abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215346682
Overzicht van haaien in de Noordzee

Volgens het bovenstaande artikel van Wetenschap in Beeld is dat niet geheel onmogelijk, met name bij de Wadden Eilanden waar ook zeehonden leven. Elders las ik juist dat de wateren bij Nederland te koud zijn voor de grote witte haai. Daarbij is het water daar zo ondiep dat al zou de haai voldoende ruimte hebben om daar te kunnen zwemmen, hij alsnog geen zeehond zou kunnen grijpen; dat kan hij alleen met een verrassingsaanval door van onderaf razendsnel toe te slaan. Ik denk dat de zeehonden juist op de Waddeneilanden voorkomen omdat ze daar vrij zijn van natuurlijke vijanden.

Ik wist al dat de reuzenhaai in de Noordzee voorkomt langs de Britse kust. Maar verder dacht ik dat de fauna in de Noordzee niet imposanter is dan hetgeen wat je kunt bezichtigen in Sea Life Scheveningen.

Dat de Groenlandse haai in de noordzee kan voorkomen, had ik echt niet verwacht. Ondanks dat deze haai door zijn trage stofwisseling zo langzaam zwemt dat het nauwelijks meer dan een kilometer per uur is. Toch is dit een apex predator die meer dan 7 meter lang kan worden en actief op zeehonden jaagt en eigenlijk alles wat hij op zijn pad tegenkomt. En dat doet hij door zijn prooi zoals een zeehond te stalken en toe te slaan als de prooi in het water slaapt. De engelse naam sleeper shark refereert dus niet alleen naar zijn trage stofwisseling! :X Gelukkig komt hij alleen maar voor in de diepere delen van de Noordzee tijdens de winter. Maar stel dat je als duiker onder water deze vis tegenkomt en er gebeurt iets waardoor je vast komt te zitten, vrees ik dat hij langzaam op jou afkomt en jou verslindt met zijn kleine maar vlijmscherpe tanden. De Groenlandse haai ziet er heel anders uit dan de grote witte haai, maar is daar niet minder angstaanjagend door.

Ik wist ook niet dat de blauwe haai en de haringhaai weleens in de Noordzee gesignaleerd zijn. De haringhaai is overigens nauw verwant aan de grote witte haai en lijkt er ook erg op, maar dan een wat minder grote versie. Voor zover ik begrepen heb, verschijnen ze niet in de buurt van de Nederlandse kust. Maar al zou dat wel zo zijn; ze zijn beiden relatief ongevaarlijk voor mensen, echter ze kunnen wel bijten als ze zich geprovoceerd voelen.

pi_215346912
Je gaat voorbij aan het belangrijkste gegeven, namelijk dat er nooit een daadwerkelijk gesignaleerd is.

In theorie kunnen ze hier komen omdat alle zeeën met elkaar in verbinding staan. Alleen ze zijn hier niet.
blablablabla
pi_215347800
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 00:23 schreef Elan het volgende:
Je gaat voorbij aan het belangrijkste gegeven, namelijk dat er nooit een daadwerkelijk gesignaleerd is.

In theorie kunnen ze hier komen omdat alle zeeën met elkaar in verbinding staan. Alleen ze zijn hier niet.
quote:
Bij de Engelse en Schotse kust wordt wel eens een witte haai gesignaleerd, maar deze meldingen zijn nog nooit bevestigd.
Daarbij worden ze met uitsterven bedreigd. Dat maakt sowieso dat ze andere gebieden gaan verkennen om hun overlevingskansen te vergroten. Echter als er al één gesignaleerd wordt, is het waarschijnlijk een gedesoriënteerde haai.
pi_215348297
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 08:55 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
[..]
Daarbij worden ze met uitsterven bedreigd. Dat maakt sowieso dat ze andere gebieden gaan verkennen om hun overlevingskansen te vergroten. Echter als er al één gesignaleerd wordt, is het waarschijnlijk een gedesoriënteerde haai.
Dat is dan de Atlantische kust en niet de Noordzee. Plus et staat nooit bevestigd. Er leven geen witte haaien in De Noordzee. Ook geen verdwaalde exemplaren. Er is recent een expeditie geweest om witte haaien te zoeken in de Middellandse Zee, ook daar zijn ze niet gevonden. Zelfs voor de Franse Atlantische kust zijn er al 100 jaar geen witte haaien gesignaleerd. Ondanks intensieve visserij in dat gebied.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')