abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215509580
Huidige situatie en motivatie om van het gas af te gaan

Ik ben aan het overwegen om volledig van het gas af te gaan. Mijn situatie is als volgt:

Type woning: 2-onder-1-kapwoning, energielabel B
Bewoners: 3 personen (2 volwassenen, 1 puber)
Isolatie: spouwmuren geïsoleerd, isolatie in de kruipruimte en HR++ glas in de hele woning
Dakisolatie: 5 cm glaswol, dus ruimte voor verbetering
Verwarming: woonkamer verwarmd met airco, Nefit Smartline cv-ketel van ongeveer 18 jaar oud voor warm water
Zonnepanelen: 8 panelen (395 Wp) op oostzijde en 8 op westzijde van het dak, plus 10 panelen (250 Wp) op het zuiden, geplaatst op de schuur
De cv-ketel gebruiken we momenteel alleen nog voor warm water; de airco verwarmt de woonkamer en open keuken. ’s Avonds rond 20.00 uur zetten we de deur naar boven open, zodat de slaapkamers in de winter op een aangename temperatuur (17-18 graden) komen. Dit bevalt ons goed, en de cv wordt hooguit 5 keer per jaar kort aangezet (bijvoorbeeld als iemand ziek is of om de werking te controleren).

Nu mijn energiecontract is afgelopen, zijn de kosten flink gestegen door een hoge terugleverboete en een forse stijging van het vastrecht voor gas. Om de terugleverboete te beperken, ben ik in augustus begonnen met meer energie overdag te gebruiken, op de momenten dat ik het zelf opwek. Dit houdt in dat we de droger, wasmachine en afwasmachine nu overdag laten draaien met de uitgestelde startfunctie. Ook zetten we de airco ’s zomers eerder aan als we een overschot aan elektriciteit hebben. Dit heeft op de P1 al een merkbaar verschil gemaakt, al wordt er in de zomer nog steeds veel teruggeleverd.

Overwegingen om de gas-aansluiting te verwijderen:

Op dit moment gebruiken we nog circa 600 kuub gas per jaar, bijna volledig voor warm water, wat neerkomt op een gasrekening van ongeveer ¤95 per maand. Om mijn gasverbruik te verlagen, overweeg ik een warmtepompboiler van 250 liter te installeren. Hiermee kan ik mijn gasverbruik vrijwel tot nul terugbrengen.

Met het idee om volledig van het gas af te gaan, heb ik echter een aantal vragen:

Wat als de airco een storing heeft? Op dit moment kan de cv-ketel bijspringen. Ik denk eraan om voor de zekerheid een paar elektrische kachels in huis te halen voor dit scenario.

Wat als de warmtepompboiler een storing heeft? Op dit moment kunnen we dan terugvallen op de cv-ketel. Ik overweeg een kleine elektrische boiler onder het aanrecht als back-up, zodat we in ieder geval warm water hebben voor basisgebruik.

Wat als ik ooit weer gas zou willen? Ik begrijp dat het na verwijdering van de gasmeter niet meer mogelijk is om deze opnieuw aan te laten sluiten.

Wat zouden jullie in mijn situatie adviseren?

Een andere optie die ik nog overweeg is om een intergas uit 2019 aan de wand te hangen, deze heb ik nog liggen en zal naar verwachting een stuk zuiniger zijn dan de oude nefit. Echter is het niet meer toegestaan om hem zelf te monteren...

PS. wij douchen inderdaad veel te lang
pi_215509970
M'n vorig huis heb ik ook van het gas gehaald, verwarming gebeurde met airco's in combinatie met infraroodpanelen.
Ook was er een warmtepompboiler voor warm water.
Nu, na een verhuizing doe ik exact het zelfde weer. De warmtepompboiler staat in de aanbouw te wachten om aangesloten te worden, de airco hangt er al en ik heb ook 3 infraroodpanelen.

Wat als de boel kapot gaat?
Tja, het zelfde als wanneer de cv-ketel kapot gaat, denk ik.

Maar nu heb ik tenminste een airco en warmtepanelen voor verwarming en is het geen onoverkomelijke ramp als 1 van beiden kapot gaat, en een gloednieuwe warmtepompboiler zal ook niet zo snel kapot gaan.
Als een cv-ketel kapot gaat heb je gewoon een veel groter probleem. (Behalve dat je een spoed-storingsdienst kunt bellen van je lokale installateur, maar dat kost ook wel weer wat.)

Zorg gewoon dat je wat infraroodpanelen in huis hebt, en als de boiler ooit over zoveel jaar kapot zou gaan....tja, dat heeft veel minder spoed.

Eventueel in de keuken een apart boilertje nemen?
pi_215510052
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 17:39 schreef ToT het volgende:
M'n vorig huis heb ik ook van het gas gehaald, verwarming gebeurde met airco's in combinatie met infraroodpanelen.
Ook was er een warmtepompboiler voor warm water.
Nu, na een verhuizing doe ik exact het zelfde weer. De warmtepompboiler staat in de aanbouw te wachten om aangesloten te worden, de airco hangt er al en ik heb ook 3 infraroodpanelen.

Wat als de boel kapot gaat?
Tja, het zelfde als wanneer de cv-ketel kapot gaat, denk ik.

Maar nu heb ik tenminste een airco en warmtepanelen voor verwarming en is het geen onoverkomelijke ramp als 1 van beiden kapot gaat, en een gloednieuwe warmtepompboiler zal ook niet zo snel kapot gaan.
Als een cv-ketel kapot gaat heb je gewoon een veel groter probleem. (Behalve dat je een spoed-storingsdienst kunt bellen van je lokale installateur, maar dat kost ook wel weer wat.)

Zorg gewoon dat je wat infraroodpanelen in huis hebt, en als de boiler ooit over zoveel jaar kapot zou gaan....tja, dat heeft veel minder spoed.

Eventueel in de keuken een apart boilertje nemen?
CV ketel heb ik de storingsgevoelige onderdelen van leggen en draai ik er zelf in bij een storing. tevens heb ik nog een donor leggen.
WP`s heb ik geen ballen verstand van, vandaar dat ik daar iets " banger" voor ben.
pi_215510102
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 17:50 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
CV ketel heb ik de storingsgevoelige onderdelen van leggen en draai ik er zelf in bij een storing. tevens heb ik nog een donor leggen.
WP`s heb ik geen ballen verstand van, vandaar dat ik daar iets " banger" voor ben.
Ow als je zelf handig met dat soort dingen bent en je hebt reserve-onderdelen, dan zou je eventueel nog wat kunnen wachten; er is geen haast.
Ja, met een warmtepompboiler heb je nu nog wel subsidie als je die aanschaft en LAAT installeren, maar als je zelf handig bent, kun je 'm ook zelf installeren, maar dan loop je die subsidie mis. Maar installatie kost ook honderden euro's dus dat verschil boeit niet zo.

Voor verwarming kun je prima airco + infrarood doen! :Y
Ik woon in een huis met energielabel F en het gaat prima hier. :)

Maar goed; gas afsluiten scheelt ook weer in maandelijkse kosten.

Is een keuze. Maar wees niet bang voor warmtepompen.

Mocht je het geld hebben, ga dan wel voor een Stiebel of zo. :) Deze bijvooreeld: Stiebel Eltron warmtepompboiler WWK 220
pi_215510145
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 17:55 schreef ToT het volgende:
Maar goed; gas afsluiten scheelt ook weer in maandelijkse kosten.

Is een keuze. Maar wees niet bang voor warmtepompen.

Mocht je het geld hebben, ga dan wel voor een Siebel of zo.
Ik ben er ook zeker niet bang voor, heb al 3 jaar naar volle tevredenheid een carrier airco.

Echter ben ik wel een beetje terughoudend geworden met de investeringen. Mijn maandbedrag was ongeveer 275 dat ging naar ongeveer 40. door het investeren in een airco 2500euro en 3000 euro voor 16 panelen omvormer en aanpassen meter, nu met de teruglever boete en de prijsstijgingen is het weer 150 per maand
pi_215510177
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:00 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Ik ben er ook zeker niet bang voor, heb al 3 jaar naar volle tevredenheid een carrier airco.

Echter ben ik wel een beetje terughoudend geworden met de investeringen. Mijn maandbedrag was ongeveer 275 dat ging naar ongeveer 40. door het investeren in een airco 2500euro en 3000 euro voor 16 panelen omvormer en aanpassen meter, nu met de teruglever boete en de prijsstijgingen is het weer 150 per maand
Hmmmz....ja dan is het ff kijken of het overstappen naar een warmtepompboiler wel zo zinvol is, ja.

Op het vorige huis had ik ook zonnepanelen liggen, hier bij dit huis (nog?) niet.
pi_215510180
Heb je al eens uitgerekend wat een elektrische boiler aan elektriciteit gaat kosten? Simpel te installeren, maar het ligt er aan hoeveel liter je nodig denkt te hebben.
pi_215510191
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:05 schreef Managarm het volgende:
Heb je al eens uitgerekend wat een elektrische boiler aan elektriciteit gaat kosten? Simpel te installeren, maar het ligt er aan hoeveel liter je nodig denkt te hebben.
Het schijnt nog steeds wel rendabel te zijn; die warmtepompboilers zijn zeer efficiënt, maar gas is ook niet meer zo duur als dat het geweest is.
pi_215510209
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:06 schreef ToT het volgende:
et schijnt nog steeds wel rendabel te zijn; die warmtepompboilers zijn zeer efficiënt, maar gas is ook niet meer zo duur als dat het geweest is.
Ik bedoel dus een COP1 boiler, geen warmtepompboiler.
pi_215510217
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:08 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik bedoel dus een COP1 boiler, geen warmtepompboiler.
Ahhh als alternatief, okee! :)
pi_215510259
ff gegoogled: "De warmtepompen van STIEBEL ELTRON zijn ontworpen voor een levensduur van 15 tot 20 jaar mits juist geïnstalleerd en gebruikt. De hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte componenten en materialen is de reden van hun sterkte en duurzaamheid."

Ding kost een kleine 3 mille in aanschaf, dan montagekosten er bij.

Ik heb een B-merk van de helft van het geld gekocht. (Haier)
pi_215514379
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:05 schreef ToT het volgende:

Ik weet niet of jij ze zelf kan installeren (stelt eigenlijk niks voor) maar dan zou ik het altijd doen zeker je ze nu voor 65 ps kunt krijgen.

Uiteraard komt en nog een onderframe, kabels en omvormer bij.
pi_215514426
Afhankelijk van het model zal een warmtepompboiler ook een elektrisch element hebben (voor de legionella run) en mogelijk kan je daar in het geval van een storing ook het water mee opwarmen.

Dus misschien is een extra boiler dan niet nodig.
  donderdag 7 november 2024 @ 23:01:31 #14
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215514509
De warmtepompboiler blijft ook water geven als de stekker eruit is, dus als er 250liter warm water in zit kun je nog een dag of twee douchen.
Voor (vloer)verwarming kun je een elektrische geiser nemen die ook aangesloten is op de boiler. Deze gebruikt het warm water van de boiler als deze warm water heeft en zijn eigen verwarmingselement als de boiler geen warm water (meer) heeft.

Zelf ben ik al een paar jaar van het gas.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_215514776
Dus als ik het goed begrijp wil je van het gas af om 100,- per maand te besparen?

De investeringskosten zijn duizenden euro’s waarbij er ook risico’s zijn en de terug verdiendtijd tientallen jaren…

conclusie?
pi_215514839
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 00:11 schreef Barry1986 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp wil je van het gas af om 100,- per maand te besparen?

De investeringskosten zijn duizenden euro’s waarbij er ook risico’s zijn en de terug verdiendtijd tientallen jaren…

conclusie?
Hoe kom je erbij dat de terugverdientijd "tientallen jaren" is?

Zo'n warmtepompboiler kost zo'n ¤2.000 - ¤3.000 en daar gaat nog wat subsidie af.
Als hij daarmee gasloos is, vervallen de vaste kosten voor het gas en verdient hij dat in 3-4 jaar terug.
pi_215515358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Afhankelijk van het model zal een warmtepompboiler ook een elektrisch element hebben (voor de legionella run) en mogelijk kan je daar in het geval van een storing ook het water mee opwarmen.

Dus misschien is een extra boiler dan niet nodig.
Daar heb je gelijk in daar had ik niet over nagedacht!
pi_215515534
quote:

conclusie?
ik kom op 2100euro incl installatie materiaal zonder subsidie. Met subsidie gaat het circa 700 euro vanaf maar dan komt er ook installatie kosten bij.

daarmee heb ik dan ongeveer 6 maanden per jaar gratis warm water als ik hem slim aanstuur via bv homeassistent + het bijkomend voordeel dat de terugleverboete reduceer. Als ik alleen dat neem heb ik hem binnen 4 jaar terug verdient.

Maar ook in de winter zal je er iets mee besparen.
pi_215517978
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:57 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
ik kom op 2100euro incl installatie materiaal zonder subsidie. Met subsidie gaat het circa 700 euro vanaf maar dan komt er ook installatie kosten bij.

daarmee heb ik dan ongeveer 6 maanden per jaar gratis warm water als ik hem slim aanstuur via bv homeassistent + het bijkomend voordeel dat de terugleverboete reduceer. Als ik alleen dat neem heb ik hem binnen 4 jaar terug verdient.

Maar ook in de winter zal je er iets mee besparen.
Vaste lasten van een aardgasaanslutiing worden steeds hoger, dus het loont ook steeds meer om die vaarwel te zeggen. Zeker als je dat met eenvoudige middelen kan doen (die je in ~5 jaar terugverdient) zou ik het niet laten.
pi_215520414
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vaste lasten van een aardgasaanslutiing worden steeds hoger, dus het loont ook steeds meer om die vaarwel te zeggen. Zeker als je dat met eenvoudige middelen kan doen (die je in ~5 jaar terugverdient) zou ik het niet laten.
Reken erop dat er in 2035 gewoon geen gas meer is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 november 2024 @ 15:07:35 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215520428
quote:

conclusie?
Nou ben ik wel ernstig benieuwd naar de rekensom van jou waarbij je uitkomt op een tvt van tientallen(!) jaren.
Huilen dan.
pi_215520525
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 16:38 schreef gerrit098 het volgende:
Huidige situatie en motivatie om van het gas af te gaan

Wat als ik ooit weer gas zou willen? Ik begrijp dat het na verwijdering van de gasmeter niet meer mogelijk is om deze opnieuw aan te laten sluiten.

ik zou niet de gasmeter weg laten halen , zeker niet
wie het meeste geld kan printen, zonder in de problemen te komen, die heeft gewonnen
pi_215520642
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 16:38 schreef gerrit098 het volgende:

Je hoeft je gasmeter niet te laten verwijderen. Je kan de "Tweakers route" volgen, dat heb ik ook gedaan in 2018.

Tweakers route: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2257230

Hoe werkt dat?

- je maakt je woning gasloos en je draait de gaskraan dicht (nooit meer aankomen daarna).
- je belt je energieleverancier dat je je gascontract wil opzeggen
- die sputteren meestal tegen want ze beweren dat je eerst je gasaansluiting moet laten verwijderen
- aandringen dat je toch echt wil opzeggen
- na een paar maanden krijg je mogelijk een dreigbrief van je netbeheerder
- daar stuur je een standaardbrief (mail) op terug, voorbeelden staan in het Tweakers topic
- na een tijdje geven ze het op, je betaalt niets meer

Waarom werkt dit?
- je hebt een gascontract met je energieleverancier en die sluit namens jou een ATO af met de netbeheerder
- zeg je je gascontract op, dan eindigt automatisch ook je ATO (aansluit- en transportovereenkomst)
- vanaf dat moment heb je geen overeenkomst meer met je netbeheerder

Het kan in theorie zijn dat ze alsnog je gasmeter en gasleiding weghalen maar in de praktijk gebeurt vrijwel nooit. Daar hebben ze geen tijd voor, helemaal niet nu er ook steeds meer opdrachten komen om gasmeters te verwijderen.

Ik zou me er niet te druk om maken, je kan prima gasloos dus gasleiding en meter weg is geen echt probleem.

@Ivo1985 kan er ook meer over vertellen, hij heeft veel kennis / ervaring over dit topic en heeft al heel wat mensen advies gegeven
pi_215521443
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 november 2024 15:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou ben ik wel ernstig benieuwd naar de rekensom van jou waarbij je uitkomt op een tvt van tientallen(!) jaren.
ja ik zelf ook wel eigenlijk :') .
in mijn snelle rekensom is de komma een puntje verschoven denk ik... dus doen! :+
pi_215521977
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 15:18 schreef Van_slooten het volgende:

[..]
ik zou niet de gasmeter weg laten halen , zeker niet
Weg laten halen inderdaad niet.

Gewoon gas opzeggen en afwachten wat de netbeheerder vervolgens doet. Die mogen hem weg laten halen. Of niet als ze daar geen zin in hebben. Moeten ze zelf weten.

Maar absoluut gas opzeggen bij de energieleverancier, dat scheelt een paar honderd euro aan vaste kosten per jaar. Ik zou niet weten waarom je dat nog zou betalen waarom iemand dat nog zou betalen als het huis gasloos is zonder problemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')