Oké, luister. Er zijn maar weinig dingen in het leven die me echt over de rand kunnen duwen. Maar één ding, één ding waar ik elke keer weer kromme tenen van krijg, is het verkeerd gebruiken van “als (…) zijnde”. En nee, ik ben geen taalpurist die boos wordt als je per ongeluk een d of t verkeerd zet (in slowchats lach ik je wel uit). Maar dit… dit is iets wat mijn bloed doet koken.
Laat ik een voorbeeld geven. Je zit rustig te scrollen op Facebook (mijn fout, ik weet het), en daar komt het weer:
- "Als leerkracht zijnde, vind ik dit belangrijk."
- "Als vader zijnde, wil ik het beste voor mijn kinderen."AAAAARRRGGGHHHH!!!
Waarom? Waarom doen mensen dit? WAAROM?
“Als leerkracht zijnde” – Nee, Jan! Wat je bedoelt is “als leerkracht” of “leerkracht zijnde”! Niet beide! Het is alsof je met twee vorken tegelijk probeert te eten en je je afvraagt waarom je niks fatsoenlijks in je mond krijgt.
"Als chauffeur zijnde vind ik het belangrijk om veilig te rijden."
Wat is dit? Een soort taalversie van zo’n dubbel geparkeerde auto waar niemand meer langs kan? Je wilt gewoon verder, maar je bent geforceerd om stil te staan en na te denken over de absolute waanzin van deze constructie.
Weet je wat het ergste is? Het verspreidt zich. Alsof het een soort taalkundige pandemie is. Je ziet het in werkmails, officiële documenten en zelfs op tv. Ik durf bijna niet meer naar een talkshow te kijken, bang dat er weer iemand uitkomt met een "als gast zijnde". Ik bedoel, wat is de volgende stap? “Als mens zijnde, eet ik soms brood”? STOP. ER. MEE.
Soms denk ik serieus dat als ik nog één keer "als (…) zijnde" zie, ik mijn
laptop door het raam ga smijten, mijn huis ga verlaten en in de bossen ga wonen om daar verder te leven als taal-heremiet.
Dus, bij deze: een vriendelijk doch dwingend verzoek aan de mensheid. Gebruik “als (…) zijnde” op de juiste manier, of helemaal niet. Alstublieft. Voordat ik mezelf voor goed opsluit als gefrustreerde grammarnazi zijnde.
Bedankt voor je begrip.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet