abonnement Unibet Coolblue
  maandag 14 oktober 2024 @ 13:23:57 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215261020
Beste lezers op FOK!,

Eerder vandaag bij de koffie op locatie Amsterdam-Zuid c_/ :Y) evenals gister na de rooms-katholieke kerkdienst in Haarlem, kwam het onderwerp in kwestie over de fiscus wederom te berde. o|O En ja, u leest het inderdaad goed, dit in veel gevallen rechtmatige voordeeltje betreft voornamelijk mensen met een flinke zak geld *) die wellicht op den duur forse bedragen in goede orde terugontvangen. *)

In elk geval is het geen recensie die dagelijks op uw beeldscherm verschijnt, lijkt mij. *) ''Wat wil men nu nog meer?'', aldus één van de meerdere functionarissen en tevens dito goedgeluimde professionals op locatie die er net als wij in Haarlem :* *) ook en welverdiend goed van kunnen leven. :Y) Laten we allen niet vergeten wat men op hogere locaties allemaal doet voor de maatschappij, waaronder het aantal donaties die veel rijken reeds gedaan hebben. Maar uiteraard wordt er ook gedacht aan bevolkingsgroepen die het met aanzienlijk minder moeten doen. ;( :'( Maar zélfs hebben meestal weinig tot geen reden tot klagen in een land waar genoeg sociale vangnetten zijn en zorg- en huurtoeslagen binnen handbereik liggen. :7~

Beroepshalve rekenen mensen van onze soort zich onder degenen die veel te betekenen hebben voor de samenleving. Dus vanzelfsprekend scharen veel grootvermogenden en wij, oftewel de rijken des lands, zich volledig achter het rechtsherstel dat de fiscus in petto heeft. :Y) Het artikel laat er geen misverstand over bestaan hoe en waarom deze rijkelijke compensatie zal plaatsvinden. *) En mss vallen sommigen van u hier ook onder, het is u dan namens mij van harte gegund! U zult begrijpen dat na ''drukke tijden en issues'' :{ ;( :'( - ;) ook deze hersteloperatie voor de fiscus wellicht de nodige moeite kost, maar het is ruimschoots de moeite waard om recht te doen aan eenieder die geld terug hoort te krijgen, mij dunkt. *)

Uiteraard gaat deze hersteloperatie ook niet geheel van de één op de andere dag :N, maar de teruggave is het wachten tot medio volgend jaar meer dan waard! :Y) ^O^
Enige snelheid van reageren bij het indienen van verzoek is wel vereist. Dat opgave van behaalde rendementen over voorbije jaren en uiteindelijke berekeningen over deze periode enig voordeel zal opleveren zal tegen die tijd met open armen worden ontvangen door mij bekende begunstigden en eventueel ons incluis :* *), waarbij een luxe etentje op een dure locatie te Haarlem *) of op een speciale locatie in Amsterdam zeer wel op zijn plaats is. :7~

Mooie dag!

Scjvb

quote:
Artikel door ANP - 5u

Fiscus stuurt vermogenden brief over box 3-compensatie
© Copyright ANP 2024

DEN HAAG (ANP) - De Belastingdienst stuurt vanaf dinsdag zo'n 2,6 miljoen brieven aan mensen met een groot vermogen die waarschijnlijk kunnen rekenen op compensatie. Mensen die belasting moesten betalen in box 3 over rendement op vermogen dat zij waarschijnlijk helemaal niet haalden, krijgen zogenoemd rechtsherstel. De brief maant nog niet tot actie, pas aankomende zomer krijgen de mogelijk gedupeerden een formulier dat ze moeten invullen.

Jarenlang werd belasting geheven over rendement op vermogen (wat iemand aan zijn geld verdiende), gebaseerd op een vaststaand, fictief rendement. Maar veel spaarders verdienden dat rendement helemaal niet: de rente was veel lager dan de rendementen die bijvoorbeeld aandelen opleverden. Dat systeem was onrechtmatig, oordeelde de Hoge Raad. Die kwam met een belangrijk arrest waarin ook werd uitgesproken dat gedupeerden recht hebben op rechtsherstel.

Daardoor staat de Belastingdienst aan de vooravond van een enorme hersteloperatie. De mensen die nu een brief krijgen, ontvangen in de zomer van volgend jaar een uitnodiging om per belastingjaar meer informatie te geven. In het formulier dat zij moeten invullen, kunnen ze het werkelijk behaalde rendement over die jaren opgeven. Dan wordt verrekend hoeveel betaalde belasting zij mogelijk terugkrijgen.

Zo'n 150.000 mensen die een brief ontvangen, moeten wel nu al in actie komen en een verzoek indienen. Dit zijn mensen van wie de aanslag over 2019 nog niet volledig is vastgesteld.

© https://www.msn.com/nl-nl(...)c3541e8050d6527&ei=6

[ Bericht 0% gewijzigd door Scjvb op 14-10-2024 14:04:12 (Aanvullende bronvermelding) ]
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_215261053
Vanaf dinsdag?
Ik had hem zaterdag al.
Karper diem, vis van de dag
  maandag 14 oktober 2024 @ 13:28:32 #3
345631 Scjvb
pi_215261062
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:27 schreef dl3b het volgende:
Vanaf dinsdag?
Ik had hem zaterdag al.
Netjes! :)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_215261092
Een miljoentje meer of minder, moet ik de butler daarvoor helemaal naar de brievenbus aan het eind van de oprijlaan laten rijden?
  maandag 14 oktober 2024 @ 13:32:39 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215261099
quote:
9s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Een miljoentje meer of minder, moet ik de butler daarvoor helemaal naar de brievenbus aan het eind van de oprijlaan laten rijden?
Tegenwoordig haal je daar de benzinekosten nauwelijks nog uit!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_215261123
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:27 schreef dl3b het volgende:
Vanaf dinsdag?
Ik had hem zaterdag al.
Ik ben benieuwd. Bij mij gaat het niet duizenden euro's maar toch.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215261153
Ik klik weer eens, zit ik weer tegen die kut-smileys aan te kijken. Bah. Gauw weg.
pi_215261160
boomer topic
pi_215261171
Terecht, als de overheid een fout heeft gemaakt dan moet het terugbetaald worden.
Maakt niet uit of je arm of rijk bent.
pi_215261189
En de studenten gaan ervoor betalen
pi_215261199
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:45 schreef Origami94 het volgende:
En de studenten gaan ervoor betalen
Waarvan?
pi_215261207
Zal wel meevallen hoor. Mensen met alleen geld op de bank zijn al gecompenseerd in de laatste aangiften en aanslagen (sinds het Kerstarrest).

En mensen met ander vermogen, verhuur of beleggingen bijvoorbeeld komen als ze het daadwerkelijk rendement uit gaan rekenen juist wel boven de 4 %.
  maandag 14 oktober 2024 @ 13:52:12 #13
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_215261227
Thoughts and prayers gaan uit naar deze "gedupeerden".
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Redactie Sport maandag 14 oktober 2024 @ 13:54:13 #14
274204 crew  Mexicanobakker
pi_215261240
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:44 schreef Zoddie het volgende:
Terecht, als de overheid een fout heeft gemaakt dan moet het terugbetaald worden.
Maakt niet uit of je arm of rijk bent.
Ja dit. Al hebben ze het niet nodig, maar schuld van de overheid
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_215261273
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Zal wel meevallen hoor. Mensen met alleen geld op de bank zijn al gecompenseerd in de laatste aangiften en aanslagen (sinds het Kerstarrest).

En mensen met ander vermogen, verhuur of beleggingen bijvoorbeeld komen als ze het daadwerkelijk rendement uit gaan rekenen juist wel boven de 4 %.
En als je niet meer in Nederland woont?
pi_215261304
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:58 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wat is de vraag daarover? Dan is alleen in NL gelegen onroerend goed in NL belast, de rest in het woonland.
pi_215261307
quote:

[..]
Dan woon je in het buitenland.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_215261319
quote:

Niet per se. Als je vastgoed leeg had staan in 2022, dan kan de conclusie niet anders zijn dan dat daar geld voor terugbetaald moet worden.

Met name voor oudere jaren is het voor mij nog interessant (geen extreem bedrag maar voldoende om er nog tijd in te steken). Maar daar is nog (deels) geen duidelijkheid over.
pi_215261334
quote:

[..]
Wat ten onrechte is afgedragen zal terugbetaald moeten worden. Lijkt mij simpel.
pi_215261356
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet per se. Als je vastgoed leeg had staan in 2022, dan kan de conclusie niet anders zijn dan dat daar geld voor terugbetaald moet worden.

Met name voor oudere jaren is het voor mij nog interessant (geen extreem bedrag maar voldoende om er nog tijd in te steken). Maar daar is nog (deels) geen duidelijkheid over.
Klopt, dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Daar kun je dan medio 2025 dat formulier voor invullen.
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 14:06:33 #21
236264 crew  capricia
pi_215261364
quote:

Nee. Wij zijn niet gecompenseerd.
En hebben alleen spaargeld op de bank.

Hoe zouden wij gecompenseerd moeten zijn dan?
Definitely not CIA
pi_215261370
Maar wat ik bedoel met het zal wel meevallen, is dat in de pers dan net gedaan wordt alsof heel NL enorm veel geld terug krijgt en mensen denken dat vaak zelf ook. En dat is dus niet zo.

Uitzonderingen daargelaten.
pi_215261379
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Wij zijn niet gecompenseerd.
En hebben alleen spaargeld op de bank.
Dan betaal je daar toch al jaren geen box 3 heffing meer over, want het rendement daarop stond eerst op nul en nu op een heel klein beetje. Sinds de Kerstarresten.

Ik heb in mijn klantenbestand niemand meer die nog recht heeft op een teruggave alleen over spaargeld. Omdat ze daar al niet meer over betaald hebben.
pi_215261425
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dan betaal je daar toch al jaren geen box 3 heffing meer over, want het rendement daarop stond eerst op nul en nu op een heel klein beetje. Sinds de Kerstarresten.

Ik heb in mijn klantenbestand niemand meer die nog recht heeft op een teruggave alleen over spaargeld. Omdat ze daar al niet meer over betaald hebben.
Maar je hebt toch jaren betaald? Dan hebben we het niet over kleine bedragen, maar duizenden euro's als je wat spaargeld hebt, dat is dan plotsklaps gecompenseerd door iets op nul te zetten?
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 14:12:48 #25
236264 crew  capricia
pi_215261426
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik heb het niet scherp. Alleen wel dat we daar ieder jaar over betaald hebben.

Dus ik zal die brief afwachten. En er eens voor gaan zitten. Want ik weet echt niet welk jaar we wat betaald hebben. Maar een compensatie als dusdanig hebben we nooit gekregen (als je daarop doelde).
Ook nooit een bezwaar of iets dergelijks ingediend.
Definitely not CIA
pi_215261435
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:05 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Klopt, dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Daar kun je dan medio 2025 dat formulier voor invullen.
Nou ja, het zou wel leuk zijn. Ik kan daar toch zo weer een seizoen het skiën van betalen. :)
pi_215261471
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarvan?
Langstudeerboete
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 14:17:21 #28
236264 crew  capricia
pi_215261473
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:12 schreef Managarm het volgende:

[..]
Maar je hebt toch jaren betaald? Dan hebben we het niet over kleine bedragen, maar duizenden euro's als je wat spaargeld hebt, dat is dan plotsklaps gecompenseerd door iets op nul te zetten?
Ik moet alles uit gaan zoeken. En daarom hebben we dat nog nooit gedaan. Over welke jaren kan ik nog iets aanvragen? Tot hoe ver gaat compensatie terug?

Ik heb echt geen idee.
Ik hoop op een stappenplan oid.
Definitely not CIA
pi_215261532
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb het niet scherp. Alleen wel dat we daar ieder jaar over betaald hebben.

Dus ik zal die brief afwachten. En er eens voor gaan zitten. Want ik weet echt niet welk jaar we wat betaald hebben. Maar een compensatie als dusdanig hebben we nooit gekregen (als je daarop doelde).
Ook nooit een bezwaar of iets dergelijks ingediend.
Bij mijn klanten waren de aanslagen over die jaren niet definitief, niet onherroepelijk. De belastingdienst heeft die toen vastgehouden. En onlangs zijn die ook pas goed opgelegd. Van 2020 en 2021 nog. Kan ook schelen dat je als belastingadviseur voor je klanten een uitstelregeling hebt en dan niet in maart de aangiftes van het jaar daarvoor al hebt ingediend. In dit geval was het juist handig dat ze laat waren.
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 14:27:59 #30
236264 crew  capricia
pi_215261587
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Bij mijn klanten waren de aanslagen over die jaren niet definitief, niet onherroepelijk. De belastingdienst heeft die toen vastgehouden. En onlangs zijn die ook pas goed opgelegd. Van 2020 en 2021 nog. Kan ook schelen dat je als belastingadviseur voor je klanten een uitstelregeling hebt en dan niet in maart de aangiftes van het jaar daarvoor al hebt ingediend. In dit geval was het juist handig dat ze laat waren.
Lees ik hieruit dat als je aangifte definitief is over de voorgaande jaren dat er geen compensatie mogelijk is?

Het is mij echt allemaal zo onduidelijk.
Hier lees ik weer iets over compensatie vanaf 2017.
https://www.belastingdien(...)massaal-bezwaar-plus
Definitely not CIA
  maandag 14 oktober 2024 @ 14:29:16 #31
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_215261593
ik schrok even... maar zolang we maar niet stoppen met het uitknijpen van de middenklasse vind ik alles prima.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_215261678
En dan horen we TS ineens niet meer over die zogenaamde groep die hier eventueel al dan niet wellicht misbruik van zou kunnen gaan maken. Die groep zit namelijk alleen maar aan de onderklasse van samenleving.
pi_215261764
Kom maar op met die miljoenen! _O_
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  maandag 14 oktober 2024 @ 14:52:58 #34
345631 Scjvb
pi_215261794
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
En dan horen we TS ineens niet meer over die zogenaamde groep die hier eventueel al dan niet wellicht misbruik van zou kunnen gaan maken. Die groep zit namelijk alleen maar aan de onderklasse van samenleving.
Wat precies wilt u hierover dan verder nog horen, ouwe brombeer? ;) ''Misbruik'', zou het in deze? :)
pi_215261954
Geinig wel @Scjvb dat je een maritieme afbeelding hebt gebruikt met objecten erop afgebeeld die door de laagste economische klassen voor minder dan 5.000 euro kunnen worden aangeschaft.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 14 oktober 2024 @ 15:15:32 #36
345631 Scjvb
pi_215262042
quote:
11s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:06 schreef Metalfrost het volgende:
Geinig wel @:scjvb dat je een maritieme afbeelding hebt gebruikt met objecten erop afgebeeld die door de laagste economische klassen voor minder dan 5.000 euro kunnen worden aangeschaft.
Aanvankelijk overgenomen uit het artikel ;), die afbeelding in het bericht werd korte tijd later aangepast naar deze:

pi_215262586
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:17 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Langstudeerboete
Krijgen ze die uitgekeerd dan?
pi_215262625
quote:
6s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:52 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Wat precies wilt u hierover dan verder nog horen, ouwe brombeer? ;) ''Misbruik'', zou het in deze? :)
Vertelt 'u' het mij maar. Bij artikelen over de toeslagaffaire of de aardbevingen in Groningen heb ik dat soort berichten de revue wel zien passeren in elk geval.
  maandag 14 oktober 2024 @ 17:40:00 #39
345631 Scjvb
pi_215263039
Update, box 3 compensatie: https://www.telegraaf.nl/(...)or-box-3-compensatie

quote:
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
25 min geleden in Nieuws

Den Haag - De Belastingdienst kan pas vanaf 2029 grote stelselwijzigingen in de belasting op inkomen aan. Door de omvangrijke reparatie van box 3 duurt de modernisering van het ict-stelsel een jaar langer dan eerder gedacht.

© ANP / HH
De Belastingdienst kan pas vanaf 2029 grote stelselwijzigingen in de belasting op inkomen aan. Dat komt door de omvangrijke reparatie van box 3 na een uitspraak van de Hoge Raad.

Een deel van de ict’ers die bezig waren met het herstel van de computersystemen van de fiscus zijn namelijk nodig om alle problemen op te lossen die spelen rond box 3. De heffing van die belasting op vermogen werd tot twee keer toe afgeschoten door de Hoge Raad, waardoor de Belastingdienst nu een omvangrijke operatie wacht: spaarders en beleggers moeten worden gecompenseerd voor te veel betaalde taks, de tijdelijke wet waarmee de belasting wordt geheven moet worden aangepast en tegelijkertijd moet het toekomstige stelsel verder worden uitgewerkt.

Dat gaat ten koste van de werkzaamheden aan het moderniseren van de ict bij de fiscus. Die was op sommige gebieden zo ouderwets, dat het slechts mogelijk was om kleine fiscale wijzigingen door te voeren, zoals het aanpassen van een percentage of inkomensgrens. En dat terwijl er al jaren een brede politieke roep klinkt om het belastingstelsel flink op de schop te nemen, met onder meer het afschaffen van de toeslagen. PVV, VVD, NSC en BBB hebben afgesproken in elk geval wetgeving voor een nieuw stelsel in de steigers te zetten.

Uitspraak Hoge Raad over box 3 bezorgt Belastingdienst veel werk

Maar dusdanig grootse plannen kunnen door alle box 3-reparaties nu dus pas op z’n vroegst in 2029 doorgevoerd worden, een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Vooral de laatste box 3-uitspraak van de Hoge Raad in juni bezorgt de fiscus veel werk. De hoogste rechter besloot daarin dat er alleen belasting mag worden geheven over daadwerkelijk behaalde winst op vermogen.

De fiscus rekende met een verondersteld rendement, waardoor beleggers met een slecht jaar ook gewoon taks moesten betalen. Eerder haalden spaarders al hun gelijk bij de Hoge Raad omdat ze de spaartaks moesten betalen terwijl ze helemaal geen rente meer kregen van de bank. De kosten van de hele hersteloperatie zijn al opgelopen tot boven de 10 miljard euro.

Compensatie voor beleggers

Vooral het compenseren van de beleggers wordt voor de Belastingdienst een flinke klus. Er wordt een formulier opgetuigd waarop gedupeerden zelf kunnen aangeven hoeveel rendement ze op hun vermogen hebben behaald. Aan de hand daarvan wordt bepaald of ze te veel belasting hebben betaald en op hoeveel compensatie ze recht hebben.

Het kabinet moet daarnaast het tijdelijke box 3-stelsel aanpassen omdat de Hoge Raad daar ook een streep doorheen heeft gezet. En er wordt nog altijd druk gewerkt aan het uiteindelijke nieuwe stelsel om belasting op vermogen te innen. Dat wilde het kabinet per 2027 invoeren, maar dat wordt door ambtenaren al onmogelijk geacht waardoor een nieuwe miljardentegenvaller dreigt. Staatssecretaris Idsinga zoekt nog naar manieren om die te voorkomen.
pi_215263309
ik krijg weer niks dus, tjongejonge
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')