abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215399983
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.

Het draait dan ook niet zozeer om de banaan zelf maar meer het idee.

Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.

Juist door het heel serieus te nemen speel je eigenlijk mee ;)
Ik snap het. Ik zal in het vervolg een gepast stilzwijgen bewaren bij dit soort onderwerpen.

:X
  maandag 28 oktober 2024 @ 11:08:16 #52
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_215400121
Een banaan geplakt aan de muur voor 1,5 miljoen is 1 ding maar.. kan IEMAND hier mij uitleggen wat duck tape is?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 28 oktober 2024 @ 11:16:16 #53
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_215400206
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:08 schreef SpecialK het volgende:
kan IEMAND hier mij uitleggen wat duck tape is?
Om de altijd ZIEDENDE @Boze_Loopeend op z'n plaats te houden.
pi_215400286
Net langs de groentenboer en de Praxis geweest. Nu multimiljonair.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215400681
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 09:00 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Het gaat juist om techniek, en vooral Pollock. Maar je moet wel weten waar je op moet letten om het te kunnen 'lezen'.

Want veel kunst is ook net als een literaire roman lezen, je moet de taal machtig zijn om het als'kunst' ("verkregen vaardigheid in het een of ander") te kunnen beoordelen, zodat het kunstwerk zelf "het vermogen heeft om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken" (andere definitie voor kunst uit de vandale.)
Pollock's werk is ouddddd. Ik heb het over nu.
pi_215400710
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.

Het draait dan ook niet zozeer om de banaan zelf maar meer het idee.

Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.

Juist door het heel serieus te nemen speel je eigenlijk mee ;)

Dit topic, is eigenlijk dus onderdeel van het kunstwerk, als het ware.

Mja, er waren al velen de banaan voorgegaan in dit idee, van wasmiddeldozen tot een wc. Ja, de context van de omgeving verandert hoe iemand naar iets kijkt... maar dat kennen we ondertussen toch wel?
pi_215400755
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.

Het draait dan ook niet zozeer om de banaan zelf maar meer het idee.

Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.

Juist door het heel serieus te nemen speel je eigenlijk mee ;)

Dit topic, is eigenlijk dus onderdeel van het kunstwerk, als het ware.

Mja, het idee kopen is eigenlijk nog achterlijker.

Ik heb ook nog een paar briljante ideeën voor kunst. Helaas heb ik het netwerk niet.
pi_215401783
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 19:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)stelling-in-aantocht
[..]
[ afbeelding ]
[..]
.
Er zijn drie versies gemaakt
iedere tentoonstelling wordt het fysieke materiaal vervangen
[..]
[..]

Mooi.
  maandag 28 oktober 2024 @ 16:28:22 #59
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215402540
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Ik doe iets verkeerd. Maar goed dat denk ik ook wel eens als ik sommige schilderijen zie.
Bij die van Ruud de Wild, die wat vegen en krabbels voor de hoofdprijs verkoopt, denk ik dat weleens.
  Trouwste user 2022 maandag 28 oktober 2024 @ 17:03:35 #60
7889 tong80
Spleenheup
pi_215402800
Sinds wanneer mogen bananen op FOK! worden besproken :?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 28 oktober 2024 @ 17:14:43 #61
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_215402907
Het is duct tape Michael.

Duct: a pipe, tube, or channel that conveys a substance.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_215403068
Dit is wat je krijgt met een postmodernisme, nihilisme en cultureel en moreel relativisme. Troep wordt als kunst gezien.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Trouwste user 2022 maandag 28 oktober 2024 @ 17:52:07 #63
7889 tong80
Spleenheup
pi_215403207


:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 28 oktober 2024 @ 17:53:44 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215403225
quote:
13s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:33 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is wat je krijgt met een postmodernisme, nihilisme en cultureel en moreel relativisme. Troep wordt als kunst gezien.
Nee hoor, jouw post hier wordt niet gezien als kunst.
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 17:56:39 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215403250
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:03 schreef tong80 het volgende:
Sinds wanneer mogen bananen op FOK! worden besproken :?

:T
Bananen mogen wel besproken worden, een banaan vragen kan wel een ban opleveren

Grt grt, de mods
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Trouwste user 2022 maandag 28 oktober 2024 @ 17:58:41 #66
7889 tong80
Spleenheup
pi_215403265
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:56 schreef sp3c het volgende:

[..]
Bananen mogen wel besproken worden, een banaan vragen kan wel een ban opleveren

Grt grt, de mods
En pruimen ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 18:00:25 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215403280
Sommige posts zijn niet te pruimen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215403294
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat snap ik.

Wat ik niet snap is dat iemand blijkbaar hier een miljoen voor over had.
Waar zit het begrip kunst in deze dan precies?

Niet in de banaan op zich, maar gewoon het feit dat deze banaan tegen de muur is geplakt.
Heeft de 'kunstkenner' dan betaald voor dat stukje muur waar die banaan tegenaan is geplakt en moet vervolgens dan dit stukje muur worden uitgehakt en meegenomen.

Of wordt de banaan na betaling van de muur gehaald, in een papieren zakje van de AH of Jumbo gedaan?
Vragen, vragen... :? :? :?
Iemand heeft er een miljoen voor over omdat de (artificiële gecreëerde) verwachting is dat het over een paar jaar twee miljoen waard is.

Hoe lang zo'n spelletje doorgaat is de vraag, maar de komende tijd (onze generatie) zal het nog wel doorlopen.

Verder heeft het weinig met kunst te maken, enkel marketing en geld schuiven.

Er is een verzamelaar die heeft een gigantisch berg Warhols en controleert de markt daarmee, doordat hij het grootste deel van de werken in bezit heeft kan hij de prijs kunstmatig hoog houden. Als de prijs van een werk van Warhol op een veiling voor een te laag bedrag lijkt weg te gaan, biedt die gast extreem over.

Een klein investering voor deze multi-100-millionairs/miljardairs, maar zo blijft de prijs van zijn verzameling wel stabiel, en wordt niet plotseling ondergewaardeerd.

De meest bekenden werken die van eigenaar wisselen worden zelfs niet eens verplaatst, die liggen in een kluis in een vrijhaven, bijv. in Genève. Bij doorverkoop wordt zo de belasting omzeild. Een duistere wereld, en de beerput is enorm diep.
  maandag 28 oktober 2024 @ 18:34:57 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_215403526
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 18:02 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Iemand heeft er een miljoen voor over omdat de (artificiële gecreëerde) verwachting is dat het over een paar jaar twee miljoen waard is.

Hoe lang zo'n spelletje doorgaat is de vraag, maar de komende tijd (onze generatie) zal het nog wel doorlopen.

Verder heeft het weinig met kunst te maken, enkel marketing en geld schuiven.

Er is een verzamelaar die heeft een gigantisch berg Warhols en controleert de markt daarmee, doordat hij het grootste deel van de werken in bezit heeft kan hij de prijs kunstmatig hoog houden. Als de prijs van een werk van Warhol op een veiling voor een te laag bedrag lijkt weg te gaan, biedt die gast extreem over.

Een klein investering voor deze multi-100-millionairs/miljardairs, maar zo blijft de prijs van zijn verzameling wel stabiel, en wordt niet plotseling ondergewaardeerd.

De meest bekenden werken die van eigenaar wisselen worden zelfs niet eens verplaatst, die liggen in een kluis in een vrijhaven, bijv. in Genève. Bij doorverkoop wordt zo de belasting omzeild. Een duistere wereld, en de beerput is enorm diep.
maar als ik een tros bananen koop en een rolletje ducktape kan ik er wel 10 maken morgen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Trouwste user 2022 maandag 28 oktober 2024 @ 19:23:02 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_215403972
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 18:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar als ik een tros bananen koop en een rolletje ducktape kan ik er wel 10 maken morgen
Wat let je. Je gaat binnenlopen man. _O_

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215408762
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Wat de gek er voor geeft
Of eerder de slimme belegger.

Huidige moderne Kunst kan een zeer goede investering zijn, die juist een enorm rendement kent (en is dat ook al altijd geweest).
Zeker bepaalde 'opvallende' namen die zowel een popster-status weten te bereiken en de verbeelding van het publiek sterk weten op te wekken en bezig te houden, en vaak ook allerhande 'schandaaltjes' om hun persoon zien ontstaan

Maurizio Cattelan is dat natuurlijk al veel langer, en weet goed wat hij doet, evengoed zullen de mensen die zijn werk aangekocht hebben dat niet gedaan hebben omdat ze heel erg dom zijn...
Hij is iemand die altijd beelden weet te maken die veel aandacht krijgen, en waarbij mensen volop ook hun eigen meningen kunnen ventileren of soms hun eigen mening in zijn beeld denken terug te zien


LOVE ("Libertà, Odio, Vendetta, Eternità" = Vrijheid, Haat, Wraak, Eeuwigheid) - 2010 Catellan, voor de Beurs van Milaan
https://en.wikipedia.org/wiki/L.O.V.E._%28sculpture%29

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 18:02 schreef Jed1Gam het volgende:
Verder heeft het weinig met kunst te maken, enkel marketing en geld schuiven.
Waarom zou 'kunst' niks te maken mogen hebben met marketing en geld schuiven? Is het zo 'verkeerd' als een kunstenaar geld verdient met zijn werk?

Kun je een kunstwerk opnoemen dat niet met geld maken en marketing te maken heeft?
Dat er een kunstenaar zou zijn die niet ongekend graag wil dat er mensen bereid zijn dit aan te kopen als ultieme 'erkenning'

Banksy is juist bv ook 100% marketing... alhoewel hij beweert nooit iets voor geld te doen en tegen de kunstmarkt te zijn, zijn er een aantal critici die aangeven dat hij voor de 'aktie' van de Girl with Balloon die door Sotheby's geveild werd en direkt na de verkoop ervan toen een ingebouwde shredder aangezet werd, waardoor het schilderij zelf half versneden werd (en de de waarde in een paar seconden meerdere miljoenen meer werd) medewerking bij het veilinghuis moet hebben gehad, omdat het anders onmogelijk is zulk een apparaat zomar door de controles te laten komen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215408831
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 19:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)stelling-in-aantocht
[..]
[ afbeelding ]
[..]
.
Er zijn drie versies gemaakt
iedere tentoonstelling wordt het fysieke materiaal vervangen
[..]
[..]

Leuke vorm van geld witwassen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:48:24 #73
3542 Gia
User under construction
pi_215409012
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat snap ik.

Wat ik niet snap is dat iemand blijkbaar hier een miljoen voor over had.
Waar zit het begrip kunst in deze dan precies?

Niet in de banaan op zich, maar gewoon het feit dat deze banaan tegen de muur is geplakt.
Heeft de 'kunstkenner' dan betaald voor dat stukje muur waar die banaan tegenaan is geplakt en moet vervolgens dan dit stukje muur worden uitgehakt en meegenomen.

Of wordt de banaan na betaling van de muur gehaald, in een papieren zakje van de AH of Jumbo gedaan?
Vragen, vragen... :? :? :?
Ik vermoed dat het een idee is waar je voor betaalt en dat inderdaad een banaan met ducttape tegen een lege muur in jouw woning geplakt wordt en je daar dan een miljoen voor betaalt.

Dan is het wachten op de rechtzaken tegen plagiaatplegers: Mensen die het wel wat vinden, zo'n banaan tegen een lege muur, want het is kunst. Dat is dan diefstal van het idee.

Zoiets, dus. Neem ook aan dat de bewuste banaan regelmatig vervangen moet worden in het museum waar hij hangt.
pi_215409200
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 11:48 schreef Gia het volgende:
Zoiets, dus. Neem ook aan dat de bewuste banaan regelmatig vervangen moet worden in het museum waar hij hangt.
Hij hangt momenteel helemaal niet in een museum..
Er zijn 3 versies van Comedia verkocht ... waarbij de eerste twee 120.000 dollar betaalden en de derde versie 150.000 kostte omdat er een enorme vraag naar was, veel kopers hadden zich bij de gallery gemeld met de wens het te kopen, maar er was besloten geen verdere versie ervan te verkopen, dus moest men veel geintersseerden teleurstellen.

Daadwerkelijk heeft een van de drie kopers dit werk aan het Solomon Guggenheim museum in New York gegeven, en het bevind zich dus nu in de collectie daar, maar wordt niet tentoon gesteld.
Het Guggenheim heeft wel twee werken van cattelan in bezit die ze wel tentoonstellen, eentje zelf permanent omdat het in de toegang bevind.
daarnaast hebben ze meer werken die ze niet tentoon stellen, maar bv wel soms uitlenen, een bekend voorbeeld is 'America' van Maurizio Cattelan uit 2016, een goudentoiletpot die bij een tentoonstelling als werkend geinstalleerd moet worden (en dus aangesloten aan een water-voorziening) https://en.wikipedia.org/wiki/America_(Cattelan)

Veelal kunnen zulke werken handig zijn om uit te lenen, maar daadwerkelijk tentoonstellen heeft soms ook behoorlijke kosten. zoals hiervoor uitgelegd, Cattelan's gouden tiletpot moet dan volledig werkend geinstalelerd worden.
in geval van Comedian, de met tape vastgeplakte banaan moet deze iedere dag ververst worden, edere dag hangt er dus een nieuwe, verse banaan.

Het is eerder zo dat het een 'concept' kunstwerk is, waarbij men deze volgens vaste regels tentoon moet stellen aan eventuele kijkers... de 'eigenaar' koopt vooral een 'recht' dit werk als dusdanig tentoon te stellen (mits men aan de vastgelegde regels daarbij voldoet).

Een nederlands voorbeeld is bv de Pindakaasvloer van de Fluxus kunstenaar Wim T Schippers uit 1969: https://en.wikipedia.org/wiki/Pindakaasvloer die in bezit is van het Boijmans museum, maar ook deze wordt relatief weinig daadwerkelijk tentoongesteld (cq opgebouwd)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:16:55 #75
3542 Gia
User under construction
pi_215409225
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 12:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Hij hangt helemaal niet in een museum..
Er zijn 3 versies van Comedia verkocht ... waarbij de eerste twee 120.000 dollar betaalden en de derde versie 150.000 kostte omdat er een enorme vraag naar was, veel kopers hadden zich bij de gallery gemeld met de wens het te kopen, maar er was besloten geen verdere versie ervan te verkopen, dus moest men veel geintersseerden teleurstellen.

Daadwerkelijk heeft een van de drie kopers dit werk aan het Solomon Guggenheim museum in New York gegeven, en het bevind zich dus nu in de collectie daar, maar wordt niet tentoon gesteld.
Het Guggenheim heeft wel twee werken van cattelan in bezit die ze wel tentoonstellen, eentje zelf permanent omdat het in de toegang bevind.
daarnaast hebben ze meer werken die ze niet tentoon stellen, maar bv wel soms uitlenen, een bekend voorbeeld is 'America' van Maurizio Cattelan uit 2016, een goudentoiletpot die bij een tentoonstelling als werkend geinstalleerd moet worden (en dus aangesloten aan een water-voorziening) https://en.wikipedia.org/wiki/America_(Cattelan)

Veelal kunnen zulke werken handig zijn om uit te lenen, maar daadwerkelijk tentoonstellen heeft soms ook behoorlijke kosten. zoals hiervoor uitgelegd, Cattelan's gouden tiletpot moet dan volledig werkend geinstalelerd worden.
in geval van Comedian, de met tape vastgeplakte banaan moet deze iedere dag ververst worden, edere dag hangt er dus een nieuwe, verse banaan
Dank je voor de info!

Maar, is het dan plagiaat als iemand een lege muur in zijn woning opleukt door er een banaan tegenaan te ducttapen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')