In één zaak had een consument op de bol-site besteld via de knop 'bestelling plaatsen' met de optie om achteraf te betalen. Toen ze niet betaalde ......quote:De Hoge Raad heeft vrijdag geoordeeld dat bestelknoppen van onder meer de bol-bestelsite duidelijker hadden gemoeten. De tekst 'bestellen', 'bestelling plaatsen' of 'bestelling afronden' geeft volgens de hoogste rechter niet aan dat de consument ook moet betalen.
De Hoge Raad heeft zich over twee zaken gebogen, nadat de rechtbank Rotterdam hierover vragen had gesteld. In één zaak had een consument op de bol-site besteld via de knop 'bestelling plaatsen' met de optie om achteraf te betalen. Toen ze niet betaalde, begon de webwinkel een zaak tegen de klant.
De hoogste rechter verwijst in het oordeel onder meer naar een uitleg van het Hof van Justitie van de Europese Unie over de zogeheten bestelknopbepaling. "De tekst op de knop moet ondubbelzinnig zijn" aldus de Hoge Raad, die oordeelt dat de tekst 'bestelling plaatsen' niet gaat over een betaalverplichting. Dat geldt ook voor knoppen met de tekst 'bestellen' of 'bestelling afronden'.
Bol heeft de tekst op de knop sinds 2022 al aangepast naar 'Bestellen en betalen'. Een woordvoerder van de webwinkel weet niet wat de uitspraak voor juridische gevolgen heeft voor de aankopen van voor die tijd. Het bedrijf bestudeert de uitspraak.
Uit het oordeel van de Hoge Raad volgt dat de rechter de koopovereenkomst kan vernietigen. De consument moet dan de gekochte artikelen teruggeven en krijgt het betaalde bedrag terug. Voor verstekzaken, waarbij de consument niet verschijnt, stelt de Hoge Raad een korting van een derde op het te betalen bedrag voor.
Mensen die ‘oordeeld’ als derde persoon enkelvoud persoonsvorm schrijven? Ja, daar word ik ook best moe van.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 15:25 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Soms word ik moe van andere mensen. Dit is een voorbeeld hiervan.
of moeten moet.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 15:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mensen die ‘oordeeld’ als derde persoon enkelvoud persoonsvorm schrijven? Ja, daar word ik ook best moe van.
En geen korting krijgen als je het afhaalt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 15:53 schreef Aether het volgende:
thuisbezorgd.nl en dan moet je ook nog betalen voor het thuisbezorgen
Eens, niemand is zo stom om te denken dat je niet hoeft te betalen bij een bestelling. Wel zo slim om op deze manier misbruik te maken van het rechtssysteem.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 15:25 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Soms word ik moe van andere mensen. Dit is een voorbeeld hiervan.
quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 18:12 schreef Monolith het volgende:
Volkomen terecht natuurlijk. Het moet gewoon duidelijk zijn op welk punt in een bestelproces je daadwerkelijk een koopovereenkomst en daarmee een betaalverplichting aangaat.
Wellicht ook een rekensom uit groep 3, dan kunnen zwakzinnige zoals deze niet meer bestellen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 18:12 schreef Monolith het volgende:
Volkomen terecht natuurlijk. Het moet gewoon duidelijk zijn op welk punt in een bestelproces je daadwerkelijk een koopovereenkomst en daarmee een betaalverplichting aangaat.
Heeft weinig met zwakzinnigen te maken. Het is in een fysieke winkel ook niet zo dat je een juridisch bindende overeenkomst bent aangegaan wanneer je zegt "die wil ik wel".quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 18:36 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Wellicht ook een rekensom uit groep 3, dan kunnen zwakzinnige zoals deze niet meer bestellen.
Het verschil is alleen dat de wanbetaler het product wel thuis had. Dan dien je het te betalen of anders terug te sturen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 19:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heeft weinig met zwakzinnigen te maken. Het is in een fysieke winkel ook niet zo dat je een juridisch bindende overeenkomst bent aangegaan wanneer je zegt "die wil ik wel".
En dat is het relevante aspect hier.
Sowieso heb je bij verkoop op afstand al veertien dagen bedenktijd natuurlijk.
Geen idee wat deze specifieke casus is. Het is nu.nl, dus op heel veel inhoudelijke details hoef je niet te rekenen wat betreft de juridische kwestie. Doet niets af aan het feit dat op een knopje drukken niet zo maar betekent dat je een juridische verbintenis bent aangegaan.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 19:24 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Het verschil is alleen dat de wanbetaler het product wel thuis had. Dan dien je het te betalen of anders terug te sturen.
Als je het in een winkel toch niet wil hebben dient het product ook daar te blijven.
oorteeld?quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 20:21 schreef Gia het volgende:
Kan 'oordeelt' in de TT veranderd worden. Moet echt met een -t.
Moe van andere mensen,of moe van wetgeving en uitleg daarvan?quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 15:25 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Soms word ik moe van andere mensen. Dit is een voorbeeld hiervan.
Op het moment dat je het pakket bezorgd krijgt mag er een lampje gaan branden en zelfs dan heb je nog 14 dagen om de boel netjes terug te sturen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 18:12 schreef Monolith het volgende:
Volkomen terecht natuurlijk. Het moet gewoon duidelijk zijn op welk punt in een bestelproces je daadwerkelijk een koopovereenkomst en daarmee een betaalverplichting aangaat.
Ja leuk, maar dat heeft werkelijk nul relevantie met betrekking tot mijn post.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op het moment dat je het pakket bezorgd krijgt mag er een lampje gaan branden en zelfs dan heb je nog 14 dagen om de boel netjes terug te sturen.
Misschien moe van de achterlijkheid van sommige mensenquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 20:50 schreef Inbox het volgende:
[..]
Moe van andere mensen,of moe van wetgeving en uitleg daarvan?
Toch wel. Want op zichzelf zou iedereen met twee werkende hersencellen moeten snappen dat bestellen bij een webshop inhoudt dat er een betaalverplichting tegenover hoort te staan.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 22:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja leuk, maar dat heeft werkelijk nul relevantie met betrekking tot mijn post.
Dat is natuurlijk ook het probleem niet echt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 23:19 schreef VEM2012 het volgende:
Want op zichzelf zou iedereen met twee werkende hersencellen moeten snappen dat bestellen bij een webshop inhoudt dat er een betaalverplichting tegenover hoort te staan.
Nogmaals, dit hele ‘probleem’ wordt ondervangen met de regelgeving voor koop op afstand.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 01:29 schreef Leshy het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook het probleem niet echt.
Het zit hem erin dat bestellen geen uniform proces is dat bij elke webwinkel exact hetzelfde verloopt. Bij de ene winkel betekent de knop [Bestellen] dat je met het bestelproces start, waarin je nog de mogelijkheid hebt te annuleren, bij de andere winkel betekent die knop dat je order het leveringsproces ingaat en je eraan vast zit.
En als er een knop [Betalen] staat zonder verdere uitleg, betekent dat dat je alleen de betaalopties te zien krijgt, en als je favoriete betaalmiddel er niet tussen zit, dat je nog kunt annuleren?
Om daar veel gesteggel over te voorkomen en zowel klanten als winkeliers te beschermen tegen welles-nietes discussies over of er nu een overeenkomst is bereikt of niet (met verplichting tot levering en tot betaling), zegt de wet dus dat de winkel expliciet moet aangeven op welk punt er definitief een overeenkomst wordt gesloten. En ja, houdt de winkel zich daar niet aan, dan kan dat dus een probleem opleveren.
Overigens komen er ook genoeg van dit soort zaken van buiten de webwinkels voor de rechter. De aannemer die een offerte doorstuurt, waar de ontvanger met een duimpje-emoji op reageert, of hij/zij tegen de aannemer zegt "ja, ziet er goed uit", waarna de aannemer aan de slag gaat met bestellen en de eerste voorschotfactuur stuurt. Dat soort situaties voorkom je ook met een expliciete 'onderteken de offerte'-handeling zodat beide partijen duidelijk weten dat de overeenkomst is gesloten.
quote:De bestelknop, het kloppend hart van een webwinkel, zal vanaf dertien juni 2014 een metamorfose moeten ondergaan. Vanuit Europa wordt er een interessante eis gesteld aan de bestelknop om de consument duidelijk te maken dat hij door het klikken op de knop toch echt zal moeten gaan betalen.
dit is een probleem dat webshops zelf veroorzaakt hebben:quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 19:51 schreef TLC het volgende:
Voor mensen die 'bestelling afronden' niet snappen is er ook het NOS journaal in makkelijke taal.
probleem is deels ook dat je dus niet altijd op dat moment een betaalovereenkomst aangaat (zie mijn eerdere reactie)quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 07:57 schreef pmponer het volgende:
Ja maar "bestelling afronden" Daar klik je toch alleen op wanneer je de intentie hebt om de spullen te kopen?
Dan is het toch ook logisch dat daar een betaalverplichting volgt?
Nou ja het zal allemaal juridisch wel verduidelijkt moeten worden, maar dat vindt ik echt van het nivo:
"Ik wist helemaal niet dat je een aflossingsvrije hypotheek ook moest aflossen"
genoeg mensen die dat teveel moeite vinden hoorquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 08:09 schreef Starhopper het volgende:
Als je per ongeluk iets besteld, wat ik mij moeilijk kan voorstellen , dan stuur je het product tocht gewoon terug?
Volgens mij kan je het zelfs laten ophalen. Maarja, dan moet je wel naar de voordeur lopenquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 08:10 schreef mschol het volgende:
[..]
genoeg mensen die dat teveel moeite vinden hoor
Ja ik probeerde te vertellen dat ik het probleem niet zo zie, omdat de intentie is om het te kopen, of er dan nog 2 of 20 schermen volgen doet er volgens mij niet zoveel toe. Maar dat zal juridisch wel anders liggen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 07:59 schreef mschol het volgende:
[..]
probleem is deels ook dat je dus niet altijd op dat moment een betaalovereenkomst aangaat (zie mijn eerdere reactie)
een knop "betaalovereenkomst aangaan" is ook weer zoiets
bij bol kan dat idd, vrijwel geen enkele andere shop kan datquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 08:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Volgens mij kan je het zelfs laten ophalen. Maarja, dan moet je wel naar de voordeur lopen
Je kiest voor de optie "achteraf betalen" en dan denk je dat je ook nog een optie "niet betalen" hebt?quote:besteld via de knop 'bestelling plaatsen' met de optie om achteraf te betalen.
Ik heb vanochtend even wat gekeken en het blijkt inderdaad weer eens EU betutteling en de HR meent nu een soort van punitieve regel hieraan vast te moeten knopen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 07:18 schreef OmniRocket het volgende:
Artikel uit 2014
https://www.emerce.nl/achtergrond/moet-bestelknop-schop
[..]
Ik denk niet dat je het gedrag van de consument gaat veranderen door het voor hem op te nemen, in tegendeel.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 09:27 schreef raptorix het volgende:
Persoonlijk vind ik dat als webshops er voor kiezen achteraf te laten betalen dat ze ook de maatschappelijke gevolgen moeten draaien, lui draaien lekker winst, en als maatschappij mogen we de gevolgen draaien voor alle ellende.
Je neemt het niet voor de consument op door kopen op afbetaling af te schaffen, je beschermt hoogstens de consument tegen zichzelf.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 09:42 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het gedrag van de consument gaat veranderen door het voor hem op te nemen, in tegendeel.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 09:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend even wat gekeken en het blijkt inderdaad weer eens EU betutteling en de HR meent nu een soort van punitieve regel hieraan vast te moeten knopen.
Maar we hebben het onder de streep dus over iemand die bij Bol spulletjes bestelt. Deze vervolgens thuis geleverd krijgt. Geen poot uitsteekt om te retourneren. En die weigert te betalen.
Een wanbetaler dus.
En die wordt beschermd. Ik kan daar niet helemaal bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |