quote:In New York is roekeloos oversteken nu wettelijk toegestaan
In New York hoeven voetgangers zich voortaan niet meer te houden aan stoplichten en oversteekplaatsen. Bewoners van de stad deden dat toch al nauwelijks, dus daarom heeft de gemeenteraad besloten de regel nu ook maar formeel te schrappen.
De achterliggende reden voor de opmerkelijke maatregel van de gemeenteraad is overigens wat serieuzer: omdat het compleet negeren van basale verkeersregels zo'n beetje als een New Yorkse traditie geldt, wordt er door de politie nauwelijks voor bekeurd. Tenzij de voetganger een donkere huidskleur heeft of latino is.
New Yorkers van kleur
Meer dan 90 procent van alle uitgeschreven bekeuringen voor gevaarlijk oversteken werden uitgeschreven aan New Yorkers van kleur.
"Laten we eerlijk zijn: elke New Yorker doet dit. Een wet die verbiedt wat iedereen doet, zou niet moeten bestaan. En al helemaal niet als die alleen wordt gebruikt tegen de gemeenschappen van kleur", zegt een raadslid dat meeschreef aan het voorstel.
De verkeerslichten en oversteekplaatsen zijn door de nieuwe regel zeker niet helemaal overbodig. De politie mag dan geen boetes meer uitschrijven aan wie verkeerd oversteekt, verzekeraars kijken er wel nog naar en de civiele rechter ook. Wie een ongeluk veroorzaakt door roekeloos over te steken, blijft gewoon aansprakelijk voor de ellende die hij of zij veroorzaakt.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)wettelijk-toegestaan
Ze hebben het onder andere over het door rood lopen. Laatste keer dat ik dat gecheckt heb, was dat nog illegaal in Nederland.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:16 schreef Glazenmaker het volgende:
Slecht geschreven artikel zeg. Als dit gaat om het beruchte jaywalking is dit bijvoorbeeld in Nederland ook gewoon legaal.
In het hyperracistische Amerika wordt dat overal genoteerd, ook op sollicitatieformulieren en college applications. Ras bepaalt daar deels hoe groot je kans is om naar een bepaalde universiteit te mogen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:20 schreef rutger05 het volgende:
Ik kijk ervan op dat de huidkleur blijkbaar wordt geregistreerd bij een boete.
Ze hebben het ook over oversteken van de weg buiten daarvoor aangegeven zebrapaden en oversteekplaatsen (en dat is jaywalking). En dat is in Nederland niet verboden (uitgezonderd snelwegen), maar in veel landen is dat wel gereguleerd in situaties waar daar plaatsen voor aangegeven zijn.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze hebben het onder andere over het door rood lopen. Laatste keer dat ik dat gecheckt heb, was dat nog illegaal in Nederland.
Bizar!quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:25 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
In het hyperracistische Amerika wordt dat overal genoteerd, ook op sollicitatieformulieren en college applications. Ras bepaalt daar deels hoe groot je kans is om naar een bepaalde universiteit te mogen.
Ik sluit niet uit dat jaywalking onderdeel is van het schrappen van die wet, maar het is duidelijk niet het enige dat daar straks gewoon mag.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:25 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ze hebben het ook over oversteken van de weg buiten daarvoor aangegeven zebrapaden en oversteekplaatsen (en dat is jaywalking). En dat is in Nederland niet verboden (uitgezonderd snelwegen), maar in veel landen is dat wel gereguleerd in situaties waar daar plaatsen voor aangegeven zijn.
Ze hebben het ook over oversteekplaatsen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze hebben het onder andere over het door rood lopen. Laatste keer dat ik dat gecheckt heb, was dat nog illegaal in Nederland.
Nou, dan is het toch duidelijk: het gaat niet alleen over jaywalking, maar ook over andere verkeersovertredingen die nu legaal zijn.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze hebben het ook over oversteekplaatsen.
is ook belachelijk, omdat je idd een boete kunt krijgen bij het oversteken direkt bij een rood licht, maar je probleemloos wel een paar meter verder de straat kunt oversteken als dat licht rood is, mits het maar net buiten de oversteekplaats is..quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er staat me iets van bij dat oversteken binnen 25 meter van een VOP wel degelijk verboden is.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:38 schreef RM-rf het volgende:
[..]
is ook belachelijk, omdat je idd een boete kunt krijgen bij het oversteken direkt bij een rood licht, maar je probleemloos wel een paar meter verder de straat kunt oversteken als dat licht rood is, mits het maar net buiten de oversteekplaats is..
New York heeft dat nu in zijn regelgeving het dan een stuk beter gedaan.. het oversteken is niet verboden, maar een voetganger moet dan andere verkeersdeelnemers voorrang geven en dan is het een gewoon voorrangsdelict... terwijl ze bij groen licht zelf voorrang krijgen
Verzekeringskwestiequote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Wat hebben stoplichten dan nog zin als iedereen ze negeert?
En? Hebben de handhavers nog een excuus voor deze nogal opvallende statistiek? Ben benieuwd.quote:Meer dan 90 procent van alle uitgeschreven bekeuringen voor gevaarlijk oversteken werden uitgeschreven aan New Yorkers van kleur.
Dat zou je kunnen concluderen, maar dat hoeft niet de juiste conclusie te zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:45 schreef HowardRoark het volgende:
Daarnaast kan er toch gewoon worden geconcludeerd dat New Yorkers van kleur deze regels meer overtreden?
Je kan op basis van deze gegevens ook geen conclusie trekken, maar het wordt wel gedaan...quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:07 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat zou je kunnen concluderen, maar dat hoeft niet de juiste conclusie te zijn natuurlijk.
Is al zo met bijvoorbeeld zorgfraude door Turken of gewoon het hele toeslagenschandaalquote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:45 schreef HowardRoark het volgende:
Als eerste is het behoorlijk creepy dat de focus hier ligt op huidskleur, maar dat is helaas nu eenmaal normaal in de VS en dan vooral in de blauwe staten.
Daarnaast kan er toch gewoon worden geconcludeerd dat New Yorkers van kleur deze regels meer overtreden? Maar dat zal waarschijnlijk een te pijnlijke en confronterende realiteit zijn voor Democratische beleidsbepalers, dus schrapt men de wet.
Iets soortgelijks was al te zien in Californië, waar winkeldiefstal onder de 1000 dollar nu min of meer is geoorloofd en minder streng bestraft wordt omdat toen het nog strenger werd bestraft, het disproportioneel veel daders van kleur als uitkomst gaf.
Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat we zulke initiatieven ook in Europa gaan zien, wetten die geschrapt worden of aangepast als het disproportioneel veel mensen met een migratieachtergrond of moslims treft bijvoorbeeld.
T is natuurlijk wel een ''survival-of-the-fittest stad'', ik heb dan weer niet zo het idee dat ze van dat imago af willen komen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 13:19 schreef Cargeon het volgende:
Als je wilt weten wat een shithole New York is dan is dit wel een leuk youtube kanaaltje:
https://www.youtube.com/@:CashJordan/videos
Volgens mij hebben ze daar wel wat ergere problemen dan alleen jaywalkers.
Jeetje, een stad met 8 miljoen inwoners heeft grotere problemen dan mensen die oversteken waar het niet mag. Ik sta even met mijn oren te klapperen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 13:19 schreef Cargeon het volgende:
Volgens mij hebben ze daar wel wat ergere problemen dan alleen jaywalkers.
Je verwacht het niet he? Maar RTL nieuws met een racebait sausje dus happen maar.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 13:25 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Jeetje, een stad met 8 miljoen inwoners heeft grotere problemen dan mensen die oversteken waar het niet mag. Ik sta even met mijn oren te klapperen.
Dat is er al jaren geleden uitgehaald.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:49 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Er staat me iets van bij dat oversteken binnen 25 meter van een VOP wel degelijk verboden is.
Zal het zo wel ff terugzoeken als ik tijd heb, ben er niet zeker van
Ik begreep dat bijna 90% van daklozen in NYC een kleurtje heeft (de wijken waar de meeste tickets uit worden geschreven zijn ook relatief goed gevuld met daklozen). Ik vermoed dat die wat vaker schijt hebben aan oversteken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:45 schreef HowardRoark het volgende:
Daarnaast kan er toch gewoon worden geconcludeerd dat New Yorkers van kleur deze regels meer overtreden?
Zitten twee kanten aan. Door het niet te registreren behandel je mensen meer gelijk, in theorie. En kun je bijvoorbeeld als overheid niet selecteren op bepaalde bevolkingsgroepen. Maar aan de andere kant kun je dan ook niet zien dat bepaalde bevolkingsgroepen heel erg achtergesteld of gediscrimineerd worden.quote:
Nog nooit in New York geweest? Als het even kan, steekt de voetganger over, rood of niet. Iedereen heeft altijd haast daar.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:45 schreef HowardRoark het volgende:
Als eerste is het behoorlijk creepy dat de focus hier ligt op huidskleur, maar dat is helaas nu eenmaal normaal in de VS en dan vooral in de blauwe staten.
Daarnaast kan er toch gewoon worden geconcludeerd dat New Yorkers van kleur deze regels meer overtreden? Maar dat zal waarschijnlijk een te pijnlijke en confronterende realiteit zijn voor Democratische beleidsbepalers, dus schrapt men de wet.
Iets soortgelijks was al te zien in Californië, waar winkeldiefstal onder de 1000 dollar nu min of meer is geoorloofd en minder streng bestraft wordt omdat toen het nog strenger werd bestraft, het disproportioneel veel daders van kleur als uitkomst gaf.
Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat we zulke initiatieven ook in Europa gaan zien, wetten die geschrapt worden of aangepast als het disproportioneel veel mensen met een migratieachtergrond of moslims treft bijvoorbeeld.
Wat is jouw probleem met democraten?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:22 schreef Nyamuk het volgende:
Klinkt als iets wat in een democratisch bolwerk zou kunnen gebeuren
Harris staat 15% voor in New Yorkquote:Op woensdag 30 oktober 2024 15:42 schreef VEM2012 het volgende:
Wil men daar Trump nog een extra boost geven zo vlak voor 5 november?
Nu je het zegtquote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:20 schreef rutger05 het volgende:
Ik kijk ervan op dat de huidkleur blijkbaar wordt geregistreerd bij een boete.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |