abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218550678
De wind ging van jullie af, zei je gisteren. Betekent dit dat de wind nu jullie kant op staat?. Wat een akelig gedoe dit…..
Is dat zo?
pi_218550838
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 19:56 schreef Managarm het volgende:
Door een wijziging in de wind en de vele rook waardoor vliegtuigen niet kunnen blussen is het vuur zich weer snel aan het verspreiden. De A23, de snelweg van Castelo Branco naar Fundão is nu afgesloten.
Het is nog maar twee km van Torre af... ;(

De wind wil maar niet gaan liggen. We zagen net aardig wat van die rook omhoog gaan over de bergen... Wat een drama. We zagen er goed naar uit om in de Serra de Açor te gaan wandelen dit najaar... ;( als het even kan gaan we gewoon, enige wat we kunnen doen is de lokale winkels etc blijven steunen.

Sowieso ook hier aanmelden bij de vrijwilligersorganisatie die na 2020 is opgericht hier in de Gouveia régio om de monocultuur aan te pakken in de Serra da Estrela, en op ons eigen land gaan we ook de dennen vervangen langzaam maar zeker.

Oh, en een socio worden van de vrijwillige brandweer, donateur.

[ Bericht 16% gewijzigd door Faithy op 20-08-2025 20:23:12 ]
Doei.
pi_218550920
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 19:58 schreef Smallish het volgende:
De wind ging van jullie af, zei je gisteren. Betekent dit dat de wind nu jullie kant op staat?. Wat een akelig gedoe dit…..
Evenwijdig aan ons terrein, dus het komt niet onze kant op. Eerst noorderwind, nu noordwest. Nu noordoost, en vannacht is de voorspelling noord.

Ons huurhuis dat we aan het verbouwen zijn, ligt op 5 kilometer afstand, we hebben kennissen in het dorp daar die ons doorgeven als er vuur aankomt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Managarm op 20-08-2025 20:32:03 ]
pi_218551050
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 20:17 schreef Faithy het volgende:

[..]
Het is nog maar twee km van Torre af... ;(

De wind wil maar niet gaan liggen. We zagen net aardig wat van die rook omhoog gaan over de bergen... Wat een drama. We zagen er goed naar uit om in de Serra de Açor te gaan wandelen dit najaar... ;( als het even kan gaan we gewoon, enige wat we kunnen doen is de lokale winkels etc blijven steunen.

Sowieso ook hier aanmelden bij de vrijwilligersorganisatie die na 2020 is opgericht hier in de Gouveia régio om de monocultuur aan te pakken in de Serra da Estrela, en op ons eigen land gaan we ook de dennen vervangen langzaam maar zeker.

Oh, en een socio worden van de vrijwillige brandweer, donateur.
Er zijn mensen bezig bij Torre (de Torre boven Louriçal de Campo, er zijn er twee) om de kleinere branden te blussen, ik zit in een lokale whatsapp groep waar nu ongeveer 500 mensen lid van zijn. De groep is nu gesplitst, een voor nieuws, de ander voor hulp.
pi_218551118
;(

Wij hebben ook een WhatsApp groep, veel mensen die klaar staan als het onze gemeente in komt en ook al spullen verzamelen voor de vrijwillige brandweer. Wil ook niet in de weg rijden enzo, maar we kunnen iig dieren opvangen op ons land als het nog meer naar Seia spreidt.

Ik moet morgen heen en weer naar Lissabon, ambassade voor m'n paspoort, maar we gaan niet lang weg, echt heen en terug. Helaas moet dat echt gebeuren nu, anders hadden we het wel verplaatst.
Doei.
pi_218551135
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 20:43 schreef Faithy het volgende:
;(

Wij hebben ook een WhatsApp groep, veel mensen die klaar staan als het onze gemeente in komt en ook al spullen verzamelen voor de vrijwillige brandweer. Wil ook niet in de weg rijden enzo, maar we kunnen iig dieren opvangen op ons land als het nog meer naar Seia spreidt.

Ik moet morgen heen en weer naar Lissabon, ambassade voor m'n paspoort, maar we gaan niet lang weg, echt heen en terug. Helaas moet dat echt gebeuren nu, anders hadden we het wel verplaatst.
Heb ik pas ook gedaan, je weet waar je pasfoto's moet laten maken?
pi_218551253
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 20:45 schreef Managarm het volgende:

[..]
Heb ik pas ook gedaan, je weet waar je pasfoto's moet laten maken?
Hebben we tijdens een bezoek aan Nederland gedaan een paar weken geleden. Helaas was het een onverwacht bezoek voor een begrafenis dus geen tijd om daar ook een afspraak te maken voor paspoort, maar konden iig wel de juiste fotos krijgen.
Doei.
pi_218551272
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 20:54 schreef Faithy het volgende:

[..]
Hebben we tijdens een bezoek aan Nederland gedaan een paar weken geleden. Helaas was het een onverwacht bezoek voor een begrafenis dus geen tijd om daar ook een afspraak te maken voor paspoort, maar konden iig wel de juiste fotos krijgen.
Ok, anders had ik nog een leuk authentiek Portugees restaurantje voor je geweten, naast de fotozaak. Een van de beste bifana's die ik heb gegeten. Mocht je te vroeg zijn, gewoon naar binnen gaan, vaak komen mensen niet opdagen.
pi_218551647
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 20:43 schreef Faithy het volgende:
;(

Kan dat gewoon op de ambassade in Portugal? In Engeland moet het via een bedrijf, VFS Global. Altijd enorm gehannes, uren buiten wachten, een uur binnen wachten, en afspraken zitten maanden vantevoren vol, terwijl de ambassade aangeeft dat 6 weken lang genoeg is om een nieuw paspoort te regelen. Ging net goed bij mij, kreeg m'n paspoort 3 dagen voor ik op reis moest voor werk.
pi_218551675
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 21:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Kan dat gewoon op de ambassade in Portugal? In Engeland moet het via een bedrijf, VFS Global. Altijd enorm gehannes, uren buiten wachten, een uur binnen wachten, en afspraken zitten maanden vantevoren vol, terwijl de ambassade aangeeft dat 6 weken lang genoeg is om een nieuw paspoort te regelen. Ging net goed bij mij, kreeg m'n paspoort 3 dagen voor ik op reis moest voor werk.
Ja, dat kan gelukkig wel.
pi_218551694
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 20:56 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ok, anders had ik nog een leuk authentiek Portugees restaurantje voor je geweten, naast de fotozaak. Een van de beste bifana's die ik heb gegeten. Mocht je te vroeg zijn, gewoon naar binnen gaan, vaak komen mensen niet opdagen.
Een adresje voor een goede bifana als lunch sla ik nooit af! Onze afspraak is om 11 uur dus we gaan rond 6 uur op pad... Zullen hopelijk veel te vroeg zijn daarmee, dus gaan zeker kijken of we eerder aan de beurt mogen zijn. En dan snel weer terug.

De wind is weer gedraaid, de wolken gaan weer van ons af. Ik hoop dat er snel een omslagpunt komt. Op de mogelijke regen wachten die volgende week vrijdag pas voorspeld wordt (iig hier) is ook geen doen.... Hopelijk komt het nu niet extra hard jullie kant op, ik zal duimen.
Doei.
pi_218551727
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 21:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In Engeland heb ik dat 10 jaar geleden ook gewoon bij de ambassade gedaan. Is dat veranderd dan? Vervelend.

Hier ook geen garantie op snel trouwens, en we gaan er wrsch een vriendenweekend mee missen. Ons paspoort verloopt de 28e en we dachten 'even' een afspraak te maken in de eerste week van juli.... :')

Toen konden we pas de 27e.. blijven kijken voor eerdere afspraken en nu uiteindelijk morgen, maar we wonen te ver weg voor een loop eens binnen poging helaas. Vriendenweekend is de 12e september, maar ik heb het eigenlijk al opgegeven... ;(
Doei.
pi_218552498
Ben begaan met jullie, hoor! Koop je geen fluit voor, doe het er maar wel even mee. :)
Is dat zo?
  woensdag 20 augustus 2025 @ 23:43:27 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218552666
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 20:24 schreef Managarm het volgende:

[..]
Evenwijdig aan ons terrein, dus het komt niet onze kant op. Eerst noorderwind, nu noordwest. Nu noordoost, en vannacht is de voorspelling noord.

Ons huurhuis dat we aan het verbouwen zijn, ligt op 5 kilometer afstand, we hebben kennissen in het dorp daar die ons doorgeven als er vuur aankomt.
En zo zijn de natuurbranden toch ineens heel dichtbij :{ . Ik duim voor jullie!
Resistance is futile.
pi_218552688
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 21:39 schreef Faithy het volgende:

[..]
In Engeland heb ik dat 10 jaar geleden ook gewoon bij de ambassade gedaan. Is dat veranderd dan? Vervelend.

Hier ook geen garantie op snel trouwens, en we gaan er wrsch een vriendenweekend mee missen. Ons paspoort verloopt de 28e en we dachten 'even' een afspraak te maken in de eerste week van juli.... :')

Toen konden we pas de 27e.. blijven kijken voor eerdere afspraken en nu uiteindelijk morgen, maar we wonen te ver weg voor een loop eens binnen poging helaas. Vriendenweekend is de 12e september, maar ik heb het eigenlijk al opgegeven... ;(
Jep, vorig jaar nieuw paspoort in Engeland aangevraagd. Had ik nodig in maart, in december op website minbuza gekeken, die gaf aan dat 6 weken meer dan genoeg tijd was. Half januari op website ambassade gekeken, en op de pagina voor afspraken stond dat dat niet mogelijk was, en verwees door naar VFS Global (sterker nog, die pagina was al VFS Global, zelfs als je kiest voor 'afpraak maken bij ambassade', dan geeft hij aan dat er geen mogelijkheid is, het lijkt alsof dat de website van de ambassade is, maar dat is dus al VFS, raar eigenlijk, want het is dan dus VFS is die zegt dat de ambassade geen plek heeft en je naar VFS moet). En VFS Global had geen plek (in Londen, Birmingham en Edinburgh) voor April. Uiteindelijk met mailen en bellen een afspraak being maart kunnen krijgen, gaf aan dat het 2-3 weken zou duren voor ik mn paspoort had. Gekozen om op te halen ipv op te laten sturen, kreeg maandag bericht dat ik hem op kon halen, woensdag gedaan, zaterdag vertrokken. Too close for comfort.
Maar goed, lastiger was een nieuwe digid toen je nog in moest loggen met een sms. Als je van buitenland naar buitenland verhuisde kon je dan niet je telefoonnr veranderen, en moest je naar een ambassade waar dat kon. Ik woonde toen in Zambia en ging naar de VS, en de dichtstbijzijnde ambassade waar dat kon in Afrika was Rabat, en in de VS kon het in Washington (ik ging naar Montana). Ook in Nederland kon dat maar bij enkele gemeentes. Dat was dus enkel om het telefoonnr te veranderen waarop ik een sms kon ontvangen om in te loggen op je digid
:')

Anyway, succes met je paspoort morgen, en sterkte beiden met de branden, hopelijk keert het tij snel!
pi_218553056
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 21:37 schreef Faithy het volgende:

[..]
Een adresje voor een goede bifana als lunch sla ik nooit af! Onze afspraak is om 11 uur dus we gaan rond 6 uur op pad... Zullen hopelijk veel te vroeg zijn daarmee, dus gaan zeker kijken of we eerder aan de beurt mogen zijn. En dan snel weer terug.

De wind is weer gedraaid, de wolken gaan weer van ons af. Ik hoop dat er snel een omslagpunt komt. Op de mogelijke regen wachten die volgende week vrijdag pas voorspeld wordt (iig hier) is ook geen doen.... Hopelijk komt het nu niet extra hard jullie kant op, ik zal duimen.
Het ziet er naar uit dat het tijdelijk gesloten is, net even gekeken op Google maps. Naast de ambassade aan de linkerkant zie je een metalen trap, als je daar naar boven gaat kom je in een klein parkje.

Regen zit er niet in helaas, hopelijk kunnen ze vandaag wel meer met vliegtuigen blussen.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef Smallish het volgende:
Ben begaan met jullie, hoor! Koop je geen fluit voor, doe het er maar wel even mee. :)
Het komt goed, voorlopig wordt het vuur bij de snelweg A23 tegengehouden, er zijn veel mensen die het vuur niet deze kant op willen laten komen.

Ik ben normaal gesproken iemand die gaat helpen, maar astma en rook is echt geen goede combinatie. Wij wonen op 13 kilometer van de brand en ik heb nu al last met ademhalen, buiten mondkapje op. Die nu overigens in de omliggende dorpen worden uitgedeeld.

quote:
9s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 23:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
En zo zijn de natuurbranden toch ineens heel dichtbij :{ . Ik duim voor jullie!
Ja, gelukkig zijn er veel mensen uit de buurt met watertanks op truckjes die allemaal klaar staan om het vuur niet over de snelweg te laten komen.

Het meest zorgwekkende hier in de buurt was het vuur dat van Castelo Novo richting Alpedrinha ging, maar daar stonden veel mensen klaar om het vuur proberen tegen te houden. Gelukkig is het vuur niet zo ver gekomen

[ Bericht 21% gewijzigd door Managarm op 21-08-2025 07:43:04 ]
pi_218563470
Het vuur aan deze kant is onder controle, er wordt nog geblust aan de andere kant van de Gardunha. Men is nu bezig oplaaiende vuurtjes naast nog niet verbrand gebied aan te pakken, dit wordt met de hand gedaan door vrijwilligers en brandweer.

Leuk om te weten: diverse jachtverenigingen zijn nu bezig in de afgebrande gebieden om voer uit te strooien voor het wild.

[ Bericht 21% gewijzigd door Managarm op 22-08-2025 16:57:33 ]
pi_218568207
Het is de grootste brand ooit in Portugal, meer dan 70.000 hectare zijn verbrand (volgens google 875 vierkante kilometers). Het vuur in de region Fundão is uit, nu is er nog brand in de bergketen Serra de Estrella (zelfde brand die startte in de regio Arganil).

Wat hebben we gemerkt: duidelijke informatie over waar er brand is, is moeilijk te krijgen. De diverse websites (en google maps) maken gebruik van satelliet en die gegevens willen nog wel eens ver afwijken van de realiteit. Die systemen maken gebruik van blokken, als er brand is in een hoekje dan wordt het complete blok als brand aangegeven. Dit kan dus zo'n 950 meter schelen.

Websites overdrijven: je ziet dat er 15 vliegtuigen/helikopter zijn maar als je op flightradar24 kijkt zie je maar drie vliegtuigen en een helikopter.

Video van een kennis van ons die op het terrein van zijn zus in Louriçal de Campo was, het is helaas wel op Facebook.

https://www.facebook.com/share/v/17GJ1coqNz/

Video met drone de volgende dag

https://www.facebook.com/share/v/16Yh4BP7mq/

Andere kennis die daar vlakbij woont, heeft op een uitgebrande camper na geen schade, de terreinen van de buren zijn volledig in vlammen op gegaan.

[ Bericht 38% gewijzigd door Managarm op 23-08-2025 03:36:43 ]
pi_218568245
Ongelooflijk. 😢
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:46:47 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218568645
Bohhh, die Facebook beelden. Kerel mag van geluk spreken met zijn piepkleine stukje grond dat helemaal rondom verschroeid is. Fijn dat het gered is, en dat hij het overleefd heeft!
Resistance is futile.
pi_218570332
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:46 schreef Seven. het volgende:
Bohhh, die Facebook beelden. Kerel mag van geluk spreken met zijn piepkleine stukje grond dat helemaal rondom verschroeid is. Fijn dat het gered is, en dat hij het overleefd heeft!
Ik denk dat hij dat stuk met zijn graver helemaal leeggemaakt heeft. Ik kwam hem gisteren in de supermarkt tegen en hij zei dat toen het vuur eraan kwam dat ie toen wel twijfelde. Het was een wal van vuur die aan beide zijden voorbijkwam.

Dit was het terrein van zijn zus die in Nederland was.
pi_218570424
Interessant artikel over Fogos.Pt

Erg belangrijk werk wat ze doen zonder ook maar enig commercieel oogpunt en dat er debielen zijn die het plat willen gooien...

https://blog.cloudflare.c(...)ortugal-ddos-attack/
Doei.
pi_218570472
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:58 schreef Faithy het volgende:
Interessant artikel over Fogos.Pt

Erg belangrijk werk wat ze doen zonder ook maar enig commercieel oogpunt en dat er debielen zijn die het plat willen gooien...

https://blog.cloudflare.c(...)ortugal-ddos-attack/
Ja, jammer dat de informatie vaak niet correct is, maar een indicatie geeft.
pi_218570545
Een mooie organisatie is de IRA, die redden dieren van terreinen die bedreigd worden door het vuur. Vaak vraagt de eigenaar om hulp, maar soms vinden ze ook dieren die zijn achterhalen.

https://www.facebook.com/share/r/1B4s4CSgmX/
pi_218574813
Het is up to date genoeg om alert te blijven. De brand die bij ons vorige week was (en die godzijdank binnen twee uur onder controle was.... Het was hemelsbreed nog geen km de heuvel op...) stond er op zodra we het alarm van de brandweer hoorden. De locatie is later bijgesteld maar dat scheelde ook maar 50m ofzo. Andere kant van de weg, bij de Club Desportivo waar we lid van zijn ;(

Nu ook weer branden bij Pedrógão Grande
.. het houdt niet op! ;(
Doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')