Zij is van mij, de podcast van Telegraaf-verslaggever Saskia Belleman, heeft de juryprijs in de categorie ’journalistiek’ van de Dutch Podcast Awards gewonnen. In de podcast wordt de rauwe realiteit achter vrouwenmoord besproken. Daarvoor praat de rechtbankverslaggever onder meer met nabestaanden, slachtoffers en een dader.De jury noemde de podcast ’een urgent en kwetsbaar onderwerp dat integer wordt gepresenteerd door Saskia Belleman. „Het is goed voorbereid, overtuigend maar ook vriendelijk en persoonlijk. Zo neemt ze ons mee in de afschuwelijke verhalen rondom het thema vrouwenmoord.”
Elke acht tot tien dagen wordt er een vrouw gedood door haar man, vriend of ex-partner. Vrouwenmoord (femicide) komt in Nederland aanzienlijk vaker voor dan in de landen om ons heen en toch lijkt er nauwelijks iets te veranderen. In acht afleveringen gaat Belleman op zoek naar de vraag waarom het zo vaak misgaat achter de voordeur, en wat er moet gebeuren om het aantal slachtoffers van vrouwenmoord te verminderen.
PatroonDe aanleiding voor de podcast was haar werk als rechtbankverslaggever, vertelt Belleman wanneer ze de prijs woensdagavond in ontvangst neemt. „En mijn schrik iedere keer weer als ik zag hoe ongelooflijk veel van dat soort zaken dienen in het hele land. Die worden allemaal als een soort incidenten gezien die los van elkaar staan, terwijl het dat niet is. Het is een patroon. Dat hebben wij geprobeerd uit te leggen in de podcast.”
De verhalen uit de podcast noemt Belleman ’heel heftig’. „Je zit natuurlijk gewoon aan de keukentafel te praten met mensen die het hebben meegemaakt; die het ofwel net hebben overleefd, of die geliefden verloren zijn op die manier.”
DaderOok is er voor de podcast met een dader gesproken. „Hij was zo dapper om te vertellen dat hij zelf zo’n man was die bijna zijn twee partners heeft gedood. Hij zet zich nu in om mannen te helpen met dezelfde agressieproblemen als hij had.”
Sinds 2018 worden de Dutch Podcast Awards jaarlijks uitgereikt. BNR is de initiatiefnemer en organisator achter de awards.’Zij is van Mij’ is een Telegraaf-podcast gemaakt door Saskia Belleman, Wilson Boldewijn, Kelly Valk en Marieke Mager.
https://www.telegraaf.nl/(...)dutch-podcast-awardsZe is sowieso geweldig
[ Bericht 0% gewijzigd door Coco op 06-11-2024 21:39:39 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !