Ik snap het. Ik zal in het vervolg een gepast stilzwijgen bewaren bij dit soort onderwerpen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.
Het draait dan ook niet zozeer om de banaan zelf maar meer het idee.
Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.
Juist door het heel serieus te nemen speel je eigenlijk mee
Om de altijd ZIEDENDE @Boze_Loopeend op z'n plaats te houden.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:08 schreef SpecialK het volgende:
kan IEMAND hier mij uitleggen wat duck tape is?
Pollock's werk is ouddddd. Ik heb het over nu.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het gaat juist om techniek, en vooral Pollock. Maar je moet wel weten waar je op moet letten om het te kunnen 'lezen'.
Want veel kunst is ook net als een literaire roman lezen, je moet de taal machtig zijn om het als'kunst' ("verkregen vaardigheid in het een of ander") te kunnen beoordelen, zodat het kunstwerk zelf "het vermogen heeft om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken" (andere definitie voor kunst uit de vandale.)
Mja, er waren al velen de banaan voorgegaan in dit idee, van wasmiddeldozen tot een wc. Ja, de context van de omgeving verandert hoe iemand naar iets kijkt... maar dat kennen we ondertussen toch wel?quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.
Het draait dan ook niet zozeer om de banaan zelf maar meer het idee.
Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.
Juist door het heel serieus te nemen speel je eigenlijk mee
Dit topic, is eigenlijk dus onderdeel van het kunstwerk, als het ware.
Mja, het idee kopen is eigenlijk nog achterlijker.quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.
Het draait dan ook niet zozeer om de banaan zelf maar meer het idee.
Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.
Juist door het heel serieus te nemen speel je eigenlijk mee
Dit topic, is eigenlijk dus onderdeel van het kunstwerk, als het ware.
Mooi.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)stelling-in-aantocht
[..]
[ afbeelding ]
[..]
.
Er zijn drie versies gemaakt
iedere tentoonstelling wordt het fysieke materiaal vervangen
[..]
[..]
Bij die van Ruud de Wild, die wat vegen en krabbels voor de hoofdprijs verkoopt, denk ik dat weleens.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Ik doe iets verkeerd. Maar goed dat denk ik ook wel eens als ik sommige schilderijen zie.
Nee hoor, jouw post hier wordt niet gezien als kunst.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:33 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is wat je krijgt met een postmodernisme, nihilisme en cultureel en moreel relativisme. Troep wordt als kunst gezien.
Bananen mogen wel besproken worden, een banaan vragen kan wel een ban opleverenquote:Op maandag 28 oktober 2024 17:03 schreef tong80 het volgende:
Sinds wanneer mogen bananen op FOK! worden besproken
En pruimen ?quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
Bananen mogen wel besproken worden, een banaan vragen kan wel een ban opleveren
Grt grt, de mods
Iemand heeft er een miljoen voor over omdat de (artificiële gecreëerde) verwachting is dat het over een paar jaar twee miljoen waard is.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Wat ik niet snap is dat iemand blijkbaar hier een miljoen voor over had.
Waar zit het begrip kunst in deze dan precies?
Niet in de banaan op zich, maar gewoon het feit dat deze banaan tegen de muur is geplakt.
Heeft de 'kunstkenner' dan betaald voor dat stukje muur waar die banaan tegenaan is geplakt en moet vervolgens dan dit stukje muur worden uitgehakt en meegenomen.
Of wordt de banaan na betaling van de muur gehaald, in een papieren zakje van de AH of Jumbo gedaan?
Vragen, vragen...![]()
![]()
![]()
maar als ik een tros bananen koop en een rolletje ducktape kan ik er wel 10 maken morgenquote:Op maandag 28 oktober 2024 18:02 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Iemand heeft er een miljoen voor over omdat de (artificiële gecreëerde) verwachting is dat het over een paar jaar twee miljoen waard is.
Hoe lang zo'n spelletje doorgaat is de vraag, maar de komende tijd (onze generatie) zal het nog wel doorlopen.
Verder heeft het weinig met kunst te maken, enkel marketing en geld schuiven.
Er is een verzamelaar die heeft een gigantisch berg Warhols en controleert de markt daarmee, doordat hij het grootste deel van de werken in bezit heeft kan hij de prijs kunstmatig hoog houden. Als de prijs van een werk van Warhol op een veiling voor een te laag bedrag lijkt weg te gaan, biedt die gast extreem over.
Een klein investering voor deze multi-100-millionairs/miljardairs, maar zo blijft de prijs van zijn verzameling wel stabiel, en wordt niet plotseling ondergewaardeerd.
De meest bekenden werken die van eigenaar wisselen worden zelfs niet eens verplaatst, die liggen in een kluis in een vrijhaven, bijv. in Genève. Bij doorverkoop wordt zo de belasting omzeild. Een duistere wereld, en de beerput is enorm diep.
Wat let je. Je gaat binnenlopen man.quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar als ik een tros bananen koop en een rolletje ducktape kan ik er wel 10 maken morgen
Of eerder de slimme belegger.quote:
Waarom zou 'kunst' niks te maken mogen hebben met marketing en geld schuiven? Is het zo 'verkeerd' als een kunstenaar geld verdient met zijn werk?quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:02 schreef Jed1Gam het volgende:
Verder heeft het weinig met kunst te maken, enkel marketing en geld schuiven.
Leuke vorm van geld witwassen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)stelling-in-aantocht
[..]
[ afbeelding ]
[..]
.
Er zijn drie versies gemaakt
iedere tentoonstelling wordt het fysieke materiaal vervangen
[..]
[..]
Ik vermoed dat het een idee is waar je voor betaalt en dat inderdaad een banaan met ducttape tegen een lege muur in jouw woning geplakt wordt en je daar dan een miljoen voor betaalt.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Wat ik niet snap is dat iemand blijkbaar hier een miljoen voor over had.
Waar zit het begrip kunst in deze dan precies?
Niet in de banaan op zich, maar gewoon het feit dat deze banaan tegen de muur is geplakt.
Heeft de 'kunstkenner' dan betaald voor dat stukje muur waar die banaan tegenaan is geplakt en moet vervolgens dan dit stukje muur worden uitgehakt en meegenomen.
Of wordt de banaan na betaling van de muur gehaald, in een papieren zakje van de AH of Jumbo gedaan?
Vragen, vragen...![]()
![]()
![]()
Hij hangt momenteel helemaal niet in een museum..quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:48 schreef Gia het volgende:
Zoiets, dus. Neem ook aan dat de bewuste banaan regelmatig vervangen moet worden in het museum waar hij hangt.
Dank je voor de info!quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Hij hangt helemaal niet in een museum..
Er zijn 3 versies van Comedia verkocht ... waarbij de eerste twee 120.000 dollar betaalden en de derde versie 150.000 kostte omdat er een enorme vraag naar was, veel kopers hadden zich bij de gallery gemeld met de wens het te kopen, maar er was besloten geen verdere versie ervan te verkopen, dus moest men veel geintersseerden teleurstellen.
Daadwerkelijk heeft een van de drie kopers dit werk aan het Solomon Guggenheim museum in New York gegeven, en het bevind zich dus nu in de collectie daar, maar wordt niet tentoon gesteld.
Het Guggenheim heeft wel twee werken van cattelan in bezit die ze wel tentoonstellen, eentje zelf permanent omdat het in de toegang bevind.
daarnaast hebben ze meer werken die ze niet tentoon stellen, maar bv wel soms uitlenen, een bekend voorbeeld is 'America' van Maurizio Cattelan uit 2016, een goudentoiletpot die bij een tentoonstelling als werkend geinstalleerd moet worden (en dus aangesloten aan een water-voorziening) https://en.wikipedia.org/wiki/America_(Cattelan)
Veelal kunnen zulke werken handig zijn om uit te lenen, maar daadwerkelijk tentoonstellen heeft soms ook behoorlijke kosten. zoals hiervoor uitgelegd, Cattelan's gouden tiletpot moet dan volledig werkend geinstalelerd worden.
in geval van Comedian, de met tape vastgeplakte banaan moet deze iedere dag ververst worden, edere dag hangt er dus een nieuwe, verse banaan
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |