quote:
Nouja, op zich zijn de ritten naar de Angliru en La Farrapona wel bergritten, ook al is het buitengewoon jammer dat er niet een keer ergens in het begin een stevige klim zit. Het is voor mij vooral het totale gebrek aan fantasie dat me stoort. Zoveel terugkerende aankomsten, maar zo weinig variatie in de ritten zelf ook. Vooral weer heel veel _____ en dan een _/ of hooguit een _/\_/. Er zit weinig liefde in dit parcours, het komt op mij echt volledig over alsof Escartin dit de avond voor de presentatie even in elkaar heeft gedraaid.
Twee leuke heuvelritten in Bilbao en Mos, maar wel op gebied dat we heel goed kennen. Die ritten zijn bijna kopieën van ritten die we eerder hebben gezien, wat dus alleen maar het beeld versterkt dat dit allemaal heel snel en zonder veel zorg in elkaar is geknutseld. In Bilbao is de noviteit dat we over Pike Bidea gaan, die klim kennen we van de Tour maar hebben we in de Vuelta nog niet gezien, verder is het gewoon rondjes rijden over de Vivero en dat kennen we maar al te goed. Ook die rit naar Mos is bijna een exacte kopie van die ene rit waarin Superman Lopez boos in de auto stapte. Die rit werkte, maar er is geen enkele garantie dat het iedere keer gaat werken en daar lijken ze met dit parcours gemakshalve wel vanuit te gaan.
De Morredero is een leuke toevoeging, zeker nu ze een nieuwe en steile kant van die klim gaan doen, maar ook die aankomst volgt weer na een praktisch vlakke dag, terwijl er in die omgeving echt wel wat meer bergen te vinden zijn. Ik vind het bijzondere keuzes, ook het gegeven dat er relatief veel vlakke dagen zijn zonder nog een keer ergens een aankomst op een muurtje.
De start van de ronde vind ik overigens wellicht de allerslechtste start van een grote ronde ooit. Ga je helemaal naar Italië en doe je... dit.
Omdat we naar Pal, Bilbao en de Morredero gaan kan ik wel weer lekker veel oreren over Igor Anton, maar verder heb ik er GEEN zin in.