abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214943241
Misschien stomme vraag, kan het nergens op internet vinden. Bij UWV komt er een hoogte van een uitkering uit: Op basis van dagloon (en daar een percentage van) volgt een maandloon. Nu vroeg ik mij af wordt er van dit bedrag 8% ingehouden van dit bedrag (bedrag is dus inclusief in dit geval) of wordt er 8% berekend over dit bedrag en jaarlijks uitgekeerd (exclusief)?
pi_214943360
Een uitkering is exclusief vakantiegeld

https://www.uwv.nl/partic(...)antiegeld/index.aspx

Hoe zich dat verhoud tot een “berekend maandloon” weet ik niet. Als dat berekende loon de uitbetaalde uitkering is, is het vakantiegeld 8% van dat bedrag :)
pi_214943402
Die link heb ik ook gezien. Echter, mijn vraag is eigenlijk of het berekende maandloon dus exact overeenkomt met uitbetaalde maandelijkse uitkering, kan dat niet echt uit die link opmaken.

[ Bericht 6% gewijzigd door michaeldehollander op 10-09-2024 18:12:00 (extra info) ]
pi_214943562
Als je aansluiting zoekt, bij maandloon en netto ontvangsten kan deze rekenhulp je helpen.

Even opletten bij sector, als je niet werkt dan heb je geen arbeids- en heffingskorting. Dus betaal je relatief veel belasting
https://services.vismaraet.nl/proformalite/uitkering-overige
pi_214943665
Dat is een andere vraag :D
Maar er kan dus geen verschil tussen berekend maandloon en uitkering zittingen door het vakantiegeld.

Berekend maandloon klinkt als een calculatie vooraf? Of de berekening van een grondslag?

Kun je wat meer context geven bij je vraag?
pi_214943893
Zoveel verstand heb ik er niet van en kan je vraag niet echt beantwoorden Misschien helpt het als ik dit voorbeeld geef:

Situatie inclusief (Je krijgt 92% uitkering maand + 8% opgespaard en uitgekeerd in mei):
UWV stuurt mij een betaalspecificatie van totaal 2000 euro per maand bruto.
Betekend dit dat de hoogte van mijn uitkering (op basis van laatst verdiende loon) eigenlijk is: 2160 euro bruto? En wordt er dus 8% vakantiegeld opgespaard door het UWV: 160 euro per maand bruto?

Situatie exclusief (je krijgt 100% uitkering per maand + 8% extra opgespaard en uitgekeerd in mei):
Of is de hoogte daadwerkelijk 2000, maar bedoelen ze met opsparen, dat je dit bedrag extra krijgt?
Op de betaalspecificatie is niet te zien dat vakantiegeld wordt ingehouden, alleen loonheffing.

De situate is WIA. Ik weet dat er in een arbeidscontract meestal staat, je krijgt X bedrag exclusief vakantiegeld. Die laatste 2 woorden inclusief vakantiegeld of exclusief vakantiegeld kan ik nergens vinden op de site van het UWV.
pi_214943913
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 19:07 schreef michaeldehollander het volgende:
Zoveel verstand heb ik er niet van en kan je vraag niet echt beantwoorden Misschien helpt het als ik dit voorbeeld geef:

Situatie inclusief (Je krijgt 92% uitkering maand + 8% opgespaard en uitgekeerd in mei):
UWV stuurt mij een betaalspecificatie van totaal 2000 euro per maand bruto.
Betekend dit dat de hoogte van mijn uitkering (op basis van laatst verdiende loon) eigenlijk is: 2160 euro bruto? En wordt er dus 8% vakantiegeld opgespaard door het UWV: 160 euro per maand bruto?

Situatie exclusief (je krijgt 100% uitkering per maand + 8% extra opgespaard en uitgekeerd in mei):
Of is de hoogte daadwerkelijk 2000, maar bedoelen ze met opsparen, dat je dit bedrag extra krijgt?
Op de betaalspecificatie is niet te zien dat vakantiegeld wordt ingehouden, alleen loonheffing.

De situate is WIA. Ik weet dat er in een arbeidscontract meestal staat, je krijgt X bedrag exclusief vakantiegeld. Die laatste 2 woorden inclusief vakantiegeld of exclusief vakantiegeld kan ik nergens vinden op de site van het UWV.
100%+8%
pi_214943921
Berekening klopt niet helemaal maar ik hoop dat het zo duideljker is :)
pi_214943926
Oke top thanks!
pi_214944138
Misschien leuk om het topic af te sluiten, ik weet ik maak dingen soms nodeloos ingewikkeld, maar reken me er niet op af :)

Is het niet vreemd dat er dan in berekening van "uitkering op basis van laatst verdiende loon" ook vakantiegeld meeberekend zit?

Aldus deze informatie bron:
https://www.ondernemenmet(...)-het-maximum-dagloon
De berekening van het dagloon is altijd inclusief vakantiegeld.

Klinkt een beetje als dubbel vakantiegeld.
pi_214944520
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 19:33 schreef michaeldehollander het volgende:
Misschien leuk om het topic af te sluiten, ik weet ik maak dingen soms nodeloos ingewikkeld, maar reken me er niet op af :)

Is het niet vreemd dat er dan in berekening van "uitkering op basis van laatst verdiende loon" ook vakantiegeld meeberekend zit?

Bij ziektewet zit het vakantiegeld bij het dagloon in.
Bij de overige varianten bij mijn weten in mei vakantiegeld en iets later arbeidsongeschiktheid toelage. Maar dat kan ik dan fout hebben
pi_214944568
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 19:33 schreef michaeldehollander het volgende:

Dagloonbesluit Werknemersverzekeringen. Het dagloon wordt vastgesteld volgens een vaste formule: [(A-B) x 108 / 100 + C] / D

A = Het loon (sv-loon) en eventuele Ziektewetuitkering dat jij ontving in de referteperiode bij jouw (ex-)werkgever
B = De bedragen aan vakantietoeslag die je in de referteperiode hebt ontvangen.
C = Het loon dat je in de referteperiode ontving van jouw (ex-)werkgever als die de vakantietoeslag niet afzonderlijk uitkeerde. Dit komt bijvoorbeeld voor bij all-in verloners.
D = Het aantal dagloondagen per kalenderjaar. Dit zijn er normaal gesproken 261. Is de dienstbetrekking waarin je ziek bent geworden gestart na aanvang van de referteperiode? Dan gaat het om het aantal dagloondagen vanaf de eerste dag van deze dienstbetrekking tot en met de laatste dag van de referteperiode.
pi_214945047
Cool. Ik kwam ook tot deze formule op basis van info van site van UWV, voor uitrekenen van of WIA uitkering klopt.

1sv_loon_maand_voorgaande_jaar_uitval * 12 / 261 / 100 * 70 * 21,75
voor 70% uitkering
1sv_loon_maand_voorgaande_jaar_uitval * 12 / 261 / 100 * 75 * 21,75
voor 75% uitkering

sv_loon_maand_voorgaande_jaar_uitval * 12 kan vervangen worden door alle sv_loon_maand_voorgaande_jaar_uitval apart bij elkaar op te tellen als het varieert.

Thanks
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')