Op 3 oktober 2024 heeft de Tweede Kamer een motie van de leden Dassen en Grinwis aangenomen. De motie roept de regering op om maatregelen te nemen tegen emigratie voor belastingontwijking. Een link met wat meer informatie:
https://www.migratiemeest(...)gratie-tegen-te-gaan De motie is aangenomen, dus het is aannemelijk dat deze exit tax er ook komt. Sterker nog, de wet kan er ineens zomaar zijn. Het politieke draagvlak is er blijkbaar.
Als je emigratie plannen hebt, is deze extra belasting mogelijk een overweging om je plannen te versnellen en de heffing voor te zijn. Ook als je feitelijk in het buitenland woont, maar nog niet officieel uit Nederland vertrokken, is het misschien handig om binnenkort wel officieel te emigreren.
Sommige emigranten zullen denken:
ik ben niet vermogend of
het doel van mijn emigratie is niet om belasting te ontwijken. Ik wijs er op dat de definities rondom deze wet nog niet bekend zijn. Je zult er misschien toch onder vallen. De termen 'vermogend' en 'belasting ontwijken' zijn waarschijnlijk gekozen om steun voor het voorstel te vergaren. In de praktijk zal de overheid zoveel mogelijk vertrekkers willen belasten.
Deze posting is trouwens niet politiek bedoeld. Ik wil slechts (potentiele) emigranten erop wijzen dat dit speelt. Nogmaals, zo'n wet kan er ineens zijn. Ik heb geen media coverage en analyse van deze motie gezien. Ik zag het toevallig op Twitter.