Bron: https://www.tubantia.nl/h(...)van-school~a771d8b1/quote:Jongen (17) uit Raalte verkrachtte in Lloret de Mar meisje dat hij kende van school
Een nu 19-jarige man uit Raalte is veroordeeld voor het verkrachten van een leeftijdsgenoot in de Spaanse badplaats Lloret de Mar. De twee kennen elkaar van de middelbare school en konden goed met elkaar opschieten. Tot de jongen in de zomer van 2022 veel te ver ging.
De dan 17-jarige jongen en het latere slachtoffer ontmoeten elkaar in augustus 2022 in Lloret de Mar en kunnen goed met elkaar opschieten. Dat leidt op 14 augustus tot seks. Een dag later ontmoeten ze elkaar weer in een nachtclub, waarna ze besluiten een wandeling door de stad te maken.
Na wat gezoen gaat het helemaal mis.
Hoewel het meisje aangeeft het niet te willen, doet de jongen een deel van haar kleding uit, blijkt uit haar verklaring. Ondanks herhaaldelijk vragen om te stoppen, verkracht hij haar. Pas als ze hard begint te huilen, stopt de jongen en loopt weg.
Het meisje appt vervolgens het woord ‘help’ aan een vriend. Als daarna een vriendin haar ziet, moet het slachtoffer hard huilen.
De verdachte zei op de zitting, die niet openbaar was omdat hij tijdens de verdenking nog minderjarig was, dat hij zich weinig van die nacht herinnert. Hij weet nog dat hij in een steeg wakker werd en toen geen horloge meer droeg en ook geen telefoon meer op zak had.
Verkrachting
Een dag na het voorval ziet een agent bij onderzoek blauwe plekken op het lichaam van het meisje. De sporen op haar ondergoed bevatten dna-materiaal van de verdachte.
De rechters twijfelen niet dat het gegaan is zoals het meisje het heeft verklaard. Haar verklaring oogt consistent en betrouwbaar.
Ook was ze over haar toeren toen vrienden haar vlak na het voorval aantroffen. Ze heeft ook direct die avond al verklaard dat ze is verkracht door de verdachte.
Jeugdstraf
Tegen de jongen was 14 maanden jeugddetentie geëist, waarvan de helft voorwaardelijk. Gelet op de ernst van het feit is een jeugdcelstraf passend. Maar de zaak is al meer dan twee jaar oud. In die twee jaar is de verdachte niet opnieuw over de schreef gegaan.
Bovendien heeft het jeugdstrafrecht een opvoedkundig karakter, stelt de rechtbank. Daarom komt de rechtbank uit op een voorwaardelijke jeugddetentie van een halfjaar en een taakstraf van 200 uur.
Omdat de rechtsprekende macht het genormaliseerd heeft om een 'standaard' verkrachting te bestraffen met 24 maanden celstraf. En een minderjarige krijgt dan nog een stuk minder straf.quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:25 schreef Starhopper het volgende:
Hoe kan iemand na zoiets slechts een voorwaardelijke straf en een taakstraf van 200 uur krijgen? Het meisje heeft nu voor de rest van haar leven last van deze ervaring, terwijl hij er zo makkelijk vanaf komt. Echt oneerlijk en onbegrijpelijk dat het rechtssysteem blijkbaar zo mild kan zijn voor zoiets ergs. Voor verkrachting zouden veel zwaardere straffen moeten gelden, ook als iemand jong is. Deze jongen moet zich echt verantwoordelijk voelen voor wat hij heeft gedaan, maar met een lichte straf lijkt hij er gewoon mee weg te komen. Dit voelt echt als een klap in het gezicht voor het slachtoffer.
Ja ook een reden dat ik de straf erg laag vindquote:Op maandag 28 oktober 2024 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké. Dus ze was 17. Dat is nog zó jong…
Hier ga je eigen rechter van spelen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:42 schreef Cupfighter het volgende:
Je zal het slachtoffer maar zijn, of ouders van dat meisje, triest gewoon deze straf
Volgens goed gebruik in het Nederlandse strafrecht gaat de dader vóór. Niet het slachtoffer.quote:Op maandag 28 oktober 2024 19:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja ook een reden dat ik de straf erg laag vind
Jupquote:Op maandag 28 oktober 2024 19:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hier ga je eigen rechter van spelen.
Gaan we hier nou onze rechters bekritiseren? Dat ondermijnt de rechtsstaat en het vertrouwen in de de rechterlijke macht!quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:25 schreef Starhopper het volgende:
Hoe kan iemand na zoiets slechts een voorwaardelijke straf en een taakstraf van 200 uur krijgen? Het meisje heeft nu voor de rest van haar leven last van deze ervaring, terwijl hij er zo makkelijk vanaf komt. Echt oneerlijk en onbegrijpelijk dat het rechtssysteem blijkbaar zo mild kan zijn voor zoiets ergs. Voor verkrachting zouden veel zwaardere straffen moeten gelden, ook als iemand jong is. Deze jongen moet zich echt verantwoordelijk voelen voor wat hij heeft gedaan, maar met een lichte straf lijkt hij er gewoon mee weg te komen. Dit voelt echt als een klap in het gezicht voor het slachtoffer.
Dit ja. Ook al vindt de onderbuik het veel te weinig (iets over het verkeerd aankijken van een agent), is er ook het één en ander aan vooraf gegaan. Ook was het huilen voor hem wel reden om te stoppen, dus van pure kwaadwillendheid is niet persé sprake. Laat dit absoluut niet geïnterpreteerd worden als goedpraten, want dat is het pertinent niet.quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:24 schreef koffiekoekjes het volgende:
Ik weet te weinig van deze zaak om een goede uitspraak te doen.
Dus ik hou mijn bijdrage tot hier.
Zeven jaar bedoel je?quote:Op maandag 28 oktober 2024 19:25 schreef DJKoster het volgende:
Eens hoor dat dit veel te weinig is tov het gedane leed.
Maar logisch wel volgens de jeugdstraf redenering.
Maar goed, schale troost is misschien dat hij nu de paria is van de school, voorlopig geen vriendin kan krijgen en de komende maanden lekker mag schoffelen terwijl zijn vrienden toe kijken of bier aan het drinken zijn.
Maar 7 maanden zitten was wel een geschiktere straf misschien
“Dat lijkt me wel een verzachtende omstandigheid.”quote:Op maandag 28 oktober 2024 20:01 schreef BlaZ het volgende:
Ondanks herhaaldelijk vragen om te stoppen, verkracht hij haar. Pas als ze hard begint te huilen, stopt de jongen en loopt weg.
Dit lijkt me wel een verzachtende omstandigheid. Bovendien meldt het artikel dat er de dag eerder sprake van seks is geweest.
Bij een maximumstraf van 15 jaar, zouden we dat door de helft kunnen delen, dan komen we op een jaar of zeven uit. Wellicht zou mediatie tussen slachtoffer en dader kunnen leiden tot een iets mindere straf als er sprake is van een forse schadevergoeding.
Het is op verschillende manier te interpreteren, ik neem aan dat het toegevoegd is om te laten zien dat de daad niet gehaal gecompleteerd is geweest.quote:Op maandag 28 oktober 2024 20:35 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
“Dat lijkt me wel een verzachtende omstandigheid.”
Het leed was al geschied.
De daad verkrachting is gecompleteerd op het moment van penetratie.quote:Op maandag 28 oktober 2024 20:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is op verschillende manier te interpreteren, ik neem aan dat het toegevoegd is om te laten zien dat de daad niet gehaal gecompleteerd is geweest.
Soms leggen ze wel behoorlijk zware straffen op. Zo werd de Utrechtse serieverkrachter tot 16 jaar gevangenisstraf veroordeeld.quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:39 schreef probeer het volgende:
En ze kunnen hoger straffen hoor. De wet stelt max 15 jaar. Maar dat willen of doen ze niet.
Vertrouwen is er al de rechtssysteem ook word uitgevoerd.quote:Op maandag 28 oktober 2024 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gaan we hier nou onze rechters bekritiseren? Dat ondermijnt de rechtsstaat en het vertrouwen in de de rechterlijke macht!
Dit is ook waar ik wat milder gestemd raak. Ze hadden de dag ervoor vrijwillig seks met elkaar. Een jongen van 17 heeft last van hormonen die alle kanten op vliegen en wil de volgende dag weer. Maar het meisje heeft geen zin. De jongen dringt aan. Staat er niet bij stil dat hij op dat moment strafbaar bezig is.quote:Op maandag 28 oktober 2024 20:01 schreef BlaZ het volgende:
Ondanks herhaaldelijk vragen om te stoppen, verkracht hij haar. Pas als ze hard begint te huilen, stopt de jongen en loopt weg.
Dit lijkt me wel een verzachtende omstandigheid. Bovendien meldt het artikel dat er de dag eerder sprake van seks is geweest.
Nou, ‘hij stopt’… het leed was al geschied! Dus dat zie ik niet als een opoffering.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit is ook waar ik wat milder gestemd raak. Ze hadden de dag ervoor vrijwillig seks met elkaar. Een jongen van 17 heeft last van hormonen die alle kanten op vliegen en wil de volgende dag weer. Maar het meisje heeft geen zin. De jongen dringt aan. Staat er niet bij stil dat hij op dat moment strafbaar bezig is.
Niet veel ouders leren hun zonen dat je nooit mag aandringen op seks.
Het is best mogelijk dat hij haar verzoek om te stoppen als een spelletje zag, immers gisteren wilde ze wel! Op het moment dat ze begint te huilen, dringt bij hem door dat ze het echt meent en hij stopt.
Ik vind die 200 uur terecht. Komen waarschijnlijk ook nog gesprekken met reclasseringsambtenaar bij. En hij snapt nu heus wel dat als een meisje 'nee' zegt, hij moet stoppen.
Het idee dat het meisje nu voor het leven getekend is, vind ik wat overdreven. Ze had al eerder seks met hem.
Bij dit soort reacties vraag ik me af of de reageerder totaal geen inlevingsvermogen heeft of dat het topic niet gelezen is.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 14:18 schreef Telefoonvork het volgende:
Nu is het hopen dat het OM in hoger beroep gaat. Dit is gewoon een aanfluiting.
Jeugdrecht van toepassing, ja, maar bij verkrachting mag je toch echt wel op zijn minst een behoorlijke gevangenisstraf verwachten.
Misschien dat de vader van het meisje het recht in eigen hand neemt en de man het ziekenhuis in slaat. En, ja, er is zelfs dan de mogelijkheid dat de vader vrijgesproken wordt onder noodweerexces.
Er zijn best situaties dat je mag aandringen maar je mag nooit afwijzing negeren.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit is ook waar ik wat milder gestemd raak. Ze hadden de dag ervoor vrijwillig seks met elkaar. Een jongen van 17 heeft last van hormonen die alle kanten op vliegen en wil de volgende dag weer. Maar het meisje heeft geen zin. De jongen dringt aan. Staat er niet bij stil dat hij op dat moment strafbaar bezig is.
Hoezo? Misschien zal ze juist daardoor nog heel lang moeite hebben een vriendje te vertrouwen? Dat is ernstiger dan een donker fietspad met bosjes erlangs nooit meer vertrouwen. En dan nog, het blijft verkrachting, het leed van de daad zelf op het moment van de daad zelf.quote:Het is best mogelijk dat hij haar verzoek om te stoppen als een spelletje zag, immers gisteren wilde ze wel! Op het moment dat ze begint te huilen, dringt bij hem door dat ze het echt meent en hij stopt.
Ik vind die 200 uur terecht. Komen waarschijnlijk ook nog gesprekken met reclasseringsambtenaar bij. En hij snapt nu heus wel dat als een meisje 'nee' zegt, hij moet stoppen.
Het idee dat het meisje nu voor het leven getekend is, vind ik wat overdreven. Ze had al eerder seks met hem.
Maar ik vind het in dit geval niet zo ernstig dat het hele leven van die knul naar de knoppen moet middels een opsluiting van 7 jaar tussen zware criminelen. Daar wordt hij niet beter van. En dat is wat we met straffen beogen, dat de daders ervan leren. Akkoord, 200 uur had wmb wel de maximale taakstraf van 240 uur mogen zijn en ik ga ervan uit dat hij ook naar de reclassering moet.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er zijn best situaties dat je mag aandringen maar je mag nooit afwijzing negeren.
[..]
Hoezo? Misschien zal ze juist daardoor nog heel lang moeite hebben een vriendje te vertrouwen? Dat is ernstiger dan een donker fietspad met bosjes erlangs nooit meer vertrouwen. En dan nog, het blijft verkrachting, het leed van de daad zelf op het moment van de daad zelf.
Verkrachting over de schreef gaan noemen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 15:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar ik vind het in dit geval niet zo ernstig dat het hele leven van die knul naar de knoppen moet middels een opsluiting van 7 jaar tussen zware criminelen. Daar wordt hij niet beter van. En dat is wat we met straffen beogen, dat de daders ervan leren. Akkoord, 200 uur had wmb wel de maximale taakstraf van 240 uur mogen zijn en ik ga ervan uit dat hij ook naar de reclassering moet.
Ik vind het nogal een verschil als je 'in een relatie' over de schreef gaat, of uit lust zomaar iemand op straat aanvalt en verkracht. Dan zit er een gewelddadig aspect bij, en dat zie ik hier niet.
Je mag best aandringen, wat niet meer is dan een ferme aansproing, maar uiteindelijk moet de tegenpartij wel akkoord gaan; er mag geen sprake zijn van dwang. Wat je al stelt, als een person volhard in "nee", dan is dat duidelijk genoeg.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is best mogelijk dat hij haar verzoek om te stoppen als een spelletje zag, immers gisteren wilde ze wel! Op het moment dat ze begint te huilen, dringt bij hem door dat ze het echt meent en hij stopt.
Uit de OP: “De sporen op haar ondergoed bevatten dna-materiaal van de verdachte.”quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 16:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je mag best aandringen, wat niet meer is dan een ferme aansproing, maar uiteindelijk moet de tegenpartij wel akkoord gaan; er mag geen sprake zijn van dwang. Wat je al stelt, als een person volhard in "nee", dan is dat duidelijk genoeg.
Het artikel is verder niet duidelijk genoeg op welk moment er sprake is geweest van "Op het moment dat ze begint te huilen, dringt bij hem door dat ze het echt meent en hij stopt.", is dat tijdens de seks?
Er was overigens wel sprake van blauwe plekken. Het is inderdaad belangrijk de verschillende soorten van verkrachtig goed uit elkaar te houden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 15:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar ik vind het in dit geval niet zo ernstig dat het hele leven van die knul naar de knoppen moet middels een opsluiting van 7 jaar tussen zware criminelen. Daar wordt hij niet beter van. En dat is wat we met straffen beogen, dat de daders ervan leren. Akkoord, 200 uur had wmb wel de maximale taakstraf van 240 uur mogen zijn en ik ga ervan uit dat hij ook naar de reclassering moet.
Ik vind het nogal een verschil als je 'in een relatie' over de schreef gaat, of uit lust zomaar iemand op straat aanvalt en verkracht. Dan zit er een gewelddadig aspect bij, en dat zie ik hier niet.
Dat kan aanranding of verkrachting zijn.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 16:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Uit de OP: “De sporen op haar ondergoed bevatten dna-materiaal van de verdachte.”
Dit vind ik misschien nog wel het meest bizarre aan deze zaak. Omdat justitie achterstanden heeft en het slachtoffer daardoor twee jaar moet wachten tot de zaak eindelijk inhoudelijk behandeld wordt, komt de dader er met een relatief milde straf vanaf.quote:Gelet op de ernst van het feit is een jeugdcelstraf passend. Maar de zaak is al meer dan twee jaar oud. In die twee jaar is de verdachte niet opnieuw over de schreef gegaan.
Maar er staat diverse keren dat ze is verkracht. Dus geen poging toe.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 16:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan aanranding of verkrachting zijn.
Alleen in Nederlandquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 17:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Uit het artikel:
[..]
Dit vind ik misschien nog wel het meest bizarre aan deze zaak. Omdat justitie achterstanden heeft en het slachtoffer daardoor twee jaar moet wachten tot de zaak eindelijk inhoudelijk behandeld wordt, komt de dader er met een relatief milde straf vanaf.
Klopt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 17:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar er staat diverse keren dat ze is verkracht. Dus geen poging toe.
Jij moet (sinds 1 juli) expliciet toestemming krijgen. En aandringen is iets voor neanderthalers.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 16:22 schreef BlaZ het volgende:
Je mag best aandringen, wat niet meer is dan een ferme aansproing, maar uiteindelijk moet de tegenpartij wel akkoord gaan; er mag geen sprake zijn van dwang.
Op het verkrachtingen en vermoorden van een meisje staat in Nederland voor een 17 jarige maximaal twee jaar celstraf, dus echt een poepstraf van 200 uur taakstraf voor verkrachting.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja eens, maar ouders moeten hun kinderen opvoeden en ze normen en waarden leren. Laat jij je minderjarige kind naar die feestdorpen gaan, vertel ze dan hoe het daar is.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:30 schreef superniger het volgende:
Jeugdstrafrecht moeten we afschaffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |