abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:02:04 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_215142411
Hallo 👋🏿,

Ik heb een casus dat een beetje complex is, het gaat over de rechter tussen verhuurder en huurder.

Ik heb een jeugdvriend uit Curaçao geholpen door hem op te vangen in de appartement waar ik nu woon. Mijn huisgenoot heeft mij gevraagd om hem te helpen met het immigreren van Curaçao naar Nederland zodat hij hier kan komen wonen en een betere lever opbouwen. Op Curaçao zijn er geen banen voor iemand van zijn achtergrond, mijn jeugdvriend uit Curaçao heeft alleen zijn mavo diploma behaald en geen verdere opleiding gedaan zoals MBO-NIVEAU of andere opleidingen. Ik vind dat hij wel een bovengemiddeld intelligentie heeft, maar zijn thuissituatie was niet zo goed en hij is niet gestimuleerd door zijn ouders om zijn school af te maken. Hij kreeg een vriendin rond zijn 20ste levensjaar en ze werd zwanger van hem zonder dat hij daar klaar voor was, en ze baarde tweeling dochters voor hem die hij op jonge leeftijd moest gaan verzorgen. Hierdoor stopte hij met studeren en ging werken, maar op Curaçao zijn er geen goede arbeidswetten en geen sociale zekerheid zoals hier in Nederland.

Ik was toen al naar Nederland verhuisd om te studeren in Utrecht, maar hij en ik onderhielden contact met elkaar via internet en elke keer dat ik terug naar Curaçao ging op vakantie, heb ik met hem afgesproken en hij één van de weinige vrienden uit mijn jeugd die mij heeft blijven steunen en loyaal zijn nadat ik mijn psychoses heb gehad. Zodoende heeft hij mij vaker verteld dat hij een keer naar Nederland wil verhuizen omdat hij daar meer kansen zou krijgen om een goede baan te krijgen met redelijke salaris en mogelijkheden om te kunnen ontwikkelen in de toekomst.

Afgelopen jaar heeft hij mij gevraagd om hem te helpen in Nederland een geschikte plek te vinden waar hij kan wonen en werk vinden in Nederland. Ik heb aangegeven dat hij niet bij mij terecht kan, maar ik heb wel geregeld dat hij in een studiootje kan gaan wonen in Nieuwegein. Maar helaas kon dat niet doorgaan, omdat hij niet genoeg geld had om de borgsom en eerste paar maanden huur te betalen. Ik heb toen met mijn advocaat gesproken en die zei dat ik hem wel in mijn appartement kon laten wonen, maar hij mag niet officieel inschrijven bij mij. Ik heb toen geregeld dat hij bij iemand anders mocht inschrijven als officiële woonadres, maar hij zou dan bij mij komen wonen totdat hij een woning had gevonden waar hij kan intrekken.

Hij arriveerde afgelopen jaar 16 juli 2024 in Nederland (eerste keer dat hij in Nederland is geweest), en hij heeft alleen twee koffers met zijn bagage en 50 euro cash in zijn portemonnee. Ik heb hem opgehaald bij Schiphol samen met mijn goede autochtone vriend en we zijn eerst naar de ouders van mijn autochtone vriend gegaan waar hij officieel mocht inschrijven als woonadres. Daarna zijn wij naar mijn woning in Utrecht gebracht met de auto van mijn autochtone vriend en mijn Curaçaose jeugdvriend mocht in de tweede kleinere slaapkamer intrekken die ík normaalgesproken gebruikte als gastkamer voor logees.

Voordat hij mocht gaan werken in Nederland, moest hij eerst zijn BSN nummer krijgen en daarvoor moest hij naar de gemeente in Almere om zijn BSN nummer te krijgen, want hij staat officieel ingeschreven in Almere bij de ouders van mijn autochtone vriend. Het zou lang duren voordat hij zijn BSN nummer zou krijgen en lang verhaal kort: Hij heeft de eerste twee maanden zonder werk gezeten in mijn huis en ik heb alles voor hem geregeld en betaald uit eigen zak, maar ik heb met hem afgesproken dat hij alle schoonmaak en huishoudelijke taken zou doen totdat hij een BSN nummer heeft en dan betaalde baan heeft gekregen. Het duurde ongeveer twee maanden voordat hij een betaalde baan had en vanaf oktober begon hij bij te dragen aan de woonkosten.

Ik heb met hem afgesproken dat hij mij 500 💶 per maand zou overmaken zodat ik de kosten van het appartement kon betalen. Let wel op: Hij staat niet officieel ingeschreven in mijn woonadres, dus ik weet niet of ik hem dan wel kan laten wonen als hij niet officieel ingeschreven staat als medebewoner van het huis. 🏡

Ik heb hem verteld dat 500 💶 echt een mazzeltje is in Utrecht, zeker in deze wijk en mijn appartement is een hele mooie woning met uitzicht op een prachtige omgeving met water 💧. Ik ben ook heel coulant geweest als hij een keer de huur niet kon betalen dan gaf ik hem uitstel of liet in hem minder betalen. Ik heb hem bijvoorbeeld voor deze maand september gezegd dat hij alleen maar 200 💶 hoefde te betalen als hij eerder betaald dan de eerste dag van oktober, omdat hij ontslag had genomen van zijn laatste baan en hij in geldnood zat totdat hij een nieuwe baan had gevonden.

Maar hier komt nu mijn vraag:

Ik kreeg vanochtend uit het niet van hem te horen dat hij terstond gaat verhuizen naar een nieuwe kamer die zijn vrienden voor hem zouden geregeld hebben in Almere. Ik heb dit niet verwacht en niet hierop gerekend , maar ik heb hem gezegd dat hij moet doen wat hij het beste vindt voor zichzelf.

Hij en ik konden wel eens conflicten hebben met elkaar, voornamelijk over geldzaken en huurafspraken. Ik vind dat ik eigen in de meeste gevallen wel in het recht stond met onze conflict, maar dat kan hij niet begrijpen, omdat hij vanuit zijn Curaçaose referentiekader redeneert en de cultuur van Curaçao is totaal verschillend van de normen en waarden hier in Nederland, maar hij snapt nog niet dat hij zijn Curaçaose mentaliteit moet loslaten als hij hier in Nederland wilt blijven wonen. Hij vindt bijvoorbeeld dat ik niet mag praten over de huurovereenkomst die we mondeling hebben afgesproken, omdat ik hem dan stress geef en dat moet ik niet doen omdat ik zijn goede vriend bent.

Ik vind persoonlijk dat het samenleven met hem als mijn huisgenoot best goed is verlopen gezien de omstandigheden. Ik heb hem hier laten wonen om hem te helpen om uit zijn kansarme situatie op Curaçao te ontsnappen. Natuurlijk zijn we met elkaar soms gaan botsen en irriteren, dat is logisch als je meer dan een jaar met elkaar samenwoont maar het kan ook veel erger zijn dan het was geweest. Ik heb zeker wel wat moeilijke eigenschappen en ben verre van perfect, maar dat heeft hij ook. Hij is niet dom, maar het is duidelijk dat hij laagopgeleid is in zijn manier van denken en redenen. Hij is ook heel koppig en eigenwijs, ook denkt dat hij altijd gelijk heeft en dat hij de waarheid in pacht heeft over alles. Hij gedraagt zich alsof hij moreel superieur is aan alle anderen die hij kent, en hij is niet zo goed in redelijkheid als hij boos is.

We hadden afgelopen weekend een ruzie over iets onnozels, maar hij is helemaal boos geworden omdat hij stress heeft over zijn gebrek aan baan en dat hij weinig geld heeft kunnen sparen in zijn eerste jaar in Nederland. Hij geeft mij de schuld dat hij niet kan sparen, omdat hij mij ook de 500 💶 moet betalen elke maand maar hij wil niet begrijpen dat als hij ergens anders woonde hij veel meer geld zou betalen voor huur en andere zaken.

In ieder geval, na onze ruzie is hij de volgende even weggegaan naar zijn vrienden in Almere geloof ik, maar ik dacht dat hij wel terug zou komen. Gisteren kreeg ik via WhatsApp van te horen dat hij niet meer wil blijven wonen in mijn huis en dat hij terstond naar Almere zou verhuizen omdat zijn vrienden daar een kamertje hebben gevonden waar hij in kan trekken. Hij heeft mij gevraagd om zijn spullen zijn kamer te laten en hij komt alles een keer ophalen als hij klaar is bij zijn nieuwe woning.

Ik heb hem gezegd dat hij eigenlijk wel een maand opzegtermijn moet geven aan mij voordat hij zomaar uit mijn woning vertrekt. Ik wil eigenlijk dat hij de huurbedrag van de komende maand alsnog betaald aan mij, want ik heb erop gerekend en ik voel mij genaaid door hem nu. Hij verdraait ook altijd alles wat ik zeg en doet alsof hij niks doet dat verkeerd of fout is van zijn kant.

Ik wil aan mijn medefokkers vragen:

Wat zijn mijn rechten in deze situatie om te eisen dat hij het huurbedrag van de komende maand moet betalen aan mij voordat hij vertrekt? Heb ik het recht om dat te eisen van hem in dit geval, of wat zou ik wel kunnen eisen of verwachten van hem als hij zomaar kiest om weg te gaan zonder eerdere aankondigingen of waarschuwingen van hem dat hij gaat verhuizen? Ik heb verder geen problemen met hem, we blijven even goede vrienden wat mij betreft. Maar ik wil wel dat hij de huurbedrag betaald voor de komende maand op z’n minst. Kan ik dat eisen van hem in deze situatie?

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Ik wacht met belangstelling jullie reacties af. O+

Peace ☮

[ Bericht 0% gewijzigd door Keep_Walking op 01-10-2024 07:48:05 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_215142500
Chatgpt tl;dr:

quote:
Mijn vriend, die tijdelijk in mijn woning verbleef zonder officiële inschrijving, wil plotseling verhuizen naar een andere plek zonder opzegtermijn. We hadden een mondelinge afspraak dat hij 500 euro per maand betaalt. Kan ik van hem eisen dat hij de huur voor de komende maand alsnog betaalt? Wat zijn mijn rechten?
pi_215142509
wat ik na snel scannen van dit langdradige verhaal oppik is dat hij niet ingeschreven was,er geen huurovereenkomst was en dus illegaal bij jou woonde.. dan heb je geen enkel recht om wat te eisen volgens mij
pi_215142522
Niets op papier, rechten nul.
pi_215142544
Ik vrees dat je niks kan doen. Je hebt niks op papier staan, was niet officieel ingeschreven enz enz.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_215142563
quote:
Wat zijn mijn rechten in deze situatie om te eisen dat hij het huurbedrag van de komende maand moet betalen aan mij voordat hij vertrekt? Heb ik het recht om dat te eisen van hem in dit geval, of wat zou ik wel kunnen eisen of verwachten van hem als hij zomaar kiest om weg te gaan zonder eerdere aankondigingen of waarschuwingen van hem dat hij gaat verhuizen? Ik heb verder geen problemen met hem, we blijven even goede vrienden wat mij betreft. Maar ik wil wel dat hij de huurbedrag betaald voor de komende maand op z’n minst. Kan ik dat eisen van hem in deze situatie?
Au serieux?

"Eisen" in juridische zin is dat je naar de rechter stapt als hij niet met dat geld over de brug komt. Civiele zaak van maakt. Dat ga je helemaal niet doen en willen voor die paar luizige centen en zeker niet wanneer het iemand is waarmee je enigszins op normale voet wil blijven staan.

Je hebt best een punt hoor. Maar hij ook. Geven & nemen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215142577
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:10 schreef sigme het volgende:

[..]
Au serieux?

"Eisen" in juridische zin is dat je naar de rechter stapt als hij niet met dat geld over de brug komt. Civiele zaak van maakt. Dat ga je helemaal niet doen en willen voor die paar luizige centen en zeker niet wanneer het iemand is waarmee je enigszins op normale voet wil blijven staan.

Je hebt best een punt hoor. Maar hij ook. Geven & nemen.
Fijne vriend heb je dan die je helpt naar Nederland te komen, onderdak geeft om vervolgens zich niet aan de afspraken wilt houden en dan krijg je ook nog de schuld van zijn falen.

Maar ik weet niet of het helpt om naar de rechter te gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door HSG op 01-10-2024 07:18:26 ]
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_215142585
Fraude gepleegd, 0 rechten.

En ik zou een andere advocaat nemen, eentje die geen fraude aanraad.
pi_215142606
Ik vind het eerlijk gezegd nogal kansloos allemaal. Hij staat niet ingeschreven, je ontvangt wel huur en als hij weg gaat wil je ineens een maand opzegtermijn. Je omschrijft hem als een goede vriend...ik lees het eerder als vage kennis als je dat soort dingen wilt.
pi_215142694
-> Ik vind dat hij wel een bovengemiddeld intelligentie heeft

-> Hij is dom, maar het is duidelijk dat hij laagopgeleid is in zijn manier van denken en redenen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215142713
Wees blij voor die vriend dat hij een huis heeft. Als ik het zo lees was het sowieso eerst niet de bedoeling dat hij bij jou thuis zou zitten. En betaalde je de huur eerst zelf.

Verder is inderdaad het wonen op een ander adres dan je ingeschreven staat gewoon fraude, ik kan me niet voorstellen dat een advocaat dat geadviseerd heeft.

Wat ik zou doen als ik jou was en hij is echt een goede vriend: help hem verhuizen en zijn nieuwe huis netjes maken. Help hem met een goede start. Wie weet wanneer jij eens je vrienden nodig hebt om op terug te vallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215142714
Popcorntopic!

Nee even serieus, het is allemaal onofficieel dus je hebt geen enkel recht (of liever gezegd, gaat het nergens halen). Hij woont illegaal bij jou of is in ieder geval niet ingeschreven. Als het legaal zou zijn dan is maar de vraag of jij onder zou mogen verhuren. 500 euro maak je in ieder geval wel op als je de gang naar de rechter zou maken, maar dat zou ik je echt ten zeerste afraden. Je haalt je alleen maar zorgen op de hals en win je er nou echt wat mee?

Laat z'n spullen staan, leer de les en spreek over 2 maanden als alles afgekoeld is weer eens af in de kroeg voor een biertje. En for the love of god, laat 'm verder financieël zijn eigen zaken regelen want daar wil je toch niet tussenzitten met de kennis van nu.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:44:01 #13
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_215142771
Mooi man, vriendschap verneuken om 500 euro.
Sowieso een vage bende: zonder die vriend woonde je er ook al, dus die 500 had je toen niet nodig.
Schijnbaar ben je eraan gewend geraakt om elke maand 500 euro extra inkomen te hebben.

Deze kennen ze in Curacao ook wel toch?
Als het gaat om geld
Als het gaat om vrouwen
Als het gaat om alles wat je lief hebt
Wie kun je dan vertrouwen?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_215142784
“ vriend “ van de Antillen. TS heeft messiascomplex. “ vriend “ heeft andere vrienden in Almere. “ Vriend “ zal afglijden want “ vriend “ ziet dat hij op “ makkelijker “ manieren meer geld kan krijgen en TS wil 500 Euro.

Over een paar maanden staat “ vriend “ weer voor de deur want “ vriend “ heeft geen woning en geen geld meer. Ts laat vriend weer binnen daarmee ook schuldeisers en andere idioten.

TS krijgt een hoop werk om “ vriend “ weer uit huis te krijgen.

TS moet blij zijn dat hij vertrokken is.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:49:02 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_215142819
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:31 schreef Akathisia het volgende:
-> Ik vind dat hij wel een bovengemiddeld intelligentie heeft

-> Hij is dom, maar het is duidelijk dat hij laagopgeleid is in zijn manier van denken en redenen.
Ik bedoelde te schrijven: “Hij is NIET dom, maar duidelijk laagopgeleid.”

Ik heb het al gewijzigd in de OP
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_215142820
Ik begrijp het probleem eigenlijk niet: hij betaalde 500 euro vergoeding per maand over de periode dat hij bij je logeerde.

Hoezo moet hij dan een maand extra betalen als hij weg gaat?

Zodra hij weg is, is de woonsituatie weer als daarvoor en heb je ook geen hogere onkosten door zijn verblijf.

Er is geen sprake geweest van een huurovereenkomst?

Waarom eigenlijk niet?
Wellicht omdat de verhuurder of de kredietverstrekker van je appartement dat niet toe staat?

Als dat niet het geval is had je het beter als kamerhuur kunnen registreren.
Je hebt dan een vrijstelling voor de inkomstenbelasting, en je staat dan in je recht.

Nu is het inderdaad eerder fraude
pi_215142833
Illegale onderverhuur?
pi_215142845
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:51 schreef ToT het volgende:
Illegale onderverhuur?
Dat inderdaad.
pi_215142864
quote:
Ik heb een casus dat een beetje complex is, het gaat over de rechter tussen verhuurder en huurder.

Nee hoor, er is in dit geval geen huurder en verhuurder.
Er is geen huurovereenkomst dus je hebt ook niets te eisen voor de komende maand.

Buiten dat begrijp ik 2 dingen niet:
- je geeft aan dat hij 500 euro moet betalen zodat jij de kosten van het appartement kunt betalen, maar je woonde hier al dus zonder die 500 kon je het toch ook al betalen?
- Je geeft aan dat hij een vriend is die zonder geld naar hier is gekomen en momenteel ook nauwelijks geld te besteden heeft. Ben je dan wel een vriend als je nog geld uit hem probeert te knijpen waar jij geen recht op hebt?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:57:04 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_215142876
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:44 schreef matthijst het volgende:
Mooi man, vriendschap verneuken om 500 euro.
Sowieso een vage bende: zonder die vriend woonde je er ook al, dus die 500 had je toen niet nodig.
Schijnbaar ben je eraan gewend geraakt om elke maand 500 euro extra inkomen te hebben.

Deze kennen ze in Curacao ook wel toch?
Als het gaat om geld
Als het gaat om vrouwen
Als het gaat om alles wat je lief hebt
Wie kun je dan vertrouwen?

Die 500 euro 💶 heb ik niet nodig, zonder kom ik prima rond, alleen ik had er wel opgerekend dat ik het zou krijgen deze november en afspraken gemaakt met een ander persoon. Maar goed, ik kan ook zonder 500 euro 💶 van mijn mattie mijn huidige leventje voortzetten. Ik voel me wel genaaid door de manier waarop hij mij heeft behandeld maar dat is een les die hij zelf moet leren toch? 😳 🤷🏿♀

Ik ga gewoon vrienden met hem blijven en over twee maanden een biertje met hem drinken zoals iemand anders in dit topic heeft aangeraden. Ik schat de kans ook redelijk groot dat hij niet gaat lukken met zijn huidige financiële situatie en manier van denken om lang vol te houden in Almere helemaal alleen zonder goede hulp of begeleiding. Zijn vrienden die hem nu hebben geholpen zijn ook ghetto en lagere sociale klasse, dus die kunnen niet veel meer voor hem doen, behalve hem leren hoe hij Nederlandse bangas zwanger kan maken zonder dat hij later nog kinderalimentatie moet betalen. 💰
pi_215142884
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:45 schreef Hoppahop het volgende:
“ vriend “ van de Antillen. TS heeft messiascomplex. “ vriend “ heeft andere vrienden in Almere. “ Vriend “ zal afglijden want “ vriend “ ziet dat hij op “ makkelijker “ manieren meer geld kan krijgen en TS wil 500 Euro.

Over een paar maanden staat “ vriend “ weer voor de deur want “ vriend “ heeft geen woning en geen geld meer. Ts laat vriend weer binnen daarmee ook schuldeisers en andere idioten.

TS krijgt een hoop werk om “ vriend “ weer uit huis te krijgen.

TS moet blij zijn dat hij vertrokken is.
Dit soort "vrienden" kan je beter kwijt zijn idd. Kans op vervolg ellende is best groot.

Vraag me alleen af of er iets van een contract/duidelijke afspraak is geweest over een opzeg termijn. Als dat er niet is heeft TS ook een fout gemaakt om dat niet duidelijk af te spreken.

Het is me onduidelijk hoeveel "huurachterstand" er is maar TS zou kunnen aangeven dat die "vriend" zijn spullen kan ophalen tegen betaling van de achterstallige huur. Zodra die spullen weg zijn heeft TS geen enkele leverage meer richting die vriend.

Je kan je nog wel afvragen of je zin in dit gezeik hebt voor een paar honderd euro en je dit beter als leergeld kan zien.
pi_215142902
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat inderdaad.
Ja NATUURLIJK heeft hij dan rechten! :Y Gewoon ff bij de belastingdienst aankloppen en het verhaal uitleggen! ^O^
pi_215142923
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Die 500 euro 💶 heb ik niet nodig, zonder kom ik prima rond, alleen ik had er wel opgerekend dat ik het zou krijgen deze november en afspraken gemaakt met een ander persoon. Maar goed, ik kan ook zonder 500 euro 💶 van mijn mattie mijn huidige leventje voortzetten. Ik voel me wel genaaid door de manier waarop hij mij heeft behandeld maar dat is een les die hij zelf moet leren toch? 😳 🤷🏿♀

Ik ga gewoon vrienden met hem blijven en over twee maanden een biertje met hem drinken zoals iemand anders in dit topic heeft aangeraden. Ik schat de kans ook redelijk groot dat hij niet gaat lukken met zijn huidige financiële situatie en manier van denken om lang vol te houden in Almere helemaal alleen zonder goede hulp of begeleiding. Zijn vrienden die hem nu hebben geholpen zijn ook ghetto en lagere sociale klasse, dus die kunnen niet veel meer voor hem doen, behalve hem leren hoe hij Nederlandse bangas zwanger kan maken zonder dat hij later nog kinderalimentatie moet betalen. 💰
Andersom kun je het als uitbuiting zien: hem 500 euro laten betalen voor illegale onderhuur.
En dan ook nog een maand extra willen.
pi_215142926
Dus binnenkort zit je vriend in de gevangenis omdat in Almere er wat uithaal klusjes of ander illegale activiteiten aangeboden worden die even wat snel geld kunnen opleveren..
pi_215142930
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 07:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Vriendschap komt van 2 kanten he :+

Als ie alleen langs komt als ie in de shit zit gebruikt ie je alleen maar. Laat die gast lekker op zijn bek gaan en jou er niet mee lastig vallen.

Je hebt je best gedaan...en schijnbaar weet meneer het beter. Nou ...laat hem dan ook lekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')