Echt zo'n non-oplossing.quote:Bus vol? Dan ga je maar liften, zegt Zeewolde tegen scholieren
Ouders van schoolgaande kinderen in Zeewolde zijn bezorgd over de 'oplossing' die de gemeente heeft verzonnen voor de vaak overvolle bussen.
Sinds begin deze week moedigt de gemeente mensen, onder wie scholieren, aan om als alternatief voor de bus te gaan liften. Er is ook een speciale liftershalte inclusief bijpassend bordje ingericht in de Polderwijk. Maar ouders zien hun kinderen liever niet instappen bij een wildvreemde.
"Ik zie wel dat de bussen 's ochtends erg vol zitten. Dat het wel echt een gestamp is. Sommige kinderen blijven ook staan, want ja, die passen er gewoon niet in. Dus het is wel handig", reageert een moeder bij Omroep Flevoland. "Maar ik vraag me af of ik mijn eigen kind zou laten meenemen."
Bomvol
Het probleem met de bussen naar Nijkerk en Harderwijk is drieledig. Zoals op zo veel plekken in Nederland vallen regelmatig bussen uit door personeelsgebrek. De bussen die wel komen, zijn vooral tijdens de ochtendspits bomvol. Bovendien rijden buiten de spitstijden nauwelijks bussen naar Nijkerk en Harderwijk.
In al die gevallen is liften een oplossing, schrijft de gemeente op de website. "Het plaatsen van een fysieke paal als liftershalte, maakt de vraag naar een lift voor automobilisten zichtbaar", aldus de gemeente. "Zo bieden we inwoners de mogelijkheid om elkaar een (duurzaam) handje te helpen."
Risicovol
Maar ouders hebben gemengde gevoelens. Dat geldt ook voor GroenLinks in de Provinciale Staten. Burgerstatenlid Lucas Kramer van die partij noemt het "fijn" dat gemeenten met oplossingen komen voor problemen met het openbaar vervoer. Maar een liftershalte is ook riskant voor minderjarigen, zegt Kramer, "juist omdat we niet weten wie de bestuurder van de auto is". Kramer benadrukt dat de provincie in plaats daarvan het openbaar vervoer zou moeten verbeteren, zodat een liftershalte niet nodig is.
Onder het van de week geplaatste liftershalte-bordje heeft de gemeente Zeewolde ook een QR-code aangebracht met tips voor lifters. Daar staat te lezen: "Stap niet in als er meerdere personen in de auto zitten" En "Deel je locatie als je meerijdt".
Snel van A naar B
Maar GroenLinks-politicus Kramer vindt dat onvoldoende. Hij verwacht niet dat scholieren de tips lezen. "Ze willen snel van A naar B. Dat kan gewoon beter met de bus dan door middel van liften."
Een moeder bij de halte heeft een andere oplossing. "In mijn tijd fietste ik vijftien kilometer," vertelt ze. "Ik zou zeggen: lekker meer gaan fietsen."
Dat is toch een vrij vreemd advies? Kinderen ontvoerende viespeuken werken juist vaak alleen.quote:Daar staat te lezen: "Stap niet in als er meerdere personen in de auto zitten"
Het is een speld bericht.quote:Op donderdag 7 november 2024 21:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is toch een vrij vreemd advies? Kinderen ontvoerende viespeuken werken juist vaak alleen.
Laten we op "onmogelijke oorden" het OV maar schrappen. Die mensen moeten maar gewoon in het eigen dorp blijven idd.quote:Op donderdag 7 november 2024 21:37 schreef Janneke141 het volgende:
Dus je gaat in een onmogelijk oord als Zeewolde wonen. Waar gewoon een middelbare school is, maar je je kinderen kennelijk toch aan de andere kant van de plas naar school moet sturen. En daarna ga je ook nog zeuren dat er te weinig bussen rijden?
Is 35 minuten met een E-bike.quote:Op vrijdag 8 november 2024 08:26 schreef 111210 het volgende:
Zeewolde harderwijk is 14 KM, dit fietste ik gewoon iedere dag naar de middelbare school in weer en wind. Snap het gejank niet zo…
Dat is niet echt een keuze:quote:Op donderdag 7 november 2024 21:37 schreef Janneke141 het volgende:
Dus je gaat in een onmogelijk oord als Zeewolde wonen. Waar gewoon een middelbare school is, maar je je kinderen kennelijk toch aan de andere kant van de plas naar school moet sturen.
https://rsgslingerbosleva(...)locaties/rsg-levant/quote:Voor havo en vwo stromen leerlingen na klas 3 door naar onze andere locatie RSG Slingerbos in Harderwijk.’
Er is gewoon OV, alleen niet als iedereen op hetzelfde moment met de bus wil.quote:Op vrijdag 8 november 2024 07:43 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Laten we op "onmogelijke oorden" het OV maar schrappen. Die mensen moeten maar gewoon in het eigen dorp blijven idd.
Goh, net zoals files ontstaan waar we ook spitsstroken aanleggen etc.quote:Op vrijdag 8 november 2024 08:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is gewoon OV, alleen niet als iedereen op hetzelfde moment met de bus wil.
En voor alle drie is dit bij piekdrukte eigenlijk niet oplosbaar. En bij het OV raakt de kosten/batenanalyse zelfs heel erg uit balans, omdat je op basis van de vraag in de spits (en die vraag neemt toe als het aanbod stijgt) een derde extra bussen moet aanschaffen die misschien vier ritten per dag rijden. Dat kan helemaal niet uit. Nou ja, of we moeten een busritje Zeewolde-Harderwijk 20 euro maken, maar dat zal ook wel weer niet de bedoeling zijn.quote:Op vrijdag 8 november 2024 08:53 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Goh, net zoals files ontstaan waar we ook spitsstroken aanleggen etc.
Iedereen wil tegelijk stroom, daarom werken we aan onze energie-infrastructuur.
Iedereen wil tegelijk met het OV, dan moeten we daar ook iets op verzinnen toch? Zeker aangezien het OV de duurzamere keuze is.
Natuurlijk wel. Je gaat op een plek wonen waar de huizen wat goedkoper zijn, maar je weet ook dat dat logistieke uitdagingen met zich meebrengt.quote:Jouw opmerking over het wonen in Zeewolde slaat natuurlijk nergens op.
Oké dan inderdaad mensen eigen schuld moeten ze daar maar niet gaan wonen. Kopen wel ff een huis in Amsterdam dan.quote:Op vrijdag 8 november 2024 08:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En voor alle drie is dit bij piekdrukte eigenlijk niet oplosbaar. En bij het OV raakt de kosten/batenanalyse zelfs heel erg uit balans, omdat je op basis van de vraag in de spits (en die vraag neemt toe als het aanbod stijgt) een derde extra bussen moet aanschaffen die misschien vier ritten per dag rijden. Dat kan helemaal niet uit. Nou ja, of we moeten een busritje Zeewolde-Harderwijk 20 euro maken, maar dat zal ook wel weer niet de bedoeling zijn.
[..]
Natuurlijk wel. Je gaat op een plek wonen waar de huizen wat goedkoper zijn, maar je weet ook dat dat logistieke uitdagingen met zich meebrengt.
Nee, daar ben ik het mee eens. Dus breng je ze weg of geef je ze een e-bike. Of leg je met zijn allen geld in zodat je zelf een schoolbus kan inzetten.quote:Op vrijdag 8 november 2024 08:57 schreef Filosoofert het volgende:
Je kan scholieren niet laten liften kom op zeg
Hier, Friesland, net zo vroeger. En nu zie ik nog steeds hordes scholieren fietsen, net zoals vroeger.quote:Op vrijdag 8 november 2024 08:26 schreef 111210 het volgende:
Zeewolde harderwijk is 14 KM, dit fietste ik gewoon iedere dag naar de middelbare school in weer en wind. Snap het gejank niet zo…
En andersom, ik ging vroeger ook 12km met de fiets maar ook toen gingen er al mensen uit mijn dorp iedere dag met de bus.quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:12 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Hier, Friesland, net zo vroeger. En nu zie ik nog steeds hordes scholieren fietsen, net zoals vroeger.
Ik weet wel dat heel pedofiel nederland nu zit te azen op een woning in de buurt van Zeewolde, je kan daar de kinderen dadelijk gewoon afhalen.quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:09 schreef Toine51 het volgende:
Ik nam ook eens een lifter mee.
Zegt ie; dat je dat durft om mij mee te nemen. Ik kan wel een seriemoordenaar zijn....
Zeg ik; de kans dat er 2 seriemoordenaars in 1 auto zitten, lijkt mij wel erg klein...
Gelukkig zijn middelbare scholieren te oud voor pedofielen.quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:27 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ik weet wel dat heel pedofiel nederland nu zit te azen op een woning in de buurt van Zeewolde, je kan daar de kinderen dadelijk gewoon afhalen.
1 ding weet je wel van pedofielen.quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:27 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ik weet wel dat heel pedofiel nederland nu zit te azen op een woning in de buurt van Zeewolde, je kan daar de kinderen dadelijk gewoon afhalen.
Dit.quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:12 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Hier, Friesland, net zo vroeger. En nu zie ik nog steeds hordes scholieren fietsen, net zoals vroeger.
Waar een middelbare school is? Levant bedoel je?quote:Op donderdag 7 november 2024 21:37 schreef Janneke141 het volgende:
Dus je gaat in een onmogelijk oord als Zeewolde wonen. Waar gewoon een middelbare school is, maar je je kinderen kennelijk toch aan de andere kant van de plas naar school moet sturen. En daarna ga je ook nog zeuren dat er te weinig bussen rijden?
Die grap heb je gestolen uit "How I met your mother".quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:09 schreef Toine51 het volgende:
Ik nam ook eens een lifter mee.
Zegt ie; dat je dat durft om mij mee te nemen. Ik kan wel een seriemoordenaar zijn....
Zeg ik; de kans dat er 2 seriemoordenaars in 1 auto zitten, lijkt mij wel erg klein...
Minder dan dat zelfs vermoed ik. Google Maps geeft 40 minuten aan tussen de centrums van beide steden en die baseert zich op gewone fietsen. Dan moet het met een e-bike op de lange rechte wegen van de polder nog veel sneller gaan.quote:
Oké Hebefielen dan.quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gelukkig zijn middelbare scholieren te oud voor pedofielen.
Overdrijven is ook een vak. In elke studentenstad heb je al jaren liftershaltesquote:Op vrijdag 8 november 2024 07:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ah het bewust in gevaar willen brengen van kinderen, dit is strafbaar.
Blijkbaarquote:
Ze moeten gewoon grotere bussen inzetten. En meer bussen op tijden dat meer mensen met het ov gaan.quote:Op vrijdag 8 november 2024 08:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is gewoon OV, alleen niet als iedereen op hetzelfde moment met de bus wil.
Nouja, jij zegt dat het normaal was in jouw tijd, dus ik snap jouw dan niet zo.quote:
Veiligheid is een non-issue. Anne Faber is ook zonder het liften vermoord...quote:Op vrijdag 8 november 2024 09:59 schreef Leandra het volgende:
Goh, en dat is het idee van de gemeente Zeewolde, de gemeente waar Michael P. (de moordenaar van Anne Faber) opgegroeid is.
Nu hij achter slot en grendel zit is liften wel veilig?
Plus dat er gewoon fatsoenlijk OV in de polder moet komen.
Rail dus, in een 8-vorm waarbij het midden van die 8 bij vliegveld Lelystad zit.
Met een aansluiting op Nijkerk en/of Harderwijk.
Zorg dat dat voor elkaar is en de hele polder is geschikt om te wonen.
Dat het normaal was betekent niet dat het een oplossing is.quote:Op vrijdag 8 november 2024 10:34 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Nouja, jij zegt dat het normaal was in jouw tijd, dus ik snap jouw dan niet zo.
Vroeger?quote:Op vrijdag 8 november 2024 10:35 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Veiligheid is een non-issue. Anne Faber is ook zonder het liften vermoord...
Liften was vroeger een stuk normaler ook.
Het is alleen geen echte oplossing, zoals Zeewolde wil doen lijken.
Waarschijnlijk dat er in de toekomst meer ipv minder bussen zouden rijden, onder anderequote:Op vrijdag 8 november 2024 10:27 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd wat de ontwerpers van de Flevopolder nou dachten toen ze Zeewolde op de kaart tekenden.
"Oh shit, koffie op de kaart gemorst. Hoe werk ik dat weg zonder dat de baas het ziet? Hmm..."quote:Op vrijdag 8 november 2024 10:27 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd wat de ontwerpers van de Flevopolder nou dachten toen ze Zeewolde op de kaart tekenden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |