Het zijn niet de kurkbomen, het zijn de plantages met eucalyptus en dennen, in combinatie met slecht onderhouden terreinen. Het heeft dus voornamelijk met monocultuur te maken.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:23 schreef golfer het volgende:
Elk jaar dezelfde ellende daar in Portugal met al die kurkbomen.
Hopelijk blijven jullie veilig.
Nee, die maken we zelf, ik heb rond het huis een aantal lege terrassen, dit jaar heb ik ze gemaaid, volgend jaar weer met de ploeg er doorheen. Maaien is leuk maar er blijft toch 5 cm hoog gras staan dat nog kan branden, helaas maak je met ploegen de hele grond dood maar ja.quote:Op woensdag 30 juli 2025 16:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gelukkkig dit keer niet dichtbij gekomen!
Hebben jullie ook fire breaks in de omgeving?
Wees blij, ik ga van het voorjaar onze eucalyptus uitdunnen, ik moet het door iets vervangen in de toekomst. Wij hebben een klein bosje met tien bomen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Hier in de biosfera mogen gelukkig geen eucalyptus plantages. Wel naaldhout, en die vliegen ook wel eens in de fik maar dat is toch van een andere orde.
Het is 8 centimeter XPS, dat is wat hier het meest verkocht wordt. Dat is nu ook de minimale dikte voor een nieuwbouwhuis. Nee, ik had de laatste keer een emmer in mijn hand, daar heeft ie een klap mee gehad.quote:Op zondag 17 augustus 2025 09:29 schreef Seven. het volgende:
Zeker een mooi plaatje!
En ja, hanen kunnen serieuze schade toebrengen (hopelijk is dat bij jullie niet gebeurd....)
Wat voor isolatie heb je gebruikt voor jullie huurhuis?
Dikke knuffelquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:06 schreef Managarm het volgende:
Het vuur is 9 kilometer naar beneden gegaan, het front is daar vijf kilometer breed. Het tekort aan brandweerlieden is nijpend, er zijn al diverse berichten geweest van mensen in dorpen omringd door vuur waar geen hulp was.
Gisteravond stond de rook zo laag dat we er in liepen, vanmorgen is het een stuk beter en kunnen we onze ramen weer openzetten. Wij zitten op zo'n 20 kilometer van het vuur.
Ja natuurlijk, het is dit jaar echt extreem, deze brand heeft tot nu toe 672 km2 verbrand. Normaal gesproken worden dorpen beschermd.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:10 schreef Seven. het volgende:
Ik weet dat dit echt niet ongewoon is voor jullie regio maar vinden jullie dit soort dingen niet doodeng? De gedachte dat je alles kunt verliezen aan een natuurbrand..
Ja, de brand is ontstaan tijdens een droge onweersbui, de eerste foto is van het dorpje Pião in Arganil waar de brand is ontstaan. Die kwam ook over ons heen en de bliksems waren echt heftig.quote:
Wat doet dit met mensen? Lukt het om in een modus te komen van: we leven gelukkig nog en het wordt weer beter?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 11:55 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, de brand is ontstaan tijdens een droge onweersbui, de eerste foto is van het dorpje Pião in Arganil waar de brand is ontstaan. Die kwam ook over ons heen en de bliksems waren echt heftig.
Filmpje komt uit lokale whatsappgroep.
Mensen zijn vooral kwaad, er is niet veel veranderd sinds de vorige keer (2017). Er zal echt wat gedaan moeten worden aan de monoculturen van commerciële bosbouw (eucalyptus en den). Ook als je ziet hoeveel er afgebrand is dan vragen mensen zich af waar de hulp is.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 12:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat doet dit met mensen? Lukt het om in een modus te komen van: we leven gelukkig nog en het wordt weer beter?
Ja, natuurlijk. Dan snap ik dat woede de overhand heeft.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 12:53 schreef Managarm het volgende:
[..]
Mensen zijn vooral kwaad, er is niet veel veranderd sinds de vorige keer (2017). Er zal echt wat gedaan moeten worden aan de monoculturen van commerciële bosbouw (eucalyptus en den). Ook als je ziet hoeveel er afgebrand is dan vragen mensen zich af waar de hulp is.
Ja, het ziet er nu veel beter uit. Lokaal zijn ze teams aan het organiseren om de kleine (na)brandjes in de Gardunha te blussen, brandweer doet alleen de grote brandhaarden. Ik heb geld gedoneerd, ik heb hier al problemen met mijn ademhaling, laat staan als ik in de rook ga staan.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 14:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gelukkig lijkt het nu gestopt, maar ruim 700 vierkante kilometer, dat is wel veel. Goed moment om die eucalyptussen en dennen die er nog staan om te hakken en dingen met het land te doen die beter bestendig zijn tegen vuur, en op een manier dat het nooit meer zo groot kan worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |