In navolging van dit topic door
@Ouwesok:
FOT / Hobby'en met een compactcamera. Kan dat ?Update voor mensen die rond aan het zoeken zijn: de FZ300 is niet langer te krijgen.
De opvolger is de
Lumix DC-FZ82D.
Dit topic heeft er voor gezorgd dat ik twee jaar geleden de Panasonic FZ300 aanschafte. Deze camera heeft ervoor gezorgd dat ik op een betaalbare manier meer kon leren over foto- en videografie. Voor minder dan ¤500,- krijg je namelijk een redelijke camera die veel mogelijkheden biedt.
De sensor is echter zeer klein ( 1/2.3 inch ), dat is vergelijkbaar met wat je aantreft in een smartphone. Het maakt voor de beginner echter niks uit: je hebt voor het geld een prima camera met een 23-600 mm lens.
Persoonlijk schiet ik uitsluitend video in 4K, wat deze camera kan in 24 en 25 FPS. 1080p gebruik ik heel zelden, wanneer 50FPS vereist is.
Overdag met normale lichtomstandigheden is het belangrijk om de shutter speed in te stellen op 50. Dat betekent dat de camera 50 frames schiet per seconde. Wanneer je echter in slechte lichtomstandigheden aan het schieten bent is het handig om de shutter speed op 25 in te stellen, waardoor de sensor dubbel zo veel tijd heeft om de fotonen te registreren. Hierdoor kun je de ISO verlagen = minder digitale ruis.
Het werd hiermee voor mij mogelijk om video te schieten met een ISO waarde van 800, waarbij het beeld er nog relatief OK uit zag. Het nadeel is echter dat snel bewegende objecten wazig worden.