abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 november 2024 @ 17:54:36 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_215485081
Hoi Nederland,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We horen altijd, desalinatie/onzilting tbv drinkwater is te duur. Laten we dat eens nader bekijken, om te ontzilten heb je energie nodig in de vorm van Kw. Die Kw kan verstrekt worden door tidal/wind/zon-energie.

Wat kost dat ?

ik heb geen idee wat 'n windmolenpark kost, zonnepanelen en ontziltinginstallatie, maar het meest simpelste rekensommetje in deze is: groene energie + ontzilting = drinkwater.

Volgens mij is dat heel goed financieel mogelijk en haalbaar op de lange termijn, vooral met de inzet van tidal energy, zo gebruik je de energie van de oceaan om van het zeewater drinkwater te maken, dat is hartstikke mooi.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_215485428
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2024 17:54 schreef sturmpie het volgende:
Wat kost dat ?

Aanzienlijk meer dan wat drinkwater hier kost.

https://www.lenntech.nl/k(...)tingsinstallatie.htm

Voordat je je rijk rekent zij hierin dus een heleboel kosten niet opgenomen, die installatie moet ergens staan met alle infra erbij. Ook zijn de genoemde energieprijzen duidelijk niet van deze tijd.

Ontzilten is in delen van de wereld een prima oplossing maar het is domweg vele malen duurder dan het water wat wij via de natuur laten zuiveren.
  dinsdag 5 november 2024 @ 21:18:13 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_215487882
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 18:27 schreef 215 het volgende:
Ontzilten is in delen van de wereld een prima oplossing maar het is domweg vele malen duurder dan het water wat wij via de natuur laten zuiveren.
ik begrijp je punt, maar in deze tijd van wereldwijde vervuiling, moet men ook denken aan een scenario waarbij men zeewater kan gebruiken als drinkwater, en dat moet financieel haalbaar zijn.

je zou zeewater kunnen ontzilten en dat water gebruiken om 'n plantje te laten groeien en daarbij eenzelfde plantje laten groeien op normaal drinkwater incl. allerlei restproducten van chemicaliën, medicijnen, anti-conceptie, etc... en dan kijken welk plantje het beste groeit. dan moet je beginnen met in totaal 200 plantjes om enigszins 'n juist beeld te krijgen of er sprake is van 'n verschil
@vogeltjesdans hoe vaak eet jij frikandel speciaal ?

[ Bericht 14% gewijzigd door sturmpie op 06-11-2024 02:19:06 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_215497557
Ontzilten voor irrigatie water lijkt me werkelijk veel te kostbaar. Eind vorige eeuw is er een voorstel geweest om ijsbergen naar droge gebieden aan zee te verslepen (lees Rode Zee). Die smelten dan over de loop van een paar jaar en er komt waanzinnig veel zoet water dan vanaf. Voor zover ik weet is dat ook slecht bij een proef gebleven, bleek ook niet economisch/praktisch uitvoerbaar.

Aangaande je voorstel om te zien hoe planten reageren op chemicaliën dan is je wens al vervult, in Wageningen doen ze dat al heel lang en uitgebreider dan je voorstel. Een voorbeeld is gewassen te onderzoeken, ontwikkelen die beter tegen zout water kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')