Dat is er gewoon?quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:04 schreef sturmpie het volgende:
Ik las onlangs 'n nieuwsbericht dat 'n aantal personen hun rijbewijs kwijt zijn omdat ze positief testen op THC.
Het schijnt nu zo te zijn dat je 48 uur moet wachten nadat je THC hebt geconsumeerd om deel te nemen aan 't verkeer.
Mijns inziens is men daar te streng, je mag wel alcohol drinken en direct in je auto stappen als je onder 'n % blijft.
Zoiets zou voor THC ook moeten gelden, je kan een joint roken en 1 uur later in je auto stappen en alles gaat goed.
Wat weten jullie over dit onderwerp ? Wat vind je er van ...
ja dat vind ik ookquote:Op vrijdag 1 november 2024 20:48 schreef Discombobulate het volgende:
Als je weer wat nuchter bent kun je gewoon prima rijden m.i.
Maar, wat als iemand liegt?quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:48 schreef Discombobulate het volgende:
Ben het met je eens hoor. Dat het kwalitatief aanwezig is na x aantal uur betekend niet dat het psychoactief is, dat is maar een paar uurtjes. En niet 48 uur. Het is gewoon foutief geīnterpreteerde regelgeving.
Als je weer wat nuchter bent kun je gewoon prima rijden m.i.
Die mensen moeten dan gewoon maar zorgen dat ze op de hoogte zijn van de wetgeving en dat ze zich daaraan houdt . Dan heb je die problematiek ook niet.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:04 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja dat vind ik ook
de wet is momenteel anders, als er aantoonbaar thc aanwezig is word je rijbewijs afgepakt. dat is toch niet handig, er zijn ontzettend veel mensen die regelmatig 'n wietje roken en 'n uurtje later in de auto stappen, als je die allemaal hun rijbewijs afpakt dat zou toch wel heel raar worden hč ...
ik vind dit iets voor de eerste en tweede kamer om zich over te buigen, men zou 't gewoon moeten legaliseren,dan heb je geen problematiek.
Nee!quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:04 schreef sturmpie het volgende:
je kan een joint roken en 1 uur later in je auto stappen en alles gaat goed.
Waarom zou de politie je controleren op drugsgebruik een aantal dagen later als daar geen aanleiding voor isquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Psychoactief is niet hetzelfde als meetbare waarde..dat gezegd hebbende, als je mensen met alcohol op laat rijden (zoals nu het geval is) is het raar om mensen zo lang na het consumeren van wiet zo te straffen.
Maar in een ideale wereld, helemaal niets. Van beide (of wat dan ook) niet. Wat ook interessant is zijn medicijnen. Hele volksstammen rijden rond onder invloed van medicatie waarbij gezegd wordt geen voertuig meer te besturen
Ik vind een uurtje later wat krap, maar het is natuurlijk raar als je vanavond niet meer mag rijden omdat je gisteravond een jointje hebt gerookt.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:04 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja dat vind ik ook
de wet is momenteel anders, als er aantoonbaar thc aanwezig is word je rijbewijs afgepakt. dat is toch niet handig, er zijn ontzettend veel mensen die regelmatig 'n wietje roken en 'n uurtje later in de auto stappen, als je die allemaal hun rijbewijs afpakt dat zou toch wel heel raar worden hč ...
ik vind dit iets voor de eerste en tweede kamer om zich over te buigen, men zou 't gewoon moeten legaliseren,dan heb je geen problematiek.
Het is heel simpel: gewoon niet gebruiken.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:04 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja dat vind ik ook
Heeft met meten te maken. Bij het meten schijnt het moeilijk te zien te zijn hoeveel een persoon onder invloed is. Ik moet eerlijk zeggen: ik heb helemaal niets met drugsgebruikers en al helemaal niet als ze nog autorijden ook nog.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:58 schreef Straatcommando. het volgende:
is het raar om mensen zo lang na het consumeren van wiet zo te straffen.
Niets, ik ben geen junk.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:04 schreef sturmpie het volgende:
Wat weten jullie over dit onderwerp ?
Dat mag. Ik heb ook helemaal niks met mensen die in hun vrije tijd een legpuzzel makenquote:Op dinsdag 5 november 2024 11:36 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Heeft met meten te maken. Bij het meten schijnt het moeilijk te zien te zijn hoeveel een persoon onder invloed is. Ik moet eerlijk zeggen: ik heb helemaal niets met drugsgebruikers en al helemaal niet als ze nog autorijden ook nog.
Ik ken ook wel mensen die dagelijks blowen, al heel lang, en eigenlijk gewoon prima rijden, ook onder invloed. Je merkt helemaal niets aan zo'n iemand qua gedrag of wat dan ook.quote:Op dinsdag 5 november 2024 18:27 schreef Chandler het volgende:
Ik vind het ook erg vreemd... want ik weet uit ervaring dat een jointje zeker bij dagelijks gebruik na een uurtje echt wel uitgewerkt is en dat het weinig tot geen effect meer heeft.
In de tijd dat ik nog dagelijks wiet rookte durf ik wel te claimen dat ik, hoewel ik het nooit gedaan heb, gerust had kunnen rijden 'onder invloed' in de zin dat het effect zou wegvallen tegen legale promilages alcohol.quote:Op dinsdag 5 november 2024 18:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ken ook wel mensen die dagelijks blowen, al heel lang, en eigenlijk gewoon prima rijden, ook onder invloed. Je merkt helemaal niets aan zo'n iemand qua gedrag of wat dan ook.
Zou ik echt never nooit doen, maar ik heb dan ook een hele lage tolerantie. Het zou niet eens in m'n hoofd opkomen om te gaan rijden, zou veel te paranoīde zijn dat ik de politie tegen kom.
Ik merk wel dat ik soms wel eens na drie biertjes een klein stukje naar huis gereden ben, wel lakser daarin geworden, maar dat is echt heel sporadisch.
En wat me ook wel verbaasd is hoe veel mensen van 50+ gewoon onder invloed van alcohol rijden, niet één biertje, maar een stuk of 6-8 na een feestje. Vroeger was dat normaal ofzo? Heel veel boomers rijden onder invloed zonder dat we dat weten.
Er is wettelijk wel degelijk het een en het ander geregeld omtrent het thc gehalte in je bloed.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:04 schreef sturmpie het volgende:
Ik las onlangs 'n nieuwsbericht dat 'n aantal personen hun rijbewijs kwijt zijn omdat ze positief testen op THC.
Het schijnt nu zo te zijn dat je 48 uur moet wachten nadat je THC hebt geconsumeerd om deel te nemen aan 't verkeer.
Mijns inziens is men daar te streng, je mag wel alcohol drinken en direct in je auto stappen als je onder 'n % blijft.
Zoiets zou voor THC ook moeten gelden, je kan een joint roken en 1 uur later in je auto stappen en alles gaat goed.
Wat weten jullie over dit onderwerp ? Wat vind je er van ...
https://www.pzc.nl/binnen(...)-crimineel~a998f17e/
https://www.hvzeeland.nl/(...)der-invloed-van-thc/
Als je op onderstaande link klikt zie je dat dit voor andere drugs ook geregeld is.quote:1De grenswaarden voor de in artikel 2 aangewezen stoffen zijn, indien zij enkelvoudig zijn gebruikt en gemeten in geval van:
b.cannabis: 3,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed;
Kleine toevoeging, indien je een drugs cocktail hebt genomen ben je bij 1,0 microgram al strafbaarquote:Op vrijdag 1 november 2024 20:43 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Dat is er gewoon?
3,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed
quote:2Indien een van de in artikel 2 aangewezen stoffen is gebruikt en gemeten in combinatie met een of meer andere van deze stoffen, alcohol of met een andere stof als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is de grenswaarde voor iedere in het eerste lid genoemde stof en alcohol in geval van:
b.cannabis: 1,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed
Ok, dus als mijn Poolse kameraad in mijn auto rijdt en hij heeft 'n joint gerookt en toevallig wordt hij aangehouden en test positief. Dan moet hij mee naar 't politiebureau en als hij daar boven de wettelijke waarde komt wordt dan wordt 't pas strafbaar ?quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:54 schreef PrivacyKoning het volgende:
Je bent je rijbewijs dus niet kwijt als je bij een controle positief test. Je wordt slechts aangehouden voor een bloedtest.
Als hij niet door de speekseltest komt, wordt hij aangehouden voor het rijden onder invloed van drugs.quote:Op dinsdag 5 november 2024 22:01 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Ok, dus als mijn Poolse kameraad in mijn auto rijdt en hij heeft 'n joint gerookt en toevallig wordt hij aangehouden en test positief. Dan moet hij mee naar 't politiebureau en als hij daar boven de wettelijke waarde komt wordt dan wordt 't pas strafbaar ?
Wat als hij onder de wettelijke bloedwaarde blijft ? Mag hij dan verder rijden ? Wanneer wordt 't rijbewijs afgepakt ?
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving/alcoholquote:De politie kan drugsgebruik met een speekseltester aantonen. Maar agenten kunnen drugsgebruik ook herkennen aan uiterlijke kenmerken. Een arts of een verpleegkundige neemt daarna bloed af bij de verdachte bestuurder. Uit een analyse van het bloed, door het NFI, moet vervolgens blijken of drugs en/of alcohol aanwezig zijn en in welke hoeveelheid. Is dit boven de toegestane waarde? Dan volgt een proces-verbaal en kan het OM de verdachte vervolgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |