Of in Afrika en China wel even zo vriendelijk wil zijn dit voor ze uit de grond te willen halen.quote:Op zondag 6 oktober 2024 14:55 schreef Jahr00n het volgende:
totdat ze een baal goud in china vinden waar de honden geen brood van lusten en alles waardeloos is geworden
Goud is een minder risicovolle, wel een goede investering, je hebt iets fysieks in handen want ga maar eens een brood kopen met 'nulletjes en eentjes' bij de zwarthandelaar in tijden van nood zonder dat er internet of elektriciteit beshikbaar is ...quote:Op zondag 6 oktober 2024 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Goud is niet zo'n goede investering.
https://www.longtermtrends.net/stocks-vs-gold-comparison/
[ afbeelding ]
Dat is vooral een sentimenteel gevoel bij het kopen van fysiek goud. Mocht het ooit zo ver komen dat je daadwerkelijk goud nodig hebt om een brood af te rekenen, zal je vooral doodsangsten uitstaan wanneer ze er achter komen dat je iets afrekent met goud, een wapen op je hoofd zetten en je je goud kan inleveren.quote:Op zondag 6 oktober 2024 19:10 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Goud is een minder risicovolle, wel een goede investering, je hebt iets fysieks in handen want ga maar eens een brood kopen met 'nulletjes en eentjes' bij de zwarthandelaar in tijden van nood zonder dat er internet of elektriciteit beshikbaar is ...
(En dat is dus een subjectief gevoel wat je ook koopt bij het bezitten van fysiek goud. )
Klopt dit wel? Ik dacht eigenlijk dat goud de laatste 20 jaar beter had gepresteerd dan de S&P 500.quote:Op zondag 6 oktober 2024 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Goud is niet zo'n goede investering.
https://www.longtermtrends.net/stocks-vs-gold-comparison/
[ afbeelding ]
Dat wisselt nogal:quote:Op maandag 7 oktober 2024 10:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt dit wel? Ik dacht eigenlijk dat goud de laatste 20 jaar beter had gepresteerd dan de S&P 500.
Opslagkosten? Genoeg mensen die fysiek goud in een oude sok stoppen toch?quote:Op maandag 7 oktober 2024 10:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat wisselt nogal:
[ afbeelding ]
Nadeel van goud is natuurlijk: je krijgt geen dividend, maar hebt in plaats daarvan opslagkosten.
Als je een redelijk bedrag aan goud hebt, zou ik het niet in je sok stoppen. Maar dat is midschien een persoonlijk iets.quote:Op maandag 7 oktober 2024 11:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Opslagkosten? Genoeg mensen die fysiek goud in een oude sok stoppen toch?
Dividend is inderdaad een ding, dat is bij de indexen al snel 1,5 procent extra per jaar.
Je kan die chart aanpassen, zie link. De laatste 20 jaar wel, maar historisch niet.quote:Op maandag 7 oktober 2024 10:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt dit wel? Ik dacht eigenlijk dat goud de laatste 20 jaar beter had gepresteerd dan de S&P 500.
Je moet het ook op zeer lange termijn zien. Ik ben in iedergeval blij dat een deel van mijn pensioen in gouden munten zit. En dat al sinds de jaren 80 toen ik begon met werken.Wat anderen daarvan denken is prima. Het is in iedergeval beter dan fiat waar ongelimiteerd bijgedrukt word. Had ik dat gewoon op een spaarrekening laten staan had ik behoorlijk wat verloren. Mbt inflatie waar het mij om gaat zit het wel goed met goud.quote:Op maandag 7 oktober 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan die chart aanpassen, zie link. De laatste 20 jaar wel, maar historisch niet.
Met goud heb je ook geen diversificatie.
Nu wordt er ieder jaar zo'n 1,5% goud extra gemijnd, bovenop wat er al circuleert. Als ze morgen besluiten om de productie fors op te voeren dan wordt er meer goud gewonnen en kan de prijs zomaar inzakken.
Dat is niet de verwachting. Met de inflatie en stijgende energiekosten wordt het steeds moeilijker om goud te minen schijnt.quote:Op maandag 7 oktober 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan die chart aanpassen, zie link. De laatste 20 jaar wel, maar historisch niet.
Met goud heb je ook geen diversificatie.
Nu wordt er ieder jaar zo'n 1,5% goud extra gemijnd, bovenop wat er al circuleert. Als ze morgen besluiten om de productie fors op te voeren dan wordt er meer goud gewonnen en kan de prijs zomaar inzakken.
Voor een bitcoin/lightning betaling heb je maar heel weinig energie/netwerk nodig, ik zou dan zelf voor 50/50 bitcoin, goud/zilver gaan, en dan vooral zorgen dat je goud opgedeeld is in kleine pallets, of van die gecertificeerde goud kaartjes.quote:Op zondag 6 oktober 2024 19:10 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Goud is een minder risicovolle, wel een goede investering, je hebt iets fysieks in handen want ga maar eens een brood kopen met 'nulletjes en eentjes' bij de zwarthandelaar in tijden van nood zonder dat er internet of elektriciteit beshikbaar is ...
(En dat is dus een subjectief gevoel wat je ook koopt bij het bezitten van fysiek goud. )
Ik zou dan eens kijken naar HollandGold, die zijn redelijk bonafide.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Goud kopen is makkelijk ja, verkopen vind ik persoonlijk een dingetje nog steeds.
Toch aantal keer echt fysiek gehad in huis, dan hebben we het over duizenden euro’s aan goud en paar duizend aan zilver.
Als je het wil verkopen, nou dit doe je niet via marktplaats.
Dan hou je eigenlijk een paar dingen over, online wat je dan met een koerier verstuurd, klein risico maar redelijk eerlijke prijzen.
Of iets als goudwisselkantoor, maar die belazeren je meestal met een inkoop koers van veel langer geleden onder het mom van wij moeten er ook aan verdienen.
Ook wel eens bij een juwelier gedaan, die gaf ook echt de dagwaarde/premium bij munten.
Maar dan loop je ermee over straat naartoe, ook wel weer risico.
Ik vind het eigenlijk onhandig.
Daar heb ik ook goede ervaringen mee. Eerlijke prijzen en prima afhandeling.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou dan eens kijken naar HollandGold, die zijn redelijk bonafide.
Niet als je het gold/silver ratio bekijkt. Je hebt nu maarliefst 80 zilveren munten nodig voor 1 gouden munt. Als je het historisch bekijkt was dit in 1980 bijvoorbeeld 20 zilveren munten voor 1 gouden munt. Zilver loopt dus heel erg achter op de goudprijs wat betekend dat het een goed moment is om zilver te kopen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 15:38 schreef Dutchguy het volgende:
Bizar trouwens ook wat zilver aan het doen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |