Het is nog maar twee km van Torre af...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 19:56 schreef Managarm het volgende:
Door een wijziging in de wind en de vele rook waardoor vliegtuigen niet kunnen blussen is het vuur zich weer snel aan het verspreiden. De A23, de snelweg van Castelo Branco naar Fundão is nu afgesloten.
Evenwijdig aan ons terrein, dus het komt niet onze kant op. Eerst noorderwind, nu noordwest. Nu noordoost, en vannacht is de voorspelling noord.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 19:58 schreef Smallish het volgende:
De wind ging van jullie af, zei je gisteren. Betekent dit dat de wind nu jullie kant op staat?. Wat een akelig gedoe dit…..
Er zijn mensen bezig bij Torre (de Torre boven Louriçal de Campo, er zijn er twee) om de kleinere branden te blussen, ik zit in een lokale whatsapp groep waar nu ongeveer 500 mensen lid van zijn. De groep is nu gesplitst, een voor nieuws, de ander voor hulp.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:17 schreef Faithy het volgende:
[..]
Het is nog maar twee km van Torre af...![]()
De wind wil maar niet gaan liggen. We zagen net aardig wat van die rook omhoog gaan over de bergen... Wat een drama. We zagen er goed naar uit om in de Serra de Açor te gaan wandelen dit najaar...als het even kan gaan we gewoon, enige wat we kunnen doen is de lokale winkels etc blijven steunen.
Sowieso ook hier aanmelden bij de vrijwilligersorganisatie die na 2020 is opgericht hier in de Gouveia régio om de monocultuur aan te pakken in de Serra da Estrela, en op ons eigen land gaan we ook de dennen vervangen langzaam maar zeker.
Oh, en een socio worden van de vrijwillige brandweer, donateur.
Heb ik pas ook gedaan, je weet waar je pasfoto's moet laten maken?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:43 schreef Faithy het volgende:
Wij hebben ook een WhatsApp groep, veel mensen die klaar staan als het onze gemeente in komt en ook al spullen verzamelen voor de vrijwillige brandweer. Wil ook niet in de weg rijden enzo, maar we kunnen iig dieren opvangen op ons land als het nog meer naar Seia spreidt.
Ik moet morgen heen en weer naar Lissabon, ambassade voor m'n paspoort, maar we gaan niet lang weg, echt heen en terug. Helaas moet dat echt gebeuren nu, anders hadden we het wel verplaatst.
Hebben we tijdens een bezoek aan Nederland gedaan een paar weken geleden. Helaas was het een onverwacht bezoek voor een begrafenis dus geen tijd om daar ook een afspraak te maken voor paspoort, maar konden iig wel de juiste fotos krijgen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:45 schreef Managarm het volgende:
[..]
Heb ik pas ook gedaan, je weet waar je pasfoto's moet laten maken?
Ok, anders had ik nog een leuk authentiek Portugees restaurantje voor je geweten, naast de fotozaak. Een van de beste bifana's die ik heb gegeten. Mocht je te vroeg zijn, gewoon naar binnen gaan, vaak komen mensen niet opdagen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:54 schreef Faithy het volgende:
[..]
Hebben we tijdens een bezoek aan Nederland gedaan een paar weken geleden. Helaas was het een onverwacht bezoek voor een begrafenis dus geen tijd om daar ook een afspraak te maken voor paspoort, maar konden iig wel de juiste fotos krijgen.
Kan dat gewoon op de ambassade in Portugal? In Engeland moet het via een bedrijf, VFS Global. Altijd enorm gehannes, uren buiten wachten, een uur binnen wachten, en afspraken zitten maanden vantevoren vol, terwijl de ambassade aangeeft dat 6 weken lang genoeg is om een nieuw paspoort te regelen. Ging net goed bij mij, kreeg m'n paspoort 3 dagen voor ik op reis moest voor werk.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:43 schreef Faithy het volgende:
Wij hebben ook een WhatsApp groep, veel mensen die klaar staan als het onze gemeente in komt en ook al spullen verzamelen voor de vrijwillige brandweer. Wil ook niet in de weg rijden enzo, maar we kunnen iig dieren opvangen op ons land als het nog meer naar Seia spreidt.
Ik moet morgen heen en weer naar Lissabon, ambassade voor m'n paspoort, maar we gaan niet lang weg, echt heen en terug. Helaas moet dat echt gebeuren nu, anders hadden we het wel verplaatst.
Ja, dat kan gelukkig wel.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Kan dat gewoon op de ambassade in Portugal? In Engeland moet het via een bedrijf, VFS Global. Altijd enorm gehannes, uren buiten wachten, een uur binnen wachten, en afspraken zitten maanden vantevoren vol, terwijl de ambassade aangeeft dat 6 weken lang genoeg is om een nieuw paspoort te regelen. Ging net goed bij mij, kreeg m'n paspoort 3 dagen voor ik op reis moest voor werk.
Een adresje voor een goede bifana als lunch sla ik nooit af! Onze afspraak is om 11 uur dus we gaan rond 6 uur op pad... Zullen hopelijk veel te vroeg zijn daarmee, dus gaan zeker kijken of we eerder aan de beurt mogen zijn. En dan snel weer terug.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:56 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ok, anders had ik nog een leuk authentiek Portugees restaurantje voor je geweten, naast de fotozaak. Een van de beste bifana's die ik heb gegeten. Mocht je te vroeg zijn, gewoon naar binnen gaan, vaak komen mensen niet opdagen.
In Engeland heb ik dat 10 jaar geleden ook gewoon bij de ambassade gedaan. Is dat veranderd dan? Vervelend.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Kan dat gewoon op de ambassade in Portugal? In Engeland moet het via een bedrijf, VFS Global. Altijd enorm gehannes, uren buiten wachten, een uur binnen wachten, en afspraken zitten maanden vantevoren vol, terwijl de ambassade aangeeft dat 6 weken lang genoeg is om een nieuw paspoort te regelen. Ging net goed bij mij, kreeg m'n paspoort 3 dagen voor ik op reis moest voor werk.
En zo zijn de natuurbranden toch ineens heel dichtbijquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:24 schreef Managarm het volgende:
[..]
Evenwijdig aan ons terrein, dus het komt niet onze kant op. Eerst noorderwind, nu noordwest. Nu noordoost, en vannacht is de voorspelling noord.
Ons huurhuis dat we aan het verbouwen zijn, ligt op 5 kilometer afstand, we hebben kennissen in het dorp daar die ons doorgeven als er vuur aankomt.
Jep, vorig jaar nieuw paspoort in Engeland aangevraagd. Had ik nodig in maart, in december op website minbuza gekeken, die gaf aan dat 6 weken meer dan genoeg tijd was. Half januari op website ambassade gekeken, en op de pagina voor afspraken stond dat dat niet mogelijk was, en verwees door naar VFS Global (sterker nog, die pagina was al VFS Global, zelfs als je kiest voor 'afpraak maken bij ambassade', dan geeft hij aan dat er geen mogelijkheid is, het lijkt alsof dat de website van de ambassade is, maar dat is dus al VFS, raar eigenlijk, want het is dan dus VFS is die zegt dat de ambassade geen plek heeft en je naar VFS moet). En VFS Global had geen plek (in Londen, Birmingham en Edinburgh) voor April. Uiteindelijk met mailen en bellen een afspraak being maart kunnen krijgen, gaf aan dat het 2-3 weken zou duren voor ik mn paspoort had. Gekozen om op te halen ipv op te laten sturen, kreeg maandag bericht dat ik hem op kon halen, woensdag gedaan, zaterdag vertrokken. Too close for comfort.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:39 schreef Faithy het volgende:
[..]
In Engeland heb ik dat 10 jaar geleden ook gewoon bij de ambassade gedaan. Is dat veranderd dan? Vervelend.
Hier ook geen garantie op snel trouwens, en we gaan er wrsch een vriendenweekend mee missen. Ons paspoort verloopt de 28e en we dachten 'even' een afspraak te maken in de eerste week van juli....
Toen konden we pas de 27e.. blijven kijken voor eerdere afspraken en nu uiteindelijk morgen, maar we wonen te ver weg voor een loop eens binnen poging helaas. Vriendenweekend is de 12e september, maar ik heb het eigenlijk al opgegeven...
Het ziet er naar uit dat het tijdelijk gesloten is, net even gekeken op Google maps. Naast de ambassade aan de linkerkant zie je een metalen trap, als je daar naar boven gaat kom je in een klein parkje.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:37 schreef Faithy het volgende:
[..]
Een adresje voor een goede bifana als lunch sla ik nooit af! Onze afspraak is om 11 uur dus we gaan rond 6 uur op pad... Zullen hopelijk veel te vroeg zijn daarmee, dus gaan zeker kijken of we eerder aan de beurt mogen zijn. En dan snel weer terug.
De wind is weer gedraaid, de wolken gaan weer van ons af. Ik hoop dat er snel een omslagpunt komt. Op de mogelijke regen wachten die volgende week vrijdag pas voorspeld wordt (iig hier) is ook geen doen.... Hopelijk komt het nu niet extra hard jullie kant op, ik zal duimen.
Het komt goed, voorlopig wordt het vuur bij de snelweg A23 tegengehouden, er zijn veel mensen die het vuur niet deze kant op willen laten komen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef Smallish het volgende:
Ben begaan met jullie, hoor! Koop je geen fluit voor, doe het er maar wel even mee.
Ja, gelukkig zijn er veel mensen uit de buurt met watertanks op truckjes die allemaal klaar staan om het vuur niet over de snelweg te laten komen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
En zo zijn de natuurbranden toch ineens heel dichtbij. Ik duim voor jullie!
Ik denk dat hij dat stuk met zijn graver helemaal leeggemaakt heeft. Ik kwam hem gisteren in de supermarkt tegen en hij zei dat toen het vuur eraan kwam dat ie toen wel twijfelde. Het was een wal van vuur die aan beide zijden voorbijkwam.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 07:46 schreef Seven. het volgende:
Bohhh, die Facebook beelden. Kerel mag van geluk spreken met zijn piepkleine stukje grond dat helemaal rondom verschroeid is. Fijn dat het gered is, en dat hij het overleefd heeft!
Ja, jammer dat de informatie vaak niet correct is, maar een indicatie geeft.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:58 schreef Faithy het volgende:
Interessant artikel over Fogos.Pt
Erg belangrijk werk wat ze doen zonder ook maar enig commercieel oogpunt en dat er debielen zijn die het plat willen gooien...
https://blog.cloudflare.c(...)ortugal-ddos-attack/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |