abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:39:47 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215340919
Kamer wil vervuilende werkbusjes voorlopig niet weren uit binnensteden
https://nos.nl/artikel/25(...)ren-uit-binnensteden

Goedendag!

Reeds geruime tijd is onderlinge communicatie tussen meest rechtse politici van de Tweede Kamer en de grote organisatie in Amsterdam Zuid c_/, waaronder een kleinere locatie in de eeuwenoude binnenstad van Haarlem ook valt :Y) :9, een voldongen feit. *) Deze recensie is zoal naar mijn idee dan ook een vrij realistische boodschap voor het meest kritische publiek dat ondernemers vandaag de dag niet afgeremd mogen worden bij gebruik van nog niet-uitstootvrije bestelbusjes in kwestie. ;) Aan dergelijke milieukwesties en zaken wordt immers hard gewerkt om verontrusting weg te nemen, waarvoor passend geduld opgebracht moet worden.
Eerder vandaag kwam men overeen dat dit laatste niet geheel onterecht is! *)

Enfin, het is maar wat iemand onder luchtvervuiling rekent. ;) Iemand kan bv ook gaan klagen over wietlucht in bepaalde straten van Amsterdam. ;) Voor de een is het waarheid, waar het voor anderen zo'n vaart niet loopt. Echter, omdat stikstof en CO2 tegenwoordig een 'hot item' is geworden in de ogen van velen, die zich soms net even teveel in de luren laten leggen door 'overtrokken' visies aangaande het milieu en zich teveel negatieve scenario's laten aanpraten, doe ik *) dit bericht uitgaan voor alle geïnteresseerden in enige mate van nuchterheid op dit gevoelige vlak. :lijstje:
Als bijkomstigheid is het streven enige geruststelling te genereren onder eenieder die zich ernstige zorgen maakt, en om duidelijk te maken dat (geheel in uw belang) de economie nu eenmaal door moet. :7~

Wat zal ik zeggen...? Het is inderdaad wat iemand per definitie onder 'ernstige' milieuvervuiling of luchtverontreiniging rekent, dunkt mij. *) ''Alles op z'n tijd, dus een beetje CO2-uitstoot of voor velen ongewenste of gevreesde gassen 8} ten gunste van belangrijke economische 'manoeuvres', waarbij aanpassingen naar alle strenge eisen van deze tijd nog niet geheel voltooid zijn, mag dan ook geen krampachtig en vrij zinloos probleem vormen'', aldus de weloverwogen woorden gistermiddag van een eveneens in de regio Haarlem-Amsterdam graag geziene functionaris en tevens waardige collega in een luxe horecagelegenheid op de dagelijks wervelende Zuid-as waar het goed toeven is. *)

Maar goed, uiteraard kwamen dergelijke onderwerpen later in Haarlem ook ter sprake in één van de betere horecagelegenheden, waar de meningen over 'het probleem' rond CO2-uitstoot 8}, stikstof en zulks :X unaniem waren. Zelfs al staan wij in de betere Randstedelijke kringen als Den Haag, Wassenaar, Bloemendaal, Haarlem uiteraard *) en Amsterdam open voor verandering en aanpassingen, het is volgens ons evengoed deels 'n hype geworden. :o Desalniettemin respecteert men van hogerhand alle input voor 'ontlastende ontwikkelingen' richting een zogezegd schoner milieu in de toekomst voor (uw) nakomelingen en wellicht lieve kinderen. O+ Dat laatste vooral omdat mensen van goede komaf en dito goedgeluimde deskundigen hun informatie over zulke dingen goed op orde hebben *) en al zeker de rottigste niet zijn, i.t.t. veel notoire 'drammers' over het klimaat en zulks. :7~

Het kan altijd beter of schoner :s) :s) :s), maar daaronder mag de economie dan niet teveel lijden door allerhande verboden en opleggen van beperkende middelen richting allerhande bedrijven. ;)
''In binnensteden wordt derhalve nog uitzonderingen gemaakt voorde broodnodige bestelwagens :Y) die thans helaas nog niet voldoen aan de strenge milieueisen van deze tijd.
Wij gaan er thans gezamenlijk van uit dat het overheidsgestel hier nog jaren in mee blijft gaan. Tenminste, zolang dit nodig geacht wordt en de tijd rijp is voor 'schonere condities' op diverse soorten werkgebied'', aldus een professional ;) vanmorgen tijdens het nuttigen van espresso c_/ en gebak :Y) op locatie Amsterdam. *)

Scjvb

quote:
NOS Nieuws • vandaag, 04:05

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat ondernemers voorlopig uitgezonderd moeten worden bij de invoering van 'zero-emissiezones' in binnensteden. Een voorstel van de VVD voor een landelijke uitzondering tot 2029 krijgt in ieder geval steun van PVV, BBB, SGP, FvD, Denk en JA21.

Veertien Nederlandse steden stellen per 1 januari 2025 emissievrije zones in. Ze willen er uiteindelijk alleen nog elektrische bedrijfswagens zonder uitstoot toelaten. Tot ongenoegen van sommige ondernemers, die de kosten voor zo'n elektrisch busje te hoog vinden. Soms hoeven ze er maar een beperkt aantal dagen per jaar te zijn, zoals marktkooplieden.

Ze kunnen een ontheffing aanvragen - ook vanwege geldgebrek - maar de Kamer wil dat de regels in iedere gemeente hetzelfde worden: ondernemers moeten nog vier jaar uitgezonderd worden.

In het hoofdlijnenakkoord hebben de coalitiepartijen afgesproken om te kijken naar mogelijkheden voor uitstel van de uitstootvrije zones. Maar verantwoordelijk staatssecretaris Jansen (PVV) moest eerder deze maand erkennen dat de gemeenten in hun recht staan als ze de beperkingen op 1 januari invoeren. Voor ingrijpen vanuit Den Haag is het te laat, zei hij.

Veel onduidelijkheid

Vorige week leidde een debat over de kwestie tot veel onduidelijkheid. VVD, BBB en ook Jansens eigen PVV houden het kabinet aan de belofte uit het hoofdlijnenakkoord. Daarmee geconfronteerd leek de staatssecretaris toch weer de deur op een kier te zetten voor uitstel van de zones.

"Gemeenten hebben het recht op 1 januari over te gaan tot invoering, maar wij hebben de mogelijkheid om ze bij te sturen", zei hij. Hij wil zich daarbij vooral richten op kleine ondernemers en marktkooplui. Maar de Kamermeerderheid wil nu dat Jansen voor 1 november komt met een plan waarbij alle ondernemers uitstel kunnen krijgen.

De linkse oppositiepartijen voelen weinig voor uitstel of uitzonderingen voor ondernemers. Zij wijzen erop dat er al tien jaar gepraat wordt over de zero-emissiezones en dat ondernemers voldoende tijd gehad hebben om zich voor te bereiden.

Ook brancheorganisaties als de Bovag, de RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland willen dat het kabinet doorgaat met het invoeren van de zones. Zij riepen gisteren de politiek op "om gemeenten te ondersteunen bij de invoer en geen twijfel meer te zaaien rondom de invoering".
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_215340962
quote:
Ook brancheorganisaties als de Bovag, de RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland willen dat het kabinet doorgaat met het invoeren van de zones.
Vinden de belangenverenigingen van autoverkopers het oke dat hele beroepsgroepen gedwongen worden een ander voertuig aan te schaffen, ja? Goh.
pi_215340984
Ze zijn waarschijnlijk geschrokken.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-werken-in-amsterdam
pi_215341001
Die werklui kunnen toch gewoon hun bakfiets vol gereedschap laden. Wat is nou het probleem joh.

@Wereldgozer @Nattekat
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:55:46 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215341054
Ja, dit gejank zat er wel in. Het is al jaren bekend dat die zones eraan gaan komen en de begindatum komt echt niet als een verrassing, maar hier wordt een beproefde tactiek toegepast: vooral niet anticiperen, en dan kort van tevoren kabaal maken dat het allemaal niet kan. De agrarische sector is hier ook een ster in.

Als ze dit nu nog gaan terugdraaien dan is het een schoolvoorbeeld van onbehoorlijk bestuur. Omdat de ondernemers die zich netjes hebben aangepast, dan ineens op achterstand staan ten opzichte van degenen die hebben afgewacht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215341079
Gewoon lekker doorzetten, vallen ze in de steden maar kapot als de prijzen omhoog schieten.

Je zag het ook met de containerterminals in Rotterdam, toen een gedeelte emissiezone werd merkte je dat meteen in de prijzen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_215341206
Je zal als ondernemer net hebben geïnvesteerd in een dure elektrische bestelbus. Heb je nu ook de neiging er een deuk in te trappen.
.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:21:12 #8
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215341244
Electrische bestelbussen zijn inderdaad duur! Weinigen zitten dus daarop te wachten, dus een goed voorlopig voorstel/besluit van de Kamer.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Forum Admin dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:33:31 #9
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_215341352
Tja..veel elektrische bussen zijn (nog) niet geschikt voor de afstanden die nodig zijn, laat staan met lading.

Dat gezegd hebbende zijn vanaf januari euro 4 dieselbusjes taboe in de meeste steden. En een bus die euro 4 of ouder is, is echt wel een oud ding.. dus die mag je best weren
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:34:20 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_215341357
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:15 schreef Fer het volgende:
Je zal als ondernemer net hebben geïnvesteerd in een dure elektrische bestelbus. Heb je nu ook de neiging er een deuk in te trappen.
Je kan dat alsnog belonen lijkt me. Sowieso zijn ze prima geschikt voor stadslogistiek en klein/fijnmazig werk. Kijk maar naar dhl/postnl/HelloFresh.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_215341608
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je kan dat alsnog belonen lijkt me. Sowieso zijn ze prima geschikt voor stadslogistiek en klein/fijnmazig werk. Kijk maar naar dhl/postnl/HelloFresh.
Die grote bedrijven kunnen dat makkelijker voor zichzelf regelen. Het gaat vooral om stratenmakers, schilders, metselaars, enz voor wie 40-50k een fikse investering is en niet zomaar even een financiering kunnen regelen.
.
pi_215341635
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:02 schreef Fer het volgende:

[..]
Die grote bedrijven kunnen dat makkelijker voor zichzelf regelen. Het gaat vooral om stratenmakers, schilders, metselaars, enz voor wie 40-50k een fikse investering is en niet zomaar even een financiering kunnen regelen.
Waarom zouden ze voor de duurste optie gaan? Een elektrische bakfiets is veel goedkoper
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Forum Admin dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:05:40 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_215341638
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:02 schreef Fer het volgende:

[..]
Die grote bedrijven kunnen dat makkelijker voor zichzelf regelen. Het gaat vooral om stratenmakers, schilders, metselaars, enz voor wie 40-50k een fikse investering is en niet zomaar even een financiering kunnen regelen.
Weet ik, daarom snap ik ook dat veel mkb er niet aan is begonnen. Bovendien bestrijken die werklui doorgaans een veel groter gebied.

Voor buitengebieden gebruiken die andere bedrijven trouwens gewoon nog dieselvoertuigen want.. je verwacht het niet, het is anders niet uit te voeren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_215341656
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Tja..veel elektrische bussen zijn (nog) niet geschikt voor de afstanden die nodig zijn, laat staan met lading.

Dat gezegd hebbende zijn vanaf januari euro 4 dieselbusjes taboe in de meeste steden. En een bus die euro 4 of ouder is, is echt wel een oud ding.. dus die mag je best weren
Het is natuurlijk ideologische symboolpolitiek. Een tweetaktbrommertje vervuilt snel meer dan 1000 van die busjes.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215341667
Volgens mij kan het kabinet er weinig aan doen. Op dit moment ligt de competentie bij de gemeenten zelf om dit in te voeren. Een nieuwe wet om dit te veranderen krijg je nooit binnen twee maanden door de Tweede en Eerste Kamer.
pi_215341670
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:

Dat gezegd hebbende zijn vanaf januari euro 4 dieselbusjes taboe in de meeste steden. En een bus die euro 4 of ouder is, is echt wel een oud ding.. dus die mag je best weren
Mja, dan heb je het over 15-20 jaar oude busjes. Het commerciele wagenpark heeft in Nederland over het algemeen een veel kortere levensduur dan personenauto's, dus ik betwijfel of je hier nou zo enorm veel verschil mee gaat maken. Tevens hebben grote bedrijven geen wagenpark van 15 jaar oud, degenen die wel in een oudere bus rijden zijn over het algemeen ZZP'ers, beginners, parttimers, enzovoort. Daar zit het budget niet om gedwongen wat nieuwers te kopen.
pi_215341826
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 15:47 schreef Dutchguy het volgende:
Ze zijn waarschijnlijk geschrokken.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-werken-in-amsterdam
Echt zooooooo raar dit in de gezamelijke verklaring:

https://www.nu.nl/politie(...)auto-toch-weren.html

quote:
Het gaat om de gemeente Gouda, Eindhoven, Assen, Amersfoort, Nijmegen, Maastricht, Zwolle, Delft, Den Haag, Utrecht, Tilburg, Leiden, Rotterdam en Amsterdam. In een gezamenlijke verklaring geven zij aan dat ze zich niet willen laten weerhouden door de Tweede Kamer. "We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven", schrijven ze.
Wie liegt hier of verdraait de waarheid naar zn eigen goed dunken.

Ik denk wel dat ik het weet.. want welke ondernemer vind het nu helemaal prima om plots 2x zoveel te moeten uitgeven voor een inferieur product
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215341851
Beter landelijk beleid dan die plaatselijke kleinzielige idioterie. Bij landelijk beleid weet iedereen waar die aan toe is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215341904
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Echt zooooooo raar dit in de gezamelijke verklaring:

https://www.nu.nl/politie(...)auto-toch-weren.html
[..]
Wie liegt hier of verdraait de waarheid naar zn eigen goed dunken.

Ik denk wel dat ik het weet.. want welke ondernemer vind het nu helemaal prima om plots 2x zoveel te moeten uitgeven voor een inferieur product
Als je zo'n duurder ding wel al hebt of kunt kopen is dat natuurlijk wel mooi, dat financieel verzwakken/uitschakelen van concurrenten op deze manier.

quote:
Beter landelijk beleid dan die plaatselijke kleinzielige idioterie. Bij landelijk beleid weet iedereen waar die aan toe is.
Er is zelfs internationaal beleid want de euronormen worden steeds strenger. Dat wagenpark vergroent zich middels de levenscycli heus wel.

[ Bericht 7% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 22-10-2024 17:40:27 ]
pi_215341937
dubbel
pi_215342625
Dit was al jaren bekend en dan ga je als kleine zelfstandige maar alvast sparen zodat tegen de tijd dat je je oude bus niet meer in de stad mag gebruiken al een redelijk bedrag hebt staan (of misschien wel alles) voor een elektrische bus.
pi_215343061
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 15:39 schreef Scjvb het volgende:
Het kan altijd beter of schoner , maar daaronder mag de economie dan niet teveel lijden door allerhande verboden en opleggen van beperkende middelen richting allerhande bedrijven.
Het is doemdenken en pure bangmakerij om te stellen dat de economie zal lijden door verboden waardoor de mensen schonere lucht en minder drukte krijgen in de dorpen en steden.
pi_215343282
We hebben in Nederland al de slechtste luchtkwaliteit in Europa, dus ik ben wel van mening dat er maatregelen moeten worden genomen. Niet alleen met milieuzones maar ook wat betreft industrie en Schiphol natuurlijk.

Maar dat gaan we met deze regering niet krijgen. Die vinden zielige conservatieve ondernemers paaien belangrijker dan een x aantal kankergevallen en luchtwegaandoeningen extra.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:05:13 #24
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215343492
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 19:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is doemdenken en pure bangmakerij om te stellen dat de economie zal lijden door verboden waardoor de mensen schonere lucht en minder drukte krijgen in de dorpen en steden.
Spreek liever voor uzelf. ;) Dank.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:38:57 #25
481998 K21
Cappuccino
pi_215343848
Veel dierenambulances vallen ook nog onder die busjes. Kennissen van mij doen voor justitie inbeslagnames bij meldingen van agressieve honden die hun eigen baas te lijf zijn gegaan en waarvan de aanwezige politie (op aandringen van de smekende eigenaar) eerst een dierengeleider nog een kans wil geven voordat er gericht getaserd of geschoten wordt.

Heb je straks als binnenstadbewoner je boze stafford muurvast in je been hangen, moeten ze eerst vier kilometer lopen met hun vangstokken als er geen elektrische ambu is. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')