abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 7 november 2024 @ 13:12:32 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_215507578
Vrouwen en mensen met een beperking zijn onvoldoende vertegenwoordigd op de Nederlandse televisie, blijkt uit een studie. Iets meer dan een derde van de mensen in non-fictieprogramma’s was vrouw in 2023. Minder dan 1 procent van de personen op tv had een voor het publiek waarneembare beperking. ‘Dat is zorgelijk en teleurstellend’, vinden experts.

De cijfers komen naar voren uit een onderzoek van het Commissariaat voor de Media (CvdM), dat de opdracht kreeg van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het CvdM liet in 2019 en 2021 een soortgelijk onderzoek uitvoeren. Toen waren vrouwen respectievelijk 37 en 39 procent van alle personen die op tv te zien waren. In 2023 was dat weer 37 procent, dus ‘de representatie van vrouwen op televisie lijkt niet te ontwikkelen over tijd’.

Vrouwen zijn vaker te zien in amusementsprogramma's (44 procent) dan in nieuws- en actualiteitenprogramma’s (35 procent) en minder vaak in een deskundige rol. Er zijn wel meer vrouwelijke dan mannelijke nieuwslezers (51 procent), maar vrouwen komen weinig voor in sportprogramma’s (17 procent).

‘Dat heeft invloed op de samenleving’, schrijft de Stichting Vrouwen in Beeld in het onderzoeksrapport. ‘Televisie weerspiegelt en beïnvloedt de samenleving en speelt een belangrijke rol in de vorming van ons wereldbeeld. Wat we op het scherm zien, beïnvloedt niet alleen hoe we onszelf en anderen waarnemen, maar ook hoe we maatschappelijke normen en waarden kunnen begrijpen.’

Mensen met een beperking
Volgens het onderzoek heeft 12 procent van de Nederlanders een zichtbare of onzichtbare beperking. Van alle mensen op tv in 2023 had maar 0,6 procent een publiek waarneembare beperking, bijvoorbeeld een chronische ziekte of een fysieke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking. ‘Het overgrote deel van de personen met een beperking spreekt in de televisieprogramma’s over hun beperking. Mensen met een beperking zijn dan ook meestal in beeld als patiënt of als onderwerp van een portret', concluderen de onderzoekers.

‘Teleurstellend vinden wij dat er geen mensen met een waarneembare beperking in een functie als nieuwslezer, presentator, weerkundige of verslaggever op de buis te zien zijn', reageert koepelorganisatie Ieder(in). In het onderzoek zijn 1009 programma’s geanalyseerd van NPO, RTL Nederland en Talpa Network. Het gaat om programma’s die in 2023 zijn uitgezonden.

Amma Asante, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, is bezorgd over de onderzoeksresultaten. ,,Deze cijfers tonen aan dat een groot deel van de samenleving onvolledig of onzichtbaar is op het scherm, en het Commissariaat is van mening dat dit dringend moet veranderen. Een eerlijke en inclusieve representatie is essentieel voor een divers medialandschap dat bijdraagt aan herkenning en betrokkenheid voor iedereen. Wij roepen de hele sector, zowel de publieke als commerciële, op om hier gezamenlijk invulling aan te geven.”

https://www.ad.nl/show/vr(...)-zorgelijk~a4476a77/

Helaas is Lucille Werner één van de gruwelijkste figuren op tv. Daar staat tegenover dat Harry Vermeegen als een randdebiel alleen nog op YT is te zien.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215507601
Volgens mij zie ik héél regelmatig mensen met een verstandelijke beperking op TV
pi_215507618
Ik vind iedere avond Johan Derksen op tv al teveel eigenlijk.
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 7 november 2024 @ 13:18:14 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215507622
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:15 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Volgens mij zie ik héél regelmatig mensen met een verstandelijke beperking op TV
Dit. Slotje.

Hierover valt voorts niks concreters te zeggen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 7 november 2024 @ 13:21:01 #5
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_215507650
quote:
‘Dat heeft invloed op de samenleving’, schrijft de Stichting Vrouwen in Beeld in het onderzoeksrapport. ‘Televisie weerspiegelt en beïnvloedt de samenleving en speelt een belangrijke rol in de vorming van ons wereldbeeld. Wat we op het scherm zien, beïnvloedt niet alleen hoe we onszelf en anderen waarnemen, maar ook hoe we maatschappelijke normen en waarden kunnen begrijpen.
Wat een flauwe kul, alleen bij boomers is televisie nog relevant voor hun wereldbeeld.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_215507786
Och het idee weer dat dat je in alles een exacte afspiegeling van de samenleving moet zien. Tenzij het andersom is natuurlijk en elk reclameblok volzit met duo-penottigezinnen die je in werkelijkheid zelden op die manier ziet, dan is het wel oke.

quote:
‘Teleurstellend vinden wij dat er geen mensen met een waarneembare beperking in een functie als nieuwslezer, presentator, weerkundige of verslaggever op de buis te zien zijn'
Oke, kom maar op met de blinde nieuwslezers, aan een rolstoel gekluisterde verslaggevers in oorlogsgebieden, en weermannen met gilles de la tourette.
pi_215507838
Eva Jinek is zowel vrouw als iemand met een beperking twee voor de prijs van een *O*
SPQR
pi_215507874
https://www.unieksporten.(...)rs-met-een-beperking

Artikel uit 2019

Bart de Graaf staat er niet bij.
Vandaar dat ik hem hier even apart vernoem.
Bart de Graaf dus.
pi_215507951
Wat mij meer zorgen baart is dat er overal tekort aan personeel is en dat er bakken vol tijd en geld aan van deze nutteloze onderzoeken besteed worden.
pi_215507952
Op internet zijn er dan weer veel meer vrouwen te zien dus wellicht moeten die boomers gewoon eens stoppen met tv kijken.
pi_215508024
Ik zie anders vaak genoeg Eva Eikhout op tv en in reclames.
  donderdag 7 november 2024 @ 14:01:59 #12
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215508093
Volgens het onderzoek heeft 12 procent van de Nederlanders een zichtbare of onzichtbare beperking. Van alle mensen op tv in 2023 had maar 0,6 procent een publiek waarneembare beperking, bijvoorbeeld een chronische ziekte of een fysieke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking

Er worden hier verschillende percentages vergeleken. Dat is niet helemaal eerlijk.

Trouwens, wat valt er onder die 12 procent? Ook mensen met een bril? Anders zou ik niet weten hoe je aan die 12 procent komt.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_215508140
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:15 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Veel mensen met een spraakgebrek ook, en gewoon veel mongolen in het algemeen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215508148
Van de zotte dat hier überhaupt onderzoek naar gedaan wordt want je weet bij voorbaat het antwoord al.

Niet iedereen is geschikt voor tv-werk. Kap met al die diversiteitsquota.
  Trouwste user 2022 donderdag 7 november 2024 @ 14:11:52 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_215508183
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Veel mensen met een spraakgebrek ook, en gewoon veel mongolen in het algemeen.
Mongolen in het algemeen :?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215508273
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:43 schreef Hiddendoe het volgende:
https://www.unieksporten.(...)rs-met-een-beperking

Artikel uit 2019

Bart de Graaf staat er niet bij.
Vandaar dat ik hem hier even apart vernoem.
Bart de Graaf dus.
Die was toen al 17 jaar dood natuurlijk, dan telt het niet meer.
pi_215508383
quote:
En ook veel vrouwen.

Of bedoelen ze vrouwen met een beperking als een soort pleonasme.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Trouwste user 2022 donderdag 7 november 2024 @ 17:45:53 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_215510026
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En ook veel vrouwen.

Of bedoelen ze vrouwen met een beperking als een soort pleonasme.
Eerder types als Kelly, Tatjana en Bonnie St. Claire. Die scoorden op de Nationale IQ-test net niet zwakbegaafd.

pi_215510098
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Och het idee weer dat dat je in alles een exacte afspiegeling van de samenleving moet zien. Tenzij het andersom is natuurlijk en elk reclameblok volzit met duo-penottigezinnen die je in werkelijkheid zelden op die manier ziet, dan is het wel oke.
[..]
Oke, kom maar op met de blinde nieuwslezers, aan een rolstoel gekluisterde verslaggevers in oorlogsgebieden, en weermannen met gilles de la tourette.
Reclame heeft een commercieel doel; er moet een artikel verkocht worden en hoe groter de doelgroep is, hoe meer winst er gemaakt kan worden.
pi_215510115
Mensen met een beperking hebben in de vorm van SBS6 een hele eigen zender toch
  donderdag 7 november 2024 @ 18:00:33 #21
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_215510142
Zou liever minder mensen met een beperking willen zien op internet.
pi_215510222
En te weinig nudisten. Al hoef ik Eva niet naakt te zien.
  donderdag 7 november 2024 @ 18:12:57 #23
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215510268
quote:
‘Teleurstellend vinden wij dat er geen mensen met een waarneembare beperking in een functie als nieuwslezer, presentator, weerkundige of verslaggever op de buis te zien zijn',
Als ze een mongooltje nieuwslezer laten zijn of iemand met tourette voetbalcommentator ofzo dan ga ik wellicht weer TV kijken. Top amusement. Top idee.

Volgens mij had Bart de Graaff daar ooit nog een leuke skit over.
pi_215510315
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:11 schreef tong80 het volgende:

[..]
Mongolen in het algemeen :?

Ik zag laatst een documentaire over Djengis Khan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215510326
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:12 schreef Twiitch het volgende:

Volgens mij had Bart de Graaff daar ooit nog een leuke skit over.
De tering Tubbies?

Bekijk deze YouTube-video
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Trouwste user 2022 donderdag 7 november 2024 @ 18:21:12 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_215510332
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 17:54 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Reclame heeft een commercieel doel; er moet een artikel verkocht worden en hoe groter de doelgroep is, hoe meer winst er gemaakt kan worden.
Waarom dan al die negers in TV-reclames :?

Trouwste user 2022 donderdag 7 november 2024 @ 18:21:35 #27
7889 tong80
Spleenheup
pi_215510342
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 17:56 schreef Raw85 het volgende:
Mensen met een beperking hebben in de vorm van SBS6 een hele eigen zender toch
Tokkies zijn inmiddels best wel ingeburgerd.

Trouwste user 2022 donderdag 7 november 2024 @ 18:22:08 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_215510346
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:09 schreef havanagila het volgende:
En te weinig nudisten. Al hoef ik Eva niet naakt te zien.
Daar dacht Adam anders over.

pi_215510356
Johan Derksen is al genoeg.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 7 november 2024 @ 19:31:56 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215511266
Als ik Ongehoord Nederland opzet zie ik toch heel veel mensen met een beperking.
  Trouwste user 2022 donderdag 7 november 2024 @ 19:39:52 #31
7889 tong80
Spleenheup
pi_215511364
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 19:31 schreef Hexagon het volgende:
Als ik Ongehoord Nederland opzet zie ik toch heel veel mensen met een beperking.
Ik kon vandaag niet kijken helaas. Het zal wel dikke pret zijn geweest. Thiery Baudet was één van de gasten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')