quote:Controversieel kunstwerk ’banaan met ducttape’ te koop voor meer dan een miljoen euro: wereldtentoonstelling in aantocht
Aangepast: 1 min geleden5 min geledenin Buitenland
De wereldberoemde banaan met ducttape werd in 2019 voor zo’n 111.150 euro verkocht, maar blijkt inmiddels veel meer waard te zijn. Vrijdag kondigde een veilinghuis namelijk aan dat een van de drie versies van het ’kunstwerk’ opnieuw te koop wordt aangeboden. Deze keer zou die nog veel meer kunnen opleveren.
.quote:Mensen kijken naar het bijzondere kunstwerk van de Italiaanse beeldende kunstenaar Maurizio Cattelan, getiteld 'Comedian', tijdens een persmoment in veilinghuis Sotheby's in New York op 25 oktober 2024
quote:Het veilinghuis Sotheby's hoopt een versie van het kunstwerk te verkopen voor zo'n 1 tot 1.5 miljoen euro.
Voor dat geld krijgt de winnende bieder een rol ducttape en een banaan alsook een certificaat van echtheid en officiële instructies om het werk te installeren.
,,Comedian is een conceptueel kunstwerk en het fysieke materiaal wordt bij elke installatie vervangen", liet een woordvoerder van de veiling via e-mail weten aan CNN.
Vijf jaar geleden zorgde het kunstwerk al voor verontwaardiging.
Het origineel was gemaakt van een banaan, die in een supermarkt in Miami was gekocht.
quote:'Hij had honger'
,,De student vertelde het museum dat hij de banaan had opgegeten omdat hij honger had", zei een woordvoerder van de galerij tegen CNN na het incident in 2023.
Het museum verving de opgegeten banaan later met een verse.
het is mogelijk om meerdere versies te kopenquote:
Nee hoor, de veiling is immers nog niet geweest.quote:maar blijkt inmiddels veel meer waard te zijn.
er in meerdere versies, maart wel steeds met een andere banaan.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nee hoor, de veiling is immers nog niet geweest.
quote:De wereldberoemde banaan met ducttape werd in 2019 voor zo’n 100.000 euro verkocht, maar blijkt inmiddels veel meer waard te zijn.
Vrijdag kondigde een veilinghuis namelijk aan dat een van de drie versies van het ’kunstwerk’ opnieuw te koop wordt aangeboden, voor ongeveer een miljoen euro.
je zou iets met een peer en een spijker kunnen doenquote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Ik doe iets verkeerd. Maar goed dat denk ik ook wel eens als ik sommige schilderijen zie.
Ja, precies. Hun estimate, en de veiling is nog niet geweest.quote:Op zondag 27 oktober 2024 20:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er in meerdere versies, maart wel steeds met een andere banaan.
[..]
Plak jij een appel aan de muur, dan kan je zeggen; het is weliswaar geen Karel Appel, maar het is wel p(l)akkende kunst van mijn hand.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Ik doe iets verkeerd. Maar goed dat denk ik ook wel eens als ik sommige schilderijen zie.
nee dat klopt, en die eerste verkoop is een schijntje , i s nu veel meer waardquote:Op zondag 27 oktober 2024 20:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, precies. Hun estimate, en de veiling is nog niet geweest.
quote:De wereldberoemde banaan met ducttape werd in 2019 voor zo’n 111.150 euro verkocht,
Tis niet zo gek. Dit kunstwerk is nog steeds een beetje de wereldbekende versie van Wim T Schippers pindakaas vloer.quote:
plak hem op de koelkast dan gaat de koelkast ook gelijk mee , voor 123.000 euro ofzoietsquote:Op zondag 27 oktober 2024 20:24 schreef Knipoogje het volgende:
Ik had graag een aubergine die ik toevallig nog in de koelkast heb liggen geducttaped aan mijn muur, een foto ervan gemaakt en als grap hier geplaatst.
Maar ik bedenk net dat een hagelwitte stucmuur en ducttape niet heel goed samengaan
quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Doe mij maar een trosje.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is mogelijk om meerdere versies te kopen![]()
![]()
https://www.tate.org.uk/art/artworks/manzoni-artists-shit-t07667quote:Op zondag 27 oktober 2024 21:17 schreef Harvest89 het volgende:
Dit is toch gewoon een gat in de markt?
Ik ga gewoon bij zo'n veiling na een slechte maaltijd tegen een muur schijten en vraag daar miljoenen voor.
Geen liefhebber van het werk van Pollock?quote:
Een tros bananen en twee rollen ducttape?quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is mogelijk om meerdere versies te kopen![]()
![]()
zwart mat greeploos, nog zo'n faal van mijn kant indertijd. Ook daar wil je geen ducttape opquote:Op zondag 27 oktober 2024 20:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
plak hem op de koelkast dan gaat de koelkast ook gelijk mee , voor 123.000 euro ofzoiets
Nee, nou ben ik helemaal om. Zeer overtuigend wat hier beweerd wordt.quote:Op zondag 27 oktober 2024 20:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tis niet zo gek. Dit kunstwerk is nog steeds een beetje de wereldbekende versie van Wim T Schippers pindakaas vloer.
Ik hoor meerdere keren per jaar deze banaan voorbij komen lol. In de zin van dat mensen zeggen oh je hebt geen werk? Je kan altijd nog een banaan aan de muur plakken, bijvoorbeeld
Dus in die zin is het meer waard dan andere kunstwerken waar niemand meer over praat nadat je het gezien hebt.
Beetje dom. Een tros druiven brengt dan veel meer op.quote:Op zondag 27 oktober 2024 22:52 schreef YoopY het volgende:
[..]
Een tros bananen en twee rollen ducttape?
Pollock is heel indrukwekkend, als dit in het echt eens kan zien. En gewoon maar geklieder zoals je op jouw foto lijkt..... maar goed......quote:
De rijken worden er enkel rijker door.quote:Op maandag 28 oktober 2024 07:09 schreef Nyamuk het volgende:
Wanneer je op deze manier een aantal ultra rijken kunt oplichten heb ik er best waardering voor. Dat is namelijk een kunst opzich.
Ik begrijp niks van deze comment.quote:Op maandag 28 oktober 2024 06:57 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Pollock is heel indrukwekkend, als dit in het echt eens kan zien. En gewoon maar geklieder zoals je op jouw foto lijkt..... maar goed......
Nope, ooit kunstgeschiedenis gehad, verschrikkelijke om iedere week weer dat gelul aan te horen over hoe geweldig pollock en de kooning wel niet zijnquote:Op zondag 27 oktober 2024 22:46 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Geen liefhebber van het werk van Pollock?
Zoals hier boven weet ik best hoe een pollock eruit ziet, idd indrukwekkend omdat het een vrij groot formaat heeft, maar blijf dit soort kunst bagger vinden voor die miljoenen die er voor neergeteld worden.quote:Op maandag 28 oktober 2024 06:57 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Pollock is heel indrukwekkend, als dit in het echt eens kan zien. En gewoon maar geklieder zoals je op jouw foto lijkt..... maar goed......
Tja, het gaat niet langer om techniek, arbeidsuren of wat dan ook. Je hoeft het niet eens zelf te vervaardigen. Kunst is een kwestie van, naam, enige vernieuwing/originaliteit en betekenis in een wereld van de kunstpolitiek, puur een experiment, kan ik dit als kunst verkopen. Uiteindelijk moet het je gewoon gegund worden door de elitaire kunstwereld.quote:Op maandag 28 oktober 2024 08:07 schreef 111210 het volgende:
[..]
Zoals hier boven weet ik best hoe een pollock eruit ziet, idd indrukwekkend omdat het een vrij groot formaat heeft, maar blijf dit soort kunst bagger vinden voor die miljoenen die er voor neergeteld worden.
Het is juist niet zomaar geklieder, en dit zie je duidelijker in reallife. Beetje als 5.1 dolby surround beoordelen op nokia 3310. Net zoals een Rembrandt niet gewoon maar beetje licht en donker kleuren verf gebruiken is of een Van Gogh wat penseelstrepen wat toevallig dan iets lijkt.quote:Op maandag 28 oktober 2024 08:07 schreef 111210 het volgende:
[..]
Zoals hier boven weet ik best hoe een pollock eruit ziet, idd indrukwekkend omdat het een vrij groot formaat heeft, maar blijf dit soort kunst bagger vinden voor die miljoenen die er voor neergeteld worden.
Het gaat juist om techniek, en vooral Pollock. Maar je moet wel weten waar je op moet letten om het te kunnen 'lezen'.quote:Op maandag 28 oktober 2024 08:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Tja, het gaat niet langer om techniek, arbeidsuren of wat dan ook. Je hoeft het niet eens zelf te vervaardigen. Kunst is een kwestie van, naam, enige vernieuwing/originaliteit en betekenis in een wereld van de kunstpolitiek, puur een experiment, kan ik dit als kunst verkopen. Uiteindelijk moet het je gewoon gegund worden door de elitaire kunstwereld.
Op zich een logische ontwikkeling, wanneer zo'n beetje alles al gemaakt is. Van leegte en abstractie naar hyperrealisme.
Punt is; mensen praten nog steeds over dit kunstwerk, jaren nadat het 'onthult' was. Dat kan je van veel andere dingen niet zeggen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 04:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, nou ben ik helemaal om. Zeer overtuigend wat hier beweerd wordt.
Dat snap ik.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Punt is; mensen praten nog steeds over dit kunstwerk, jaren nadat het 'onthult' was. Dat kan je van veel andere dingen niet zeggen.
Maakt dat het zoveel waard? Niet in mijn ogen. Maar voor sommige mensen is een miljoen euro hetzelfde als 1 cent voor ons.
Denk niet dat het een kunstkenner is. Eerder een miljardair die op een feestje thuis even wil grappen voor 10 minuten met zijn gasten. Paar uurtjes 'werken' en de kosten zijn er alweer uit.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Wat ik niet snap is dat iemand blijkbaar hier een miljoen voor over had.
Waar zit het begrip kunst in deze dan precies?
Niet in de banaan op zich, maar gewoon het feit dat deze banaan tegen de muur is geplakt.
Heeft de 'kunstkenner' dan betaald voor dat stukje muur waar die banaan tegenaan is geplakt en moet vervolgens dan dit stukje muur worden uitgehakt en meegenomen.
Of wordt de banaan na betaling van de muur gehaald, in een papieren zakje van de AH of Jumbo gedaan?
Vragen, vragen...![]()
![]()
![]()
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hele goede vraag. Zo'n ding trekt toch op den duur fruitvliegjes en ander ongedierte aan.
Ik snap het. Ik zal in het vervolg een gepast stilzwijgen bewaren bij dit soort onderwerpen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij wordt ie steeds vervangen.
Het draait dan ook niet zozeer om de banaan zelf maar meer het idee.
Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.
Juist door het heel serieus te nemen speel je eigenlijk mee
Om de altijd ZIEDENDE @Boze_Loopeend op z'n plaats te houden.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:08 schreef SpecialK het volgende:
kan IEMAND hier mij uitleggen wat duck tape is?
Pollock's werk is ouddddd. Ik heb het over nu.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het gaat juist om techniek, en vooral Pollock. Maar je moet wel weten waar je op moet letten om het te kunnen 'lezen'.
Want veel kunst is ook net als een literaire roman lezen, je moet de taal machtig zijn om het als'kunst' ("verkregen vaardigheid in het een of ander") te kunnen beoordelen, zodat het kunstwerk zelf "het vermogen heeft om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken" (andere definitie voor kunst uit de vandale.)
Mja, er waren al velen de banaan voorgegaan in dit idee, van wasmiddeldozen tot een wc. Ja, de context van de omgeving verandert hoe iemand naar iets kijkt... maar dat kennen we ondertussen toch wel?quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is eigenlijk een soort sarcasme in de kunstwereld. Net als de pindakaas vloer. Bedoelt als 'als alles als kunst bestempelt kan worden, waarom dan geen banaan met tape aan de muur hihaho'. En dus was er iemand die dat deed.
Dit topic, is eigenlijk dus onderdeel van het kunstwerk, als het ware.
Mja, het idee kopen is eigenlijk nog achterlijker.quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dit topic, is eigenlijk dus onderdeel van het kunstwerk, als het ware.
Mooi.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)stelling-in-aantocht
[..]
[ afbeelding ]
[..]
.
Er zijn drie versies gemaakt
iedere tentoonstelling wordt het fysieke materiaal vervangen
[..]
[..]
Bij die van Ruud de Wild, die wat vegen en krabbels voor de hoofdprijs verkoopt, denk ik dat weleens.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:59 schreef Ama het volgende:
Nee hoor, jouw post hier wordt niet gezien als kunst.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:33 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is wat je krijgt met een postmodernisme, nihilisme en cultureel en moreel relativisme. Troep wordt als kunst gezien.
Bananen mogen wel besproken worden, een banaan vragen kan wel een ban opleverenquote:Op maandag 28 oktober 2024 17:03 schreef tong80 het volgende:
Sinds wanneer mogen bananen op FOK! worden besproken
En pruimen ?quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
Bananen mogen wel besproken worden, een banaan vragen kan wel een ban opleveren
Grt grt, de mods
Iemand heeft er een miljoen voor over omdat de (artificiële gecreëerde) verwachting is dat het over een paar jaar twee miljoen waard is.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Niet in de banaan op zich, maar gewoon het feit dat deze banaan tegen de muur is geplakt.
Heeft de 'kunstkenner' dan betaald voor dat stukje muur waar die banaan tegenaan is geplakt en moet vervolgens dan dit stukje muur worden uitgehakt en meegenomen.
Of wordt de banaan na betaling van de muur gehaald, in een papieren zakje van de AH of Jumbo gedaan?
Vragen, vragen...![]()
![]()
![]()
maar als ik een tros bananen koop en een rolletje ducktape kan ik er wel 10 maken morgenquote:Op maandag 28 oktober 2024 18:02 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Iemand heeft er een miljoen voor over omdat de (artificiële gecreëerde) verwachting is dat het over een paar jaar twee miljoen waard is.
Hoe lang zo'n spelletje doorgaat is de vraag, maar de komende tijd (onze generatie) zal het nog wel doorlopen.
Verder heeft het weinig met kunst te maken, enkel marketing en geld schuiven.
Er is een verzamelaar die heeft een gigantisch berg Warhols en controleert de markt daarmee, doordat hij het grootste deel van de werken in bezit heeft kan hij de prijs kunstmatig hoog houden. Als de prijs van een werk van Warhol op een veiling voor een te laag bedrag lijkt weg te gaan, biedt die gast extreem over.
Een klein investering voor deze multi-100-millionairs/miljardairs, maar zo blijft de prijs van zijn verzameling wel stabiel, en wordt niet plotseling ondergewaardeerd.
De meest bekenden werken die van eigenaar wisselen worden zelfs niet eens verplaatst, die liggen in een kluis in een vrijhaven, bijv. in Genève. Bij doorverkoop wordt zo de belasting omzeild. Een duistere wereld, en de beerput is enorm diep.
Wat let je. Je gaat binnenlopen man.quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar als ik een tros bananen koop en een rolletje ducktape kan ik er wel 10 maken morgen
Of eerder de slimme belegger.quote:
Waarom zou 'kunst' niks te maken mogen hebben met marketing en geld schuiven? Is het zo 'verkeerd' als een kunstenaar geld verdient met zijn werk?quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:02 schreef Jed1Gam het volgende:
Verder heeft het weinig met kunst te maken, enkel marketing en geld schuiven.
Leuke vorm van geld witwassen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)stelling-in-aantocht
[..]
[ afbeelding ]
[..]
.
Er zijn drie versies gemaakt
iedere tentoonstelling wordt het fysieke materiaal vervangen
[..]
[..]
Ik vermoed dat het een idee is waar je voor betaalt en dat inderdaad een banaan met ducttape tegen een lege muur in jouw woning geplakt wordt en je daar dan een miljoen voor betaalt.quote:Op maandag 28 oktober 2024 09:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Vragen, vragen...![]()
![]()
![]()
Hij hangt momenteel helemaal niet in een museum..quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:48 schreef Gia het volgende:
Zoiets, dus. Neem ook aan dat de bewuste banaan regelmatig vervangen moet worden in het museum waar hij hangt.
Dank je voor de info!quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Hij hangt helemaal niet in een museum..
Er zijn 3 versies van Comedia verkocht ... waarbij de eerste twee 120.000 dollar betaalden en de derde versie 150.000 kostte omdat er een enorme vraag naar was, veel kopers hadden zich bij de gallery gemeld met de wens het te kopen, maar er was besloten geen verdere versie ervan te verkopen, dus moest men veel geintersseerden teleurstellen.
Daadwerkelijk heeft een van de drie kopers dit werk aan het Solomon Guggenheim museum in New York gegeven, en het bevind zich dus nu in de collectie daar, maar wordt niet tentoon gesteld.
Het Guggenheim heeft wel twee werken van cattelan in bezit die ze wel tentoonstellen, eentje zelf permanent omdat het in de toegang bevind.
daarnaast hebben ze meer werken die ze niet tentoon stellen, maar bv wel soms uitlenen, een bekend voorbeeld is 'America' van Maurizio Cattelan uit 2016, een goudentoiletpot die bij een tentoonstelling als werkend geinstalleerd moet worden (en dus aangesloten aan een water-voorziening) https://en.wikipedia.org/wiki/America_(Cattelan)
Veelal kunnen zulke werken handig zijn om uit te lenen, maar daadwerkelijk tentoonstellen heeft soms ook behoorlijke kosten. zoals hiervoor uitgelegd, Cattelan's gouden tiletpot moet dan volledig werkend geinstalelerd worden.
in geval van Comedian, de met tape vastgeplakte banaan moet deze iedere dag ververst worden, edere dag hangt er dus een nieuwe, verse banaan
Als hij of zij beweert dat dit dan het Cattelan kunstwerk zou zijn (en er misschien een toegangskaartje voor zou verkopen), zou het dat zijn... maar verder kan niemand je verbieden een banaan aan je muur te ductapen en niemand zal er zich erg druk om maken.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Dank je voor de info!
Maar, is het dan plagiaat als iemand een lege muur in zijn woning opleukt door er een banaan tegenaan te ducttapen?
Genoeg kunst is en wordt gemaakt waarbij de primaire reden niet marketing (hype) en het prijskaartje is dat van belang is om de waarde van het object vast te stellen, loop een gemiddeld belangrijk museum binnen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Of eerder de slimme belegger.
Huidige moderne Kunst kan een zeer goede investering zijn, die juist een enorm rendement kent (en is dat ook al altijd geweest).
Zeker bepaalde 'opvallende' namen die zowel een popster-status weten te bereiken en de verbeelding van het publiek sterk weten op te wekken en bezig te houden, en vaak ook allerhande 'schandaaltjes' om hun persoon zien ontstaan
Maurizio Cattelan is dat natuurlijk al veel langer, en weet goed wat hij doet, evengoed zullen de mensen die zijn werk aangekocht hebben dat niet gedaan hebben omdat ze heel erg dom zijn...
Hij is iemand die altijd beelden weet te maken die veel aandacht krijgen, en waarbij mensen volop ook hun eigen meningen kunnen ventileren of soms hun eigen mening in zijn beeld denken terug te zien
[ afbeelding ]
LOVE ("Libertà, Odio, Vendetta, Eternità" = Vrijheid, Haat, Wraak, Eeuwigheid) - 2010 Catellan, voor de Beurs van Milaan
https://en.wikipedia.org/wiki/L.O.V.E._%28sculpture%29
[..]
Waarom zou 'kunst' niks te maken mogen hebben met marketing en geld schuiven? Is het zo 'verkeerd' als een kunstenaar geld verdient met zijn werk?
Kun je een kunstwerk opnoemen dat niet met geld maken en marketing te maken heeft?
quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:10 schreef Jed1Gam het volgende:
Genoeg kunst is en wordt gemaakt waarbij de primaire reden niet marketing (hype) en het prijskaartje is dat van belang is om de waarde van het object vast te stellen, loop een gemiddeld belangrijk museum binnen.
Ik moet zeggen. Als ik in het stedelijk rondloop dan bekruipt mij het gevoel dat een groot gedeelte van wat daar hangt een motivatie had van "ik verzin wat zogenaamd dieps wat ik in 50 minuten op een canvas kan kliederen.. en ... zal vast ergens een sukkel zijn die daar in trapt en voor mijn maaltijden gaat betalen".quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:10 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Genoeg kunst is en wordt gemaakt waarbij de primaire reden niet marketing (hype) en het prijskaartje is dat van belang is om de waarde van het object vast te stellen, loop een gemiddeld belangrijk museum binnen.
nee het materiaal van de vorige tentoonstelling wordt dan geconsumeerdquote:
ik had het stiekem nagedaan in de keuken, maar ik heb het inmiddels verwijderdquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het een idee is waar je voor betaalt en dat inderdaad een banaan met ducttape tegen een lege muur in jouw woning geplakt wordt en je daar dan een miljoen voor betaalt.
Dan is het wachten op de rechtzaken tegen plagiaatplegers: Mensen die het wel wat vinden, zo'n banaan tegen een lege muur, want het is kunst. Dat is dan diefstal van het idee.
Zoiets, dus. Neem ook aan dat de bewuste banaan regelmatig vervangen moet worden in het museum waar hij hangt.
daar kun je problemen mee krijgen he, tenzij je 100.000 dollar stort naar de artist , iedere maandquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:11 schreef Twiitch het volgende:
Prachtig. Meteen een tros bananen en een rol ductape gekocht. Mijn hele huis hangt nu vol met kunst.
Hoezo?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar kun je problemen mee krijgen he, tenzij je 100.000 dollar stort naar de artist , iedere maand
je steelt een ideequote:
En wat is daarop tegen? Alles wat je doet is datquote:
er kan patent op zitten of auteursrechten en dan ga je naar het wolvenplein voor een jaar of zesquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 18:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En wat is daarop tegen? Alles wat je doet is dat
Is dat dan zo? Waarom suggereer je dat?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 18:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er kan patent op zitten of auteursrechten en dan ga je naar het wolvenplein voor een jaar of zes
Dat zeg ik toch niet. Die banaan heeft enkel waarde omdat iemand er een ton of een miljoen voor wilt betalen. Dat komt in het nieuws. Als iemand er een stuiver voor over zou hebben (en er keihard op zou stampen) dan had je er nergens over gelezen, behalve op Fok.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]welk museum ken jij dat geen bedrijfsmatige instelling is... en alle kunst die er te zien is gemaakt door professionals die er gewoon ok betaald voor zijn, of dat zeker als doel hadden om hun kunst te maken...
sorry, maar het idee van hobby-matige kunstenaars die uit een soort van oncontroleerbare 'drang' zouden werken zijn gewoon fantasievolle onwaarheden
quote:Kunstwerk van humanoide robot verkocht op veiling voor een miljoen euro
Jippie 08-11-2024 15:45 print
Een schilderij gemaakt door een robot is op een veiling in Londen verkocht voor het equivalent van ongeveer een miljoen euro.
Eén bieder kocht het schilderij voor 1,1 miljoen Amerikaanse dollar, zo maakte het Londense veilinghuis Sotheby's bekend.
Loop eens het Gemeentemuseum in Den Haag binnen. Die hebben een hele collectie outsider art.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]welk museum ken jij dat geen bedrijfsmatige instelling is... en alle kunst die er te zien is gemaakt door professionals die er gewoon ok betaald voor zijn, of dat zeker als doel hadden om hun kunst te maken...
sorry, maar het idee van hobby-matige kunstenaars die uit een soort van oncontroleerbare 'drang' zouden werken zijn gewoon fantasievolle onwaarheden
jij verdeeld de wereld in rijk en arm hequote:Op maandag 28 oktober 2024 07:15 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De rijken worden er enkel rijker door.
“Gewoon binnenlopen” zal niet gaan... het gemeentemuseum is gewoon een commerciële instelling en vraagt betaling voor entree.quote:Op vrijdag 8 november 2024 18:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Loop eens het Gemeentemuseum in Den Haag binnen. Die hebben een hele collectie outsider art.
Het Wolvenplein is omgebouwd naar ateliers en werkruimtes voor beginnend kunstenaars dus dit lijkt me top.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 18:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er kan patent op zitten of auteursrechten en dan ga je naar het wolvenplein voor een jaar of zes
[ afbeelding ]
Makkelijk witwassen.quote:
Tulpenmanie was er niks bij.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 18:34 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet. Die banaan heeft enkel waarde omdat iemand er een ton of een miljoen voor wilt betalen. Dat komt in het nieuws. Als iemand er een stuiver voor over zou hebben (en er keihard op zou stampen) dan had je er nergens over gelezen, behalve op Fok.
Het kan net zo goed een zak gebakken lucht zijn, of een halfvol glas bier met een oranje rietje.
De steenrijke verzamelaars van het werk van Catellan hebben er baat bij dat zijn naam in het nieuws blijft. Als de banaan veel waarde heeft, zal de rest ook veel waarde moeten hebben (toch, toch). Een spelletje tussen veilinghuizen, rijke lui en de media.
Een Rembrandt, Cezanne of een Van Gogh heeft niet enkel waarde omdat iemand er miljoenen voor wilt betalen. Die werken die in bezit zijn van musea komen niet eens op de markt, vanwege cultuurhistorische betekenis.
En er is ook daadwerkelijk iets uitzonderlijks, een artefact dat enkel die kunstenaar kon maken. Een Mondriaan is dan weer op een andere manier betekenisvol, aangezien je het moet betrachten in de tijd waarin het gecreëerd werd, het was daadwerkelijk iets nieuws.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 21 november 2024 09:43 schreef Bargehassus het volgende:
"The world has gone bananas". Dat is wel een mooie.
Ja, dan heb je wel een paar afslagen gemist hoor...quote:Op donderdag 21 november 2024 06:37 schreef RM-rf het volgende:
https://news.artnet.com/m(...)-at-sothebys-2571327
$6.24 miljoen dollars
Als je ruim 6 miljoen kunt uitgeven aan een kunstwerk?quote:Op donderdag 21 november 2024 10:24 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, dan heb je wel een paar afslagen gemist hoor...
Is gewoon een goede investering denk ik. Paar jaartjes later gaat ie voor 10 miljoen.quote:Op donderdag 21 november 2024 10:24 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, dan heb je wel een paar afslagen gemist hoor...
Als je zovéél geld uitgeeft aan een banaan met ducktape....quote:Op donderdag 21 november 2024 10:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je ruim 6 miljoen kunt uitgeven aan een kunstwerk?
Ik zou verdomd graag in de positie zitten dat te kunnen (al zou ik het eerder niet direkt aan dit werk doen)
... helaas zou ruim 6 miljoen ook vast niet voldoende zijn voor bv een eerste aanbetaling voor Magritte's "L’Empire des lumieres"
https://www.theguardian.c(...)nting-auction-record
Je denkt dat die banaan er dan nog is?quote:Op donderdag 21 november 2024 11:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is gewoon een goede investering denk ik. Paar jaartjes later gaat ie voor 10 miljoen.
Nogmaals, iemand die dat kan doen heeft zoveel geld ook ter beschikking.quote:Op donderdag 21 november 2024 11:35 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Als je zovéél geld uitgeeft aan een banaan met ducktape....
Kom op zeg, dan ben je niet goed snik. Net als die figuren die hier "kunst" in zien. Een belediging voor echte kunstenaars...
6 miljoen...
Geef het dan weg aan armlastige mensen...
Het werk is gewoon een concept kunstwerk, vergelijkbaar met de pindakaasvloer die Wim T. Schippers ooit maakte en aangekocht werd door het Boijmans Museum.quote:Op donderdag 21 november 2024 11:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Je denkt dat die banaan er dan nog is?
Pindakaasvloer...quote:Op donderdag 21 november 2024 12:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nogmaals, iemand die dat kan doen heeft zoveel geld ook ter beschikking.
Net zoals de personen die enkele jaren terug 100.000 voor de aankoop van dit kunstwerk betaalden (de derde die verkocht werd kostte 150.000, er zijn er drie van verkocht)..
ook daarvan kun je stellen dat die 'niet goed snik waren' maar ook dat is gewoon een keuze en achteraf gezien een zeer slimme, het werk is in enkele jaren 60x zoveel waard geworden schijnbaar.
Waarom geef je jou eigen geld niet weg aan 'armlastige mensen' als je dat zo belangrijk vind?
[..]
Het werk is gewoon een concept kunstwerk, vergelijkbaar met de pindakaasvloer die Wim T. Schippers ooit maakte en aangekocht werd door het Boijmans Museum.
Je kunt 'Concept Art' ook wel vergelijken met bv een theater-uitvoering, dans of muziekstuk...
het bevat bepaalde instructies over hoe de banaan eruit moet zien, en hoe deze bevestigd moet worden (met wat voor tape en hoe die tape aangebracht moet worden) ...
in ruil daarvoor kan de eigenaar dus claimen dat dit dat specifieke kunstwerk (Comedian) van Maurizio Cattelan is.
de banaan zelf is uitwisselbaar, zal voortdurend vernieuwd worden (naar ik meen is de instructie wel dat een échte benaan gebruikt moet worden)
Ja joh....quote:Je kunt 'Concept Art' ook wel vergelijken met bv een theater-uitvoering, dans of muziekstuk...
Heb ik zoveel geld om een banaan met tape van 6 miljoen te kopen?quote:Waarom geef je jou eigen geld niet weg aan 'armlastige mensen' als je dat zo belangrijk vind?
Wat loop je nu te miepen... mensen die dat geld hebben doen er uiteindelijk zelf dingen mee die zij aantrekkelijk vinden..quote:Op donderdag 21 november 2024 13:59 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Pindakaasvloer...
Aangekocht met belastinggeld...
[..]
Ja joh....
[..]
Heb ik zoveel geld om een banaan met tape van 6 miljoen te kopen?
Ja, dan geef ik het liever weg dan zoiets doms te kopen...
Tuurlijk heeft iemand het volste recht om dat te doen.quote:Op donderdag 21 november 2024 14:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat loop je nu te miepen... mensen die dat geld hebben doen er uiteindelijk zelf dingen mee die zij aantrekkelijk vinden..
de pindakaasvloer is niet met belastinggeld betaald, maar gefinancierd door een stichting, die de 30.001 euro financierde.
de eerste keer dat Boijmans deze tentoonstelde kende de tentoonstelling 54.000 betalende bezoekers.
Daarom gaat het natuurlijk, of een bepaald werk ook de intersse van toeschouwers opwekt... heirin is zowel de pindakaas-vloer erg succesvol, alswel ook het werk van de geplakte banaan van Maurizio Cattelan
Als jij verder dat geld er niet aan wil besteden is je goed recht, maar iemand die het geld wel heeft en dat eigen geld eraan wil uitgeven, heeft het volste recht dat te doen met hun eigen geld...
Dat is utieindelijk eerlijker dan iemand die 'claimt' zn geld aan 'armlastige weg te geven', maar eigenlijk dat helemaal niet doet met zijn geld, hooguit 'zegt' dat te willen doen als het om geld van andere mensen gaat
quote:Op donderdag 21 november 2024 11:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is gewoon een goede investering denk ik. Paar jaartjes later gaat ie voor 10 miljoen.
Hij heeft hem opgegetenquote:
quote:Ik weet een leuke (matige) grap.
Het gaat zo.
Je koopt een banaan voor 6 miljoen dollar.
Vervolgens eet je hem gewoon op.
hehehe. Artiest helemaal flippen natuurlijk (mijn banaan wat doe je?)
jij zo van ja heb hem toch gekocht he! hehehehe
niet eens zo origineel, de (een) banaan is al eerder opgegeten die gebruikt werd voor dit kunstwerk (dat niet gebonden is aan één speifieke reele banaan, die worden uitgewisseld), toen hij in Miami tentoongsteld werd heeft een persoon exact hetzelfde gedaanquote:Op vrijdag 29 november 2024 14:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hij heeft hem opgegeten
https://www.nu.nl/cultuur(...)n-op-na-aankoop.html
[..]
Mede dankzij het feit dat jij het belachelijk vindt is mijn banaan zoveel geld waard.quote:Op donderdag 21 november 2024 18:14 schreef Toine51 het volgende:
Net zoals ik het volste recht heb om het belachelijk te vinden....
quote:Met tape op muur geplakte banaan gestolen uit Frans museum
Metz- Een museum in de Oost-Franse stad Metz heeft zondag bij de politie aangifte gedaan van de diefstal van een banaan.
Een suppoost ontdekte zaterdag dat de vrucht, die met tape aan een muur was bevestigd als onderdeel van het kunstwerk Comedian van de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan, verdwenen was.
23:45 uur | 31 mei 2026
Dat ding wordt sowieso elke paar dagen vefvangen omdat het anders begint te stinken in die ruimte, dus wat zou hetquote:Op maandag 1 juni 2026 00:19 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)useum/154336958.html
vuile dieven
hadden honger zzeker ja ja, denk dat de suppoost ontdekt had dat ie verrot was
[..]
Ze moeten wat om dat kunstwerk relevant te houden, en de marktwaarde van Cattelans werk.quote:Op maandag 1 juni 2026 00:19 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)useum/154336958.html
vuile dieven
hadden honger zzeker ja ja, denk dat de suppoost ontdekt had dat ie verrot was
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |