quote:Controversieel kunstwerk ’banaan met ducttape’ te koop voor meer dan een miljoen euro: wereldtentoonstelling in aantocht
Aangepast: 1 min geleden5 min geledenin Buitenland
De wereldberoemde banaan met ducttape werd in 2019 voor zo’n 111.150 euro verkocht, maar blijkt inmiddels veel meer waard te zijn. Vrijdag kondigde een veilinghuis namelijk aan dat een van de drie versies van het ’kunstwerk’ opnieuw te koop wordt aangeboden. Deze keer zou die nog veel meer kunnen opleveren.
.quote:Mensen kijken naar het bijzondere kunstwerk van de Italiaanse beeldende kunstenaar Maurizio Cattelan, getiteld 'Comedian', tijdens een persmoment in veilinghuis Sotheby's in New York op 25 oktober 2024
quote:Het veilinghuis Sotheby's hoopt een versie van het kunstwerk te verkopen voor zo'n 1 tot 1.5 miljoen euro.
Voor dat geld krijgt de winnende bieder een rol ducttape en een banaan alsook een certificaat van echtheid en officiële instructies om het werk te installeren.
,,Comedian is een conceptueel kunstwerk en het fysieke materiaal wordt bij elke installatie vervangen", liet een woordvoerder van de veiling via e-mail weten aan CNN.
Vijf jaar geleden zorgde het kunstwerk al voor verontwaardiging.
Het origineel was gemaakt van een banaan, die in een supermarkt in Miami was gekocht.
quote:'Hij had honger'
,,De student vertelde het museum dat hij de banaan had opgegeten omdat hij honger had", zei een woordvoerder van de galerij tegen CNN na het incident in 2023.
Het museum verving de opgegeten banaan later met een verse.
het is mogelijk om meerdere versies te kopenquote:
Nee hoor, de veiling is immers nog niet geweest.quote:maar blijkt inmiddels veel meer waard te zijn.
er in meerdere versies, maart wel steeds met een andere banaan.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nee hoor, de veiling is immers nog niet geweest.
quote:De wereldberoemde banaan met ducttape werd in 2019 voor zo’n 100.000 euro verkocht, maar blijkt inmiddels veel meer waard te zijn.
Vrijdag kondigde een veilinghuis namelijk aan dat een van de drie versies van het ’kunstwerk’ opnieuw te koop wordt aangeboden, voor ongeveer een miljoen euro.
je zou iets met een peer en een spijker kunnen doenquote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Ik doe iets verkeerd. Maar goed dat denk ik ook wel eens als ik sommige schilderijen zie.
Ja, precies. Hun estimate, en de veiling is nog niet geweest.quote:Op zondag 27 oktober 2024 20:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er in meerdere versies, maart wel steeds met een andere banaan.
[..]
Plak jij een appel aan de muur, dan kan je zeggen; het is weliswaar geen Karel Appel, maar het is wel p(l)akkende kunst van mijn hand.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Ik doe iets verkeerd. Maar goed dat denk ik ook wel eens als ik sommige schilderijen zie.
nee dat klopt, en die eerste verkoop is een schijntje , i s nu veel meer waardquote:Op zondag 27 oktober 2024 20:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, precies. Hun estimate, en de veiling is nog niet geweest.
quote:De wereldberoemde banaan met ducttape werd in 2019 voor zo’n 111.150 euro verkocht,
Tis niet zo gek. Dit kunstwerk is nog steeds een beetje de wereldbekende versie van Wim T Schippers pindakaas vloer.quote:
plak hem op de koelkast dan gaat de koelkast ook gelijk mee , voor 123.000 euro ofzoietsquote:Op zondag 27 oktober 2024 20:24 schreef Knipoogje het volgende:
Ik had graag een aubergine die ik toevallig nog in de koelkast heb liggen geducttaped aan mijn muur, een foto ervan gemaakt en als grap hier geplaatst.
Maar ik bedenk net dat een hagelwitte stucmuur en ducttape niet heel goed samengaan
quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Doe mij maar een trosje.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is mogelijk om meerdere versies te kopen![]()
![]()
https://www.tate.org.uk/art/artworks/manzoni-artists-shit-t07667quote:Op zondag 27 oktober 2024 21:17 schreef Harvest89 het volgende:
Dit is toch gewoon een gat in de markt?
Ik ga gewoon bij zo'n veiling na een slechte maaltijd tegen een muur schijten en vraag daar miljoenen voor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |