abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218373350
quote:
15s.gif Op woensdag 30 juli 2025 20:23 schreef golfer het volgende:
Elk jaar dezelfde ellende daar in Portugal met al die kurkbomen.
Hopelijk blijven jullie veilig.
Het zijn niet de kurkbomen, het zijn de plantages met eucalyptus en dennen, in combinatie met slecht onderhouden terreinen. Het heeft dus voornamelijk met monocultuur te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 16:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gelukkkig dit keer niet dichtbij gekomen!
Hebben jullie ook fire breaks in de omgeving?
Nee, die maken we zelf, ik heb rond het huis een aantal lege terrassen, dit jaar heb ik ze gemaaid, volgend jaar weer met de ploeg er doorheen. Maaien is leuk maar er blijft toch 5 cm hoog gras staan dat nog kan branden, helaas maak je met ploegen de hele grond dood maar ja.
pi_218373584
Hier in de biosfera mogen gelukkig geen eucalyptus plantages. Wel naaldhout, en die vliegen ook wel eens in de fik maar dat is toch van een andere orde.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_218373861
quote:
2s.gif Op woensdag 30 juli 2025 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Hier in de biosfera mogen gelukkig geen eucalyptus plantages. Wel naaldhout, en die vliegen ook wel eens in de fik maar dat is toch van een andere orde.
Wees blij, ik ga van het voorjaar onze eucalyptus uitdunnen, ik moet het door iets vervangen in de toekomst. Wij hebben een klein bosje met tien bomen.

Hier staat in de heuvels Mimosa, dat is woekerbamboe in boomvorm. Aangeplant om eucalyptus te vervangen, maar niet weg te krijgen als het eenmaal staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 30-07-2025 22:01:52 ]
pi_218524083
Heel veel branden in Portugal, maar niet bij ons in de buurt, er zijn nu ongeveer 4000 brandweerlieden de branden aan het bestrijden. Wij krijgen nu de rook van een brand op 35 kilometer afstand.

Kijk hier voor een overzicht van de branden, wij krijgen de rook van de brand van Sabugal. Het grote probleem is nu dat er niet genoeg brandweerlieden en blusvliegtuigen beschikbaar zijn. De nadruk ligt nu op het beschermen van de dorpen die in het brandgebied liggen.

https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Rook vanaf onze boerderij

We zijn nog bezig met ons huurhuis, isoleren van de zijkant. Dit moest eerst, anders kunnen de zijkantpannen er niet op.

Nieuwe kippen, de haantjes die in deze ren het zaten, zijn geslacht, samen met onze grote haan, die werd te agressief naar ons toe. Het is niet leuk om aangevallen te worden door een haan die boven je knieën uitkomt. Ze smaakten best goed, maar toch wel vreemd de eerste keer.

Mooi plaatje

zondag 17 augustus 2025 @ 09:29:34 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218524106
Zeker een mooi plaatje!

En ja, hanen kunnen serieuze schade toebrengen (hopelijk is dat bij jullie niet gebeurd....)

Wat voor isolatie heb je gebruikt voor jullie huurhuis?
Resistance is futile.
pi_218524259
quote:
7s.gif Op zondag 17 augustus 2025 09:29 schreef Seven. het volgende:
Zeker een mooi plaatje!

En ja, hanen kunnen serieuze schade toebrengen (hopelijk is dat bij jullie niet gebeurd....)

Wat voor isolatie heb je gebruikt voor jullie huurhuis?
Het is 8 centimeter XPS, dat is wat hier het meest verkocht wordt. Dat is nu ook de minimale dikte voor een nieuwbouwhuis. Nee, ik had de laatste keer een emmer in mijn hand, daar heeft ie een klap mee gehad.
pi_218524298
Dinsdag de zijpannen erop, donderdag gaan we dakpannen leggen (de buitenste rijen moeten vastgezet worden met schroeven, dus in het begin gaat het wat langzamer.
pi_218532872
Het vuur is binnen een paar uur kilometers verder gekomen en is nu onze deelprovincie Fundão binnengekomen. De deelprovincie Covilhã bestempelde de brand als niet te bestrijden met de middelen die ze nu hebben. De breedte van het vuur is nu 20 kilometer.

https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Wij zitten op 25 kilometer afstand.
pi_218538816
Het vuur is 9 kilometer naar beneden gegaan, het front is daar vijf kilometer breed. Het tekort aan brandweerlieden is nijpend, er zijn al diverse berichten geweest van mensen in dorpen omringd door vuur waar geen hulp was.

Gisteravond stond de rook zo laag dat we er in liepen, vanmorgen is het een stuk beter en kunnen we onze ramen weer openzetten. Wij zitten op zo'n 20 kilometer van het vuur.
pi_218538823
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 08:06 schreef Managarm het volgende:
Het vuur is 9 kilometer naar beneden gegaan, het front is daar vijf kilometer breed. Het tekort aan brandweerlieden is nijpend, er zijn al diverse berichten geweest van mensen in dorpen omringd door vuur waar geen hulp was.

Gisteravond stond de rook zo laag dat we er in liepen, vanmorgen is het een stuk beter en kunnen we onze ramen weer openzetten. Wij zitten op zo'n 20 kilometer van het vuur.
Dikke knuffel :*
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:10:34 #161
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218538829
Ik weet dat dit echt niet ongewoon is voor jullie regio maar vinden jullie dit soort dingen niet doodeng? De gedachte dat je alles kunt verliezen aan een natuurbrand.. ;(
Resistance is futile.
pi_218539062
Het gebergte waar de brand nu is, de Gardunha kunnen wij niet meer zien door de rook.

quote:
9s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 08:10 schreef Seven. het volgende:
Ik weet dat dit echt niet ongewoon is voor jullie regio maar vinden jullie dit soort dingen niet doodeng? De gedachte dat je alles kunt verliezen aan een natuurbrand.. ;(
Ja natuurlijk, het is dit jaar echt extreem, deze brand heeft tot nu toe 672 km2 verbrand. Normaal gesproken worden dorpen beschermd.

Brandweer is vrijwillig hier en die mensen staan twaalf uur te blussen en moeten ook slapen. Het is roeien met de riemen die er zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Managarm op 19-08-2025 09:18:14 ]
pi_218539823
Video van het nieuws:

Bekijk deze YouTube-video
pi_218540016
Wij hebben nu volop zon, alleen de reden is iets minder, er staat een straffe harde wind. De wind staat van ons af richting de brandhaard.
pi_218546065
Wind is gaan liggen en het vuur is gestopt in de bergketen Gardunha, waar in 2017 al brand is geweest en er dus bijna geen bomen meer stonden. Er zijn 1600 brandweerlieden bezig met blussen, wat veel lijkt maar het gehele brandgebied is 770 vierkante kilometer. Het zijn vooral de randen die nog branden maar dan is het nog een enorm gebied.
pi_218546975
Wat foto's van de regionale nieuwszender:

Blussen bij Louriçal de campo.

woensdag 20 augustus 2025 @ 11:20:39 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218547042
Wat een ramp. :{
The love you take is equal to the love you make.
pi_218547228
quote:
9s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 11:20 schreef Lienekien het volgende:
Wat een ramp. :{
Ja, de brand is ontstaan tijdens een droge onweersbui, de eerste foto is van het dorpje Pião in Arganil waar de brand is ontstaan. Die kwam ook over ons heen en de bliksems waren echt heftig.

Filmpje komt uit lokale whatsappgroep.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 12:01:22 #169
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218547269
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 11:55 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, de brand is ontstaan tijdens een droge onweersbui, de eerste foto is van het dorpje Pião in Arganil waar de brand is ontstaan. Die kwam ook over ons heen en de bliksems waren echt heftig.

Filmpje komt uit lokale whatsappgroep.
Wat doet dit met mensen? Lukt het om in een modus te komen van: we leven gelukkig nog en het wordt weer beter?
pi_218547659
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 12:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat doet dit met mensen? Lukt het om in een modus te komen van: we leven gelukkig nog en het wordt weer beter?
Mensen zijn vooral kwaad, er is niet veel veranderd sinds de vorige keer (2017). Er zal echt wat gedaan moeten worden aan de monoculturen van commerciële bosbouw (eucalyptus en den). Ook als je ziet hoeveel er afgebrand is dan vragen mensen zich af waar de hulp is.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 12:57:13 #171
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218547694
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 12:53 schreef Managarm het volgende:

[..]
Mensen zijn vooral kwaad, er is niet veel veranderd sinds de vorige keer (2017). Er zal echt wat gedaan moeten worden aan de monoculturen van commerciële bosbouw (eucalyptus en den). Ook als je ziet hoeveel er afgebrand is dan vragen mensen zich af waar de hulp is.
Ja, natuurlijk. Dan snap ik dat woede de overhand heeft. :{
pi_218547895
Dat een drama zeg. Verschrikkelijk :'(
Spoilers!
pi_218548540
Gelukkig lijkt het nu gestopt, maar ruim 700 vierkante kilometer, dat is wel veel. Goed moment om die eucalyptussen en dennen die er nog staan om te hakken en dingen met het land te doen die beter bestendig zijn tegen vuur, en op een manier dat het nooit meer zo groot kan worden.
pi_218548719
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 14:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gelukkig lijkt het nu gestopt, maar ruim 700 vierkante kilometer, dat is wel veel. Goed moment om die eucalyptussen en dennen die er nog staan om te hakken en dingen met het land te doen die beter bestendig zijn tegen vuur, en op een manier dat het nooit meer zo groot kan worden.
Ja, het ziet er nu veel beter uit. Lokaal zijn ze teams aan het organiseren om de kleine (na)brandjes in de Gardunha te blussen, brandweer doet alleen de grote brandhaarden. Ik heb geld gedoneerd, ik heb hier al problemen met mijn ademhaling, laat staan als ik in de rook ga staan.

Kennis van ons gaat van de donaties voedsel, drinken en spullen kopen voor de brandweerlieden, de organisatie hier is nogal slecht, ze moeten allerlei zaken zelf maar regelen.

Europese hulp, vliegtuigen uit Zweden.

pi_218550665
Door een wijziging in de wind en de vele rook waardoor vliegtuigen niet kunnen blussen is het vuur zich weer snel aan het verspreiden. De A23, de snelweg van Castelo Branco naar Fundão is nu afgesloten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')