abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215400270
Je zou denken, hey, een drielandenpunt, da's leuk, daar kun je in 10 seconden door drie landen lopen! Dat vinden toeristen leuk, komen mensen naartoe, geld verdienen, heujjj *O*

En dan ga je naar Vaals: Restaurant, uitkijktoren, doolhofje, speeltuintje, souvenirwinkeltje, hartstikke leuk. En dan denk je: dat moet op veel meer plekken kunnen. Want er zijn best heel veel drielandenpunten in de wereld. Okee die in zee liggen tellen natuurlijk niet. Maar de rest: nou, dat blijkt dus bitter tegen te vallen. Soms is er een grenssteen (maar ja die staan langs de hele grens) en soms een iets grotere grenssteen of een ander monument, soms een bankje, of twee. Maar echt een toeristisch geldverdienpunt ervan maken? Nergens. Waarom niet?

Het blijkt dat er best een unieke set condities voor nodig is. Veel landsgrenzen volgen grenzen die door de natuur "gesuggereerd" worden: rivieren of bergkammen. Meestal geen punten waar je makkelijk iets kunt bouwen, of waar je makkelijk kunt komen. En verder zijn er buiten Europa ongeveer nul drielandenpunten in gebied dat zowel vreedzaam als ontwikkeld is. Mensen zijn druk zat met in leven blijven en hebben geen tijd voor een friettent op het drielandenpunt tussen Kameroen, Nigeria en Tsjaad, om maar eens wat te noemen. Da's toch jammer? Is dat niet jammer? -O-

Het enige enigszins vergelijkbare aantrekkelijke drielandenpunt wat ik heb kunnen vinden is tussen Polen, Tsjechië en Slowakije. Daar is een hotelletje binnen een kilometer vandaan. Verder alleen borden, bankjes, grensstenen, of gewoon helemaal niks.

Motivatie voor een Drielandenpuntentocht: Leek een leuk idee, op dit moment nul. Jullie al eens naar zoiets zitten kijken toevallig?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_215400287
En wat is nu precies dan de paradox?
pi_215400303
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:27 schreef Alloch87 het volgende:
En wat is nu precies dan de paradox?
Nou dat het logisch LIJKT dat er op elk drielandenpunt drie friettenten en een rodelbaan zijn, maar dat dat dus nergens logisch IS.
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 11:30:32 #4
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_215400316
Een paradox heeft een andere betekenis.
pi_215400335
Zweden, Finland en Noorwegen treffen elkaar in Treriksröset. Daar is verder ook niets, al is dat wellicht te verklaren doordat het verder volledig afgelegen ligt. Je kan dan wel weer in Kilpisjärvi overnachten, maar dat is het dan ook wel.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_215400341
Overigens is het wel gemarkeerd met een grote steen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_215400342
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:30 schreef Hiddendoe het volgende:

Voorbeeld: Hou je mond dicht en eet door!!!
pi_215400353
Oh jullie kennen het woord paradox niet. Okee.
pi_215400354
Weer ontopic: ik vind het een slecht idee om van elk drielandenpunt een toeristische attractie te maken.
pi_215400368
Het is wel leuk dat er een plek is waar drie landen bij elkaar komen, maar om d'r nou een punt van te maken.
Herman Finkers
pi_215400602
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:35 schreef Hiddendoe het volgende:
Weer ontopic: ik vind het een slecht idee om van elk drielandenpunt een toeristische attractie te maken.
Hoeft niet van elk ook hoor. Maar er zou toch IETS meer mee gedaan kunnen worden dan nu het geval is. Denk ik.
  maandag 28 oktober 2024 @ 11:58:56 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215400605
Overigens was het drielandenpunt bij Vaals ooit het enige echte vierlandenpunt dat bestaan heeft : Nederland, Belgie, Pruisen en Neutraal-Moresnet.

Neutraal-Moresnet was een min of meer driehoekig stukje land met een belangwekkende zinkgroeve, en na het definitieve einde van het bewind van Napoleon ruzieden Nederland en Pruisen erover; bij de verdragen bleek uiteindelijk een klein stukje over te blijven dat niet eenduidig bij een van beide staten hoorden. Om een volgende oorlog te vermijden is toen de status-quo maar gehandhaafd. Het pseudo-landje kon zich handhaven door de inkomsten van de zinkgroeve, en het was een fantastisch smokkelaars-oord. Na de eerste wereldoorlog is het bij Belgie ingelijfd.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_215400671
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Hoeft niet van elk ook hoor. Maar er zou toch IETS meer mee gedaan kunnen worden dan nu het geval is. Denk ik.
Ja, dat kan. Maar nogmaals: waarom? En vooral in deze tijd waar het toerisme steeds meer negatieve associaties oproept.
Zie de berichten waar toeristen eeuwenoude monumenten verzieken door deze vol te kliederen of te bekrassen.
pi_215400753
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:05 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja, dat kan. Maar nogmaals: waarom? En vooral in deze tijd waar het toerisme steeds meer negatieve associaties oproept.
Zie de berichten waar toeristen eeuwenoude monumenten verzieken door deze vol te kliederen of te bekrassen.
Oh is toerisme fout tegenwoordig ja? OKee, weer een memo gemist.

En nee, die anderhalve mongool die een monument bekrast is natuurlijk niet de norm en ook geen reden om toerisme maar uit te bannen.

Nogmaals: ik verbaas me er alleen maar over dat er niet meer Drielandenpunten zijn zoals ons Drielandenpunt. Gewoon omdat het zo voor de hand liggend lijkt.
pi_215400846
Ik heb die memo ook gemist
Gino ♥
pi_215400889
quote:
3s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Nou dat het logisch LIJKT dat er op elk drielandenpunt drie friettenten en een rodelbaan zijn, maar dat dat dus nergens logisch IS.
In Vaals is anders ook geen rodelbaan :P

Maar ik denk dat als een groot land meerdere Drielandenpunten heeft, het speciale het er wel van afgaat. En een drielandenpunt met een ministaatje is ook niet zo bijzonder. En dan nog de punten op onmogelijke plaatsen, waar ze er niets mee doen. Dan heeft ons, vanuit Nederlands perspectief enige, Drielandenpunt tussen drie redelijk grote landen, ooit als het enige vierlandenpunt, en op een mooie plek gelegen wel een aantal grote pluspunten om er iets van te maken.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_215400898
quote:
15s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Je zou denken, hey, een drielandenpunt, da's leuk, daar kun je in 10 seconden door drie landen lopen! Dat vinden toeristen leuk, komen mensen naartoe, geld verdienen, heujjj *O*

En dan ga je naar Vaals: Restaurant, uitkijktoren, doolhofje, speeltuintje, souvenirwinkeltje, hartstikke leuk. En dan denk je: dat moet op veel meer plekken kunnen. Want er zijn best heel veel drielandenpunten in de wereld. Okee die in zee liggen tellen natuurlijk niet. Maar de rest: nou, dat blijkt dus bitter tegen te vallen. Soms is er een grenssteen (maar ja die staan langs de hele grens) en soms een iets grotere grenssteen of een ander monument, soms een bankje, of twee. Maar echt een toeristisch geldverdienpunt ervan maken? Nergens. Waarom niet?

Het blijkt dat er best een unieke set condities voor nodig is. Veel landsgrenzen volgen grenzen die door de natuur "gesuggereerd" worden: rivieren of bergkammen. Meestal geen punten waar je makkelijk iets kunt bouwen, of waar je makkelijk kunt komen. En verder zijn er buiten Europa ongeveer nul drielandenpunten in gebied dat zowel vreedzaam als ontwikkeld is. Mensen zijn druk zat met in leven blijven en hebben geen tijd voor een friettent op het drielandenpunt tussen Kameroen, Nigeria en Tsjaad, om maar eens wat te noemen. Da's toch jammer? Is dat niet jammer? -O-

Het enige enigszins vergelijkbare aantrekkelijke drielandenpunt wat ik heb kunnen vinden is tussen Polen, Tsjechië en Slowakije. Daar is een hotelletje binnen een kilometer vandaan. Verder alleen borden, bankjes, grensstenen, of gewoon helemaal niks.

Motivatie voor een Drielandenpuntentocht: Leek een leuk idee, op dit moment nul. Jullie al eens naar zoiets zitten kijken toevallig?
Ben je daar ooit geweest in Vaals? Eén deceptie is een betere verwoording, hoezo hartstikke leuk?
pi_215400965
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ben je daar ooit geweest in Vaals? Eén deceptie is een betere verwoording, hoezo hartstikke leuk?
Ja ik ben er geweest, een jaar of 3 geleden nog. En je kunt er van zeggen wat je wilt, noem het kitsch, noem het vergane glorie, is het aan jou niet besteed, prima. Maar er is tenminste van alles en dat had ik op (veel) meer zulke plekken verwacht.

Maar inderdaad: altijd is er wel iets. Onbereikbaar, onherbergzaam, gewoon niet boeiend genoeg.
  maandag 28 oktober 2024 @ 12:45:21 #21
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215401001
Had dat eigenlijk ook verwacht. Maar nu ik erover nadenk.. een steen o.i.d. is wel genoeg, laat de natuur lekker de natuur.
pi_215401126
Finland, Zweden en Noorwegen hebben een hele leuke: https://nl.wikipedia.org/wiki/Treriksr%C3%B6set
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_215401153
Bij de karwei hebben ze niet eens een punt. :P
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_215401179
quote:

[..]
Ik vind juist het mooie ervan dat je een flink stuk moet reizen om er te komen (voor mij dan) en dat het dan eigenlijk niets voorstelt. Dat kan je vergelijken met het leven zelf, het gaat niet om het doel maar om de reis. Aangekomen bij het drielandenpunt denk je vooral aan de reis erheen, wat je gezien hebt. Net als dat je op je sterfbed je leven overdenkt. Het drielandenpunt staat voor mij symbool voor het leven. Mooier kan niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_215401199
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:59 schreef Da_Sandman het volgende:
Finland, Zweden en Noorwegen hebben een hele leuke: https://nl.wikipedia.org/wiki/Treriksr%C3%B6set
Ja, een grote steen. Boeiender wordt het dus niet.
pi_215401207
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Ja, een grote steen. Boeiender wordt het dus niet.
Ja dan niet hé.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_215401318
quote:

[..]
Deceptie is ook wat @Dr_Flash voelde toen bleek dat de meeste drielandenpunten niet zoveel voorstellen. Hij dacht een leuke nieuwe reden te hebben om te reizen, maar helaas.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_215401709
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Oh is toerisme fout tegenwoordig ja? OKee, weer een memo gemist.

En nee, die anderhalve mongool die een monument bekrast is natuurlijk niet de norm en ook geen reden om toerisme maar uit te bannen.

Nogmaals: ik verbaas me er alleen maar over dat er niet meer Drielandenpunten zijn zoals ons Drielandenpunt. Gewoon omdat het zo voor de hand liggend lijkt.
Sorry hoor, wist niet dat je kwaad werd.
Ik doelde vnl. op de eerste alinea van je OP waarin je zelf begint over toerisme en geld verdienen.

En ook had ik het niet ALLEEN over die 1,5 mongool, ik dacht hierbij ook en vooral over het steeds meer toenemende massatoerisme in kleine dorpjes en stadjes en kleine eilanden. De vervuiling die hierdoor ontstaat in haast niet meer weg te werken.

Nu zal het bij de drielandenpunten wel loslopen.
  maandag 28 oktober 2024 @ 14:24:38 #29
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215401792
Geen drie landen, maar in Amerika heb je wel het Four Corner Monument, waar vier staten aan elkaar grenzen. Daar is wel een heel toeristending omheen gemaakt, met een markt waar je voornamelijk Native American gerelateerde zaken kan kopen (want valt onder het beheer van de Navajo).
pi_215401809
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Zitten Slowaken en Tsjechen er echt op te wachten om die grens als een soort feestpunt te zien?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
How to perform live - by Phil Collins
How to perform live - by Neil Young
Twilight Zone - acoustic live
  maandag 28 oktober 2024 @ 14:28:21 #31
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215401814
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 14:24 schreef herverwijderd het volgende:
Geen drie landen, maar in Amerika heb je wel het Four Corner Monument, waar vier staten aan elkaar grenzen. Daar is wel een heel toeristending omheen gemaakt, met een markt waar je voornamelijk Native American gerelateerde zaken kan kopen (want valt onder het beheer van de Navajo).
Ja, daar moest ik ook gelijk aan denken.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_215401822
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh jullie kennen het woord paradox niet. Okee.
:')
  maandag 28 oktober 2024 @ 15:00:12 #33
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_215401999
Het drielandenpunt Luxemburg, Frankrijk, Duitsland ligt midden in de rivier. Maar omdat in het naastliggende dorpje het Schengen verdrag getekend is, is er toch best veel toeristische bezienswaardigheid bij.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_215402178
Oh wauw inderdaad ^O^ Zelfs een drielandenboei midden in het water :D
pi_215403457
Ik ben bij het drielandenpunt geweest van Paraguay, Argentinië en Brazilië, dat is heel toeristisch met allemaal shows, het ligt ook dicht bij de Iguaįú watervallen.
pi_215403765
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 18:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik ben bij het drielandenpunt geweest van Paraguay, Argentinië en Brazilië, dat is heel toeristisch met allemaal shows, het ligt ook dicht bij de Iguaįú watervallen.
Hmm okee dat ziet er ook wel interessant uit ja :Y
  maandag 28 oktober 2024 @ 19:10:52 #37
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_215403876
Iemand al eens geweest op dat van Burkina Faso/Niger/Mali :?
Of Algerije/Niger/Mali :?
  Moderator dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:29:01 #38
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_215409799
quote:
Daar ben ik in 2010 geweest tijdens het tweede dobbelsteenavontuur. Ligt midden in het bos met behalve dit monument helemaal niets. Vanaf de weg in Oostenrijk stond vrijwel niets aangegeven. Geen parkeerplaats zelfs. Dit was destijds de enige aanwijzing die we hadden:

100807_61302_0512.JPG

Ondanks het verbodsbord zijn we gewoon het pad ingereden tot aan het monument. Bad boys!

[ Bericht 7% gewijzigd door UIO_AMS op 29-10-2024 13:48:29 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:02:40 #39
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_215410091
Oostenrijk is trouwens een goudmijn aan drielandenpunten. Negen welgeteld:

Slovenië - Italië klik
Zwitserland - Italie klik
Liechtenstein - Zwitserland (Noord) klik
Liechtenstein - Zwitserland (Zuid) klik
Duitsland - Zwitserland klik maar in het water
Duitsland - Tjechie klik
Slowakije - Tjechie klik
Slowakije - Hongarije klik
Hongarije - Slovenië klik

En dan is er nog een 'vierlandenpunt' met Duitsland.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_215410324
Ik vind eigenlijk dat we er toch eens een keertje wat mee moeten doen. Kijken hoeveel je er aan kunt doen in een week of zo.
  zaterdag 2 november 2024 @ 19:43:51 #41
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_215451719
Op de fiets wel eens dat drielanden punt, DE, PL, CZ bij Zittau bezocht omdat ik er in de buurt was maar er langer dan 2 minuten stilstaan hoeft niet. https://images.app.goo.gl/J1ccVLbzjgFkJqt89
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 2 november 2024 @ 19:57:23 #42
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215451981
quote:
84s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 14:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik vind eigenlijk dat we er toch eens een keertje wat mee moeten doen. Kijken hoeveel je er aan kunt doen in een week of zo.
Ik kan er 4 in een dag doen, wordt wel een lange dag :P
pi_215451998
Golden Triangle, ooit geweest, bummer, touristische kolerezooi:

Maar ja, @TS wil zo nodig zijn vertier.
pi_215453570
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2024 19:57 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ja drie in het water :P
  zondag 3 november 2024 @ 20:47:38 #45
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_215467649
quote:

[..]
Knap, want dat moet dan wel een rondje rond Tsjechië of Slowakije zijn zeker. Er bestaat wel zoiets als een 7 landen fietstocht binnen de 24 uur. Starten in Italië en eindigen in Polen
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  Moderator maandag 4 november 2024 @ 09:36:43 #46
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_215471353
quote:
Rondje Luxemburg en Vaals erbij pakken. Heel goed haalbaar.

NL-B-D
B-D-L
B-F-L
D-F-L
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 4 november 2024 @ 10:06:08 #47
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215471632
Ik denk dat in Vaals ook meespeelt dat het naast een drielandenpunt ķķk het 'hoogste punt van Nederland' is. Het grootste deel van de attracties en parkeerplekken ligt ook aan Nederlandse kant, ik heb geen idee hoe veel Belgische en Duitse bezoekers er komen maar ik heb het gevoel dat het vooral een Nederlands ding is.

Verder is het denk ik ook een beetje dat deze meer bezocht wordt juist omdat er meer gebouwd is omheen. Die in Polen/Tsjechië/Slowakije heeft een markering en een paar barretjes met 'drie' in de naam in de buurt, maar zonder labyrinth of uitkijktoren moet je echt je best doen om je er meer dan een half uur te vermaken.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 4 november 2024 @ 14:43:31 #48
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215474112
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2024 09:36 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
Rondje Luxemburg en Vaals erbij pakken. Heel goed haalbaar.

NL-B-D
B-D-L
B-F-L
D-F-L
Mijn rondje zou in Zwitserland zijn.
CH-IT-FR
CH-IT-AT
CH-DE-FR
CH-AT-LI
pi_215474332
quote:
3s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Wees blij dat ze niet overal een commerciële kermis van gemaakt hebben.
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:30 schreef Hiddendoe het volgende:

En dit.
  maandag 4 november 2024 @ 15:07:16 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215474379
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2024 14:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Zitten Slowaken en Tsjechen er echt op te wachten om die grens als een soort feestpunt te zien?
Gebeurt al genoeg.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')