abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215292339
Hier nog even een stukje angst advertorial van de branch:
https://www.metronieuws.n(...)cv-ketel-gevaarlijk/

quote:
Bovendien kan de opstalverzekering weigeren schade te dekken als deze wordt veroorzaakt door een defect aan een niet onderhouden cv-ketel”, leggen de onderzoekers uit.

Door goed onderhoud worden problemen voorkomen en ook belangrijk: de garantie blijft behouden. Als de ketel door je eigen toedoen kapot gaat, kom je voor hoge kosten te staan. Kapotte ketels kunnen daarnaast voor koolmonoxidevergiftiging en brand zorgen

Verwarmingsexpert Hijko Wiersma: „Het is een illusie dat je geld bespaart met het overslaan van het service-onderhoud. Als je de ketel laat draaien met onderdelen die niet optimaal functioneren, is de kans op storingen of schade groter. Dit kan uiteindelijk leiden tot veel hogere reparatiekosten.”
.

:')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215292668
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 18:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heb je een contract bij een prutsbedrijf, bij mij zijn ze altijd minstens een half uur tot een uur bezig. En een stofzuiger is al helemaal onzin, of jij moet het apparaat om gassen te meten als stofzuiger zien...

Nee ze moeten ook roet wegzuigen en dingen schoonmaken dat gaat o.a. met een stofzuiger.
quote:
En dat pakkingen elke 2 jaar moeten worden vervangen is gewoon een feit.

Je stookt ook gewoon zuiniger bij goed onderhoud, dus een deel verdien je weer terug.
Pakkingen gaan makkelijk 10 jaar mee maar om de 5 jaar controle is wel handig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215292754
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 18:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heb je een contract bij een prutsbedrijf, bij mij zijn ze altijd minstens een half uur tot een uur bezig. En een stofzuiger is al helemaal onzin, of jij moet het apparaat om gassen te meten als stofzuiger zien...

En dat pakkingen elke 2 jaar moeten worden vervangen is gewoon een feit.

Je stookt ook gewoon zuiniger bij goed onderhoud, dus een deel verdien je weer terug.
Pakkingen vervang je alleen als je de boel open maakt. Mijn cv ketel moet om het jaar een visuele inspectie en eens per 4 jaar onderhoud volgens de installatievoorschriften. Met een visuele inspectie maakt men de warmtewisselaar niet open en dan gaan er geen nieuwe pakkingen in.

Sowieso draait mijn cv ketel bijna alleen voor tapwater, de hybride warmtepomp doet de verwarming. Vorige winter hebben we maar iets van 10 of 15m3 aan gas verbruikt voor verwarming.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:16:09 #54
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215297288
net even gecheckt wat ik vorig jaar heb betaald: ¤ 107 incluis pakking a ¤ 12,50

Ben benieuwd wat het dit jaar wordt. Maar ik heb eigenlijk een ander probleem, deze installateur doet geen (of tenminste niet dit merk) onderhoud voor ac's. En ik zie maar weinig bedrijven dit onderhoud aanbieden.

Hebben jullie dat ook?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:20:53 #55
201761 phpmystyle
pi_215297356
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 12:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik denk dat jij je berekeningen opnieuw moet doen. Het is niet voor elk huis geschikt maar voor mijn broertje hebben we er op mijn aangeven 1 geplaatst eind 2020 en dat ding verdient zichzelf in 7 jaar terug. Inclusief plaatsen was hij ¤3000 duurder dan een cv ketel en dan heb ik voor de ketel ¤1600 all-in gerekend. Dat is behoorlijk goedkoop. Per jaar bespaar je ca ¤400 aan energiekosten. Heb je de combi met PV panelen dan verdien je het in 5 jaar terug. Met als voordeel dat je ook nog kan koelen.

In tegenstelling tot een CV ketel juist praktisch geen onderhoud nodig behalve 1x per jaar vuilfilter schoonmaken en weer bijvullen. Dat kun je zelf in ca 10 minuten doen. Overigens stelt het onderhoud aan de cv ketel vaak ook niet veel meer voor dan sifon schoonmaken en eens per 5 jaar wat groter onderhoud.
Allemaal leuk en aardig. En wellicht heb je 100% gelijk
Maar niet iedereen is voornemens/weet het zeker om nog 7 jaar in je huis te blijven. Of je de investering terug krijgt is hoogst onzeker.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:22:58 #56
201761 phpmystyle
pi_215297383
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 23:01 schreef Lospedrosa het volgende:
130 euro met voorrijdkosten en onderhoud is niet heel gek, beetje aan de bovenkant.
Je snap dat je 21% al betaald aan de overheid.
Dus de monteur vangt ¤100. Reiskosten eraf ¤80
Beetje klein mat, deelafschrijving meet apparaat, certificaten, vaste kosten, dan ¤40.-
Komt de belasting langs, ¤20,- over

Heb gerekend, je certificeren naar de gasketelwet kost je ¤4000 per jaar.
Je doet 100 ketels onderhoud dan gaat er al ¤40 per toestel naar kalibratie en certifikatiekosten .
Moet prima uit kunnen toch?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:23:49 #57
201761 phpmystyle
pi_215297399
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 13:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Let wel, die komen eens per 1,5 a 2 jaar
En zo’n contract zitten ook geen onderdelen of storingen. Dus dat ene bezoek is nog ruim ¤120,-
Moet een ketel niet elk jaar gecontroleerd worden?
pi_215297649
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat verschilt per merk. Bij het ene merk moet je ieder jaar de boel schoonmaken en bij de ander eens in de vier jaar.
pi_215297653
quote:
Hangt helemaal van het verbruik en de toestand af. Ik werk in "Maintenance" en bij veel installaties is er een verschuiving plaats van tijdsafhankelijke naar toestandsafhankelijke maintenance.

In principe wordt de slijtage van een ketel bepaald door start/stops en draaiuren. Staat ie stil, is de vraag wat & waarom je aan onderhoud wilt laten doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:54:25 #60
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215297656
quote:

[..]
Dat is wat big ketel je wil doen laten geloven. Trap er niet in!
Huilen dan.
pi_215298165
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:53 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dat verschilt per merk. Bij het ene merk moet je ieder jaar de boel schoonmaken en bij de ander eens in de vier jaar.
Er zijn ook inderdaad wel ketels die beter blijven als je er gewoon nooit iets aan doet.
Vooral RVS wisselaars vervuilen nauwelijks.
De blauwe engel II was daar een voorbeeld van.
Als die die uit elkaar haalde zag je geen vervuiling maar ging nooit lekker weer innelkaar en werd al slechter

De Vaillant met rvs wisselaar, HR solide, ook. Maar daar moest je goed op letten dat de pakking een keer was vervangen door eentje die niet uitharde. Eenmaal die pakking erin, niet openhalen alleen sifon schoonspoelen en eens per 4-5 jaar nieuwe ionisatie pen.
Vakman pur sang
pi_215299153
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 13:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er zijn ook inderdaad wel ketels die beter blijven als je er gewoon nooit iets aan doet.
Als die die uit elkaar haalde zag je geen vervuiling maar ging nooit lekker weer innelkaar en werd al slechter

De Vaillant met rvs wisselaar, HR solide, ook. Maar daar moest je goed op letten dat de pakking een keer was vervangen door eentje die niet uitharde. Eenmaal die pakking erin, niet openhalen alleen sifon schoonspoelen en eens per 4-5 jaar nieuwe ionisatie pen.
Hier een Alu-WW. Je wilt niet weten hoeveel bagger er uit het condensaat komt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215301344
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 15:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Hier een Alu-WW. Je wilt niet weten hoeveel bagger er uit het condensaat komt.
Oh dat weet ik wel, zeker als die op lage temp draait
Vakman pur sang
pi_215321971
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 13:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

En die heb ik dus gehad. Na 18 jaar preventief vervangen door weer een ATAG met RVS wisselaar.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')