quote:De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt om geen hete vloeistof te gieten in glazen van de zogenoemde Pokal-serie van winkelketen Ikea. Die glazen, met een inhoud van 27, 35 en 65 centiliter, kunnen uit elkaar spatten bij grote temperatuurverschillen.
De voedsel- en warenautoriteit meldt dat de waarschuwing over de glazen verder gaat dan die Ikea zelf op 31 juli heeft gepubliceerd. Ikea raadde toen aan om de glazen neer te zetten in plaats van ze in de hand te houden wanneer er een hete drank ingeschonken wordt, voor het geval er een barst in zou zitten.
"Daarmee is het veiligheidsrisico echter niet voldoende weggenomen; het risico op verwondingen blijft bestaan wanneer het glas met hete vloeistof uit elkaar spat", schrijft de NVWA vandaag.
De warenautoriteit zegt dat bij normaal gebruik van de glazen er beschadigingen kunnen ontstaan in het glas. Die beschadigingen zijn niet altijd met het blote oog te zien en maken deze glazen extra gevoelig voor een "thermische schok", wanneer een voorwerp plotseling in temperatuur stijgt of daalt.
Veel reviews
Dit jaar hebben meerdere consumenten meldingen gemaakt bij de NVWA over uit elkaar spattende Pokal-glazen. Bij gegevens die zijn opgevraagd bij de Zweedse meubelketen blijkt dat enkele honderden mensen hebben gemeld dat Pokal-glazen waren gesprongen. Meerdere mensen hebben hierbij brandwonden opgelopen.
Daarnaast verwijst de NVWA naar "een groot aantal reviews" op de site van Ikea "waarin consumenten meldden dat deze glazen waren 'ontploft'."
Dat is wel heel raarquote:Op dinsdag 10 september 2024 16:24 schreef maily het volgende:
https://www.ikea.com/be/nl/p/pokal-glas-helder-glas-30288241/
Ze adverteren nog steeds dat je er ook koffie en thee uit kan drinken.
Dat is hipquote:Op dinsdag 10 september 2024 16:20 schreef maily het volgende:
Ik snap het niet.
Dat zijn toch limonadeglazen?
Wtf ga je daar koffie of thee uit drinken.
Precies.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:20 schreef maily het volgende:
Ik snap het niet.
Dit gaat te ver.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:43 schreef monkyyy het volgende:
Normale mensen drinken thee uit een Beertje Paddington mok.
Dat ze hiermee adverteren is net zo vreemd als mensen die hier thee of koffie uit drinken…quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:24 schreef maily het volgende:
https://www.ikea.com/be/nl/p/pokal-glas-helder-glas-30288241/
Ze adverteren nog steeds dat je er ook koffie en thee uit kan drinken.
Ik denk vooral mensen die een dag vergeten waren om de mokken in de vaat te doen, en dan maar een glas pakkenquote:Op dinsdag 10 september 2024 16:56 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Precies.
Maar zijn voornamelijk mensen die ook Starbucks bubble late ditdatzuszo drinken omdat het hip is en lijkt trendy.
En inmiddels ook voor fitte maaltijden.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:18 schreef FvanS het volgende:
Dat is mijn angst!
NVWA waarschuwt voor hete vloeistof in Pokal-glazen Ikea
[..]
Ja dat kan ook gebeuren natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:09 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik denk vooral mensen die een dag vergeten waren om de mokken in de vaat te doen, en dan maar een glas pakken.
Of misschien projecteer ik dan.
Dat het er bij staat is heel raar.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:24 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dat is wel heel raar
Tis maar een zinnetje die ze moeten verwijderen, waarom zouden ze dat niet aanpassen?
Ik heb exen die wijn uit zo'n groot limonadeglas dronken, dus er zullen vast ergens types zijn die er koffie, thee, of chocomel in gooien.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:20 schreef summer2bird het volgende:
Lol, mensen die thee uit een limonade glas drinken
En 'speaking of'quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:09 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik denk vooral mensen die een dag vergeten waren om de mokken in de vaat te doen, en dan maar een glas pakken.
Of misschien projecteer ik dan.
Dat is niet ineens 80 graden .....quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
En 'speaking of'
Kan de vaatwasser niet al zorgen dat deze uit elkaar spatten? Of gebeurd dat niet omdat de warmte van alle kanten komt?
Omdat het tegenwoordig ineens hip is om thee uit te drinken, waar ze dus niet tegen kunnen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 21:42 schreef Justinn het volgende:
Die verkopen ze toch al 20 jaar ofzo? Waarom is dit nu nieuws?
Ik dronk er eigenlijk altijd thee uit. Ze waren perfect voor verse muntthee met honing.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:20 schreef maily het volgende:
Ik snap het niet.
Echt? Hier op de plavuizen springen ze in 1000 stukjes uit elkaar!quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:22 schreef summer2bird het volgende:
Ik hoop trouwens dat ikea ze niet weg doet. Die dingen zijn buiten kokende vloeistoffen oersterk. Al meerdere keren zon glas laten vallen en geen enkel krasje
Ik denk dat ik al zeker 10 jaar thee uit deze glazen drink.quote:Op dinsdag 10 september 2024 23:26 schreef FvanS het volgende:
[..]
Omdat het tegenwoordig ineens hip is om thee uit te drinken, waar ze dus niet tegen kunnen.
Zo zie je het op een terras geserveerd worden. In een groot glas.quote:Op woensdag 11 september 2024 07:51 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik dronk er eigenlijk altijd thee uit. Ze waren perfect voor verse muntthee met honing.
Dat dus.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:20 schreef maily het volgende:
Ik snap het niet.
Kan je nog een keer laten flikkeren. Op je stenen aanrecht.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:44 schreef ACT-F het volgende:
Doe mij de Duralex glazen:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |