quote:Arjen Lubach stapt over naar RTL
Televisiemaker en cabaretier Arjen Lubach (45) stapt over van de VPRO naar RTL. Dat meldt Lubach op Instagram en het bericht wordt bevestigd door Peter van der Vorst, directeur content bij de commerciële omroep.
De presentator gaat samen met zijn Avondshow-team voor RTL een satirisch nieuwsprogramma maken dat vier dagen per week wordt uitgezonden. Hij tekent een contract voor drie jaar bij de omroep, zegt Van der Vorst. Er werd sinds de aankondiging van het vertrek van Lubach bij de VPRO al gespeculeerd of de televisiemaker de overstap naar een commerciële zender zou maken.
Volgens Van der Vorst "helpt Lubach ons om de wereld beter te begrijpen vanuit zijn eigen unieke perspectief." De RTL-directeur zegt verheugd te zijn met de komst van Lubach. "Ik ben superblij dat we nu officieel kunnen bevestigen dat Arjen Lubach en zijn team naar RTL komen. Arjen heeft de afgelopen jaren laten zien dat hij op dat vlak de allerbeste is."
De "humoristische en geëngageerde wijze waarin hij Nederlanders laat ontsnappen aan de waan van de dag" past perfect bij RTL, vindt hij.
Tien jaar bij de VPRO
Gisteren presenteerde de presentator voor de laatste keer zijn programma De Avondshow bij de publieke omroep VPRO. "Dit was 'm dan, de laatste Avondshow", sloot de presentator af. "Ik wil jullie bedanken voor het kijken, het was een feest."
Lubach heeft zo'n tien jaar satirische video's voor de VPRO gemaakt, met zowel op lineaire tv als op sociale media een miljoenenpubliek. Politici, journalisten, influencers, bekendheden, instanties en bedrijven werden op de hak genomen in Zondag met Lubach (2014 - 2021) en vervolgens in De Avondshow met Arjen Lubach (2021 - 2024).
In het programma Humberto op NPO Radio 1 zegt Lubach dat hij blij is dat het nieuws bekend is. Hoewel vaak wordt aangenomen dat een overstap van de publieke naar een commerciële omroep een hoger salaris oplevert, stelt hij niet om die reden van omroep te wisselen: "Mijn bankrekening is al vol", zegt hij grappend. "Bij de overweging om voor RTL te gaan werken heb ik het het belangrijkst gevonden wat voor baat het programma bij een overstap zou hebben"
Zo zegt hij redactionele onafhankelijkheid te houden. Hij mag bedrijven op de korrel blijven nemen, ook als dat botst met de commerciële belangen van RTL. Daarnaast zijn er voor hem nog meer redenen om het programma elders te maken.
"Er zijn ook voordelen in het schema, er is meer budget voor het programma en de medewerkers, waardoor ook zij stappen kunnen maken". Daarnaast vindt hij het belangrijk dat er bij de NPO ruimte komt voor nieuwe makers, nu hij verhuist.
Het programma zal niet De Avondshow gaan heten, er wordt aan het format geschaafd en het krijgt een nieuwe "feel". "Het is belangrijk dat we ons geluid behouden. We gaan keihard ons best doen."
De eerste uitzending van het nieuwe programma van Lubach is in het voorjaar van 2025 bij RTL 4 en het streamingplatform Videoland te zien, meldt RTL.
Overstap niet altijd succesvol
In het filmpje op Instagram wordt Lubach voorgesteld aan een 'overstapcoach', oud-presentator Jack Spijkerman. Hij zou zogenaamd Lubach tot diens schrik begeleiden bij de overstap naar de commerciëlen.
Spijkerman presenteerde tien jaar voor de VARA het satirische televisieprogramma Kopspijkers, dat op zijn hoogtepunt door 3,6 miljoen mensen werd bekeken. In 2005 stapte Spijkerman na een conflict met de VARA over naar Talpa, waar hij programma's presenteerde die bij lange na niet dezelfde kijkcijfers haalden.
Voornamelijk omdat de cabaretiers bij de NPO bleven. Denk dat we daar ook Koefnoen aan over hebben gehouden.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:13 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/2542833-arjen-lubach-stapt-over-naar-rtl
[..]
Spijkerman presenteerde tien jaar voor de VARA het satirische televisieprogramma Kopspijkers, dat op zijn hoogtepunt door 3,6 miljoen mensen werd bekeken. In 2005 stapte Spijkerman na een conflict met de VARA over naar Talpa, waar hij programma's presenteerde die bij lange na niet dezelfde kijkcijfers haalden.
Ben t vrijwel nooit met m eens, maar las dit toevallig net voor het slapen gaan... vind m altijd wel leukquote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Probleem dat ik heb met Lubach is dat hij niet zo heel grappig is
Hij heeft heel soms informatieve stukjes, maar ik vind het bijna nooit grappig. Het enige satirische programma dat ik grappig vind is de ideale wereld, van de belgen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Gewoon helemaal niet grappig, nooit geweest ook.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Klopt. En verder een fantasieloze polderkopie van Amerikaanse formules.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:31 schreef Haags het volgende:
[..]
Gewoon helemaal niet grappig, nooit geweest ook.
En daarbij zn stem ook vreselijk irritant isquote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Wel de vraag hoe ze kijkers gaan trekken. Als ik kijk naar mensen die even oud zijn als ik, hebben die bijna nooit een tv abo. Lubach was tot nu gratis te zien op npo.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:27 schreef Harvest89 het volgende:
Als er aan de inhoud/setting niets gaat veranderen zal het best succesvol blijven.
Spijkerman is een slecht voorbeeld. Het succes van Kopspijkers was te danken aan zowat iedereen die aan het programma mee werkte behalve Spijkerman.
Klopt. Spijkerman was een aangever. Zeg maar soort Frans van Duschoten.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:18 schreef Nober het volgende:
[..]
Voornamelijk omdat de cabaretiers bij de NPO bleven. Denk dat we daar ook Koefnoen aan over hebben gehouden.
Hij heeft geweldige tekstschrijvers.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Hij gaat toch naar RTL Die is openbaar.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wel de vraag hoe ze kijkers gaan trekken. Als ik kijk naar mensen die even oud zijn als ik, hebben die bijna nooit een tv abo. Lubach was tot nu gratis te zien op npo.
Kan ik het wel mee eens zijnquote:Op vrijdag 1 november 2024 18:51 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hij heeft geweldige tekstschrijvers.
En verlies aan geloofwaardigheid. Jarenlang met veel bombarie roepen wat er zoal scheelt aan commerciële omroepen, het ook nog voorspeld krijgen door Jomanda, Jomanda voor gek verklaren, en dan met hangende pootjes aankloppen bij Talpa.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:18 schreef Nober het volgende:
[..]
Voornamelijk omdat de cabaretiers bij de NPO bleven. Denk dat we daar ook Koefnoen aan over hebben gehouden.
Waarom lachen ze dan altijd zo hard en zo vaak in die show?quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Ja. Het succes van Kopspijkers was het cabaret. Als kind snapte ik er niet veel van maar ik vond het wel grappig Remkes met zn sigaretquote:Op vrijdag 1 november 2024 18:18 schreef Nober het volgende:
[..]
Teringdebieltjes in het publiek met hun overdreven gejuich.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:31 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom lachen ze dan altijd zo hard en zo vaak in die show?
Misschien snap je de humor niet? Ik vind hem heel goed en grappigquote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Laat ze maat bellen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Kan ik het wel mee eens zijn
Ze zouden er alleen iemand anders neer moeten zetten
Alumimimumiemfolie. De eerste en laatste keer dat Sanne Walvis de Vries grappig was. Don't fuck with Frank de Grave. Vervolgens kreeg-ie 60.000 voorkeursstemmen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Het succes van Kopspijkers was het cabaret. Als kind snapte ik er niet veel van maar ik vond het wel grappig Remkes met zn sigaret
Het probleem dat ik met Lubach heb is dat ze bij vrijwel alle fragmenten die ik zie een groot en complex probleem of onderwerp pakken, dan inzoomen op een heel klein onderdeel wat als je er op een bepaalde manier naar kijkt heel raar of slecht is en dan vervolgens iemand op het totale onderwerp helemaal afserveert.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Daar vond ik ook al redelijk wat caberetiers de plank totaal misslaan. We noemen een Alex Klaassen en een Martine Sandifort. Die zijn daarna ook nog nooit leuk geweest.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Het succes van Kopspijkers was het cabaret. Als kind snapte ik er niet veel van maar ik vond het wel grappig Remkes met zn sigaret
Iedereen onthoudt de absolute top met Mike Bodde, Thomas van Luyn, Erik van Muiswinkel etc.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:54 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Daar vond ik ook al redelijk wat caberetiers de plank totaal misslaan. We noemen een Alex Klaassen en een Martine Sandifort. Die zijn daarna ook nog nooit leuk geweest.
quote:Het mooiste wat Kopspijkers heeft voortgebracht is de Mike&Thomas show
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 1 november 2024 20:02 schreef Piles het volgende:
[..]
Iedereen onthoudt de absolute top met Mike Bodde, Thomas van Luyn, Erik van Muiswinkel etc.
Maar er hebben ook echt slechte stukken ingezeten. Zoals die jij noemt, en wat dacht van Bert Visscher.
[..]
Dat was echt briljant. Jammer dat Mike helemaal gestopt is met cabaret.
Schien zitten ze South Park te kijken oidquote:Op vrijdag 1 november 2024 19:31 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Omdat ze een contract tekenen waarin staat dat ze als een schaap moeten lachen en klappen etc als de herder voor het publiek dat aangeeftquote:Op vrijdag 1 november 2024 19:31 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nee zoals gezegd vind ik het wel goed geschreven allemaalquote:Op vrijdag 1 november 2024 19:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Misschien snap je de humor niet? Ik vind hem heel goed en grappig
De presentatie vind ik wel prima.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee zoals gezegd vind ik het wel goed geschreven allemaal
Arjen Lubach is alleen een saaie drol die nog geen goed Belgenmopje kan tappen als zijn leven ervanaf zou hangen
Hij is een beetje een druif
Ik vraag me vooral altijd af wie dit soort azijnzeikende mensen zijn.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:18 schreef asco het volgende:
Geweldig nieuws voor die paar duizend mensen die nog steeds deze voorgekauwde zwik van elke keer weer dezelfde mensen wil/kan aanhoren.
Echt, wie zijn die mensen?
Als Tex, Jonathan en Diederik maar wel mee gaan jaquote:Op vrijdag 1 november 2024 20:13 schreef Harvest89 het volgende:
Beetje moeilijk te beschrijven maar juist omdat hij van die wanhopige pogingen doet om grappig te zijn, is die toch grappig.
Maar het geniale van de avondshow zijn inderdaad de mensen achter de schermen, en hopelijk neemt hij die mee naar RTL.
Ik ben oprecht.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral altijd af wie dit soort azijnzeikende mensen zijn.
Wat stel je voor?quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:20 schreef asco het volgende:
[..]
Ik ben oprecht.
HOE verveel je je dan?
Hetzelfde denk ik van die figuren die hier nonstop zitten te posten.
Ga wat DOEN.
Dat was Martine Sandifort. Sanne zat toen aan de tafel als Beatrix.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:43 schreef tong80 het volgende:
[..]
Alumimimumiemfolie. De eerste en laatste keer dat Sanne Walvis de Vries grappig was.
Was toch Sanne Walrus de Vries met alumimimumfoliequote:Op vrijdag 1 november 2024 22:26 schreef Homdeck het volgende:
[..]
Dat was Martine Sandifort. Sanne zat toen aan de tafel als Beatrix.
Nee, die is Beatrixquote:Op vrijdag 1 november 2024 22:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
Was toch Sanne Walrus de Vries met alumimimumfolie
quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:21 schreef sp3c het volgende:
Humor is dan ook subjectief.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
lubje is zeker grappig, dat bevestigen de kijkcijfers en het is het enige programma waarnaar ik kijk op tv.
Eh, Mike en Thomas waren al langer een duo. In 1991 wonnen ze samen een cabaretprijs.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:54 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Daar vond ik ook al redelijk wat caberetiers de plank totaal misslaan. We noemen een Alex Klaassen en een Martine Sandifort. Die zijn daarna ook nog nooit leuk geweest.
Het mooiste wat Kopspijkers heeft voortgebracht is de Mike&Thomas show
Gaat hij dan ook pro forma een stukje in het Luxemburgs praten? Of hoeft dat tegenwoordig niet meer?quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:52 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hij gaat toch naar RTL Die is openbaar.
Dat heb ik met de Keuringsdienst van Waarde. Weer naar een of andere klantenservice bellen en dan een of andere onderbetaalde uitzendkracht vragen stellen waarvan je vooraf weet dat ze ze niet kunnen beantwoorden.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:48 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het probleem dat ik met Lubach heb is dat ze bij vrijwel alle fragmenten die ik zie een groot en complex probleem of onderwerp pakken, dan inzoomen op een heel klein onderdeel wat als je er op een bepaalde manier naar kijkt heel raar of slecht is en dan vervolgens iemand op het totale onderwerp helemaal afserveert.
Heel goedkoop scoren. Dat vind ik een vervelende manier van doen, los van het feit dat het niet grappig is
Uiteraard, wat is je punt?quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:32 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Eh, Mike en Thomas waren al langer een duo. In 1991 wonnen ze samen een cabaretprijs.
Ik zie het nu, ze waren uit elkaar en kwamen door kopspijkers weer bij elkaar. Heb ik ook weer wat geleerd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |