Dit is er wel eentje in de categorie wij van WC eend. Het gaat niet om de economische groei, het gaat om de groei per hoofd van de bevolking en daar heeft de familie Yildrim absoluut niet aan bij gedragen. Je hebt misschien meer economie, maar ook meer mensen.quote:'Zonder Turkse arbeidsmigratie was de Nederlandse economie nooit zo gegroeid'
DEN HAAG - In 1964 kwamen de eerste Turkse arbeidsmigranten op uitnodiging naar Nederland. Ze werden met open armen ontvangen. Nu, zestig jaar later, is dat wel anders. Sahin Yildirim stelde daarom de tentoonstelling '60 jaar Turkse arbeidsmigratie in Nederland' samen, om duidelijk te maken dat de generatie van zijn vader mede heeft bijgedragen aan de welvaart van Nederland.
'De Nederlanders die ik heb gesproken, vooral de werkgevers, zeiden: als de Turken niet naar Nederland waren gekomen, dan was de Nederlandse economie nooit zo gegroeid', vertelt Yildirim.
Hij stelde niet alleen de gratis tentoonstelling '60 jaar Turkse arbeidsmigratie in Nederland' in het Atrium van het Haagse stadhuis samen, hij is ook verantwoordelijk voor het boek '60 jaar, 60 verhalen'.
Geld sparen en weer terug
Hiervoor sprak Yildirim naast dertig Turkse arbeidsmigranten, evenzoveel Nederlandse werkgevers, maatschappelijke medewerkers, tolken, docenten en vrijwilligers van de kerken die met ze te maken kregen.
Zijn vader kwam, zoals zoveel andere gastarbeiders, in de jaren tachtig naar Nederland om geld te sparen en weer terug te keren naar Turkije.
'Niks van gekomen'
'Maar daar is helemaal niks van gekomen', vertelt Yildirim. 'Uiteindelijk heeft hij meer dan 25 jaar in de bouw gewerkt. Hij zag een toekomstperspectief voor zijn kinderen.'
Hij vervolgt: 'Zelf had hij een droom om directeur van een school te worden. Maar hij heeft zich opgeofferd voor de familie, uiteindelijk is zijn zoon nu directeur van een school.'
Verhaal van eerste generatie vastleggen
Het verhaal van zijn vader was het startpunt voor de tentoonstelling en het boek. 'Ik wilde het verhaal van de eerste generatie Turkse gastarbeiders die uiteindelijk besloten zich permanent in Nederland te vestigen, vastleggen en overdragen aan nieuwe generaties.'
Zelf was Yildirim dertien jaar oud toen hij met zijn vader naar Den Haag kwam. Ze vestigden zich in de Schilderswijk. 'Ik sprak geen woord Nederlands.'
Geen spijt
Dat vergde wel enig aanpassingsvermogen, maar spijt van zijn besluit heeft zijn vader nooit gekregen. 'Mijn vader zegt altijd: de kans die ik in Turkije nooit zou krijgen, heb ik in Nederland gekregen.'
Zijn vader zei ook: 'De Nederlanders die waren in de jaren tachtig heel erg tolerant. We waren welkom. Ze hadden respect voor ons. Communicatie in de jaren tachtig ging heel moeilijk, maar ze hielpen ons met van alles.'
Toon is anders
Inmiddels is de toon wel anders. Yildirim: 'Mijn vader zit wel met één ding. Hij zegt: jij hebt hier gestudeerd, je hebt je master gedaan in Nederland, je doet hier vrijwilligerswerk en je hebt een enorm netwerk, maar voor jou is het moeilijk om in Nederland te leven.'
'Voor mij in de jaren tachtig in Nederland leven was anders, heel erg mooi, want alle deuren gingen voor mij open', herinnert zijn vader zich. 'Door de polarisatie is mijn vader bang dat het niet de goede kant op gaat.'
Niet gelijk behandeld
Zelf ziet hij ook dat jonge Turkse Nederlanders niet gelijk worden behandeld. 'Wat er is veranderd? Het gaan nu alleen maar over Turkije. Islamofobie, discriminatie.'
'Jonge generaties, die hoger opgeleid zijn, krijgen niet dezelfde kansen. Mensen met een migratieachtergrond beginnen toch altijd met een 3-0 achterstand. Die signalen waren er toen niet.'
Mensen verbinden
Met de tentoonstelling en het boek hoopt Sahin mensen dichter bij elkaar te brengen. 'Kijk naar Den Haag. De meerderheid heeft een migratieachtergrond. We moeten het samen met elkaar doen.'
Zijn doel: mensen verbinden. 'Dat we toleranter naar elkaar toe zijn. Een beetje empathie, zodat we snappen waarom mensen hiernaartoe zijn gekomen en hebben bijgedragen aan de Nederlandse welvaart.'
Artikel 1 van de Grondwet
'In artikel 1 van de Grondwet staat dat iedereen - ongeacht achtergrond, geloof, kleur of wat dan ook - gelijk moet worden behandeld. Maar als ze zich niet geaccepteerd voelen en te horen krijgen dat ze zich moeten aanpassen, dat ze er niet bij horen omdat je een hoofddoek hebt, ja, dan voelen ze zich natuurlijk wel tweederangs burgers.'
'Daar moeten we van af', stelt Yildirim. 'Dat kunnen we alleen maar veranderen door empathie te tonen. Te begrijpen waarom die mensen hier naartoe zijn gekomen en beseffen dat ze het de huidige Nederland hebben geholpen om zo ver te komen.'
quote:. 'Dat we toleranter naar elkaar toe zijn. Een beetje empathie, zodat we snappen waarom mensen hiernaartoe zijn gekomen en hebben bijgedragen aan de Nederlandse welvaart.'
Inderdaad, daar gaan we weer. Meer tolerantie, meer begrip voor mensen met afwijkende gewoontes, maar die tolerantie en aanpassingen moeten vooral 1 kant op. Vertel ze vooral niet dat zij zich ook moeten aanpassen.quote:'In artikel 1 van de Grondwet staat dat iedereen - ongeacht achtergrond, geloof, kleur of wat dan ook - gelijk moet worden behandeld. Maar als ze zich niet geaccepteerd voelen en te horen krijgen dat ze zich moeten aanpassen, dat ze er niet bij horen omdat je een hoofddoek hebt, ja, dan voelen ze zich natuurlijk wel tweederangs burgers.'
Echt he...quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, daar gaan we weer. Meer tolerantie, meer begrip voor mensen met afwijkende gewoontes, maar die tolerantie en aanpassingen moeten vooral 1 kant op. Vertel ze vooral niet dat zij zich ook moeten aanpassen.
Zelfde jankriedeltje als altijd.
Waar vraagt Sahin Yildirim dat precies?quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Echt he...
Het is werkelijk altijd één kant op. Jan Boerenlul moet weer meedoen met ramadan, naar de moskee, gezellig naar de koranstudie, heel veel begrip tonen voor een religie waar we zoveel van kunnen leren in het kille westen, blablablabla.
Heb het helemaal gehad met hun gedram en gejank.
Misschien moet je eens niet alles voor een ander gaan invullen.quote:Eens vragen aan deze types wat ze vinden van afvalligen, ongehuwde moeders, vrijstaande vrouwen en homo's.
Eens kijken waar de fobie zit. Hoeveel 'empathie' deze oh zo zielige verschoppelingen der aarde hebben.
Inderdaadquote:
Dat hij vóór hoofddoeken pleit zegt me genoeg.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad
EttovanBelgie in NWS / Zonder Turkse arbeidsmigratie was onze economie nooit zo gegroeid
In die post loop je hem te beschuldigen van van alles, zonder dat je die man uberhaupt kent.
Gevalletje pot verwijt de ketel.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad
EttovanBelgie in NWS / Zonder Turkse arbeidsmigratie was onze economie nooit zo gegroeid
In die post loop je hem te beschuldigen van van alles, zonder dat je die man uberhaupt kent.
Dus omdat hij zich zorgen maakt om de bejegening van vrouwen met een hoofddoek, ga jij meteen van alles voor hem invullen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat hij vóór hoofddoeken pleit zegt me genoeg.
Nee, dat hij een achterlijk middeleeuws ritueel dat vrouwen onderdrukt en mannen wegzet als inherent labiel anno 2024 nog als volstrekt normaal ziet, dat zegt me dat we mogen aannemen dat dit heerschap vooral weer heel erg graag wil dat andreren dat ook normaal gaan vinden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus omdat hij zich zorgen maakt om de bejegening van vrouwen met een hoofddoek, ga jij meteen van alles voor hem invullen.
Dat de man blijkbaar begrip heeft voor hoofddoekdragende vrouwen, is absoluut geen bewijs voor alle beschuldigingen en verdachtmakingen die je hier maar even dropt.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat hij een achterlijk middeleeuws ritueel dat vrouwen onderdrukt en mannen wegzet als inherent labiel anno 2024 nog als volstrekt normaal ziet.
Eens met Hexagon. Etto, je bent aan het roeptoeteren.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat de man blijkbaar begrip heeft voor hoofddoekdragende vrouwen, is absoluut geen bewijs voor alle beschuldigingen en verdachtmakingen die je hier maar even dropt.
Ongetwijfeld draagt hij homoseksualiteit een enorm warm hart toe, ja.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat de man blijkbaar begrip heeft voor hoofddoekdragende vrouwen, is absoluut geen bewijs voor alle beschuldigingen en verdachtmakingen die je hier maar even dropt.
Dit.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:16 schreef LXIV het volgende:
Wat in de OP staat. Bovendien zijn de eerste Turken, de zogenaamde gastarbeiders, hier naar toe gehaald om kansloze industrieën nog even in leven te houden. Daarna volgde nog eens 10x het aantal mensen.
Ik zie vooral weer een enorm slachtoffer in de nationale media lopen roeptoeteren wat voor een hel Nederland wel niet is.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eens met Hexagon. Etto, je bent aan het roeptoeteren.
Gezien Yildirum gemeenteraadslid is namens D66 (kende hem niet maar even gegoogled) denk ik dat het inderdaad wel meevalt met die homofobie.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ongetwijfeld draagt hij homoseksualiteit een enorm warm hart toe, ja.
Vraag het hem de volgende keer tijdens jullie meet.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien Yildirum gemeenteraadslid is namens D66 (kende hem niet maar even gegoogled) denk ik dat het inderdaad wel meevalt met die homofobie.
Alweer verdachtmakingen op basis van niks.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vraag het hem de volgende keer tijdens jullie meet.
Vraag hem daarna wat hij vindt van vrouwenrechten en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.
Nou blijkbaar is hij allesbehalve slachtoffer en ziet hij welke kansen hij hier heeftquote:Op zaterdag 2 november 2024 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zie vooral weer een enorm slachtoffer in de nationale media lopen roeptoeteren wat voor een hel Nederland wel niet is.
Ga ik niet in mee. Geen zin meer in, dat geratel.
Waar klaagt hij ook weer over?quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alweer verdachtmakingen op basis van niks.
[..]
Nou blijkbaar is hij allesbehalve slachtoffer en ziet hij welke kansen hij hier heeft
https://www.ad.nl/den-haa(...)e-toekomst~a3f73fe1/
En zet hij zich ook nog enorm in om Turkse kinderen in Den Haag de goede kant op te sturen.
https://www.denhaagcentra(...)en-in-het-onderwijs/
Maar kennelijk mag hij er niet eens over klagen wanneer hij desondanks allerlei ellende en verdachtmakingen over zich heen krijgt.
Dat mensen met zijn achtergrond te maken krijgen met allerlei vijandigheid, ongeacht wat ze verder doen. Lijkt me een legitiem iets om over te klagen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar klaagt hij ook weer over?
Ja, dat vul jij dus in.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat mensen met zijn achtergrond te maken krijgen met allerlei vijandigheid, ongeacht wat ze verder doen. Lijkt me een legitiem iets om over te klagen.
Dat het wederom uiteraard geheel aan autochtoon Nederland ligt dat het nu ineens allemaal intoleranter en gepolariseerd is geworden. Wie moet precies empathie tonen naar wie? Bij wie wordt wederom de bal gelegd?quote:
Wie zegt precies waar dat het aan heel autochtoon Nederland ligt?quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat het wederom uiteraard geheel aan autochtoon Nederland ligt dat het nu ineens allemaal intoleranter en gepolariseerd is geworden. Wie moet precies empathie tonen naar wie? Bij wie wordt wederom de bal gelegd?
... en dat doet hij zelf niet?quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wie zegt precies waar dat het aan heel autochtoon Nederland ligt?
De man spreekt uit wat hij ervaart en meteen krijgt hij de verschrikkelijkste verdachtmakingen naar zich toegeslingerd.
Stelt hij nergens. Vul je alweer in.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en dat doet hij zelf niet?
Misschien dat stuk nog eens lezen. Kennelijk is de generatie autochtone dertigers verantwoordelijk voor de 'polarisering' en toegenomen 'intolerantie' in Nederland.
Bijvoorbeeld degenen die hen zonder reden verdacht maken van van alles en nog wat.quote:En opnieuw: wie moet precies empathie tonen?
Niet? Waar komt die intolerantie en polarisatie dan vandaan?quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Stelt hij nergens. Vul je alweer in.
[..]
Bijvoorbeeld degenen die hen zonder reden verdacht maken van van alles en nog wat.
Uit de samenleving. En wie er allemaal aan meedoet doet niet terzake. Hij ervaart het als negatief en wil er wat aan doen met al zijn maatschappelijke activiteiten.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet? Waar komt die intolerantie en polarisatie dan vandaan?
Gewoon, afgaande op dat artikel?
Wie er allemaal aan meedoet...quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uit de samenleving. En wie er allemaal aan meedoet doet niet terzake. Hij ervaart het als negatief en wil er wat aan doen met al zijn maatschappelijke activiteiten.
Dus al die verdachtmakingen in je eerste post zijn nergens op gebaseerd. Daarmee doe je precies waarover hij zich beklaagt.
Nou vertel eens. Waarom mag deze man niet klagen over wat hij en zijn familie allemaal aan verdachtmakingen over zich heen krijgen?quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie er allemaal aan meedoet...
Juist ja...
Zijn zoon is schooldirecteur. Wat valt er te klagen??quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou vertel eens. Waarom mag deze man niet klagen over wat hij en zijn familie allemaal aan verdachtmakingen over zich heen krijgen?
Dat klopt, het probleem is de Nederlandse politiek en overheden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waar vraagt Sahin Yildirim dat precies?
[..]
Misschien moet je eens niet alles voor een ander gaan invullen.
Maat van me is moslim, trots kind van een ongehuwde moeder vanwege een kutvader en is zelf trots biseksueel. En nu?quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Echt he...
Het is werkelijk altijd één kant op. Jan Boerenlul moet weer meedoen met ramadan, naar de moskee, gezellig naar de koranstudie, heel veel begrip tonen voor een religie waar we zoveel van kunnen leren in het kille westen, blablablabla.
Fobie?
Eens vragen aan deze types wat ze vinden van afvalligen, ongehuwde moeders, vrijstaande vrouwen en homo's.
Eens kijken waar de fobie zit. Hoeveel 'empathie' deze oh zo zielige verschoppelingen der aarde hebben.
Ik ook.quote:
Jij komt ook altijd met de meest onwaarschijnlijke verhalen aan hè. Hoe voelt dat nou zo'n verhaal verzinnen? En in het geval dat er een extreem minieme kans is dat je verhaal daadwerkelijk klopt is het volledig anekdotisch en een wereld van verschil met mijn ervaringen met moslims. Maw leuk verhaal, doen we niks mee.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Maat van me is moslim, trots kind van een ongehuwde moeder vanwege een kutvader en is zelf trots biseksueel. En nu?
Het gemak waarmee je die aanname doet is misschien wel juist het probleem met vooral partijen als D66 en Groenlinks. Het kunnen combineren van een uiterst conservatieve religie en progresieve politiek is helemaal niet eenvoudig of vanzelfsprekend. Het dragen van een hijaab is een uiting van conservatisme, binnen een uiterst conservatieve religie.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien Yildirum gemeenteraadslid is namens D66 (kende hem niet maar even gegoogled) denk ik dat het inderdaad wel meevalt met die homofobie.
Huh? Wat? Hoe beredeneer je dat?quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:58 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dit is er wel eentje in de categorie wij van WC eend. Het gaat niet om de economische groei, het gaat om de groei per hoofd van de bevolking en daar heeft de familie Yildrim absoluut niet aan bij gedragen. Je hebt misschien meer economie, maar ook meer mensen.
Helaas blijven we overspoeld worden door arbeidsimmigranten (soms ook wel expats genoemd) zonder dat we daar iets mee opschieten behalve dan dat het hier nog drukker en voller wordt. Het is jammer dat de discussie voornamelijk over asielzoekers gaat terwijl de grootste groep migranten toch echt de arbeidsmigranten zijn.
Heb je die zuurpruim weer.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Echt he...
Fobie?
Eens vragen aan deze types wat ze vinden van afvalligen, ongehuwde moeders, vrijstaande vrouwen en homo's.
Dat is de nuance die mist idd.quote:Op zaterdag 2 november 2024 20:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dit.
Natuurlijk is het goed dat Turkse arbeidsmigranten een boost gaven aan onze economie. Maar of dat voordeel opweegt tegen alle nadelen die wij, vaak nog tot op de dag van vandaag, ervaren, is maar zeer de vraag.
Het is bijna alsof er iets gebeurd is waardoor de houding veranderd is.quote:Zijn vader zei ook: 'De Nederlanders die waren in de jaren tachtig heel erg tolerant. We waren welkom. Ze hadden respect voor ons. Communicatie in de jaren tachtig ging heel moeilijk, maar ze hielpen ons met van alles.'
Valt wel mee denk ik, ik denk dat de bijdrage van Turken veel groter is als bijvoorbeeld die van de Marokkaanse gemeenschap, komt denk ik ook dat met name er veel influx is geweest van relatief hoog opgeleide turken uit stedelijke gebieden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:16 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat de eerste generatie heeft opgebouwd hebben de 2e en 3e generatie keurig weer allemaal afgebroken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |