quote:Het belasten van vermogensinkomsten moet weer op de politieke agenda
Het huidige kabinet maakt geen aanstalten om de scheve verhouding tussen het belasten van kapitaal en arbeid recht te trekken. Een discussie over onze belastingmix is hoognodig volgens Vinzenz Ziesemer en Julia van Rijn. Politiek is dat niet populair, toch vermoeden zij dat het onderwerp vroeger of later terug zal komen op de Haagse agenda.
Inleiding
De politieke wind is gedraaid. Kabinet Rutte IV wilde de lasten op arbeid en op vermogen ‘meer in balans brengen’. Het nieuwe kabinet zet deze koers niet voort en draait sommige maatregelen zelfs terug. Toch kan de politiek de scheve belastingmix niet negeren. Er zal de komende jaren meer geld nodig zijn voor defensie, klimaat- en stikstofbeleid. Uitgaven terugdringen om dit te bekostigen is lastig. De inkomstenkant van de begroting blijft dan over. Politiek zijn veel maatregelen aan de inkomstenkant onbespreekbaar, zoals het belasten van pensioenen en eigen woning. Toch moet deze discussie wel worden gevoerd willen we effectief belastinginkomsten ophalen. Dit stuk belicht drie kanten van de inkomstenkant van de rijksbegroting:
1. Nederland is het enige land dat vermogensinkomsten de facto subsidieert, met als gevolg dat belastingen zwaar drukken op arbeid;
2. De lasten op arbeid kunnen omlaag als we inkomen uit vermogen meer belasten;
3. Als we vermogen meer willen belasten kunnen we niet om de eigen woning, pensioenen en illiquide vermogens heen.
Nederland is het enige land in Europa dat inkomen uit vermogen subsidieert
Belastingen zijn verstorend. Ze beïnvloeden het gedrag en de keuzes van mensen. In een efficiënte belastingmix worden deze verstoringen zo veel mogelijk beperkt en verdeeld over verschillende belastinggrondslagen. Maar in de Nederlandse belastingmix is deze verdeling scheef: arbeid wordt zwaar belast, terwijl vermogen grotendeels buiten schot blijft.
De subsidie op vermogensinkomsten komt door de fiscale behandeling van de eigen woning en pensioenen. De eigen woning en pensioenen beslaan het grootste gedeelte van het vermogen in Nederland, respectievelijk 25% en 47% van het totaal. De eigen woning wordt weliswaar belast met de onroerendezaakbelasting en het eigenwoningforfait, maar deze belastingen worden teniet gedaan door de hypotheekrenteaftrek. Onderaan de streep subsidieert de Nederlandse overheid het eigen woningbezit met ruim 3 miljard euro per jaar.
Ook de pensioenen kunnen rekenen op een forse subsidie: die wordt door het ministerie van Financiën geraamd op zo’n 16,4 miljard euro per jaar. Dit komt vooral door de zogenoemde omkeerregeling. Gedurende het werkende leven hoeft er geen belasting betaald te worden over de pensioenpremie. Het pensioen wordt belast zodra iemand de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt. Het voordeel uit de niet-belaste pensioenpremie is groter dan de betaalde belasting bij pensioenuitkering, wat netto een subsidie oplevert. Bovendien wordt het rendement op het opgebouwde pensioenvermogen niet belast in box 3.
Nederlandse belastingen drukken vooral op arbeid
Het subsidiëren van vermogensinkomsten via de eigen woning en pensioenen heeft, naast consequenties voor de woningmarkt en pensioenopbouw, natuurlijk gevolgen voor de hoogte van andere belastingen. Belastinginkomsten moeten immers ergens opgehaald worden. Dat zien we terug in de verdeling van Nederlandse belastingen naar grondslag. We belasten vooral inkomen uit arbeid en consumptie en maar beperkt inkomsten uit vermogen, waardoor werken minder loont. Zowel een belasting op arbeid als een belasting op consumptie verminderen namelijk de baten uit werk. De eerste direct door het inkomen te verlagen, de tweede indirect door de prijs van consumptieproducten te verhogen.
Zouden we de belastingdruk op vermogen gelijkzetten aan die op arbeid, dan zouden de lasten op arbeid met zo’n 5%-punt omlaag kunnen. Een lastenverlaging op arbeid zou onder andere de noodzaak tot toeslagen kunnen beperken, omdat mensen meer inkomen overhouden. Dat zou helpen om de complexiteit van het belastingstelsel te verminderen.
Hoe we de lasten op arbeid kunnen verschuiven naar vermogen
Er zijn verschillende manieren om vermogensinkomsten te belasten. In het publieke debat gaat veel aandacht uit naar Box 3, die is immers voor veel belastingplichtigen relevant. Maar het grootste deel van het vermogen zit vooral in pensioenen, de eigen woning en in illiquide vermogensbestanddelen.
Pensioenen
In een artikel in ESB analyseren Aart Gerritsen en Vinzenz Ziesemer de fiscale prikkel voor pensioenopbouw. Het argument vóór de fiscale subsidiëring van pensioenen is dat het mensen stimuleert om pensioen op te bouwen. Maar veel werknemers zijn al verplicht om een pensioen op te bouwen en fiscale prikkels zijn weinig effectief in het stimuleren van pensioenopbouw van irrationele spaarders. Een voordeel is er dus niet echt, maar de kosten zijn enorm. Het subsidiëren in plaats van belasten van pensioenvermogen kost de Nederlandse staatskas meer dan het hele primair onderwijs. De subsidiëring van pensioenvermogen is fors hoger dan in vrijwel alle andere OESO-landen.
Het subsidiëren van de pensioenen kan worden gestopt door de omkeerregeling af te schaffen en het rendement op pensioenvermogen te belasten. Dat vergt uitwerking, waarmee in het ESB artikel een begin wordt gemaakt.
Eigen woning
Voor de eigen woning bestaat in Nederland al een vermogensinkomstenbelasting: het eigenwoningforfait. Dit is een belasting op het voordeel dat iemand behaalt (inkomen) uit de eigen woning (vermogen). In dat opzicht is een hypotheekrenteaftrek zo vreemd nog niet: omdat opbrengsten uit de eigen woning worden belast, mogen de gemaakte kosten voor het verwerven van deze opbrengsten afgetrokken worden. Maar dit belastingvoordeel staat in geen verhouding met de geheven belasting, die door de jaren heen alleen maar verder is afgebouwd.
De oplossing ligt voor de hand: verhoog het eigenwoningforfait zodat deze weer in verhouding staat met het belastingvoordeel uit de hypotheekrenteaftrek. Instanties als de Europese Commissie en het IMF herhalen deze aanbeveling al jaren.
Illiquide vermogens
Met het stoppen van de fiscale subsidiëring van de eigen woning en de pensioenen zijn we er nog niet. Het is algemeen bekend dat er flink wordt geschoven met vermogen om zo min mogelijk belasting te betalen. Veel vermogen zit hierdoor vast in box 2, die geldt voor aanmerkelijke belangen in bedrijven. Waar in box 3 jaarlijks wordt belast, wordt in box 2 pas belasting geheven als het bedrijf geld uitkeert. Niets makkelijker dan je vermogen onderbrengen in een bv. Dat vraagt dus om een aanpak die deze vorm van uitstelgedrag ontmoedigt.
Conclusie
De Nederlandse belastingmix loopt achter bij inzichten uit de economische literatuur. Door vermogens(inkomsten) niet langer te subsidiëren maar te belasten, komen er middelen vrij. Die kunnen gebruikt worden om de lasten op arbeid te verlagen, of om gaten in de begroting te vullen. Dat vergt echter een andere behandeling van de eigen woning, pensioenen en illiquide vermogens. Politiek is dat niet populair, toch vermoeden wij dat het onderwerp vroeger of later terug zal komen op de politieke agenda.
Dit.quote:Op donderdag 7 november 2024 13:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappig hoe de pijlen van "vermogensinkomsten" weer eens gericht zijn op de middenklasse. Ieder jaar worden miljardairs rijker en dat komt omdat mensen een hypotheekrente aftrek hebben? Ja vast.
Dat zou een enorme verrijking van het land/economie zijn als al die boeren/ondernemers/multinationals uit Nederland zouden vertrekken.quote:Op donderdag 7 november 2024 18:38 schreef Nexum het volgende:
Als je massaal grote corporaties en multinationals gaat belasten verdwijnen ze uit Nederland. Doei economie
Niet echtquote:Op donderdag 7 november 2024 20:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat zou een enorme verrijking van het land/economie zijn als al die boeren/ondernemers/multinationals uit Nederland zouden vertrekken.
Overal word je genaaid. Zolang de verdeling van belasting op loon en vermogen uit te leggen valt zal er weinig te verbeuren zijn, maar als er collectief opgetreden wordt tegen de opwaartse stroom van kapitaal gaan er zelfs bij de welgemanierde, welbespraakte en tevens levensgenietende zakenlui zoals SCJVB wel een lampje branden (pun intended).quote:Op donderdag 7 november 2024 18:38 schreef Nexum het volgende:
Ergens moet je mensen naaien.
Als je massaal grote corporaties en multinationals gaat belasten verdwijnen ze uit Nederland. Doei economie.
Als je massaal de middenklasse gaat belasten gaat het volk uiteindelijk daar ook tegen rebelleren. Doei sociale cohesie.
Dit kun je vast onderbouwen met cijfers.quote:Op donderdag 7 november 2024 18:30 schreef Confetti het volgende:
De vermogensbelasting (ook in radicale varianten) stelt geen fuck voor op de staatsbegroting. Je kan er geen grote dingen mee betalen.
Dit dus, de grote vissen ontspringen steevast de dans en Jan met de pet (jij en ik dus) mogen de portemonnee weer trekken. Treurig.quote:Op donderdag 7 november 2024 13:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappig hoe de pijlen van "vermogensinkomsten" weer eens gericht zijn op de middenklasse. Ieder jaar worden miljardairs rijker en dat komt omdat mensen een hypotheekrente aftrek hebben? Ja vast.
Dit is altijd een mooi misleidend plaatje.quote:Op donderdag 7 november 2024 18:27 schreef SebbeSwensje het volgende:
[ afbeelding ]
En jullie zijn er allemaal weer ingetuind.
Hoop onzin.quote:
Het is altijd fijn als 'gewone' mensen (bv als u) zich wat meer zouden verdiepen in economische kwesties, en niet eerst alleen maar aan zichzelf denken. Gaat dat lukken?quote:Op donderdag 7 november 2024 20:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat zou een enorme verrijking van het land/economie zijn als al die boeren/ondernemers/multinationals uit Nederland zouden vertrekken.
De boeren/ondernemers en/of multinationals denken toch ook slechts aan de portemonnees van zichzelf? Waarom zou ik dat dan niet mogen?quote:Op donderdag 7 november 2024 22:08 schreef Scjvb het volgende:
Het is altijd fijn als 'gewone' mensen (bv als u) zich wat meer zouden verdiepen in economische kwesties, en niet eerst alleen maar aan zichzelf denken. Gaat dat lukken?
alle aftrekken en toeslagen moeten wegquote:Op donderdag 7 november 2024 13:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappig hoe de pijlen van "vermogensinkomsten" weer eens gericht zijn op de middenklasse. Ieder jaar worden miljardairs rijker en dat komt omdat mensen een hypotheekrente aftrek hebben? Ja vast.
quote:Op donderdag 7 november 2024 18:25 schreef KvanG het volgende:
Misschien kunnen we het beter hebben over het verlagen van belasting op arbeid
ja dat welquote:Op donderdag 7 november 2024 21:40 schreef flyguy het volgende:
En hypotheekrenteaftrek verrekenen maakt het nog geen subsidie
AOW is geen armoe hoor jongen , echt niet , zoveel kosten heb je niet als je ouder bentquote:Op donderdag 7 november 2024 21:40 schreef flyguy het volgende:
En maatschappelijk wenselijk om pensionering betaalbaar te houden en niet afhankelijk van een omslagstelsel te zijn
de pensioeninleg is 30 PROCENT van je pensioengevend inkomen he ( een dikke 40% van je bruto )quote:Op donderdag 7 november 2024 21:40 schreef flyguy het volgende:
Daarnaast zou men minder consumeren als men meer opzij moet zetten voor het pensioen als dit minder rendabel is door de fiscus in de opbouwfase. Helemaal als men daadwerkelijk het idiote, geopperde voorstel om het rendement op het pensioenvermogen wil belasten. Het rendement op de ingelegde pensioengelden zijn 2/3 gemiddeld van het pensioenkapitaal van de gemiddelde Nederlander op het moment van uitkeren. Dit zou enorm terugvallen als je hier het onbelaste rendement op rendement gaat wegnemen.
misschien wil musk wel een efficiency department hier installerenquote:Op vrijdag 8 november 2024 16:18 schreef Pajanus het volgende:
Waarom betalen we belasting? Om de boel recht te trekken of om de staat en alle voorzieningen te financieren?
Het tweede toch? Laten we eens flink beginnen met kritisch kijken naar de overheid, waar daar digitalisatie en automatisering toegepast kan worden om écht veel geld te besparen.
In plaats van steeds maar meer geld innen, zelf besparen.
Maar dat is voor een ambtenaar natuurlijk geen goed nieuws en daarom onpopulair.
AOW: is voor een alleenstaande nog geen 1600 euro bruto.... Dat lijkt mij toch behoorlijk armoedig. De kosten van mijn huur plus zorgverzekering voor de vrouw en mijzelf komen samen al op 2800...quote:Op vrijdag 8 november 2024 16:15 schreef Van_slooten het volgende:
[..]
ja dat wel
[..]
AOW is geen armoe hoor jongen , echt niet , zoveel kosten heb je niet als je ouder bent
de gezamelijke afdracht werknemers en werkgeverdeel is 30% van het pensioengevend inkomenquote:Op vrijdag 8 november 2024 16:54 schreef flyguy het volgende:
[..]
AOW: is voor een alleenstaande nog geen 1600 euro bruto.... Dat lijkt mij toch behoorlijk armoedig. De kosten van mijn huur plus zorgverzekering voor de vrouw en mijzelf komen samen al op 2800...
Tevens is mijn pensioeninleg echt geen 30% van mijn pensioengevend inkomen, het is eerder 15% per maand.
Nee wederom zeker geen 30%. 15 a 16%, waarvan 2/3 door de werkgever.quote:Op vrijdag 8 november 2024 17:01 schreef Van_slooten het volgende:
[..]
de gezamelijke afdracht werknemers en werkgeverdeel is 30% van het pensioengevend inkomen
ja huur , dat blijft , je hebt dus ook geen aflossing
nou vreemde zaak, raar pensioenfonds heb jij, ga dat maar eens navragen danquote:Op vrijdag 8 november 2024 17:02 schreef flyguy het volgende:
[..]
Nee wederom zeker geen 30%. 15 a 16%, waarvan 2/3 door de werkgever.
quote:De pensioenpremie daalt in 2024: van 27,9% naar 27,0%. Werkgevers betalen 70% van de premie. Werknemers betalen 30%
De duizend toeslagen en aftrekposten zijn inderdaad een probleem, maar ik heb 0 vertrouwen in dit kabinet dat enig voordeeltje wat je opgeeft niet direct naar verlagingen voor rijke VVD vriendjes gaat.quote:Op vrijdag 8 november 2024 16:11 schreef Van_slooten het volgende:
[..]
alle aftrekken en toeslagen moeten weg
ook de aftrekbaarheid van pensioensparen , daarnaast moet de belasting druk voor iedereen omlaag naar 20%
[..]
Van je bruto inkomen gaat eerst de franchise af en dat is het pensioengevend inkomen. Het percentage van je bruto inkomen is dus lager en niet hoger zoals door jou voorgerekend.quote:Op vrijdag 8 november 2024 16:15 schreef Van_slooten het volgende:
[..]
de pensioeninleg is 30 PROCENT van je pensioengevend inkomen he ( een dikke 40% van je bruto )
dat is veel te veel
klopt dat is waar pensioengevend loon minus 17.545quote:Op vrijdag 8 november 2024 21:12 schreef DIJK het volgende:
[..]
Van je bruto inkomen gaat eerst de franchise af en dat is het pensioengevend inkomen. Het percentage van je bruto inkomen is dus lager en niet hoger zoals door jou voorgerekend.
quote:Pensioengevend loon -/- franchise = pensioengrondslag. Het verschil tussen het pensioengevend loon en de AOW-franchise is de pensioengrondslag.
De maximale pensioengrondslag, het maximale bedrag waarover pensioen kan worden opgebouwd, is dus: ¤ 137.800 – ¤ 17.545 = ¤ 120.255 (2024).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |