abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215234493
Geheugenkaartjes worden steeds goedkoper, dus vraag mij af waarom nog steeds optische media dat groot, langzaam is, vuil wordt en krast.
IK zelf draai echt helemaal nooit meer CDs persoonlijk haat ik vooral de opstart vertraging, dat je al 30 seconden moet wachten voordat de muziek uberhaupt begint te spelen.
Maar nu even terug naar de vraag waarom geen vooraf opgenomen geheugenkaartjes met fysieke content als opvolger van CD/DVD/Blu-ray?
pi_215234511
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:36 schreef Kerem het volgende:
Geheugenkaartjes worden steeds goedkoper, dus vraag mij af waarom nog steeds optische media dat groot, langzaam is, vuil wordt en krast.
IK zelf draai echt helemaal nooit meer CDs persoonlijk haat ik vooral de opstart vertraging, dat je al 30 seconden moet wachten voordat de muziek uberhaupt begint te spelen.
Maar nu even terug naar de vraag waarom geen vooraf opgenomen geheugenkaartjes met fysieke content als opvolger van CD/DVD/Blu-ray?
Omdat je diezelfde data veel makkelijker en goedkoper kan distribueren via het internet.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:40:39 #3
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_215234518
opstartvertraging bij je cd ligt toch echt vooral aan jouw hardware, zeker als het 30 seconden duurt.
pi_215234554
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:40 schreef Jan_Lul het volgende:
opstartvertraging bij je cd ligt toch echt vooral aan jouw hardware, zeker als het 30 seconden duurt.
nou ik draai al jaren geen CDs meer dus dit was ook maar een ruwe schatting, ik bedoelde simpelweg dat je even moet wachten voordat de lade dicht is en de CD is opgespind. Had destijds een vrij basic stereo dus waarschijnlijk was dat niet de snelste CD speler.
Dit is toch anders bij een Mp3 of Spotify waar het nummer (vrijwel) meteen start.

Ik wil het nu niet over streaming hebben, ja ik weet dat fysieke medium wel hun beste tijd gehad hebben.
Toch denk ik dat die nog wel een tijd zullen blijven bestaan, ten 1ste heeft een (4K) Blu-ray al simpelweg het allerbeste beeld en geluid.
Verder ben je met streaming natuurlijk nooit eigenaar van de content, niks wat van jouw wordt of wat je in je handen kan houden.
pi_215234694
Die kleine microsd kaartjes zijn toch kut, en hoe wil je die uit elkaar gaan houden als je een flinke verzameling hebt? Zet gewoon je media ergens op een NAS of in de cloud, veel handiger, kun je het ook fatsoenlijk backuppen.
pi_215234896
quote:
De productiekosten (dat is iets anders dan de verkoopprijs) van een cd/dvd/blu-ray zijn. denk ik, nog veel goedkoper dan de productiekosten van een willekeurig geheugenkaartje.

quote:
Waarom zou de industrie de consumenten willen voorzien van relatief dure geheugenkaartjes als discs en internet (streaming, spotify, etc) prima voldoen, al volledig ontwikkeld en engineerd zijn en ook nog een beetje (lachwekkende) kopiëerbescherming bieden?

Idee: Mooi. Financieel: Nope.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 11-10-2024 13:26:15 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_215235076
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:59 schreef Farenji het volgende:
Die kleine microsd kaartjes zijn toch kut, en hoe wil je die uit elkaar gaan houden als je een flinke verzameling hebt? Zet gewoon je media ergens op een NAS of in de cloud, veel handiger, kun je het ook fatsoenlijk backuppen.
doosje, net als CD/DVD/Blu-ray)
pi_215235083
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 13:41 schreef Kerem het volgende:

[..]
Ja succes, ik sla over.
pi_215235120
Er waren wel een paar lolbroeken (van Disney geloof ik) die stopte blu-rays en DVDs in een LP sized hoes.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:52:38 #10
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215235201
Nintendo doet dat voor de switch bijvoorbeeld. Waarom de ps5 discs gebruikt ipv flash memory zal ongetwijfeld te reduceren zijn tot een geldkwestie.

Het liefst ziet sony digitale sales via hun online store, daar houden ze veel controle over de prijs.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215235374
quote:
Omdat Big-Tech alle macht wil, dus geen eigen bezit van media meer.
pi_215235388
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:09 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Omdat Big-Tech alle macht wil, dus geen eigen bezit van media meer.
You will own nothing and be happy?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_215235416
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:11 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
You will own nothing and be happy?
Precies, ja. Alleen is het Big-Tech die dit wil, want (gedrags)data.
Echte rijkdom is als jezelf de regie hebt over dingen die jij belangrijk vindt.
Alleen geven we het steeds vaker uit handen.
Daarom terug naar lokale gemeenschappen, eigen-/groepsbezit en open-source software.

[ Bericht 0% gewijzigd door CarbonC op 11-10-2024 14:21:35 ]
pi_215235505
quote:
16s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 13:52 schreef FlippingCoin het volgende:
Nintendo doet dat voor de switch bijvoorbeeld. Waarom de ps5 discs gebruikt ipv flash memory zal ongetwijfeld te reduceren zijn tot een geldkwestie.

Het liefst ziet sony digitale sales via hun online store, daar houden ze veel controle over de prijs.
En dan werkt het over een paar jaar niet meer, want PS6-7-8.
pi_215235536
quote:

Dat is waar ik mij aan stoor bij PlayStation.
Dat digitale aankopen duurder zijn dan een fysieke disc.
Terwijl je zou denken dat een plastiek hoesje en schijfje juist duurder zou zijn.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:27:11 #16
459912 FlippingCoin
pi_215235555
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:25 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Terwijl je zou denken dat een plastiek hoesje en schijfje juist duurder zou zijn.
Niet alleen dat ze kunnen games zomaar duurder maken ook, zoals ze recent horizon van de ene op andere dag verdubbelt hebben in prijs. Ook dat je iets niet in eigen bezit hebt is niet goed, als ze jouw account verbannen ben je de lul en ben je alles kwijt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_215235563
quote:
16s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Niet alleen dat ze kunnen games zomaar duurder maken ook, zoals ze recent horizon van de ene op andere dag verdubbelt hebben in prijs. Ook dat je iets niet in eigen bezit hebt is niet goed, als ze jouw account verbannen ben je de lul en ben je alles kwijt.
M.a.w.: ben je zelf in controle?
pi_215235720
quote:

[..]
Ja ik zag dat ook gebeuren met No Man's sky en Cyberpunk.

Zelf voor een prikkie gekocht.
Toen werden ze weer populair en ging de prijs omhoog.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:59:48 #19
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_215235780
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:13 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Precies, ja. Alleen is het Big-Tech die dit wil, want (gedrags)data.
Echte rijkdom is als jezelf de regie hebt over dingen die jij belangrijk vindt.
Alleen geven we het steeds vaker uit handen.
Daarom terug naar lokale gemeenschappen, eigen-/groepsbezit en open-source software.
Precies hierom zal ik nooit aan een console beginnen. Ooit een Wii gekocht, maar toen ik de prijzen van die games zag, meteen gehackt en voorzien van een harddisk. Beste beslissing ooit, maar was ook meteen de laatste console ooit. Vanaf toen hield ik het bij mijn pc. Stukken veelzijdiger en die is wel te upgraden. :Y
En precies hierom download ik alles, ook muziek. Ik wil ab-so-luut NIET afhankelijk zijn van een of andere dicatoriale, graaiende online dienst, die een paar maanden nadat ik me daar aanmeld hun halve repertoire offline haalt (hoi Netflix). Dus: eigen server op zolder en mediacenter in de huiskamer, alles downloaden en lokaal opslaan. Doe ik nu iets van 20 jaar al. Nog geen dag spijt van gehad. ^O^
Gevaccineerd.
pi_215236048
quote:

[..]
doen ze dat dan bij online diensten? heb nog nooit gehoord dat bv. netflix of Spotify accounts bannen.

Maar inderdaad vind ik ook dat een groot nadeel van streamingdiensten, je hebt niks in bezit dus iets kan van 1 of andere dag verdwenen zijn.
pi_215236083
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:25 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
denk dat dat hooguit 1 euro verschil maakt, het meeste al allemaal dikke winsten voor Hollywood, de ¨muziek" en game industrie.
pi_215236137
quote:

games voor nintendo, gameboy zijn veelal zwaar gecomprimeerd, het is niet voor niets dat playstation games grafisch vaak veel mooier zijn.
Een PSP disc bevat circa 1,4 gb aan data.
een gameboy advance cassette mischien 32-64 mb.
pi_215236258
quote:

Een ander bijkomend voordeel voor leveranciers van alles digitaal is dat de consument daarna het product niet meer kan uitlenen of 2e hands kan verkopen.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:50:28 #24
459912 FlippingCoin
pi_215236302
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 15:34 schreef Kerem het volgende:

[..]
doen ze dat dan bij online diensten? heb nog nooit gehoord dat bv. netflix of Spotify accounts bannen.

Maar inderdaad vind ik ook dat een groot nadeel van streamingdiensten, je hebt niks in bezit dus iets kan van 1 of andere dag verdwenen zijn.
Bij Sony weet ik het niet, ik vermoed van niet anders zal er wel ophef geweest zijn, maar Amazon heeft nu een aantal gevallen dat er mensen niet meer bij hun gekochte boeken kunnen omdat ze verbannen zijn van al hun diensten.
pi_215236563
quote:
16s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 15:50 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Bij Sony weet ik het niet, ik vermoed van niet anders zal er wel ophef geweest zijn,
Ook bij je PlayStation kan je tijdelijk geschorst of geheel geband worden als je de regels overtreedt.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:35:00 #26
472044 Ghost_Buster
pi_215237237
Dubbel
Gevaccineerd.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:35:39 #27
472044 Ghost_Buster
pi_215237239
quote:

[..]

Deel je netflix-account maar even met familie. Heb je meteen een ban te pakken. En ze dunnen hun aanbod regelmatig uit om geld te besparen. De klant kan barsten.
Maar ook bij spotify heb ik meegemaakt dat albums ineens verdwenen waren. Sindsdien download ik alles bij spotify wat ik wil bewaren. Voor films heb ik bittorrent.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ghost_Buster op 11-10-2024 17:43:44 ]
Gevaccineerd.
pi_215241422
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 17:35 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Deel je netflix-account maar even met familie. Heb je meteen een ban te pakken. En ze dunnen hun aanbod regelmatig uit om geld te besparen. De klant kan barsten.
Maar ook bij spotify heb ik meegemaakt dat albums ineens verdwenen waren. Sindsdien download ik alles bij spotify wat ik wil bewaren. Voor films heb ik bittorrent.
Wacht even je bedoelt dan zeker opnemen of een illegale Spotify ripper??

De offline modus van Spotify bewaard namelijk alleen beveiligde bestanden die je ook nog alleen met Spotify zelf kan afspelen. En die offline nummers ben je net zo goed kwijt als een album/nummer van Spotify verdwijnt.
Je kunt die offline bestanden ook niet op een CD branden. Zon Spotify ripper maakt er gewoon mp3s oid van en die kan je natuurlijk wel op CD branden.
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 01:15:26 #29
472044 Ghost_Buster
pi_215242141
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 22:51 schreef Kerem het volgende:

[..]
Wacht even je bedoelt dan zeker opnemen of een illegale Spotify ripper??

De offline modus van Spotify bewaard namelijk alleen beveiligde bestanden die je ook nog alleen met Spotify zelf kan afspelen. En die offline nummers ben je net zo goed kwijt als een album/nummer van Spotify verdwijnt.
Je kunt die offline bestanden ook niet op een CD branden. Zon Spotify ripper maakt er gewoon mp3s oid van en die kan je natuurlijk wel op CD branden.
klopt. Google maar eens op mediahuman. ;)
Gevaccineerd.
  zondag 20 oktober 2024 @ 19:51:47 #30
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_215323025
quote:
Optische media zijn vele malen betrouwbaarder mits goede kwaliteit schijven worden gebruikt.

Optische media gaan praktisch niet vanzelf kapot behalve wanneer je ze bekrast. Geheugenkaartjes kunnen na >10 jaar raar gaan doen.
Krekker is de bom!
pi_215337906
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 13:41 schreef Kerem het volgende:

[..]
Nog meer plastic?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_215503170
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2024 19:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Optische media zijn vele malen betrouwbaarder mits goede kwaliteit schijven worden gebruikt.

Optische media gaan praktisch niet vanzelf kapot behalve wanneer je ze bekrast. Geheugenkaartjes kunnen na >10 jaar raar gaan doen.
als er geen goede schijven worden gebruikt of in de zon, kan er disc rot optreden.
pi_215503213
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:40 schreef Jan_Lul het volgende:
ligt t
Er is een opstartvertraging, de CD of DVD moet opgespind worden. Weet niet of er CD/DVD-spelers bestaan met snelader.
Dat is natuurlijk wel wat anders dan bij een mp3 op de PC die direct start.
  woensdag 6 november 2024 @ 22:28:50 #34
472044 Ghost_Buster
pi_215503268
quote:

[..]

Oh jazeker! Deel je account maar eens met broer/zus/vader/moeder/enz. In no-time heb je een ban te pakken en ben je alles kwijt. Voorgoed!
Gevaccineerd.
  woensdag 6 november 2024 @ 22:31:24 #35
472044 Ghost_Buster
pi_215503296
quote:
Klopt. Ze doen het allemaal. Waarom? Beste manier om geld binnen te harken.
Regel 1 van het online diensten afnemen: Bedrijven zijn NIET je vrienden! Ja, ze doen aardig, maar dat is ENKEL om je te laten BETALEN!
Gevaccineerd.
pi_215503365
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 22:31 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Regel 1 van het online diensten afnemen: Bedrijven zijn NIET je vrienden! Ja, ze doen aardig, maar dat is ENKEL om je te laten BETALEN!
Ik vind Netflix er toch al steeds meer op achteruit gaan er is ook al geen gratis proefmaand meer....
pi_215503391
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 22:31 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Zelf geen ervaring maar Amazon schijnt ook een echte hork te kunnen zijn wat dit betreft, gebruikers bannen en niet alleen van Prime video maar van heel Amazon.
  donderdag 7 november 2024 @ 01:48:03 #38
472044 Ghost_Buster
pi_215504428
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 22:36 schreef Kerem het volgende:

[..]
Ik vind Netflix er toch al steeds meer op achteruit gaan er is ook al geen gratis proefmaand meer....
Toen netflix in europa begon, was het aanbod films gelijk aan dat in de usa. Nu is het nog niet eens de helft.
Waarom? Geld besparen. Over elke film die ze aanbieden moeten ze rechten afdragen. Dus, zoveel mogelijk mainstream aanbieden en fuck de rest. Geen geintje, het werkt echt zo.
Gevaccineerd.
  donderdag 7 november 2024 @ 01:50:21 #39
472044 Ghost_Buster
pi_215504433
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 22:37 schreef Kerem het volgende:

[..]
Zelf geen ervaring maar Amazon schijnt ook een echte hork te kunnen zijn wat dit betreft, gebruikers bannen en niet alleen van Prime video maar van heel Amazon.
Klopt, hier geldt hetzelfde als bij netflix. Amazon is trouwens nog erger, zij gunnen hun eigen personeel niet eens een plaspauze.
Gevaccineerd.
pi_215521148
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 01:50 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Klopt, hier geldt hetzelfde als bij netflix. Amazon is trouwens nog erger, zij gunnen hun eigen personeel niet eens een plaspauze.
wel een luier van de zaak?
  vrijdag 8 november 2024 @ 18:10:39 #41
472044 Ghost_Buster
pi_215522634
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 16:15 schreef Kerem het volgende:

[..]
wel een luier van de zaak?
Nee, een lege fles om in te plassen. Ik wou dat ik het verzon.
Gevaccineerd.
  vrijdag 8 november 2024 @ 18:52:51 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215523258
De mediabedrijven willen weg van fysieke dragers. Ze willen weg van het business model dat je media fysiek kunt bezitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')