https://nos.nl/artikel/25(...)stand-bij-de-rechterquote:Smaakjesverbod voor e-sigaretten houdt stand bij de rechter
Tabaksfabrikant British American Tobacco is er bij de rechter niet in geslaagd om het smaakjesverbod van de overheid voor e-sigaretten van tafel te krijgen. De rechtbank in Den Haag oordeelt dat de Nederlandse Staat het verbod mocht invoeren om de volksgezondheid te beschermen.
Volgens het verbod uit 2020 mogen aan e-sigaretten geen andere smaken worden toegevoegd dan bepaalde soorten tabakssmaak. Dat is vooral omdat jongeren volgens experts en de overheid gevoelig zijn voor andere, met name zoete smaken zoals watermeloen of cola.
British American Tobacco en het daaraan verwante bedrijf Nicoventures vonden het verbod onrechtmatig, maar de schadelijkheid en de aanzuigende werking van zoete smaken in e-sigaretten op jongeren staan volgens de rechtbank voldoende vast.
Vanaf 1 januari mogen er zowel door fysieke als online winkels geen vapes met smaakje meer worden verkocht. Toch blijven jongeren ze gebruiken, schreef NOS Stories eerder dit jaar:
Jongeren komen ook na verbod makkelijk aan smaakjesvapes
British American Tobacco voerde bij de rechtbank onder meer aan dat het smaakjesverbod in strijd is met het vrije verkeer van goederen binnen de Europese Unie, omdat in veel landen de smaakjes niet verboden zijn en volop worden verkocht.
De rechtbank erkent dat het smaakverbod daarop inbreuk maakt, maar zegt dat een inbreuk ter bescherming van de volksgezondheid mag als die "passend, noodzakelijk en evenredig" is. En dat is bij het ingevoerde smaakverbod het geval, stelt de rechtbank
Nou, nee hoor. Dat zal je reuze meevallen. Dat zo'n tabaksfabrikant naar de rechter stapt om alsnog van die kindersmaakjes te mogen verkopen zal alleen niemand meer verbazen.quote:Op woensdag 6 november 2024 23:14 schreef LXIV het volgende:
Maar blijkbaar vind iedereen het wel ok..
Om van je nicotineverslaving af te komen moeten vapes met tabakssmaak of geen smaak voldoende zijn.quote:Op donderdag 7 november 2024 10:11 schreef marc0871 het volgende:
Ik was dus zo'n 40+er die fruitsmaakjes ging dampen, om van het roken Af te komen.
Het is nog gelukt ook.
Juist door zoete en fruitsmaken te verbieden, maak je imo de kans groter dat ze (weer) gaan roken.
Zeker. Zo ben ik van een zware rookverslaving afgekomen en later ook van nicotine en vapen.quote:Op woensdag 6 november 2024 22:31 schreef LXIV het volgende:
. Een man van 45 die gaat op zijn werk vapes met suikerspinsmaak roken om van het roken af te komen.
Ja, ditto. Bovendien kun je via internet sowieso bestellen wat je wil. Zo'n verbod slaat nergens op als het in omringende landen wel mag.quote:Op donderdag 7 november 2024 10:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
Zeker. Zo ben ik van een zware rookverslaving afgekomen en later ook van nicotine en vapen.
Het werkt wel degelijk. Beetje slap argument dus.
Geen processed food, chips, chocola, suiker, toetjes, ijs, knorr en andere meuk meer dus. Geen alcohol, geen frisdrank, geen redbull.quote:Op donderdag 7 november 2024 10:21 schreef torentje het volgende:
De regeringen zouden de fabrikanten moeten verbieden om voor mensen schadelijke en ongezonde producten te produceren en dat verbod ook streng handhaven.
Maar verbieden en streng handhaven doen ze niet omdat ze dan een flink deel van hun inkomsten kwijt zijn.
Je kan ook dampen zonder nicotine, hè.quote:Op donderdag 7 november 2024 10:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Om van je nicotineverslaving af te komen moeten vapes met tabakssmaak of geen smaak voldoende zijn.
Wanneer we om iedere 40-er met een tabaksverslaving van het roken af te helpen 5 tieners juist aan de nicotine krijgen is dat gewoon een slechte deal.
Helaas wordt die keuze vaak gemaakt door (jonge) tieners die een keuze met zoveel gevolgen eigenlijk nog niet zou mogen maken. Hun hersenen zijn dan nog lang niet volgroeid. Het gevolg is een verslaving waar de een gevoeliger voor is dan de ander maar die wel maakt dat de keuze om "wel of niet roken" niet zo makkelijk meer is.quote:Op donderdag 7 november 2024 10:48 schreef karr-1 het volgende:
Wel of niet gaan roken is en blijft eigen keuze, geen verplichting. Ik heb jarenlang gerookt, maar kan me niet herinneren dat iemand mij gedwongen heeft om een sigaret op te steken.
Dat maakt het nog niet iets goeds. Cafeïne moeten we, als dagelijkse verslaving, ook gewoon vanaf.quote:Op donderdag 7 november 2024 10:45 schreef marc0871 het volgende:
Nicotine is an sich niet schadelijker voor je dan cafeïne.
Stik erin.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet iets goeds. Cafeïne moeten we, als dagelijkse verslaving, ook gewoon vanaf.
Cafeïne. Is dat net zo ongezond als tabak dan?quote:Op donderdag 7 november 2024 11:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet iets goeds. Cafeïne moeten we, als dagelijkse verslaving, ook gewoon vanaf.
Nodig niet. Wel gebruikelijk. In Nederland dan.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:42 schreef ludovico het volgende:
Ik vind aan roken niks, maar stel je wilt een jointje roken, heb je toch dat tabak nodig geloof ik.
quote:Op donderdag 7 november 2024 10:21 schreef torentje het volgende:
De regeringen zouden de fabrikanten moeten verbieden om voor mensen schadelijke en ongezonde producten te produceren en dat verbod ook streng handhaven.
Maar verbieden en streng handhaven doen ze niet omdat ze dan een flink deel van hun inkomsten kwijt zijn.
Ga lekker ergens anders micromanagen. In de soviet unie ofso.quote:Op donderdag 7 november 2024 10:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Geen processed food, chips, chocola, suiker, toetjes, ijs, knorr en andere meuk meer dus. Geen alcohol, geen frisdrank, geen redbull.
Dat is wel een realistisch voorstel.
True.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nee, je kunt dat beter aan de grootverdieners overlaten die vooral geld verdienen aan wat ongezond is. Wat kan er fout gaan?quote:Op donderdag 7 november 2024 11:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Ga lekker ergens anders micromanagen. In de soviet unie ofso.
Dat is totaal niet aan een overheid om dat te bepalen.
En in jullie ogen, wie gaat dat bepalen wat gezond en ongezond is?
Ik rook niet, sorry.quote:
Vast niet, maar het zorg wel voor een afhankelijkheid van o.a. frisdranken/cola, waarvan een teveel ook niet bevorderlijk is voor de gezondheid.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Cafeïne. Is dat net zo ongezond als tabak dan?
Hoe meer grootverdieners er aan de pro-kant van schadelijke producten staan hoe meer de overheid aan de anti-kant moet staan wat mij betreft. Wat dat betreft is een verbod op die smaakjes niet zo gek want een grotere lobby dan die van de tabaksindustrie is er bijna niet, tenzij we het over techbedrijven gaan hebben natuurlijk.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:52 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Nee, je kunt dat beter aan de grootverdieners overlaten die vooral geld verdienen aan wat ongezond is. Wat kan er fout gaan?
Rookt dat niet wat stevig, zo een "blunt"? Als ik de terminologie goed heb.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nodig niet. Wel gebruikelijk. In Nederland dan.
De mensen met gezond verstand en die gestudeerd hebben kunnen bepalen wat voor mensen schadelijk en ongezond is, dus niet de mensen die met schadelijke en ongezonde producten produceren rijk zijn geworden of een hoog inkomen hebben.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Ga lekker ergens anders micromanagen. In de soviet unie ofso.
Dat is totaal niet aan een overheid om dat te bepalen.
En in jullie ogen, wie gaat dat bepalen wat gezond en ongezond is?
Eens, maar zolang de overheid aan de kant van de grootverdieners staat, zal dat niet snel gebeuren.quote:Op donderdag 7 november 2024 12:03 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Hoe meer grootverdieners er aan de pro-kant van schadelijke producten staan hoe meer de overheid aan de anti-kant moet staan wat mij betreft. Wat dat betreft is een verbod op die smaakjes niet zo gek want een grotere lobby dan die van de tabaksindustrie is er bijna niet, tenzij we het over techbedrijven gaan hebben natuurlijk.
Op zijn minst moet de overheid het gebruik van die producten ontmoedigen.
quote:Op donderdag 7 november 2024 12:04 schreef torentje het volgende:
De mensen met gezond verstand en die gestudeerd hebben
Pure weed rookt best prima.quote:Op donderdag 7 november 2024 12:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Rookt dat niet wat stevig, zo een "blunt"? Als ik de terminologie goed heb.
Neem je een hijsje ben je als onervaren roker gelijk high?quote:Op donderdag 7 november 2024 12:07 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Pure weed rookt best prima.
Mja zelfs dan, is het groepje mensen van het roken afkrijgen met die zooi belangrijker dan de groep jongeren die je er juist verslaafd aan krijgt?quote:Op donderdag 7 november 2024 10:11 schreef marc0871 het volgende:
Ik was dus zo'n 40+er die fruitsmaakjes ging dampen, om van het roken Af te komen.
Het is nog gelukt ook.
Juist door zoete en fruitsmaken te verbieden, maak je imo de kans groter dat ze (weer) gaan roken.
Dat ben je waarschijnlijk toch wel. Probleem is vooral dat-ie moeilijker blijft branden als er geen tabak in zit. En Nederlandse wiet is vrij sterk en niet duur of moeilijk te krijgen, dus het is ook niet per se nodig om er heel zuinig mee te doen zoals bv Amerikanen gewend zijn.quote:Op donderdag 7 november 2024 12:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Neem je een hijsje ben je als onervaren roker gelijk high?
Lees anders even de OP.quote:Op woensdag 6 november 2024 23:14 schreef LXIV het volgende:
Maar blijkbaar vind iedereen het wel ok..
Same here. Enerzijds slaat het reguleren (weer eens) veel te ver door; anderzijds heeft het verdienmodel voor tabaksfabrikanten een enorme lock-in, waardoor het simpelweg te verleidelijk is om kinderen te hooken. Oplossen met smaakjesverboden doe je het niet, helemaal niet in een geglobaliseerde wereld (en een douanevrije EU).quote:Op donderdag 7 november 2024 10:11 schreef marc0871 het volgende:
Het is nog gelukt ook.
Juist. En de vraag is: In hoeverre mag een fabrikant van ongezonde, verslavende dingen kinderen bewust aanspreken en in hoeverre moet de overheid ze tegen zichzelf beschermen?quote:Op donderdag 7 november 2024 12:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Lees anders even de OP.
Dat kinderen geen modelburgers zijn is ook van alle tijden. Die blijven dus gewoon ongezonde dingen doen.
Het dedain.quote:Op donderdag 7 november 2024 12:04 schreef torentje het volgende:
De mensen met gezond verstand en die gestudeerd hebben kunnen bepalen wat voor mensen schadelijk en ongezond is
Preventie en voorlichting allemaal dikke prima. Maar zolang tabak nog een legaal product is in dit land kun je het een fabrikant niet kwalijk nemen dat ze reclame maken om een product te slijten. Dat de een daar gevoeliger is voor dan een ander geld natuurlijk voor elk product en alle reclame.quote:Op donderdag 7 november 2024 11:37 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Helaas wordt die keuze vaak gemaakt door (jonge) tieners die een keuze met zoveel gevolgen eigenlijk nog niet zou mogen maken. Hun hersenen zijn dan nog lang niet volgroeid. Het gevolg is een verslaving waar de een gevoeliger voor is dan de ander maar die wel maakt dat de keuze om "wel of niet roken" niet zo makkelijk meer is.
De tabaksindustrie, met al hun geld, speelt daar heel erg op in natuurlijk. Als samenleving mogen we hier best een stokje voor steken.
Zorgkosten en druk op de gezondheidszorg nemen alleen maar toe en dat wordt alleen nog maar erger met de vergrijzing. Wat mij betreft zetten we dan ook zoveel mogelijk in op preventie van ziektes en aandoeningen.
Ja naja tenzij het verboden is.quote:Op donderdag 7 november 2024 12:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Preventie en voorlichting allemaal dikke prima. Maar zolang tabak nog een legaal product is in dit land kun je het een fabrikant niet kwalijk nemen dat ze reclame maken om een product te slijten. Dat de een daar gevoeliger is voor dan een ander geld natuurlijk voor elk product en alle reclame.
Ja maar dat is het dus niet. Tabak is nog steeds legaal, en ik kan me niet herinneren dat ik ooit reclame voor vapen gezien heb. Tegenwoordig hebben we ook geen reclame meer voor drank en sigaretten op tv terwijl je daar vroeger mee dood gegooid werd.quote:Op donderdag 7 november 2024 13:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja naja tenzij het verboden is.
Reclame maken an sich voor tabaksproducten is wel illegaal?quote:
Klopt en die zie je dan ook nergens meer. Niet in kranten en bladen, niet meer op tv en niet meer in de bioscoopquote:Op donderdag 7 november 2024 13:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Reclame maken an sich voor tabaksproducten is wel illegaal?
Je zou zeggen dat het logischer is om dan gewoon sigaretten te verbieden?quote:Op donderdag 7 november 2024 10:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Om van je nicotineverslaving af te komen moeten vapes met tabakssmaak of geen smaak voldoende zijn.
Wanneer we om iedere 40-er met een tabaksverslaving van het roken af te helpen 5 tieners juist aan de nicotine krijgen is dat gewoon een slechte deal.
Zeker. Probleem is alleen het handhaven. Je kan via telegram gewoon met pakketpost die handel kopen.quote:Op donderdag 7 november 2024 14:14 schreef Cargeon het volgende:
Ze zouden eigenlijk gewoon moeten verbieden dat kinderen vape of tabak producten mogen kopen...
Eens, maar dan krijgen we ook geen accijnzen meer, hebben we weer een ander probleemquote:Op donderdag 7 november 2024 14:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat het logischer is om dan gewoon sigaretten te verbieden?
Wat is belangrijker, gezondheid of geld?quote:Op donderdag 7 november 2024 14:32 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Eens, maar dan krijgen we ook geen accijnzen meer, hebben we weer een ander probleem
Voor mij persoonlijk gezondheid, voor de nederlandse overheid geldquote:Op donderdag 7 november 2024 14:36 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat is belangrijker, gezondheid of geld?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |