CV ketel heb ik de storingsgevoelige onderdelen van leggen en draai ik er zelf in bij een storing. tevens heb ik nog een donor leggen.quote:Op donderdag 7 november 2024 17:39 schreef ToT het volgende:
M'n vorig huis heb ik ook van het gas gehaald, verwarming gebeurde met airco's in combinatie met infraroodpanelen.
Ook was er een warmtepompboiler voor warm water.
Nu, na een verhuizing doe ik exact het zelfde weer. De warmtepompboiler staat in de aanbouw te wachten om aangesloten te worden, de airco hangt er al en ik heb ook 3 infraroodpanelen.
Wat als de boel kapot gaat?
Tja, het zelfde als wanneer de cv-ketel kapot gaat, denk ik.
Maar nu heb ik tenminste een airco en warmtepanelen voor verwarming en is het geen onoverkomelijke ramp als 1 van beiden kapot gaat, en een gloednieuwe warmtepompboiler zal ook niet zo snel kapot gaan.
Als een cv-ketel kapot gaat heb je gewoon een veel groter probleem. (Behalve dat je een spoed-storingsdienst kunt bellen van je lokale installateur, maar dat kost ook wel weer wat.)
Zorg gewoon dat je wat infraroodpanelen in huis hebt, en als de boiler ooit over zoveel jaar kapot zou gaan....tja, dat heeft veel minder spoed.
Eventueel in de keuken een apart boilertje nemen?
Ow als je zelf handig met dat soort dingen bent en je hebt reserve-onderdelen, dan zou je eventueel nog wat kunnen wachten; er is geen haast.quote:Op donderdag 7 november 2024 17:50 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
CV ketel heb ik de storingsgevoelige onderdelen van leggen en draai ik er zelf in bij een storing. tevens heb ik nog een donor leggen.
WP`s heb ik geen ballen verstand van, vandaar dat ik daar iets " banger" voor ben.
Ik ben er ook zeker niet bang voor, heb al 3 jaar naar volle tevredenheid een carrier airco.quote:Op donderdag 7 november 2024 17:55 schreef ToT het volgende:
Maar goed; gas afsluiten scheelt ook weer in maandelijkse kosten.
Is een keuze. Maar wees niet bang voor warmtepompen.
Mocht je het geld hebben, ga dan wel voor een Siebel of zo.
Hmmmz....ja dan is het ff kijken of het overstappen naar een warmtepompboiler wel zo zinvol is, ja.quote:Op donderdag 7 november 2024 18:00 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
Ik ben er ook zeker niet bang voor, heb al 3 jaar naar volle tevredenheid een carrier airco.
Echter ben ik wel een beetje terughoudend geworden met de investeringen. Mijn maandbedrag was ongeveer 275 dat ging naar ongeveer 40. door het investeren in een airco 2500euro en 3000 euro voor 16 panelen omvormer en aanpassen meter, nu met de teruglever boete en de prijsstijgingen is het weer 150 per maand
Het schijnt nog steeds wel rendabel te zijn; die warmtepompboilers zijn zeer efficiënt, maar gas is ook niet meer zo duur als dat het geweest is.quote:Op donderdag 7 november 2024 18:05 schreef Managarm het volgende:
Heb je al eens uitgerekend wat een elektrische boiler aan elektriciteit gaat kosten? Simpel te installeren, maar het ligt er aan hoeveel liter je nodig denkt te hebben.
Ik bedoel dus een COP1 boiler, geen warmtepompboiler.quote:Op donderdag 7 november 2024 18:06 schreef ToT het volgende:
et schijnt nog steeds wel rendabel te zijn; die warmtepompboilers zijn zeer efficiënt, maar gas is ook niet meer zo duur als dat het geweest is.
Ahhh als alternatief, okee!quote:Op donderdag 7 november 2024 18:08 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik bedoel dus een COP1 boiler, geen warmtepompboiler.
Ik weet niet of jij ze zelf kan installeren (stelt eigenlijk niks voor) maar dan zou ik het altijd doen zeker je ze nu voor 65 ps kunt krijgen.quote:Op donderdag 7 november 2024 18:05 schreef ToT het volgende:
Ik ben er ook zeker niet bang voor, heb al 3 jaar naar volle tevredenheid een carrier airco.
Echter ben ik wel een beetje terughoudend geworden met de investeringen. Mijn maandbedrag was ongeveer 275 dat ging naar ongeveer 40. door het investeren in een airco 2500euro en 3000 euro voor 16 panelen omvormer en aanpassen meter, nu met de teruglever boete en de prijsstijgingen is het weer 150 per maand
Hoe kom je erbij dat de terugverdientijd "tientallen jaren" is?quote:Op vrijdag 8 november 2024 00:11 schreef Barry1986 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp wil je van het gas af om 100,- per maand te besparen?
De investeringskosten zijn duizenden euro’s waarbij er ook risico’s zijn en de terug verdiendtijd tientallen jaren…
conclusie?
Daar heb je gelijk in daar had ik niet over nagedacht!quote:Op donderdag 7 november 2024 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Afhankelijk van het model zal een warmtepompboiler ook een elektrisch element hebben (voor de legionella run) en mogelijk kan je daar in het geval van een storing ook het water mee opwarmen.
Dus misschien is een extra boiler dan niet nodig.
ik kom op 2100euro incl installatie materiaal zonder subsidie. Met subsidie gaat het circa 700 euro vanaf maar dan komt er ook installatie kosten bij.quote:Op vrijdag 8 november 2024 00:11 schreef Barry1986 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp wil je van het gas af om 100,- per maand te besparen?
De investeringskosten zijn duizenden euro’s waarbij er ook risico’s zijn en de terug verdiendtijd tientallen jaren…
conclusie?
Vaste lasten van een aardgasaanslutiing worden steeds hoger, dus het loont ook steeds meer om die vaarwel te zeggen. Zeker als je dat met eenvoudige middelen kan doen (die je in ~5 jaar terugverdient) zou ik het niet laten.quote:Op vrijdag 8 november 2024 07:57 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
ik kom op 2100euro incl installatie materiaal zonder subsidie. Met subsidie gaat het circa 700 euro vanaf maar dan komt er ook installatie kosten bij.
daarmee heb ik dan ongeveer 6 maanden per jaar gratis warm water als ik hem slim aanstuur via bv homeassistent + het bijkomend voordeel dat de terugleverboete reduceer. Als ik alleen dat neem heb ik hem binnen 4 jaar terug verdient.
Maar ook in de winter zal je er iets mee besparen.
Reken erop dat er in 2035 gewoon geen gas meer is.quote:Op vrijdag 8 november 2024 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vaste lasten van een aardgasaanslutiing worden steeds hoger, dus het loont ook steeds meer om die vaarwel te zeggen. Zeker als je dat met eenvoudige middelen kan doen (die je in ~5 jaar terugverdient) zou ik het niet laten.
Nou ben ik wel ernstig benieuwd naar de rekensom van jou waarbij je uitkomt op een tvt van tientallen(!) jaren.quote:Op vrijdag 8 november 2024 00:11 schreef Barry1986 het volgende:
conclusie?
ik zou niet de gasmeter weg laten halen , zeker nietquote:Op donderdag 7 november 2024 16:38 schreef gerrit098 het volgende:
Huidige situatie en motivatie om van het gas af te gaan
Wat als ik ooit weer gas zou willen? Ik begrijp dat het na verwijdering van de gasmeter niet meer mogelijk is om deze opnieuw aan te laten sluiten.
Je hoeft je gasmeter niet te laten verwijderen. Je kan de "Tweakers route" volgen, dat heb ik ook gedaan in 2018.quote:Op donderdag 7 november 2024 16:38 schreef gerrit098 het volgende:
Wat als ik ooit weer gas zou willen? Ik begrijp dat het na verwijdering van de gasmeter niet meer mogelijk is om deze opnieuw aan te laten sluiten.
ja ik zelf ook wel eigenlijk .quote:Op vrijdag 8 november 2024 15:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou ben ik wel ernstig benieuwd naar de rekensom van jou waarbij je uitkomt op een tvt van tientallen(!) jaren.
Weg laten halen inderdaad niet.quote:Op vrijdag 8 november 2024 15:18 schreef Van_slooten het volgende:
[..]
ik zou niet de gasmeter weg laten halen , zeker niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |