abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:42:11 #76
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215210120
En als ik nou eens twee warmtepompen neerzet? nog meer overwaarde? ik word rijk

[ Bericht 12% gewijzigd door Twiitch op 08-10-2024 13:51:13 ]
pi_215210544
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:00 schreef Flitskikker het volgende:

[..]
Dit ja. Om zonnepanelen of een warmtepomp te kunnen installeren, heb je een eigen woning nodig en ook nog eens genoeg geld voor de investering. En dan krijg je daarna vervolgens voordeel op je energierekening, en wordt je huis lekker nóg meer waard. In sommige gevallen ook nog eens een EV die lekker goedkoop geladen kan worden.

Ondertussen blijven mensen met een tochtige huurwoning of appartement opgescheept zitten met torenhoge energiekosten en brandstofkosten.

De rijken worden rijker en de armen steeds armer.
Woningcorporaties investeren massaal om huizen duurzamer te maken, daar zijn ze toe verplicht via het klimaatakkoord. Die tochtige huurwoning is steeds meer iets van het verleden. Dus ook huurders krijgen het beter, al neemt het de nodige tijd in beslag.
pi_215210939
Zouden de meeste mensen weten dat hun zonnepanelen het niet doen als de stroom uitvalt? Of specifieker, dat de omvormer het dan niet meer doet. Normaal natuurlijk geen probleem hier, maar de netwerkbelasting neemt nog steeds toe, dus stijgt de kans op uitval.

Nou heb je daar die zonnepanelen natuurlijk niet voor, maar ik denk dat veel mensen er van uitgaan dat ze dan overdag toch stroom hebben.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:15:56 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215211355
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zouden de meeste mensen weten dat hun zonnepanelen het niet doen als de stroom uitvalt? Of specifieker, dat de omvormer het dan niet meer doet. Normaal natuurlijk geen probleem hier, maar de netwerkbelasting neemt nog steeds toe, dus stijgt de kans op uitval.

Nou heb je daar die zonnepanelen natuurlijk niet voor, maar ik denk dat veel mensen er van uitgaan dat ze dan overdag toch stroom hebben.
Nou heb ik al 9 jaar zonnepanelen, maar de meeste mensen met panelen die ik ken weten dat wel.

Overigens houdt je accu er ook mee op als er geen stroom meer van het net komt, tenzij je een accu met een back-up functie hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215211385
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou heb ik al 9 jaar zonnepanelen, maar de meeste mensen met panelen die ik ken weten dat wel.

Overigens houdt je accu er ook mee op als er geen stroom meer van het net komt, tenzij je een accu met een back-up functie hebt.
Ja, dat bedoel ik.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:22:55 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215211431
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat bedoel ik.
Maar je hebt zelf geen zonnepanelen en denkt dat mensen met zonnepanelen dingen niet weten die jij ook niet wist?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215211476
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar je hebt zelf geen zonnepanelen en denkt dat mensen met zonnepanelen dingen niet weten die jij ook niet wist?
Nee, ik zoek alles zelf uit. Het is iets wat veel mensen logisch lijkt, maar in de praktijk toch anders werkt. Je moet het maar weten.
pi_215211586
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

Ik ken niemand met zonnepanelen die niet door heeft dat ze uitvallen bij stroomuitval.
pi_215211666
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ken niemand met zonnepanelen die niet door heeft dat ze uitvallen bij stroomuitval.
Interessant. Dat is weer het andere uiterste: dat mensen verwachten dat elektrische apparaten het niet doen als de stroom uitvalt, ook als deze zelf stroom opwekken.
pi_215211685
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant. Dat is weer het andere uiterste: dat mensen verwachten dat elektrische apparaten het niet doen als de stroom uitvalt, ook als deze zelf stroom opwekken.
Kwestie van je goed informeren.
pi_215211698
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kwestie van je goed informeren.
Of apparatuur kopen die het ook doet zonder netstroom.
pi_215211837
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Of apparatuur kopen die het ook doet zonder netstroom.
Zonde van het geld.
pi_215212257
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 17:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zonde van het geld.
Zolang stroomstoringen nog zeldzaam zijn.
pi_215212286
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Subsidie is uiteindelijk ook niet meer dan een korting op eerder betaalde belasting.

Op m'n warmtepomp heb ik destijds éénmalig ¤2.800 subsidie gehad maar dat ik jaarlijks ¤28.000 inkomstenbelasting moet afdragen, daar hoor je weer niemand over.

Dat geeft niet, ik betaal het met liefde, het houdt ons land draaiende.
Maar er zijn altijd 2 kanten aan zo'n verhaal.
Komt nog bij dat wanneer je een all-electric warmtepomp via de reguliere kanalen koopt en laat installeren je een 10-12k kwijt bent voor de aanschaf en installatie. Daarvan is zo'n ¤2000 de BTW die je afdraagt. Netto kost de subsidie voor de overheid dus maar een paar honderd euro, want tegenover de subsidie staat een fors bedrag aan BTW.
pi_215212331
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met een omvormer die onafhankelijk van het net werkt heb je bij stroomuitval nog (beperkt) de mogelijkheid om elektriciteit te gebruiken.
Zowel voor accu's als voor zonnepanelen zijn er omvormers verkrijgbaar die onafhankelijk van het net werken.

Wanneer je een thuisaccu neemt met het doel zo onafhankelijk mogelijk te zijn dan is het aan te raden om op de thuisaccu een DC-AC omvormer te kiezen die onafhankelijk van het net werkt en er voor te zorgen dat je met de DC uit de zonnepanelen ook de accu kunt laden wanneer er geen netspanning beschikbaar is. Die mogelijkheden zijn er zat. Iets dergelijks wordt al vele jaren toegepast op zeilboten en in campers/caravans.

In huis moet je dan alleen niet verwachten dat je met zo'n noodstroomvoorziening dagenlang de warmtepomp kunt laten draaien in het midden van de winter. Van maart t/m oktober zouden wij het goed redden zonder netstroom. November-februari zullen we langdurige uitval van netstroom toch de stapel brandhout moeten aanspreken.
pi_215212404
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:41 schreef raptorix het volgende:
Wat een dom onderzoek, ik durf gerust met natte vinger te stellen dat mensen die zonnepanelen of warmptepompen hebben ook relatief duurdere en beter onderhouden huizen hebben, had het dan op basis van WOZ waarde gedaan.
Het onderzoek klopt misschien ("huizen met zonnepanelen en/of warmtepomp zijn duurder"), maar de conclusies die het artikel er aan verbind zijn waarschijnlijk maar voor een klein deel waarheid.

In het algemeen vind je zonnepanelen en warmtepompen bij mensen die voldoende geld 'over' houden om in de woning te investeren. Die mensen kunnen ook in het onderhoud van de rest van de woning investeren, waardoor warmtepompen en zonnepanelen niet vaak te vinden zijn bij woningen met een flinke hoeveelheid achterstallig onderhoud. De algemene staat zal in de meeste gevallen minstens "voldoende" en vaak ook goed of zeer goed zijn.

Voor woningen met een warmtepomp komt daar bij dat de isolatie aardig op orde moet zijn om met de lage, efficiënte aanvoertemperatuur de woning warm te houden. Daardoor vind je warmtepompen vooral in vrij recente woningen of woningen die goed tot zeer goed zijn na-geisoleerd. Die voorwaarden om de warmtepomp een goede keuze te laten zijn voor een woning dragen waarschijnlijk meer bij aan de hogere woningwaarde dan de warmtepomp zelf.

En ja, daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. Woningen met groene energielabels zijn meer waard dan woningen met oranje en rode energielabels. Natuurlijk spelen warmtepompen en zonnepanelen een rol bij dat energielabel, maar ze zijn zeker niet de enige factoren.
pi_215212842
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 17:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zolang stroomstoringen nog zeldzaam zijn.
Klopt.
En als de saldering weg is en thuisbatterijen betaalbaar zijn is een batterij die stroomuitval kan opvangen een optie.
pi_215212893
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 19:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt.
En als de saldering weg is en thuisbatterijen betaalbaar zijn is een batterij die stroomuitval kan opvangen een optie.
Maar dat zit er wel aan te komen. Dus kun je beter meteen een goede omvormer kopen, waar je dan tzt. accu's aan kunt hangen. Dan ben je goedkoper uit.
pi_215212934
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 19:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar dat zit er wel aan te komen. Dus kun je beter meteen een goede omvormer kopen, waar je dan tzt. accu's aan kunt hangen. Dan ben je goedkoper uit.
Die heb ik, maar accus met Backup mogelijkheid zijn nu al niet per se duurder dan accus die dat niet kunnen.
pi_215213013
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 19:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die heb ik, maar accus met Backup mogelijkheid zijn nu al niet per se duurder dan accus die dat niet kunnen.
Ah, je hebt een alles-in-een. Dat kan natuurlijk ook. Het hangt voornamelijk van de gewenste capaciteit af. Anders gezegd: met meerdere van die dozen wordt bijna altijd maar 1 van de omvormers gebruikt. Dus als je meer nodig hebt dan 1 doos aankan, zijn losse accu's goedkoper. En je moet die omvormer dan tussen het elektriciteitsnet en je meterkast stoppen, zodat je kunt overschakelen tussen 1 van die 2. Je kunt natuurlijk wel groep 1 op doos 1 aansluiten en groep 2 op doos 2, enz.
  Moderator dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:40:16 #96
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215213211
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 19:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ben hier ook al voorbereid. Heb ook al de kabel liggen van de omvormers op zolder naar de meterkast.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215213299
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 18:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het onderzoek klopt misschien ("huizen met zonnepanelen en/of warmtepomp zijn duurder"), maar de conclusies die het artikel er aan verbind zijn waarschijnlijk maar voor een klein deel waarheid.

In het algemeen vind je zonnepanelen en warmtepompen bij mensen die voldoende geld 'over' houden om in de woning te investeren. Die mensen kunnen ook in het onderhoud van de rest van de woning investeren, waardoor warmtepompen en zonnepanelen niet vaak te vinden zijn bij woningen met een flinke hoeveelheid achterstallig onderhoud. De algemene staat zal in de meeste gevallen minstens "voldoende" en vaak ook goed of zeer goed zijn.

Voor woningen met een warmtepomp komt daar bij dat de isolatie aardig op orde moet zijn om met de lage, efficiënte aanvoertemperatuur de woning warm te houden. Daardoor vind je warmtepompen vooral in vrij recente woningen of woningen die goed tot zeer goed zijn na-geisoleerd. Die voorwaarden om de warmtepomp een goede keuze te laten zijn voor een woning dragen waarschijnlijk meer bij aan de hogere woningwaarde dan de warmtepomp zelf.

En ja, daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. Woningen met groene energielabels zijn meer waard dan woningen met oranje en rode energielabels. Natuurlijk spelen warmtepompen en zonnepanelen een rol bij dat energielabel, maar ze zijn zeker niet de enige factoren.
Dit ja. Een enorm deel van die 78k meerwaarde komt neer op 'goed onderhoud, recente updates, plus het totale pakket van isolatie en energiebesparing'. En zonnepanelen / warmtepomp zijn daar vaak een indicatie van; investeringen in het huis.

Het zou me bijvoorbeeld ook niets verbazen wanneer blijkt dat huizen met zonnepanelen en/of warmtepompen gemiddeld gezien een nieuwere keuken hebben, met modernere apparatuur.

En ja duh, een huis waar goed voor gezorgd wordt is meer waard.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 08-10-2024 19:54:36 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_215235256
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 19:48 schreef probeer het volgende:

[..]
Dit ja. Een enorm deel van die 78k meerwaarde komt neer op 'goed onderhoud, recente updates, plus het totale pakket van isolatie en energiebesparing'. En zonnepanelen / warmtepomp zijn daar vaak een indicatie van; investeringen in het huis.

Het zou me bijvoorbeeld ook niets verbazen wanneer blijkt dat huizen met zonnepanelen en/of warmtepompen gemiddeld gezien een nieuwere keuken hebben, met modernere apparatuur.

En ja duh, een huis waar goed voor gezorgd wordt is meer waard.
Duidelijke toelichting.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215235325
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 17:22 schreef RamboDirk het volgende:
Wij van hoverniersmagazine.nl hebben onderzoek gedaan. En wat blijkt huizen met 3 bomen in de tuin zijn ¤67.433,73 meer waard!!!!!

:')

WAT EEN KANSLOOS K*T TOPIC
Laat coolguy nou even joh, heeft hij zijn pleziertje ook weer gehad
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_215235367
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:00 schreef Flitskikker het volgende:

[..]
Dit ja. Om zonnepanelen of een warmtepomp te kunnen installeren, heb je een eigen woning nodig en ook nog eens genoeg geld voor de investering. En dan krijg je daarna vervolgens voordeel op je energierekening, en wordt je huis lekker nóg meer waard. In sommige gevallen ook nog eens een EV die lekker goedkoop geladen kan worden.

Ondertussen blijven mensen met een tochtige huurwoning of appartement opgescheept zitten met torenhoge energiekosten en brandstofkosten.

De rijken worden rijker en de armen steeds armer.
Nou, niks mis mee toch? Kwestie van winnen of verliezen. Mijn vader had ik echt niet hoog staan, maar het enige goede wat ie me ooit heeft bijgebracht is: "het geld zit bij de winnaars dus zorg dat je bij de winnaars hoort".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')