Ik had pas een discussie met iemand die vond dat als je bepaalde gevoelens/emoties met iemand anders kunt delen dan diegene waarmee je een relatie hebt, ben je aan het vreemdgaan.
Ik moet zeggen dat ik me wel kon vinden in die redenatie. Het ging hierbij over onderwerpen die nogal emotioneel van aard waren maar geen rechtstreekse relatie hadden met de relatie die je hebt. Want dat gebeurd wel vaker dat je je eigen relatie reflecteerd met een "buitenstaander".
Ik heb een hele goede relatie met mijn vriendin. Ik houd zielsveel van haar, en heb het gevoel dat ik alles met haar kan delen.
Maar ik heb ook een aantal hele goede vrienden en vriendinnen. Sommige dingen deel ik liever met hen dan met mijn vriendin. Dat betekend natuurlijk niet dat ik er überhaupt over denk om de relatie te veranderen....
Overigens weet mijn vriendin ook hoe ik er over denk....
Je moet bij jezelf gewoon afvragen, dat wanneer je een relatie hebt en je voor een ander persoon op emotioneel gebied gevoelens krijgt, je dan wel een grens kan trekken.
Ik vind dat het zoiezo geen vreemdgaan als, pas als je een fysieke daad hebt verricht. (zoenen ofzo)
Maar het kan misschien wel voelen als vreemdgaan ...
quote:Als je vreemdgaan beschouwt als "iets intiems delen met iemand anders dan de persoon waarmee je een relatie hebt" dan zit er wel iets in, denk ik. Sexueel of emotioneel vreemdgaan liggen dan niet zover uit elkaar.
Op woensdag 19 februari 2003 13:25 schreef Da hopman het volgende:
Ik had pas een discussie met iemand die vond dat als je bepaalde gevoelens/emoties met iemand anders kunt delen dan diegene waarmee je een relatie hebt, ben je aan het vreemdgaan.
Hangt er wel een beetje vanaf wat jij en de persoon waarmee je een relatie hebt er van vinden. Ik ken namelijk mensen die zich er wel overheen kunnen zetten dat iemand eens een slippertje maakt en bij iemand anders in bed belandt, "zolang er maar geen emotionele band tussen die twee is".
Relaties hebben vaak iets exclusiefs en dat wat je niet met je significante wederhelft deelt maar wel met iemand anders: is vreemdgaan.....in het algemeen dan. Het is ergens wel erg kort door de bocht geredeneerd maar ik denk dat veel mensen het wel zo zien.
Vreemdgaan is iets anders in iedere relatie, maar met bovenstaande stelling kom je een heel eind.
Maar 1 daar van is je vriend/ vriendin. Daar ben je in principe mee bereid om een sexuele relatie mee te hebben en daaruit voortvloeiend een gezin mee te stichten. Wanneer je vervolgens tussen al die mensen moet kiezen kies je dus voor deze.
Zo ver ga je bij de eerste categorie niet en daarom vind ik niet dat je vreemdgaat.
quote:Mag ik me hierbij aansluiten.
Op donderdag 20 februari 2003 00:45 schreef SadKingBilly het volgende:
Wat zijn sommige mensen toch ziekelijk jaloers..
quote:En ik ook.
Op donderdag 20 februari 2003 00:49 schreef Isabeau het volgende:Mag ik me hierbij aansluiten.
Het ging er om dat je iets met iemand kunt delen waarvan je het gevoel hebt dat je dit niet met je eigen partner kunt delen en dit dan ook geheim houdt. Ik zag ergens de term emotioneel vreemdgaan. Die beschrijft mijn standpunt wel goed.
Die grenzen zijn per relatie anders.
als binnen die grenzen valt dat je bepaalde emoties ook mag delen met andere mensen dan is het dus geen vreemdgaan.
quote:Vreemdgaan ligt niet besloten in lichamelijkheden. Naar mijn stellige overtuiging is het wel degelijk mogelijk om het vreemdgaan tot het mentale vlak te beperken. Wat is het onderscheidend vermogen van een relatie? De sex of het vertrouwen (vertrouwen in de zin van toegang tot de belevingswereld van 'die' ander)?
Op woensdag 19 februari 2003 13:36 schreef piepo het volgende:
duidelijk geen vreemdgaan ..maar waar begint vreemdgaan eigenlijk?
ik denk bij lichamelijk contact ..
Sex zonder relatie is goed mogelijk. Er is een hele beroepsgroep die erin weet te floreren. Vertrouwen zonder relatie wordt al een stuk moeilijker. Vertrouwen en de toegang tot de belevingswereld van een ander, kan niet bestaan zonder enige vorm van relatie.
Ik zou me meer bedreigd voelen als blijkt dat mijn wederhelft zaken van emotionele en geestelijke aard aan een ander voorbehoudt, dan indien zou blijken dat ze wel ns buiten de deur neukt. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik daar niet mee zou zitten, doch, slechts om het onderscheid aan te geven.
quote:In een relatie ga je toch niet alle grenzen bespreken? Een aantal is gevoelsmatig lijkt mij.
Op vrijdag 21 februari 2003 10:06 schreef Psyduckie het volgende:
volgens mij ga je pas vreemd op het moment dat je de grenzen overschreidt die je met je vriend heb afgesproken.Die grenzen zijn per relatie anders.
als binnen die grenzen valt dat je bepaalde emoties ook mag delen met andere mensen dan is het dus geen vreemdgaan.
quote:Het verschilt absoluut wel per relatie. In een relatie praat je toch ook met elkaar? Je kent je partner toch? Niets is in alle situaties hetzelfde.
Op woensdag 26 februari 2003 13:39 schreef Da hopman het volgende:In een relatie ga je toch niet alle grenzen bespreken? Een aantal is gevoelsmatig lijkt mij.
Mijn vriend heeft ook gewone vriendinnen, ik heb ook gewone vrienden en allebei bespreken we daar ook gewoon dingen mee. Ik vertrouw hem, hij vertrouwt mij en dat gaat gewoon prima, maar kennelijk zijn er ook relaties waarin dat dus niet gepikt wordt. In die relatie zou dat over de grens gaan, in die van ons niet.
Een ander voorbeeld, ik zou het niet op prijs stellen als mijn vriend met een ander meisje zou zoenen of vrijen en andersom zou hij dat van mij ook niet willen. Er zijn ook relaties waarin dat gewoon prima gevonden wordt. Weer zo'n voorbeeld van dat het in iedere relatie anders is.
Je voelt niet zozeer die grenzen aan, want die zijn verder niet universeel. Je voelt wellicht wel elkaar aan, maar dat betekent wel dat iedere relatie uniek is.
Dan zou ik namelijk de conclusie trekken dat de communicatie tussen ons beiden zo goed als nul is.
Verder mag een man rustig vrouwelijke vrienden hebben en andersom. Ik heb ook mannelijke vrienden. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar iets sexueels mee te gaan beginnen.
[Dit bericht is gewijzigd door Loesje29 op 26-02-2003 14:21]
quote:Natuurlijk zijn er grenzen die gevoelsmatig zijn, maar het is wel handig om er af en tot over te praten.
Op woensdag 26 februari 2003 13:39 schreef Da hopman het volgende:[..]
In een relatie ga je toch niet alle grenzen bespreken? Een aantal is gevoelsmatig lijkt mij.
Je moet niet denken dat we een lijstje met grenzen op de koelkast hebben hangen.
We praten over onderwerpen zoals vreemdgaan en uit die gesprekken haal je wat de ander wel en niet vindt en daaruit bepaal je de grenzen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |