Ik heb de pocket gekocht een paar weken geleden bij de Bruna. De 3e was gratis. Mooie reden om weer wat boeken in te slaan.
Eergisteren ben ik erin begonnen en literair is het niet, maar het verhaal is wel heel erg aangrijpend. Ik ben dus nog niet zover, maar als zij beschrijft was er gebeurd is, krijg ik wel rillingen. En ik ben benieuwd hoe ze uiteindelijk weer 'onder de mensen' is gekomen en hoe het haar lukt zich te handhaven in een totaal andere samenleving dan waar ze is opgegroeid. Dit komt wordt vast verder in het boek nog verteld.
Wat vonden jullie ervan?
wat me opviel in haar verhaal is dat alle contact dat ze met mannen had voordat ze als model aan de slag ging uitdraaienden op pogingen tot verkrachting!!! eerst verminkt, behandelt als (waardevol=5 kamelen) bezit, uitgehuwelijkt, gevlucht, belaagd, illegaal, gevangen.
geen wonder dat ze nog steeds zo kwaad is om wat haar (en vele andere vrouwen) is overkomen.
de cijfers staan aan het eind van het boek. het is echt walgelijk dat dit met meisjes/vrouwen gedaan wordt. walgelijk hoe men in haar cultuur over vrouwen denkt en met ze omgaat. en deprimerend.
En het bleef idd aangrijpend.
Die negatieve ervaringen met mannen vielen mij ook al op. Misschien omdat ze niet veel vertelt over de positieve ervaringen, maar dit was wel opvallend.
En ze was zo verbaasd anderen in Engeland niet besneden waren. Dat geeft toch wel aan hoe 'anders' haar cultuur is. Ze dacht dat iedereen zo was. Het lijkt me dan ontzettend schrikken als je erachter komt dat anderen niet verminkt zijn. Dat beschreef ze ook.
quote:Wat vond je van het verhaal dat ze vertelde? Daar gaat het mij om bij zo'n soort boeken.
Op woensdag 26 februari 2003 16:13 schreef Kimmie het volgende:
Ik vond het slecht geschreven, ik had het van iemand geleend maar heb het snel weer terug gegeven.
quote:Het is ook slecht geschreven, dat zei ik hierboven geloof ik al. Ze is dan ook niet bepaald geletterd opgegroeid in die woestijn
Op woensdag 26 februari 2003 16:13 schreef Kimmie het volgende:
Ik vond het slecht geschreven, ik had het van iemand geleend maar heb het snel weer terug gegeven.
Het verhaal zelf vond ik het leukste gedeelte in de woestijn, omdat dat natuurlijk een heel andere wereld is dan die van mij. Ik vond het leuk dat ze alles heel goed uitlegde aan ons, de Westerse wereld.
Het meest aangrijpende hoofdstuk vond ik natuurlijk de besnijdenis. Vreselijk. De oude moordenares. Het is vreselijk wat ze die meisjes aan doen. Met die benen zo lang bij elkaar gehouden en natuurlijk de verminking zelf is vreselijk.
Soms dan heb ik een hekel aan alle mannen daar.
Het is daarom ook een enorm dapper meisje, wie gaat er nu in hemelsnaam liften bij een man, en dan te weten dat je verkracht wordt. Dat lijkt me een enorm eng idee. Bah, die verkrachters zijn zo vreselijk.
En nu wordt maar weer eens extra duidelijk hoe blij je moet zijn als westerse vrouw. Ik zou er niet aan moeten denken om dat allemaal mee te maken. De overlevingskans is natuurlijk enorm klein.
De cijfers op het eind van het boek zijn natuurlijk enorm aangrijpend, dan ga je echt nadenken, en dan wil je natuurlijk wel die vrouw helpen om geld te storten om het tegen te gaan.
Aan de andere kant kun je natuurlijk zelf ook wel eens naar de woestijn gaan en dan zelf alle oude moordenaressen vermoorden. En dan een boek erover schrijven.
Dat is wel moedig.
Deel 2 wil ik bijzonder graag kopen, aan de andere kant is ie 18, 75 euro, en dat is best duur voor een student als ik. Ik zal maandag eens gaan neuzen in de bieb, misschien dat ie daar ligt
Korte samenvatting:
Een enorm makkelijk weglees boek, met een bijzonder aangrijpend verhaal. Waris, you rule!!
Na Mijn Woestijn kwamen er opeens heel veel gelijksoortige boeken op de markt, maar die heb ik nog niet gelezen.
Toch vond ik het een goed boek, ondanks dat het geen literaire hoogstandjes bevat. Ik vind het fijner als iemand echt iets waardevols te melden heeft, dan iemand die niks boeiends schrijft, maar wel alle literaire potentie heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |