Werd hoog tijd ook. Kinderachtige vleeslobby dat bang is omdat hun industrie in gevaar is.quote:Vleesvervanger mag van Europees hof worst, biefstuk of hamburger heten
Hamburgers, steaks en worst zijn namen die niet alleen maar aan vleesproducten voorbehouden zijn. Dat concludeerde het Europese Hof van Justitie vrijdag na een Franse rechtszaak.
De zaak was aangespannen door het bedrijf Beyond Meat, dat vleesvervangers maakt, en drie organisaties voor vegetariërs. Zij maakten bezwaar tegen een regel die Frankrijk vorig jaar had ingevoerd.
Volgens die regel mogen woorden als 'biefstuk' en 'worst' alleen worden gebruikt voor vlees, en niet voor vegetarische producten. De makers van zulk eten mochten er ook geen woorden als 'plantaardig' of 'soja' voor zetten om het verschil met vlees duidelijk te maken.
De klagers zeiden dat dat in strijd is met Europese regels, en ze krijgen nu gelijk van de Europese rechters. "Lidstaten kunnen niet met een algemeen en abstract verbod voorkomen dat de makers van plantaardig eten beschrijvende namen gebruiken voor hun producten", staat in het oordeel. Landen mogen alleen handhaven en een fabrikant vervolgen wanneer er sprake kan zijn van misleiding.
In Nederland kwam de discussie over namen van vegetarisch eten op gang in 2012, toen CDA-Kamerlid Jaco Geurts bezwaar maakte tegen het gebruik van namen als 'burgers' en 'schnitzels'. Het leidde tot de term 'schnitzelgate', waarna ook onder meer De Vegetarische Slager een aantal aanpassingen deed.
Sojaproducten mogen nog steeds geen zuivelnamen krijgen, oordeelde het EU-hof al in 2017. Room, kaas, boter en melk zijn namelijk beschermde namen. De Nederlandse fabrikant van het plantaardige boterachtige product Droomboter paste daarom de naam aan na een waarschuwing van waakhond NVWA.
Als je kon lezen, zou je weten dat misleiding niet mag, dus nee.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:37 schreef ReplaR het volgende:
Mag dan ook vlees als vegetarisch verkocht worden?
Tofu karbonade is heerlijk op de bbq inderdaad.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:35 schreef Aberkullie het volgende:
Godverredomme ik flikker meteen nog een paar karbonaadjes op me barbecue
ironischquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als je kon lezen, zou je weten dat misleiding niet mag, dus nee.
Moeten zij wetenquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:34 schreef phpmystyle het volgende:
Prima, ik zou dan als vleesindustrie een logo/merk op de verpakking zetten met iets in de trand van "echt vlees".
?quote:
Je bedoelt groente, granen, peulvruchten, noten? Of denk je echt dat vegetariers alleen "vleesvervangers" eten? Dat is net zo dom als denken dat vleeseters alleen frikandellen eten.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:41 schreef SilverMane het volgende:
Triest dat de vega industrie niet iets goed in de markt kan zetten zonder het maken van zogenaamde 'vervangers' met dezelfde naam.
Ja dat denk ik ook wel, de vlees vervangers zijn er voornamelijk om een politiek doel te behalen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je bedoelt groente, granen, peulvruchten, noten? Of denk je echt dat vegetariers alleen "vleesvervangers" eten? Dat is net zo dom als denken dat vleeseters alleen frikandellen eten.
Parasiteren op een ander.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:41 schreef SilverMane het volgende:
Triest dat de vega industrie niet iets goed in de markt kan zetten zonder het maken van zogenaamde 'vervangers' met dezelfde naam.
Wat lang niet iedereen blieft. Zeg maar.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:13 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook wel, de vlees vervangers zijn er voornamelijk om een politiek doel te behalen.
Of je gaat gewoon even naar de slager.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:34 schreef phpmystyle het volgende:
Prima, ik zou dan als vleesindustrie een logo/merk op de verpakking zetten met iets in de trand van "echt vlees".
Nee hoor, de vleesvervangers zijn er vooral om geld te verdienen. Bijvoorbeeld voor mensen die wel eens keer geen vlees willen eten, maar verder niet teveel van hun standaard patroon willen afwijken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:13 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook wel, de vlees vervangers zijn er voornamelijk om een politiek doel te behalen.
U koopt ook nooit bokkepootjes, zandkoekjes of varkenshaasjes?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Parasiteren op een ander.
En dat dit dus mag is wel wat raar. Aan de ene kant allerlei wetten om de markt voor consument ondubbelzinnig duidelijk te maken, maar voor vegetarische namaak meuk het prima vinden om moedwillige misleiding toe te passen.
Hou toch op joh. Slaat als een tang op een varken dit en weet je zelf ook wel.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:23 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
U koopt ook nooit bokkepootjes, zandkoekjes of varkenshaasjes?
Om maar niet te beginnen over Jodenkoeken of negerzoenen...
Wat de fuck heeft de politiek hiermee te maken. Dit is gewoon commercie. Die dingen leveren geld op.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:13 schreef SilverMane het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:13 schreef SilverMane het volgende:
[..]
De slager hier op het dorp heeft echt bijna niks. Ik vroeg om een pak ossewit, hadden ze niet. Pens? Hadden ze niet. Alleen een paar magere kogelbiefstukjes voor te veel geld.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:19 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Of je gaat gewoon even naar de slager.
Supermarktvlees is sowieso te ranzig voor consumptie.
Lijkt me wel. Het mag nog steeds geen misleiding zijn. Zelfs als je soja HAMBURGERS op de verpakking zet kan dat zo maar misleiding zijn lijkt me.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Zolang je niet per ongeluk die kunstmatige dingen kan kopen vind ik het best. Er zou duidelijk 'plantaardig' op moeten staan en het moet op een andere afdeling liggen dan het vlees.
Ik bedoel: maak je niet zo druk over wat naampjes, joh. Dat is slecht voor je gezondheid.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hou toch op joh. Slaat als een tang op een varken dit en weet je zelf ook wel.
Nota bene ligt dat tussen de koek in het koekschap en niet verstopt in de vleeskoeling.
Dan koop je het toch niet.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 15:38 schreef cherrycoke het volgende:
die vleesvervangers zijn ook allemaal niet te vreten
Graag, breng mensen dan ook niet in de war.quote:
Nee, het is net zoiets als frikandellen kroketvervangers noemen. Ze hebben blijkbaar een vervanging van vlees nodig.en dan nog als één unit ook. Dat lijkt mij een domme manier van vegetarisch eten, maar vooruit, het is een vrij land. Maar val mensen die wel normaal koken daar niet mee lastig.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je bedoelt groente, granen, peulvruchten, noten? Of denk je echt dat vegetariers alleen "vleesvervangers" eten? Dat is net zo dom als denken dat vleeseters alleen frikandellen eten.
Hoezo? Ik wil soms een frikandel. Dan koop ik een frikandel zonder leed.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 16:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Graag, breng mensen dan ook niet in de war.
[..]
Nee, het is net zoiets als frikandellen kroketvervangers noemen. Ze hebben blijkbaar een vervanging van vlees nodig.en dan nog als één unit ook. Dat lijkt mij een domme manier van vegetarisch eten, maar vooruit, het is een vrij land. Maar val mensen die wel normaal koken daar niet mee lastig.
75-80% van alle sojateelt wordt gebruikt voor veevoer... 6% voor menselijke consumptie. En maar een heel klein deel van die 6% zijn voor vleesvervangers. Het grootste deel zit in bewerkt voedsel zoals mayo, ketchup, cornflakes, chocopasta...quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 15:43 schreef cherrycoke het volgende:
ohja, laten we vooral het halve regenwoud kappen voor de sojateelt
En de award voor domste post van 2024 gaat naarquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 15:43 schreef cherrycoke het volgende:
Bedankt Starhopper.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Er is vraag naar, dus het aanbod volgt
kortom, je bent een slecht mens als je vlees eetquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 16:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo? Ik wil soms een frikandel. Dan koop ik een frikandel zonder leed.
Jammer dat nieuwe vega mensen nog steeds iets dat smaakt als vlees willen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:41 schreef SilverMane het volgende:
https://www.bothends.org/(...)andel-in-ontbossing/quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 16:39 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
En de award voor domste post van 2024 gaat naar
Dat is juist bedoeld voor mensen die (ook) vlees eten. En dat is echt zo raar niet.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:15 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Jammer dat nieuwe vega mensen nog steeds iets dat smaakt als vlees willen.
De groeiende vraag naar soja komt toch echt door veeteelt, al die beesten eten vooral soja. En fucking veel ook. Dat kleine beetje dat mensen eten in de vorm van tofu of sommige vleesvervangers valt daarbij volledig in het niet.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:37 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
https://www.bothends.org/(...)andel-in-ontbossing/
yep, ontbossing is echt dom
Waarom is dat jammer? De meeste vega mensen hebben geen moeite met de smaak van vlees maar met dierenleed en milieuimpact. Waarom zou je dan niet iets eten wat smaakt als vlees maar zonder de bijsmaak van dierenleed?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:15 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Jammer dat nieuwe vega mensen nog steeds iets dat smaakt als vlees willen.
het zijn ook geen vervangers maar iets totaal anders, niet met elkaar vergelijken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 15:38 schreef cherrycoke het volgende:
die vleesvervangers zijn ook allemaal niet te vreten
Daarnaast komt de soja voor tofu en sojadrink expliciet van Europese sojateelt. Het is een van de meeste efficiënte en milieuvriendelijkste gewassen (per kilo eiwit).quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
De groeiende vraag naar soja komt toch echt door veeteelt, al die beesten eten vooral soja. En fucking veel ook. Dat kleine beetje dat mensen eten in de vorm van tofu of sommige vleesvervangers valt daarbij volledig in het niet.
Heb je dit nou zelf gelezen?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:37 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
https://www.bothends.org/(...)andel-in-ontbossing/
yep, ontbossing is echt dom
quote:De wereldwijde vleesconsumptie neemt toe en daarmee ook de vraag naar soja, een eiwitrijk gewas dat voornamelijk wordt gebruikt als veevoer.
Prima, maar dan moeten die ongetwijfeld zeer getalendeerde marketeers van die sector zelf een naampje verzinnen ipv die van historische succesnummers afpakken. Noem het de vegandel of zo. Worst, kaas, melk, boter, biefstuk, klapstuk, hamburger, gehaktbal en filet zijn al vergeven. Dat is het recht van de eersten, wie met iets nieuws komt moet ook iets nieuws verzinnen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 16:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo? Ik wil soms een frikandel. Dan koop ik een frikandel zonder leed.
Oh, dat doen we al, om de vleesindustrie mee te voeden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 15:43 schreef cherrycoke het volgende:
Bullshit.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:05 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)hamburger-heten.html
[..]
Werd hoog tijd ook. Kinderachtige vleeslobby dat bang is omdat hun industrie in gevaar is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |