Ik zal wel weer iets heel doms schrijven, maar waarom laat je iets maken tegen een garagemuur dat meer wind zal vangen dan wanneer je die veranda niet had laten bouwen?quote:Op donderdag 26 september 2024 17:44 schreef AllesEnNiets het volgende:
Hoi allemaal,
recentelijk heeft een bedrijf een verande (overkapping) van 3m x 3m bij mij gemonteured. dit is een vrijstande 4-poten veranda tegen de garage muur aan. geen deur of raam. gewoon een dak met 4 poten.
maar de monteur heeft niet de poten , op de mainer die ik wil , bevestigd. Hij heeft een ondiepe gat gegraven(30cm of zo) en de poten daarin gestopt . wanneer hij klaar was met andere dingen, heeft hij beton gegoten in de gaten.
ik vraag me af , hoe sterk dit kan zijn tegen allerlei slecht weer dat we in Nederland krijgen, vooral sterke wind or storm. De dak van overkapping is van glas, trouwens.
weet iemand hierover iets?
groeten,
ik begrijp jouw vraag niet. die plek (tegen de garagemuur) is de best plek in onze tuin voor een overkapping.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik zal wel weer iets heel doms schrijven, maar waarom laat je iets maken tegen een garagemuur dat meer wind zal vangen dan wanneer je die veranda niet had laten bouwen?
Ja, dat snap ik. Jullie willen een soort veranda waar je kan zitten en iets drinken of wat dan ook.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:30 schreef AllesEnNiets het volgende:
[..]
ik begrijp jouw vraag niet. die plek (tegen de garagemuur) is de best plek in onze tuin voor een overkapping.
verschil in smaak.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Jullie willen een soort veranda waar je kan zitten en iets drinken of wat dan ook.
Je kunt ook een mooie parasol kopen en die in de tuin zetten. Na het zomerseizoen haal je dat gewoon binnen.
Jullie gaan echt niet in je veranda zitten als het winter is of als het stormt of hard regent.
Dat kan niemand hier beoordelen. Dat zal moeten blijken bij de eerste najaarsstorm. En hopelijk kan je dan de eventuele schade verhalen op firma beunhaas.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:36 schreef AllesEnNiets het volgende:
[..]
verschil in smaak.
dat was mijn voorstel ook niet, hoor.
opdracht van mijn vrouw.
maar in ieder geval, dit is al gedaan, en de veranda staat buiten. ik wil alleen weten hoe sterk die veranda is.
Waar komen jullie oorspronkelijk vandaan? Want jullie zijn geen geboren Nederlanders.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:36 schreef AllesEnNiets het volgende:
[..]
verschil in smaak.
opdracht van mijn vrouw.
maar in ieder geval, dit is al gedaan, en de veranda staat buiten. ik wil alleen weten hoe sterk die veranda is.
Waarom is dit relevant???quote:Op donderdag 26 september 2024 18:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waar komen jullie oorspronkelijk vandaan? Want jullie zijn geen geboren Nederlanders.
Laat me raden, jullie komen uit een Franstalige voormalige kolonie?
Is absoluut niet relevant, maar ik vroeg het me gewoon af, vanwege je gebrekkig Nederlands.quote:
Je/jullie? Ik ben niet TS.quote:Op donderdag 26 september 2024 21:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Is absoluut niet relevant, maar ik vroeg het me gewoon af, vanwege je gebrekkig Nederlands.
Daarom dacht ik dat jullie door taalmisverstanden deze situatie is ontstaan.
Sorry, mijn fout.quote:Op donderdag 26 september 2024 21:36 schreef arvensis het volgende:
[..]
Je/jullie? Ik ben niet TS.
Maar jeetje, wat een aannames.
Zonder foto's en maten en windrichting kunnen we niet zo veel .....quote:Op donderdag 26 september 2024 18:36 schreef AllesEnNiets het volgende:
[..]
verschil in smaak.
opdracht van mijn vrouw.
bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het is niet zo dat ik het niet vertrouw. Ik wil gewoon aan de veilige kant blijven. die anker zou nuttig zien als het diep in een grote betone block zit. Dit gedoe wil ik voor nu voorkomen. de hele structuur is sterk genoeg (en zwaar genoeg) dat hij niet zomaar gaat wegvliegen. maar toch kan instorten, of een van de glaspanelen wegvallen...... weet ik niet. ik zeg watquote:Op vrijdag 27 september 2024 11:17 schreef Watuntrik het volgende:
Bij een rondom open afdak zal het wel meevallen omdat de wind er eerder onderdoor waait. En zal geen druk op kunnen bouwen... Het wordt pas tricky wanneer je bv. 2 of 3 gesloten kanten hebt, dan heb je een windzak waar de drukkracht van de wind onder het dak in knalt.
Is het open dan zal de wind tegen de garage wand op knallen en zich naar links en rechts, de weg van minste weerstand verspreiden.
Wanneer je het echt niet vertrouwt kun je alsnog storm/grondankers bij plaatsen.
[ afbeelding ]
Boor je eerst naast de paal in het beton een gat door zodat je het anker onder het beton in de grond kunt draaien.
[ afbeelding ]
En het anker aan de paal bevestigen. direct of met een stukje ketting.
https://www.amazon.nl/Gro(...)tenten/dp/B0CP23SQ57
https://www.waidmann-shop(...)-5m-4-delig-set.html
Tja, het blijft koffiedik kijken met weinig tot geen informatie... Je moet een andere onafhankelijke vakman vragen voor zijn mening die het ter plaatste kan beoordelen. En dan een constructeur die niet zelf afdak bouwt maar wel verstand heeft van bouwtechniek en voorschriften en niet een ander klussenbedrijf die je weer een oor aan naait.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:27 schreef AllesEnNiets het volgende:
[..]
bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het is niet zo dat ik het niet vertrouw. Ik wil gewoon aan de veilige kant blijven. die anker zou nuttig zien als het diep in een grote betone block zit. Dit gedoe wil ik voor nu voorkomen. de hele structuur is sterk genoeg (en zwaar genoeg) dat hij niet zomaar gaat wegvliegen. maar toch kan instorten, of een van glaspanelen wegvallen....
het is meer een aerodynamisch vraag, of de wind onder de glas panelen op kunt staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |