abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 30 september 2024 @ 11:13:28 #1
485843 crew  Jippie
pi_215135002
quote:
Een meerderheid van de bevolking van 15 jaar of ouder vindt dat ze in een gezellige buurt wonen waar mensen elkaar helpen. In niet-stedelijke gemeenten geven mensen dit vaker aan dan in een meer verstedelijkte woonomgeving. Ook over andere onderwerpen die te maken hebben met sociale samenhang in de buurt, zijn mensen in niet-stedelijke gemeenten gemiddeld vaker positief dan in stedelijke gemeenten. Dit meldt het CBS op basis van de Veiligheidsmonitor 2023.

In de Veiligheidsmonitor is aan ruim 180 duizend mensen van 15 jaar of ouder een aantal stellingen voorgelegd over de sociale samenhang in de eigen woonbuurt. Hierbij ging het over de gezelligheid in de buurt, en over de omgang met elkaar, zich thuis voelen bij mensen in de buurt, en het contact met buurtgenoten. Een sterkere sociale samenhang draagt bij aan het welbevinden van mensen in hun woonbuurt, en is ook van invloed op economische productiviteit en groei.

61 procent van alle 15-plussers vindt dat ze in een gezellige buurt wonen waar mensen elkaar helpen. Mannen en vrouwen verschillen daarin niet van mening, ook leeftijd speelt hierin geen rol.

Op platteland ervaren mensen meer sociale samenhang dan in de stad
Inwoners van het platteland (niet-stedelijke gemeenten) zeggen vaker dat ze in een gezellige buurt wonen dan stedelingen. Hoe minder stedelijk de woonbuurt, hoe gezelliger de inwoners het in hun buurt vinden en hoe meer ze ervaren dat mensen elkaar helpen. In niet-stedelijke gemeenten vindt 72 procent van de bewoners dat ze in een gezellige buurt wonen waar mensen elkaar helpen, tegenover 52 procent van de inwoners in zeer sterk stedelijke gemeenten.

Ook op andere stellingen over sociale samenhang zijn bewoners van het platteland positiever dan stedelingen. Zo kent men elkaar op het platteland beter, vindt men vaker dat er prettig met elkaar wordt omgegaan, voelen meer mensen zich thuis bij de mensen in hun buurt, is er meer contact met de buren, en durven ze eerder hun huissleutel af te geven.

Bijna 7 op de 10 inwoners Fryslân positief over woonbuurt
In alle provincies is de meerderheid van de mensen het (helemaal) eens met de stelling: ik woon in een gezellige buurt waar mensen elkaar helpen. Inwoners van Fryslân zijn het positiefst: daar is 68 procent het eens met deze stelling. Inwoners van Zuid-Holland zijn het met 56 procent het minst vaak hiermee eens.

Rotterdammers zeggen minst vaak gezellig te wonen, inwoners Land van Cuijk vaakst
46 procent van de inwoners van Rotterdam vindt dat ze in een gezellige buurt wonen waar men elkaar helpt. Dit is het laagste van de gemeenten met 70 duizend of meer inwoners. In Land van Cuijk is dit met 75 procent het hoogst. Ook in de gemeenten Meierijstad, Westland, Hoeksche Waard en Súdwest-Fryslân vinden inwoners het bovengemiddeld gezellig wonen, daar is ongeveer 7 op de 10 inwoners het eens met deze stelling.

Naast Rotterdam is ook in Amsterdam, Den Haag, Schiedam, Vlaardingen, Heerlen en Maastricht minder dan de helft van de inwoners het eens met deze stelling. Toch scoren alle gemeenten met meer dan 70 duizend inwoners een voldoende of ruime voldoende wanneer het gaat om verschillende aspecten van sociale samenhang bij elkaar genomen.

Bron CBS

[x]https://x.com/statistiekcbs/status/1839561366031467005[/x]

[x]https://x.com/statistiekcbs/status/1839593585160728699[/x]

'Beter een goede buur dan een verre vriend'

Heb het op zich wel getroffen met mijn buren, woon aan de rand van een grotere gemeente met wat plattelandvibes. Ben niet van het koffieleuten, maar verdraagzaamheid en hulpvaardigheid zijn hier helemaal top.
pi_215135811
Hier helaas twee verschillende werelden in 6 huizen. De meeste buren zijn aardig en houden rekening met elkaar en als er iets groots gepland staat wat voor overlast kan zorgen delen ze dat ook even mee.

Gelukkig heeft de enige lastige buur tijdelijk hun biezen gepakt. Die dachten echt dat de wereld van hun was. Een camper neerzetten op een plek dat mensen niet uit hun doodlopende straat konden rijden de hele dag. Beetje aso buur.
pi_215135878
Klopt wel. Alleen in de supermarkt zie je het verschil al bij de kassa. In het oosten waar ik vaak kwam vaak super aardig en hier in het centrum van het land veel strakke verveelde koppen. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten, maar het is toch merkbaar. Hoop in de nabije toekomst ook weer naar het oosten te kunnen verhuizen.
pi_215135923
Nou ben ik wel vroeger als jonge student juist naar de stad verhuist, omdat ik toen absoluut geen behoefte had in "een gezellige buurt" te wonen, of allerhandde buurvrouwen te hebben die voortdurend een oogje in het zeil houden.

Maar idd moet ik bekennen nu al weer tien jaar in een dorpje te wonen met netaan 3000 inwoners waar idd iedereen elkaar kent.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215135982
lijkt nogal vanzelfsprekend. ikzelf woon in een kutbuurt in amsterdam vol met hangjongeren en allemaal aso's bij de supermarkt waar ik werk. kan niet wachten om te vertrekken uit deze stad. gaat nogal lastig met de woningmarkt zoals het is
  maandag 30 september 2024 @ 13:16:30 #6
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215135986
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 12:57 schreef Dutchguy het volgende:
Klopt wel. Alleen in de supermarkt zie je het verschil al bij de kassa. In het oosten waar ik vaak kwam vaak super aardig en hier in het centrum van het land veel strakke verveelde koppen. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten, maar het is toch merkbaar. Hoop in de nabije toekomst ook weer naar het oosten te kunnen verhuizen.
pi_215135992
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:16 schreef gwn_een_user het volgende:
lijkt nogal vanzelfsprekend. ikzelf woon in een kutbuurt in amsterdam vol met hangjongeren en allemaal aso's bij de supermarkt waar ik werk. kan niet wachten om te vertrekken uit deze stad. gaat nogal lastig met de woningmarkt zoals het is
Waar zou je heen willen dan? Amsterdam is wel een compleet andere wereld dan het noorden, zuiden of oosten van het land.
pi_215136003
Wat er is nat. Gras is groen
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215136011
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:17 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Waar zou je heen willen dan? Amsterdam is wel een compleet andere wereld dan het noorden, zuiden of oosten van het land.
Al ga je iets naar het noorden, laten we zeggen, ten noorden van Purmerend, is de wereld nog wel te doen hoor. En je stapt zo uit op AMS Centraal als je er heen wil voor wat voor reden dan ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215136025
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:17 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
gwn ergens waar ik met mijn gezin rustig kan slapen s'avonds zonder elke dag hangjongeren voor mijn deur die de hele tijd 'kankermoeder, kankerhomo, kankerditdat' lopen te schreeuwen. is vooral leuk in de zomer als het warm is en die gasten om 3, 4 uur 's nachts nog buiten hangen. dat en ook explosies de laatste tijd
pi_215136041
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 12:57 schreef Dutchguy het volgende:
Herkenbaar! Ik vond dat zó ingewikkeld toen ik een tijdje in de Randstad woonde: hoe mensen elkaar gewoon totaal negeren, straal voorbijlopen, niet groeten… Ik bedoel, een beleefdheidsknikje kan er toch wel vanaf? Nu weer terug in het gemoedelijke noorden (kleine stad) waar men elkaar gewoon groet op straat en iig het bestaan van de ander erkent :-D
  maandag 30 september 2024 @ 13:28:59 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_215136071
Er is geen cohesie in grote melting pots van nationaliteiten, culturen en inwoners?

Wie had dat gedacht?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 30 september 2024 @ 13:32:24 #13
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215136092
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:16 schreef gwn_een_user het volgende:
Velen zouden met je 'kutbuurt vol met hangjongeren' willen ruilen, gok ik. Twijfelachtige buurtgenoten, maar ja, het blijft Amsterdam.

Voor mezelf hoeft hele sterke sociale controle niet, maar een wijk met steeds wisselende buren (kan bijvoorbeeld door expats of Air B&B komen) is weer het andere uiterste.

In je buurt ergens terecht kunnen op z'n tijd is wel fijn.
pi_215136163
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Er is geen cohesie in grote melting pots van nationaliteiten, culturen en inwoners?

Wie had dat gedacht?
Idd...

@RamboDirk
pi_215136545
Dat is vooral omdat er op het platteland geen stedelingen wonen.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_215136567
20 jaar geleden kon ik de hele buurt, nu weet ik geen enkele naam. Dat ze amper Nederlands spreken helpt niet mee.
  maandag 30 september 2024 @ 18:59:00 #17
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215139211
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 14:19 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Dat is vooral omdat er op het platteland geen stedelingen wonen.
Die zijn er in vele verschillende soorten, van aso's tot heel prettig in de omgang.

Gemiddeld wel iets mondiger, wat niet persé goed valt zodra ze naar een plattelandsomgeving verhuizen.
pi_215139359
Nu ik over de 30 ben heb ik echt wel een grafhekel aan steden gekregen.

Acht jaar geleden wilde ik er nog graag wonen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 30 september 2024 @ 19:31:30 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215139449
Bij Amsterdam had ik 20 jaar terug nog best een positief beeld, wat betreft daar eventueel wonen.

Naïef, maar toch leek het er toen wat relaxter dan nu. Nog los van de huizenprijzen.

Wat gematigder stedelijke gebieden hebben best wat aantrekkelijks.
  Forum Admin maandag 30 september 2024 @ 19:54:54 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_215139771
De een gruwelt van sociale cohesie en controle en de ander niet. Ik kan me bij beide iets voorstellen eigenlijk.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_215139828
Ik woon in een net stukje Rotterdam maar gezellig is het hier niet.

Nou zit ik ook niet echt te wachten op gezelligheid. Ik maak weleens een praatje met mijn directe buurman en verder heb ik er niet zoveel behoefte aan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215139974
Bij ons in de straat kon jevroeger bij de buren aan kloppen en dan maakte het niet uit of ze naast je woonde, tegenover je of 20 huizen verder, maar ik zie de buurt nu achteruit hollen. De jongelui die er nu zijn komen wonen zijn best wel aardig en zeggen ook wel gedag maar echt contact is er niet meer + nu staan er containers in de voortuinen, stoepen die niet meer onkruidvrij gemaakt worden, voortuintjes waar alles maar ingegooid wordt.
Ik zou hier wel weg willen naar aan appartement maarja manlief heeft een motor ;( .
pi_215140108
quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2024 19:54 schreef Straatcommando. het volgende:
De een gruwelt van sociale cohesie en controle en de ander niet. Ik kan me bij beide iets voorstellen eigenlijk.
Wij zitten er tussenin, helpen elkaar als de nood aan de man is en verder laten wij elkaar met rust.
Buurt 50-70 jaar de helft is al met pensioen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215140177
Hier ook aardige buren, doen netjes een briefje in de bus als er een feestje is en af en toe op straat een praatje. Woon hier echt heerlijk.
pi_215140255
Hier mogen kinderen niet de hele dag op straat spelen, het is dus geen gezellige buurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')