abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215409259
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 12:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Dank je voor de info!

Maar, is het dan plagiaat als iemand een lege muur in zijn woning opleukt door er een banaan tegenaan te ducttapen?
Als hij of zij beweert dat dit dan het Cattelan kunstwerk zou zijn (en er misschien een toegangskaartje voor zou verkopen), zou het dat zijn... maar verder kan niemand je verbieden een banaan aan je muur te ductapen en niemand zal er zich erg druk om maken.


Overigens was er wel ook een moderne kunstenares die bekend geworden is omdat ze redelijk exacte kopieen van moderne kunstwerken maakte en deze tentoonstelde: Elaine Sturtevant
https://en.wikipedia.org/wiki/Elaine_Sturtevant
Ze deed dit wel gewoon onder haar eigen naam, en na grondige bestudering van de oorspronkelijke kunstwerken... Hiermee had ze erg veel respect bij de oorspronkelijke kunstenaars (Warhol, Keith Haring, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Frank Stella) die ook graag zagen dat ze dit deed, omdat ze vaak heel nauw de te kopieren kunstwerken bestudeerde en de kunstenaars juist haar kopieren zagen als een teken van groot respect.


Bij Moderne Kunst kan ook de vraag naar 'of iets origineel' is, zelf deel zijn van de Kunst en soms al het beginpunt van de maker; bv wat Marcel Duchamp ooit deed toen hij een pissoir liet tentonstellen dat 'ondertekent' was met een gefingeerde kunstenaarsnaam R. Mutt en het pissoir zo plots tot 'kunstwerk' werd (en uiteindelijk nu ook als hoogtepunt van de 20e eeuwse kunst is gaan gelden)
(En dat wat Duchamp deed, is weer iets dat Maurizio Cattelan zelf ook veelvuldig lijkt aan te halen als 'inspiratie')

[ Bericht 12% gewijzigd door RM-rf op 29-10-2024 12:34:07 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215409338
Dit blijft zo'n briljant kunstwerk hè.
OH NOES!!!!1*&@@!!
pi_215409704
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 11:18 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Of eerder de slimme belegger.

Huidige moderne Kunst kan een zeer goede investering zijn, die juist een enorm rendement kent (en is dat ook al altijd geweest).
Zeker bepaalde 'opvallende' namen die zowel een popster-status weten te bereiken en de verbeelding van het publiek sterk weten op te wekken en bezig te houden, en vaak ook allerhande 'schandaaltjes' om hun persoon zien ontstaan

Maurizio Cattelan is dat natuurlijk al veel langer, en weet goed wat hij doet, evengoed zullen de mensen die zijn werk aangekocht hebben dat niet gedaan hebben omdat ze heel erg dom zijn...
Hij is iemand die altijd beelden weet te maken die veel aandacht krijgen, en waarbij mensen volop ook hun eigen meningen kunnen ventileren of soms hun eigen mening in zijn beeld denken terug te zien

[ afbeelding ]
LOVE ("Libertà, Odio, Vendetta, Eternità" = Vrijheid, Haat, Wraak, Eeuwigheid) - 2010 Catellan, voor de Beurs van Milaan
https://en.wikipedia.org/wiki/L.O.V.E._%28sculpture%29
[..]
Waarom zou 'kunst' niks te maken mogen hebben met marketing en geld schuiven? Is het zo 'verkeerd' als een kunstenaar geld verdient met zijn werk?

Kun je een kunstwerk opnoemen dat niet met geld maken en marketing te maken heeft?

Genoeg kunst is en wordt gemaakt waarbij de primaire reden niet marketing (hype) en het prijskaartje is dat van belang is om de waarde van het object vast te stellen, loop een gemiddeld belangrijk museum binnen.

Die banaan heeft enkel waarde vanwege de prijs, het idee is alweer 100 jaar oud, (Duchamps urinoir, 1917, en nog eens Piero Manzoni, Artist's Shit, 1961). Maargoed we leven in een tijd van reboots, en weinig inspiratievolle ideeën.
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:11:46 #79
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215409712
Prachtig. Meteen een tros bananen en een rol ductape gekocht. Mijn hele huis hangt nu vol met kunst.
Graag op anoniem
pi_215409819
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 13:10 schreef Jed1Gam het volgende:
Genoeg kunst is en wordt gemaakt waarbij de primaire reden niet marketing (hype) en het prijskaartje is dat van belang is om de waarde van het object vast te stellen, loop een gemiddeld belangrijk museum binnen.
:? welk museum ken jij dat geen bedrijfsmatige instelling is... en alle kunst die er te zien is gemaakt door professionals die er gewoon ok betaald voor zijn, of dat zeker als doel hadden om hun kunst te maken...

sorry, maar het idee van hobby-matige kunstenaars die uit een soort van oncontroleerbare 'drang' zouden werken zijn gewoon fantasievolle onwaarheden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:28:48 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_215410315
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 13:10 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Genoeg kunst is en wordt gemaakt waarbij de primaire reden niet marketing (hype) en het prijskaartje is dat van belang is om de waarde van het object vast te stellen, loop een gemiddeld belangrijk museum binnen.
Ik moet zeggen. Als ik in het stedelijk rondloop dan bekruipt mij het gevoel dat een groot gedeelte van wat daar hangt een motivatie had van "ik verzin wat zogenaamd dieps wat ik in 50 minuten op een canvas kan kliederen.. en ... zal vast ergens een sukkel zijn die daar in trapt en voor mijn maaltijden gaat betalen".
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:17:57 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_215411448
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 11:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Leuke vorm van geld witwassen.
nee het materiaal van de vorige tentoonstelling wordt dan geconsumeerd

weliswaar gewassen eerst , maar niet wit

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 11:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het een idee is waar je voor betaalt en dat inderdaad een banaan met ducttape tegen een lege muur in jouw woning geplakt wordt en je daar dan een miljoen voor betaalt.

Dan is het wachten op de rechtzaken tegen plagiaatplegers: Mensen die het wel wat vinden, zo'n banaan tegen een lege muur, want het is kunst. Dat is dan diefstal van het idee.

Zoiets, dus. Neem ook aan dat de bewuste banaan regelmatig vervangen moet worden in het museum waar hij hangt.
ik had het stiekem nagedaan in de keuken, maar ik heb het inmiddels verwijderd
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:20:23 #83
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_215411469
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 13:11 schreef Twiitch het volgende:
Prachtig. Meteen een tros bananen en een rol ductape gekocht. Mijn hele huis hangt nu vol met kunst.
daar kun je problemen mee krijgen he, tenzij je 100.000 dollar stort naar de artist , iedere maand

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 29-10-2024 17:44:09 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_215411671
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 17:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
daar kun je problemen mee krijgen he, tenzij je 100.000 dollar stort naar de artist , iedere maand
Hoezo?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:56:16 #85
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_215411709
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 17:49 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Hoezo?
je steelt een idee
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_215411772
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 17:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je steelt een idee
En wat is daarop tegen? Alles wat je doet is dat
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:06:42 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_215411788
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 18:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]
En wat is daarop tegen? Alles wat je doet is dat
er kan patent op zitten of auteursrechten en dan ga je naar het wolvenplein voor een jaar of zes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_215411822
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 18:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er kan patent op zitten of auteursrechten en dan ga je naar het wolvenplein voor een jaar of zes
Is dat dan zo? Waarom suggereer je dat?
Ik durf te wedden dat er zeker geen patent op berust en een auteursrechtenclaim kan hooguit waargemaakt worden als iemand claimt dat hij daadwerkelijk dat specifieke Catellan kunstwerk expliciet na te maken...

Een banaan aan de muur plakken is dat zeker niet...
De kunstenaar die in 2000 een kunstwerk gemaakt had waarbij een banaan met een ducttape vastgeplakt werd, verloor ook de auteursrechtenclaimzaak die hij na de media ophef aanspande tegen Maurizio Cattelan.

[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 29-10-2024 18:18:48 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215411983
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 13:31 schreef RM-rf het volgende:

[..]
:? welk museum ken jij dat geen bedrijfsmatige instelling is... en alle kunst die er te zien is gemaakt door professionals die er gewoon ok betaald voor zijn, of dat zeker als doel hadden om hun kunst te maken...

sorry, maar het idee van hobby-matige kunstenaars die uit een soort van oncontroleerbare 'drang' zouden werken zijn gewoon fantasievolle onwaarheden
Dat zeg ik toch niet. Die banaan heeft enkel waarde omdat iemand er een ton of een miljoen voor wilt betalen. Dat komt in het nieuws. Als iemand er een stuiver voor over zou hebben (en er keihard op zou stampen) dan had je er nergens over gelezen, behalve op Fok.

Het kan net zo goed een zak gebakken lucht zijn, of een halfvol glas bier met een oranje rietje.

De steenrijke verzamelaars van het werk van Catellan hebben er baat bij dat zijn naam in het nieuws blijft. Als de banaan veel waarde heeft, zal de rest ook veel waarde moeten hebben (toch, toch). Een spelletje tussen veilinghuizen, rijke lui en de media.

Een Rembrandt, Cezanne of een Van Gogh heeft niet enkel waarde omdat iemand er miljoenen voor wilt betalen. Die werken die in bezit zijn van musea komen niet eens op de markt, vanwege cultuurhistorische betekenis.

En er is ook daadwerkelijk iets uitzonderlijks, een artefact dat enkel die kunstenaar kon maken. Een Mondriaan is dan weer op een andere manier betekenisvol, aangezien je het moet betrachten in de tijd waarin het gecreëerd werd, het was daadwerkelijk iets nieuws.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jed1Gam op 29-10-2024 19:33:16 ]
pi_215521938
Kunstwerk van humanoide robot verkocht op veiling voor een miljoen euro

quote:
Kunstwerk van humanoide robot verkocht op veiling voor een miljoen euro
Jippie 08-11-2024 15:45 print
Een schilderij gemaakt door een robot is op een veiling in Londen verkocht voor het equivalent van ongeveer een miljoen euro.

Eén bieder kocht het schilderij voor 1,1 miljoen Amerikaanse dollar, zo maakte het Londense veilinghuis Sotheby's bekend.
wie het meeste geld kan printen, zonder in de problemen te komen, die heeft gewonnen
pi_215523022
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 13:31 schreef RM-rf het volgende:

[..]
:? welk museum ken jij dat geen bedrijfsmatige instelling is... en alle kunst die er te zien is gemaakt door professionals die er gewoon ok betaald voor zijn, of dat zeker als doel hadden om hun kunst te maken...

sorry, maar het idee van hobby-matige kunstenaars die uit een soort van oncontroleerbare 'drang' zouden werken zijn gewoon fantasievolle onwaarheden
Loop eens het Gemeentemuseum in Den Haag binnen. Die hebben een hele collectie outsider art.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215528266
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 07:15 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
De rijken worden er enkel rijker door.
jij verdeeld de wereld in rijk en arm he

rijk als in een rijke geest of in heel veel geld op de bank ?
wie het meeste geld kan printen, zonder in de problemen te komen, die heeft gewonnen
pi_215528739
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Loop eens het Gemeentemuseum in Den Haag binnen. Die hebben een hele collectie outsider art.
“Gewoon binnenlopen” zal niet gaan... het gemeentemuseum is gewoon een commerciële instelling en vraagt betaling voor entree.

De betreffende ‘Outsider Art’ is veelal gemaakt door bekende outsider-artiesten wiens werk ook prima prijzen op de markt haalt...

Nu is ‘Outsider Art’ misschien deels wel ontstaan uit de gedachte dat bv psychiatrische patiënten, geestelijk gehandicapten of mensen zonder directe opleiding als kunstenaar ook zeer interessante werken kunnen maken...
Echter vervolgens gebeurt er precies hetzelfde mee als met alle andere commerciële kunst, namelijk dat er een markt omheen ontstaat, waarbij de Entertainment-waarde een flinke rol speelt;
En de verhalen eromheen drijven soms de prijzen meer omhoog dan enkel hoe ‘goed’ of kundig iets geschilderd is...
Juist Outsider Art heeft een flink gehalte van “dat kan ik ook”


Dat is verder ook niet erg... de commerciële waarde van een kunstwerk is gewoon ook een weergave hoe goed iets het doet bij het publiek én op de markt.
Ook wat er in museum komt, wat op beurzen veel aandacht krijgt of waarover de media veel schrijven zijn gewoon dingen die de verbeelding aanspreken en dat is zeker een doel dat heel goed past bij kunst.

Dat geld voor werk van Maurizio Cattelan net zo goed als voor outsider kunstenaars....
Ook outsider art is een handel waarbij de meest aansprekende outsider artistiek gewoon de hoogste prijzen halen en die werken ook in museums komen te hangen en daar het grootste publiek trekken.

[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 09-11-2024 14:26:17 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215528807
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 18:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er kan patent op zitten of auteursrechten en dan ga je naar het wolvenplein voor een jaar of zes
[ afbeelding ]
Het Wolvenplein is omgebouwd naar ateliers en werkruimtes voor beginnend kunstenaars dus dit lijkt me top.
-nee-
pi_215639985
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215640240
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Wat de gek er voor geeft
Makkelijk witwassen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215640245
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 18:34 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch niet. Die banaan heeft enkel waarde omdat iemand er een ton of een miljoen voor wilt betalen. Dat komt in het nieuws. Als iemand er een stuiver voor over zou hebben (en er keihard op zou stampen) dan had je er nergens over gelezen, behalve op Fok.

Het kan net zo goed een zak gebakken lucht zijn, of een halfvol glas bier met een oranje rietje.

De steenrijke verzamelaars van het werk van Catellan hebben er baat bij dat zijn naam in het nieuws blijft. Als de banaan veel waarde heeft, zal de rest ook veel waarde moeten hebben (toch, toch). Een spelletje tussen veilinghuizen, rijke lui en de media.

Een Rembrandt, Cezanne of een Van Gogh heeft niet enkel waarde omdat iemand er miljoenen voor wilt betalen. Die werken die in bezit zijn van musea komen niet eens op de markt, vanwege cultuurhistorische betekenis.

En er is ook daadwerkelijk iets uitzonderlijks, een artefact dat enkel die kunstenaar kon maken. Een Mondriaan is dan weer op een andere manier betekenisvol, aangezien je het moet betrachten in de tijd waarin het gecreëerd werd, het was daadwerkelijk iets nieuws.
Tulpenmanie was er niks bij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215640905
"The world has gone bananas". Dat is wel een mooie.
  Trouwste user 2022 donderdag 21 november 2024 @ 10:14:02 #99
7889 tong80
Spleenheup
pi_215641177
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 09:43 schreef Bargehassus het volgende:
"The world has gone bananas". Dat is wel een mooie.
Bekijk deze YouTube-video

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215641326
quote:
Ja, dan heb je wel een paar afslagen gemist hoor...
:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')