft vind ik al vrij ehm... bijzonder.
Niks mis met een dagboekverhaalquote:Op zondag 10 november 2024 14:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
je hebt gelijk... in alles in je bericht. Het is niet fair, maar wel begrijpelijk.
Al van kinds af aan kunnen die twee niet samen functioneren. Ik weet niet precies was het is. De laatste keer dat we samen waren met z'n allen (zeker vijftien jaar geleden) liep ik letterlijk van de één naar de ander om ze kalm te praten "hij/zij bedoelt het niet zo" en uitleggen hoe ermee om te gaan, op zo'n manier dat ze niet door hadden dat ik de boel stuurde.
Het is geen verrassing dat ze hem niet op de hoogte wil hebben.
En die twee waren zo heftig dat mijn schoonzus huilend wegliep van schrik (en om eerlijk te zijn, ik ging erachteraan, begreep ik amper haar reactie. Onder het mom van zo werken gezinnen toch). Om even een indicatie te geven van de band. Of het gebrek eraan eerder
En dan zeggen ze beiden dat ik me niet zo druk moet maken (niet alleen over hen, maar in het algemeen. Samen met mijn broer een cadeau voor de verjaardag van zijn vrouw kopen, kon niet 50% betalen, te duur. En dan krijg ik al een "relax ze is blij dat je mee doet" en dergelijke). En hetzelfde met kleine (en grote) dingen met mijn ma. Ik moet me altijd "niet zo druk maken", vraag me alleen af hoe
Sorry voor het dagboekverhaal , kwam er ineens uit. Zal wel gefrustreerd zijn of zo
Dank je welquote:Op zondag 10 november 2024 20:27 schreef greysbones het volgende:
[..]
Niks mis met een dagboekverhaal
Soms zijn dingen zoals ze zijn
Dat jij altijd als bemiddelaar hebt opgetreden kan niet anders dan slopend zijn geweest. Jezelf waarschijnlijk vaak op de derde plek gezet.
Ik hoop vooral dat je op 1 of andere manier de weg vindt om de laatste tijd met je moeder op een manier kunt vullen die prettig is voor je.
quote:Op zondag 10 november 2024 22:39 schreef Abid-Meher het volgende:
Als ze ruzie hebben of er zit zeer. Niet vertellen. Ik heb vaak meegemaakt dat boze kinderen nog even vlak voor het sterven hun ouder kwamen uitschelden omdat iemand in de familie het gezegd had, en het kind toch nog even zijn zeggetje wou doen. Maar je kan je broer beter inschatten dan ik, of dit gevaar aanwezig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |