quote:Run op warmtepompen: ‘Mensen willen nu hun slag slaan’
De vraag naar warmtepompen beleeft een opleving. Klanten willen nog snel profiteren van de huidige subsidieregeling, voordat deze in januari drastisch wordt verlaagd. De installatiebranche heeft er een dubbel gevoel bij. ,,We gaan heel zware klappen krijgen in 2025.”
Vanaf volgend jaar wordt de overheidssubsidie op een standaard hybride warmtepomp met een vermogen van 4 kilowatt met 650 tot 700 euro verlaagd, heeft het kabinet bekendgemaakt. Consumenten kiezen eieren voor hun geld en plaatsen opeens opvallend veel bestellingen bij de warmtepompinstallateurs.
Installateur Feenstra ziet sinds Prinsjesdag een stijging van 10 tot 15 procent vergeleken met vorig jaar. ,,Of het door de aangekondigde verlaging van de subsidie komt of doordat het eerder dan vorig jaar koud is geworden, weten we niet precies’’, zegt Mirjam Visser van het bedrijf.
Installateurs zijn blij met de huidige run op de warmtepompen, maar vrezen tegelijkertijd dat de vraag in januari volledig instort. ,,We moesten opschalen, zei de overheid een paar jaar geleden. Iedereen moest aan de warmtepomp’’, blikt Marijn Flipse van warmtepompbedrijf Quatt terug. ,,En nu dit. De branche gaat op deze manier de zonnepaneleninstallateurs achterna.’’
https://www.ad.nl/economi(...)slag-slaan~aed9245c/
Heel veel verder instorten kon de vraag niet meer, de markt kreeg echt een enorme klap. Vermoed eerder dat er sprake is van enige normalisatie: er is een enorme piek geweest, daarna een enorm diep dal en wellicht dat we nu weer op een normaal niveau komen.quote:
Tering... Ik heb er 2 jaar geleden 11 van 400 wp op laten leggen voor 4.100. En als dan de salderingsregeling ook nog verdwijnt heb je een flinke terugverdientijd voor 9k...quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:47 schreef Mutant01 het volgende:
Hoe zit het met zonnepanelen eigenlijk, zijn die nu een beetje goedkoop te fixen? Had een offerte laten opstellen, jaartje geleden en toen was de prijs 9000 euro voor 14 panelen, 420 wp dacht ik. Vond ik iets teveel van het goede.
Ja, de grap was dat mijn broer bij diezelfde toko (een grote speler op dit gebied) in 2022 er ook 11 had laten leggen, wel 370 wp, voor hetzelfde bedrag dat jij hier noemt. Volgens mij was 2023 gewoon een heel slecht jaar wat dat betreft...quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:52 schreef Sephael het volgende:
[..]
Tering... Ik heb er 2 jaar geleden 11 van 400 wp op laten leggen voor 4.100. En als dan de salderingsregeling ook nog verdwijnt heb je een flinke terugverdientijd voor 9k...
Dat moet wel flink goedkoper kunnen. Denk aan ongeveer ¤1 tot ¤1,25 per Wp.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:47 schreef Mutant01 het volgende:
Hoe zit het met zonnepanelen eigenlijk, zijn die nu een beetje goedkoop te fixen? Had een offerte laten opstellen, jaartje geleden en toen was de prijs 9000 euro voor 14 panelen, 420 wp dacht ik. Vond ik iets teveel van het goede.
Ja zou me niet verbazen, de vraag was toen bizar groot en de wachttijd ook. Niet gek dat de ze dan belachelijk veel vragen. Wel kut..quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, de grap was dat mijn broer bij diezelfde toko (een grote speler op dit gebied) in 2022 er ook 11 had laten leggen, wel 370 wp, voor hetzelfde bedrag dat jij hier noemt. Volgens mij was 2023 gewoon een heel slecht jaar wat dat betreft...
Hier van het voorjaar: ¤900/kWp (SolarEdge) incl. omvormer, Optimizers S500B en montage.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:47 schreef Mutant01 het volgende:
Bij onze 17 panelen kwam ik (met enig duw en trekwerk) net onder de 1,-/Wp. Excl. de meterkastaanpassing en 3-f kabel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat moet wel flink goedkoper kunnen. Denk aan ongeveer ¤1 tot ¤1,25 per Wp.
Bij grotere sets nog wel wat goedkoper omdat de kosten van de montage niet compleet mee schalen met het aantal panelen. Ik bedoel, als je eenmaal die steiger hebt staan en op het dak zit, zijn die 4 of 8 extra panelen ook niet zoveel werk meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |