quote:Artikel door ANP - 5u
Fiscus stuurt vermogenden brief over box 3-compensatie
© Copyright ANP 2024
DEN HAAG (ANP) - De Belastingdienst stuurt vanaf dinsdag zo'n 2,6 miljoen brieven aan mensen met een groot vermogen die waarschijnlijk kunnen rekenen op compensatie. Mensen die belasting moesten betalen in box 3 over rendement op vermogen dat zij waarschijnlijk helemaal niet haalden, krijgen zogenoemd rechtsherstel. De brief maant nog niet tot actie, pas aankomende zomer krijgen de mogelijk gedupeerden een formulier dat ze moeten invullen.
Jarenlang werd belasting geheven over rendement op vermogen (wat iemand aan zijn geld verdiende), gebaseerd op een vaststaand, fictief rendement. Maar veel spaarders verdienden dat rendement helemaal niet: de rente was veel lager dan de rendementen die bijvoorbeeld aandelen opleverden. Dat systeem was onrechtmatig, oordeelde de Hoge Raad. Die kwam met een belangrijk arrest waarin ook werd uitgesproken dat gedupeerden recht hebben op rechtsherstel.
Daardoor staat de Belastingdienst aan de vooravond van een enorme hersteloperatie. De mensen die nu een brief krijgen, ontvangen in de zomer van volgend jaar een uitnodiging om per belastingjaar meer informatie te geven. In het formulier dat zij moeten invullen, kunnen ze het werkelijk behaalde rendement over die jaren opgeven. Dan wordt verrekend hoeveel betaalde belasting zij mogelijk terugkrijgen.
Zo'n 150.000 mensen die een brief ontvangen, moeten wel nu al in actie komen en een verzoek indienen. Dit zijn mensen van wie de aanslag over 2019 nog niet volledig is vastgesteld.
© https://www.msn.com/nl-nl(...)c3541e8050d6527&ei=6
Netjes!quote:
Tegenwoordig haal je daar de benzinekosten nauwelijks nog uit!quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Een miljoentje meer of minder, moet ik de butler daarvoor helemaal naar de brievenbus aan het eind van de oprijlaan laten rijden?
Ik ben benieuwd. Bij mij gaat het niet duizenden euro's maar toch.quote:
Ja dit. Al hebben ze het niet nodig, maar schuld van de overheidquote:Op maandag 14 oktober 2024 13:44 schreef Zoddie het volgende:
Terecht, als de overheid een fout heeft gemaakt dan moet het terugbetaald worden.
Maakt niet uit of je arm of rijk bent.
En als je niet meer in Nederland woont?quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Zal wel meevallen hoor. Mensen met alleen geld op de bank zijn al gecompenseerd in de laatste aangiften en aanslagen (sinds het Kerstarrest).
En mensen met ander vermogen, verhuur of beleggingen bijvoorbeeld komen als ze het daadwerkelijk rendement uit gaan rekenen juist wel boven de 4 %.
Wat is de vraag daarover? Dan is alleen in NL gelegen onroerend goed in NL belast, de rest in het woonland.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
En als je niet meer in Nederland woont?
Dan woon je in het buitenland.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
Niet per se. Als je vastgoed leeg had staan in 2022, dan kan de conclusie niet anders zijn dan dat daar geld voor terugbetaald moet worden.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Zal wel meevallen hoor. Mensen met alleen geld op de bank zijn al gecompenseerd in de laatste aangiften en aanslagen (sinds het Kerstarrest).
En mensen met ander vermogen, verhuur of beleggingen bijvoorbeeld komen als ze het daadwerkelijk rendement uit gaan rekenen juist wel boven de 4 %.
Wat ten onrechte is afgedragen zal terugbetaald moeten worden. Lijkt mij simpel.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
Klopt, dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Daar kun je dan medio 2025 dat formulier voor invullen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet per se. Als je vastgoed leeg had staan in 2022, dan kan de conclusie niet anders zijn dan dat daar geld voor terugbetaald moet worden.
Met name voor oudere jaren is het voor mij nog interessant (geen extreem bedrag maar voldoende om er nog tijd in te steken). Maar daar is nog (deels) geen duidelijkheid over.
Nee. Wij zijn niet gecompenseerd.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Dan betaal je daar toch al jaren geen box 3 heffing meer over, want het rendement daarop stond eerst op nul en nu op een heel klein beetje. Sinds de Kerstarresten.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Wij zijn niet gecompenseerd.
En hebben alleen spaargeld op de bank.
Maar je hebt toch jaren betaald? Dan hebben we het niet over kleine bedragen, maar duizenden euro's als je wat spaargeld hebt, dat is dan plotsklaps gecompenseerd door iets op nul te zetten?quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan betaal je daar toch al jaren geen box 3 heffing meer over, want het rendement daarop stond eerst op nul en nu op een heel klein beetje. Sinds de Kerstarresten.
Ik heb in mijn klantenbestand niemand meer die nog recht heeft op een teruggave alleen over spaargeld. Omdat ze daar al niet meer over betaald hebben.
Ik heb het niet scherp. Alleen wel dat we daar ieder jaar over betaald hebben.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan betaal je daar toch al jaren geen box 3 heffing meer over, want het rendement daarop stond eerst op nul en nu op een heel klein beetje. Sinds de Kerstarresten.
Ik heb in mijn klantenbestand niemand meer die nog recht heeft op een teruggave alleen over spaargeld. Omdat ze daar al niet meer over betaald hebben.
Nou ja, het zou wel leuk zijn. Ik kan daar toch zo weer een seizoen het skiën van betalen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Klopt, dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Daar kun je dan medio 2025 dat formulier voor invullen.
Ik moet alles uit gaan zoeken. En daarom hebben we dat nog nooit gedaan. Over welke jaren kan ik nog iets aanvragen? Tot hoe ver gaat compensatie terug?quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:12 schreef Managarm het volgende:
[..]
Maar je hebt toch jaren betaald? Dan hebben we het niet over kleine bedragen, maar duizenden euro's als je wat spaargeld hebt, dat is dan plotsklaps gecompenseerd door iets op nul te zetten?
Bij mijn klanten waren de aanslagen over die jaren niet definitief, niet onherroepelijk. De belastingdienst heeft die toen vastgehouden. En onlangs zijn die ook pas goed opgelegd. Van 2020 en 2021 nog. Kan ook schelen dat je als belastingadviseur voor je klanten een uitstelregeling hebt en dan niet in maart de aangiftes van het jaar daarvoor al hebt ingediend. In dit geval was het juist handig dat ze laat waren.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb het niet scherp. Alleen wel dat we daar ieder jaar over betaald hebben.
Dus ik zal die brief afwachten. En er eens voor gaan zitten. Want ik weet echt niet welk jaar we wat betaald hebben. Maar een compensatie als dusdanig hebben we nooit gekregen (als je daarop doelde).
Ook nooit een bezwaar of iets dergelijks ingediend.
Lees ik hieruit dat als je aangifte definitief is over de voorgaande jaren dat er geen compensatie mogelijk is?quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:22 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Bij mijn klanten waren de aanslagen over die jaren niet definitief, niet onherroepelijk. De belastingdienst heeft die toen vastgehouden. En onlangs zijn die ook pas goed opgelegd. Van 2020 en 2021 nog. Kan ook schelen dat je als belastingadviseur voor je klanten een uitstelregeling hebt en dan niet in maart de aangiftes van het jaar daarvoor al hebt ingediend. In dit geval was het juist handig dat ze laat waren.
Wat precies wilt u hierover dan verder nog horen, ouwe brombeer? ''Misbruik'', zou het in deze?quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
En dan horen we TS ineens niet meer over die zogenaamde groep die hier eventueel al dan niet wellicht misbruik van zou kunnen gaan maken. Die groep zit namelijk alleen maar aan de onderklasse van samenleving.
Aanvankelijk overgenomen uit het artikel , die afbeelding in het bericht werd korte tijd later aangepast naar deze:quote:Op maandag 14 oktober 2024 15:06 schreef Metalfrost het volgende:
Geinig wel @:scjvb dat je een maritieme afbeelding hebt gebruikt met objecten erop afgebeeld die door de laagste economische klassen voor minder dan 5.000 euro kunnen worden aangeschaft.
Vertelt 'u' het mij maar. Bij artikelen over de toeslagaffaire of de aardbevingen in Groningen heb ik dat soort berichten de revue wel zien passeren in elk geval.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:52 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wat precies wilt u hierover dan verder nog horen, ouwe brombeer? ''Misbruik'', zou het in deze?
quote:Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
25 min geleden in Nieuws
Den Haag - De Belastingdienst kan pas vanaf 2029 grote stelselwijzigingen in de belasting op inkomen aan. Door de omvangrijke reparatie van box 3 duurt de modernisering van het ict-stelsel een jaar langer dan eerder gedacht.
© ANP / HH
De Belastingdienst kan pas vanaf 2029 grote stelselwijzigingen in de belasting op inkomen aan. Dat komt door de omvangrijke reparatie van box 3 na een uitspraak van de Hoge Raad.
Een deel van de ict’ers die bezig waren met het herstel van de computersystemen van de fiscus zijn namelijk nodig om alle problemen op te lossen die spelen rond box 3. De heffing van die belasting op vermogen werd tot twee keer toe afgeschoten door de Hoge Raad, waardoor de Belastingdienst nu een omvangrijke operatie wacht: spaarders en beleggers moeten worden gecompenseerd voor te veel betaalde taks, de tijdelijke wet waarmee de belasting wordt geheven moet worden aangepast en tegelijkertijd moet het toekomstige stelsel verder worden uitgewerkt.
Dat gaat ten koste van de werkzaamheden aan het moderniseren van de ict bij de fiscus. Die was op sommige gebieden zo ouderwets, dat het slechts mogelijk was om kleine fiscale wijzigingen door te voeren, zoals het aanpassen van een percentage of inkomensgrens. En dat terwijl er al jaren een brede politieke roep klinkt om het belastingstelsel flink op de schop te nemen, met onder meer het afschaffen van de toeslagen. PVV, VVD, NSC en BBB hebben afgesproken in elk geval wetgeving voor een nieuw stelsel in de steigers te zetten.
Uitspraak Hoge Raad over box 3 bezorgt Belastingdienst veel werk
Maar dusdanig grootse plannen kunnen door alle box 3-reparaties nu dus pas op z’n vroegst in 2029 doorgevoerd worden, een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Vooral de laatste box 3-uitspraak van de Hoge Raad in juni bezorgt de fiscus veel werk. De hoogste rechter besloot daarin dat er alleen belasting mag worden geheven over daadwerkelijk behaalde winst op vermogen.
De fiscus rekende met een verondersteld rendement, waardoor beleggers met een slecht jaar ook gewoon taks moesten betalen. Eerder haalden spaarders al hun gelijk bij de Hoge Raad omdat ze de spaartaks moesten betalen terwijl ze helemaal geen rente meer kregen van de bank. De kosten van de hele hersteloperatie zijn al opgelopen tot boven de 10 miljard euro.
Compensatie voor beleggers
Vooral het compenseren van de beleggers wordt voor de Belastingdienst een flinke klus. Er wordt een formulier opgetuigd waarop gedupeerden zelf kunnen aangeven hoeveel rendement ze op hun vermogen hebben behaald. Aan de hand daarvan wordt bepaald of ze te veel belasting hebben betaald en op hoeveel compensatie ze recht hebben.
Het kabinet moet daarnaast het tijdelijke box 3-stelsel aanpassen omdat de Hoge Raad daar ook een streep doorheen heeft gezet. En er wordt nog altijd druk gewerkt aan het uiteindelijke nieuwe stelsel om belasting op vermogen te innen. Dat wilde het kabinet per 2027 invoeren, maar dat wordt door ambtenaren al onmogelijk geacht waardoor een nieuwe miljardentegenvaller dreigt. Staatssecretaris Idsinga zoekt nog naar manieren om die te voorkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |