abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215400652
Sinds 2 dagen wil mijn laptop niet meer goed opstarten. Als in: ik druk de aan-knop in en er gebeurt niks. Meestal na een keer of 3 a 4x drukken gaat ie uiteindelijk wel aan en dan werkt ie gewoon alsof er niets aan de hand is. Vandaag moest ik zeker een keer of 10 de knop (lang) ingedrukt houden. Maar verder werkt ie gewoon nog perfect. Kan het zijn dat de knop defect is? Of wat zou ik kunnen checken hiervoor?
pi_215401093
Laptop al eens open gemaakt om te kijken of er iets mis is met de aan en uit knop?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_215401150
Ik heb dit ook. Misschien toevallig maar ik geloof dat het begon vlak nadat ik Windows 11 erop geïnstalleerd heb (mijn laptop kwam oorspronkelijk met Windows 10, is verder wel geschikt voor 11). Ik heb fast-startup uit gezet, maar dat maakt het verschil niet. Drivers zijn up-to-date. Instellingen allemaal in orde. Heb niet het idee dat het aan de aan/uitknop ligt. Soms gaat bij mij het scherm wel aan (je ziet dan het zwart van het scherm ietwat oplichten) maar er komt verder niks in beeld en de laptop start dus ook niet verder op. Paar keer de aan/uitknop ingedrukt houden en opnieuw proberen en uiteindelijk werkt het. Ik heb soms ook dat het beeld bij opstarten zwart oplicht met verticale witte strepen vol ruis. Terwijl m'n beeldschermdriver gewoon functioneert. Heb het probleem niet kunnen achterhalen, en doe het er maar gewoon mee. Windows herinstalleren maakt trouwens geen verschil. Ik installeer bij een nieuwe versie-update sowieso altijd opnieuw het besturingssysteem. Bij een Linuxversie besturingssysteem heb ik het tot op heden nooit gehad.
pi_215401283
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:56 schreef schommelstoel het volgende:
Laptop al eens open gemaakt om te kijken of er iets mis is met de aan en uit knop?
Daar heeft TS niet zoveel aan. Die knoppen zijn zelden goed bereikbaar of door te meten.
Bij veel laptops moet het mainboard eruit om bij die schakelaar te komen, afhankelijk van het model.
pi_215401311
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:04 schreef Pinuts het volgende:
Sinds 2 dagen wil mijn laptop niet meer goed opstarten. Als in: ik druk de aan-knop in en er gebeurt niks. Meestal na een keer of 3 a 4x drukken gaat ie uiteindelijk wel aan en dan werkt ie gewoon alsof er niets aan de hand is. Vandaag moest ik zeker een keer of 10 de knop (lang) ingedrukt houden. Maar verder werkt ie gewoon nog perfect. Kan het zijn dat de knop defect is? Of wat zou ik kunnen checken hiervoor?
Als de laptop uiteindelijk is opgestart en je drukt 1x kort op de aan/uit knop, sluit hij dan altijd netjes af?
(eventueel meerdere keren testen)

Want dan kan je er wel redelijk zeker van zijn dat de knop / schakelaar zelf in orde is. Anders zou hij niet op die knop reageren. Het kan in theorie nog zijn dat afsluiten met de aan/uit knop is uitgeschakeld (handig als je katten hebt :P ) dus als de laptop niet afsluit kan dat nog een instelling zijn (zie plaatje onderaan).

Maakt het voor het succes met opstarten nog uit of de stroomadapter wel of niet is aangesloten? Mocht je dat niet getest hebben, probeer het eens.

Zitten er nog andere dingen aangesloten? Denk aan USB-sticks, USB-muis of muis receiver, USB-receiver voor headset, geheugenkaartje in sdcard slot, etc. Haal dat er eens uit.

Er is nog wel een waslijst om te testen denk ik maar begin bij wat basistests.

Plaatje onderaan:

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-10-2024 13:21:20 ]
pi_215401440
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als de laptop uiteindelijk is opgestart en je drukt 1x kort op de aan/uit knop, sluit hij dan altijd netjes af?
(eventueel meerdere keren testen)

Want dan kan je er wel redelijk zeker van zijn dat de knop / schakelaar zelf in orde is. Anders zou hij niet op die knop reageren. Het kan in theorie nog zijn dat afsluiten met de aan/uit knop is uitgeschakeld (handig als je katten hebt :P ) dus als de laptop niet afsluit kan dat nog een instelling zijn (zie plaatje onderaan).

Maakt het voor het succes met opstarten nog uit of de stroomadapter wel of niet is aangesloten? Mocht je dat niet getest hebben, probeer het eens.

Zitten er nog andere dingen aangesloten? Denk aan USB-sticks, USB-muis of muis receiver, USB-receiver voor headset, geheugenkaartje in sdcard slot, etc. Haal dat er eens uit.

Er is nog wel een waslijst om te testen denk ik maar begin bij wat basistests.

Plaatje onderaan:
[ afbeelding ]
Als ik zodra hij aan staat op de uitknop druk gebeurd er niks. Moet zeggen dat ik ook nooit de laptop op die manier uitzet dus geen idee of dat voorheen anders was. Mijn vingerafdrukscanner zit ook in de aan/uit knop en die werkt nog gewoon prima.
Qua opstarten lijkt het beter te gaan als de voedingskabel eruit is. Zodra ie aanstaat en ik doe hem erin lijkt er ook niks aan de hand en laadt de laptop gewoon op. Er zit alleen een wireless muis aan de laptop. Ook geprobeerd, maar maakt geen verschil.
Dus het is eigenlijk alleen het aanzetten van de laptop. Verder werkt ie gewoon 'normaal'.

Edit: ik heb even opgezocht in mijn instellingen, het drukken op de aan/uit knop als de laptop aan staat zou de slaapstand moeten aanroepen maar dat gebeurd dus niet.
pi_215401597
Ik heb na wat gegoogle en youtube gevonden dat Lenovo een flip to boot instelling heeft die je via de bios kan aanzetten. Dat dus voor nu maar gedaan, dan helpt me in ieder geval voor nu uit de brand.
pi_215403300
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:33 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Als ik zodra hij aan staat op de uitknop druk gebeurd er niks. Moet zeggen dat ik ook nooit de laptop op die manier uitzet dus geen idee of dat voorheen anders was. Mijn vingerafdrukscanner zit ook in de aan/uit knop en die werkt nog gewoon prima.
Qua opstarten lijkt het beter te gaan als de voedingskabel eruit is. Zodra ie aanstaat en ik doe hem erin lijkt er ook niks aan de hand en laadt de laptop gewoon op. Er zit alleen een wireless muis aan de laptop. Ook geprobeerd, maar maakt geen verschil.
Dus het is eigenlijk alleen het aanzetten van de laptop. Verder werkt ie gewoon 'normaal'.

Edit: ik heb even opgezocht in mijn instellingen, het drukken op de aan/uit knop als de laptop aan staat zou de slaapstand moeten aanroepen maar dat gebeurd dus niet.
Als de schakelaar het ook in Windows niet doet terwijl de instelling (zoals op de afbeelding) wel op "ingeschakeld" staat dan zou het best goed aan de schakelaar zelf kunnen liggen.

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:53 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb na wat gegoogle en youtube gevonden dat Lenovo een flip to boot instelling heeft die je via de bios kan aanzetten. Dat dus voor nu maar gedaan, dan helpt me in ieder geval voor nu uit de brand.
Slim gevonden!
pi_215403338
Bij mij is deze (zie uitleg hieronder) klaarblijkelijk laatst kapot gegaan, winkel gaat een nieuwe bestellen en hopelijk dan weer in orde.

Na de BIOS in je laptop zit er meestal een controller, namelijk de Embedded Controller (EC) of een soortgelijke controller die verantwoordelijk is voor het beheer van basistaken binnen het systeem. Deze controller zorgt voor zaken zoals het energiebeheer, toetsenbordinvoer, ventilatorregeling, en andere hardwarefuncties die niet direct worden beheerd door de centrale processor (CPU).

Na de BIOS (of UEFI) start de bootloader het besturingssysteem op, maar gedurende het hele proces blijft de EC verantwoordelijk voor het beheren van bepaalde hardware- en systeemfuncties op de achtergrond.
  donderdag 7 november 2024 @ 21:10:34 #10
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215512992
Hoe oud is je batterij?
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_215518905
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 21:10 schreef HiDiHo het volgende:
Hoe oud is je batterij?
Jaar of 3.
pi_215519415
Bekijk deze YouTube-video

Vanaf 1m 31 is misschien interessant voor jou... "Power drain" - "Hard reset" Bij met integreerde batterij zou je daar een schakelaar moeten hebben achter een gaatje die bereikbaar is met paperclip.

En zoek ook eens naar hardware en bios updates.
  vrijdag 8 november 2024 @ 17:49:05 #13
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215522389
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 12:57 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Jaar of 3.
Kun je ergens de status/conditie van de batterij vinden?
Start ie wel of beter op als de oplader erin zit?
De enige echte mannier om te testen of het aan de batterij ligt is door er een nieuwe in te doen zonder garantie dat er daar aan ligt. Het kan ook aan de oplader liggen of aan het moederbord.
De oplader zou je kunnen testen het moederbord niet (zelf)
  vrijdag 8 november 2024 @ 18:01:39 #14
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215522517
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 13:31 schreef Watuntrik het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Vanaf 1m 31 is misschien interessant voor jou... "Power drain" - "Hard reset" Bij met integreerde batterij zou je daar een schakelaar moeten hebben achter een gaatje die bereikbaar is met paperclip.

En zoek ook eens naar hardware en bios updates.
Power drain is een beetje onzin. Dit zorg ervoor dat alle componenten vrij zijn van spanning. Dit is handig als je hem open maakt om eraan te werken maar zal er niet voor zorgen dat ie opeens wonderbaarlijk weer normaal opstart. Bios update ook niet. En hardware update??
pi_215523086
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 17:49 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
Kun je ergens de status/conditie van de batterij vinden?
Start ie wel of beter op als de oplader erin zit?
De enige echte mannier om te testen of het aan de batterij ligt is door er een nieuwe in te doen zonder garantie dat er daar aan ligt. Het kan ook aan de oplader liggen of aan het moederbord.
De oplader zou je kunnen testen het moederbord niet (zelf)
Hij start juist niet met de oplader erin en beter op alleen de batterij.
  vrijdag 8 november 2024 @ 18:48:17 #16
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215523175
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:42 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Hij start juist niet met de oplader erin en beter op alleen de batterij.
Mijn gevoel zegt dat de stroomregeling op het moederbord defect is.
Het enige wat je kunt doen is uitsluiten dmv andere accu en/of andere voeding.
Blijft het probleem dan nog dan is het zeker je moederbord.
pi_215525532
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:48 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
Mijn gevoel zegt dat de stroomregeling op het moederbord defect is.
Het enige wat je kunt doen is uitsluiten dmv andere accu en/of andere voeding.
Blijft het probleem dan nog dan is het zeker je moederbord.
Nou ik doe het voor nu dus met de 'hack' dat ie meteen opstart zodra ik hem openklap. Dat geeft geen problemen. Sinds ik dat heb ingesteld start ie gewoon iedere keer braaf op.
  vrijdag 8 november 2024 @ 21:39:06 #18
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215525546
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 21:37 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Nou ik doe het voor nu dus met de 'hack' dat ie meteen opstart zodra ik hem openklap. Dat geeft geen problemen. Sinds ik dat heb ingesteld start ie gewoon iedere keer braaf op.
Dat is mooi
Misschien blijft ie zo in een soort stand-by? (slaapstand of sluimerstand)
pi_215527790
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:01 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
Power drain is een beetje onzin. Dit zorg ervoor dat alle componenten vrij zijn van spanning. Dit is handig als je hem open maakt om eraan te werken maar zal er niet voor zorgen dat ie opeens wonderbaarlijk weer normaal opstart. Bios update ook niet. En hardware update??
Indien je het beter weet dan ga daar maar met Lenovo over in discussie... :)

https://pcsupport.lenovo.(...)rainage-idea-laptops

quote:
The power drain process eliminates residual energy that has accumulated in the electronic components. The residual energy may prevent the machine from starting
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')