abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 september 2024 @ 16:48:57 #1
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214881649
Hoi,

Hier een ervaren senior developer die op zoek is naar een nieuwe baan. Maar één probleem: de markt is volledig overgenomen door irritante bureaus die tegen een zeer hoog tarief CV's doorschuiven. Ze zoemen zichzelf vaak ook wel "business developers". :')

Ik begin inmiddels een beetje moe te worden van die zelfbenoemde bemiddelaars.

Dus echt een verschrikkelijk domme vraag van mij wellicht, ik weet het, maar hoe de f*ck kun je tegenwoordig nog zelfstandig vacatures vinden?

Ik heb advies nodig. :Y
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  dinsdag 3 september 2024 @ 16:57:14 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214881707
Linkedin, indeed, websites van bedrijven waar je eventueel wil werken?
pi_214881742
Erg herkenbaar. Kutvolk is het.

Tips:
- post op linkedin dat je een baan zoekt, waarin je uitdrukkelijk zegt dat recruiters niet hoeven te reageren (dat gaan ze echter toch doen, maar je krijgt wellicht ook goede reacties)
- zelf vacatures zoeken op websites van bedrijven en rechtstreeks bij het bedrijf solliciteren
- vaak kun je met wat speurwerk ook het bedrijf wel achterhalen van de anonieme vacature die de recruiter doorschuift, en dan gewoon het bedrijf rechtstreeks benaderen
- koud solliciteren, dus gewoon leuke bedrijven aanschrijven waarvan je denkt dat je erbij past
pi_214881812
Je netwerk? Althans, zo zou ik het doen.

Je kent toch wel klanten, oud-collega's, mensen bij andere bedrijven waar je wel eens mee samenwerkt hebt? Gewoon even laten weten dat je openstaat voor een nieuwe functie en strategisch koffieafspraken inplannen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 3 september 2024 @ 17:23:17 #5
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214882011
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:08 schreef stavromulabeta het volgende:
Je netwerk? Althans, zo zou ik het doen.

Je kent toch wel klanten, oud-collega's, mensen bij andere bedrijven waar je wel eens mee samenwerkt hebt? Gewoon even laten weten dat je openstaat voor een nieuwe functie en strategisch koffieafspraken inplannen.
Ik heb wel een klein netwerk, maar daar gaat sowieso niks uit komen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 16:57 schreef kwiwi het volgende:
Linkedin, indeed, websites van bedrijven waar je eventueel wil werken?
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:02 schreef Farenji het volgende:

Tips:
- post op linkedin dat je een baan zoekt, waarin je uitdrukkelijk zegt dat recruiters niet hoeven te reageren (dat gaan ze echter toch doen, maar je krijgt wellicht ook goede reacties)
- zelf vacatures zoeken op websites van bedrijven en rechtstreeks bij het bedrijf solliciteren
- vaak kun je met wat speurwerk ook het bedrijf wel achterhalen van de anonieme vacature die de recruiter doorschuift, en dan gewoon het bedrijf rechtstreeks benaderen
- koud solliciteren, dus gewoon leuke bedrijven aanschrijven waarvan je denkt dat je erbij past
Dank :Y

Op dat laatste: hoe ga je zelfstandig bedrijven vinden die een programmeur zoeken?

Ik snap dat ik nu over kom als een debiel die niet kan Bingen, maar ik heb wel degelijk antwoorden nodig.
  dinsdag 3 september 2024 @ 17:24:02 #6
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214882016
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:02 schreef Farenji het volgende:

Tips:
Jij deed trouwens toch freelancen in allerlei ecosystemen? Waar vindt jij opdrachten?
pi_214882148
Het jezelf moeilijk maken omdat je een afkeer hebt van recruiters. Kan maar dan moet je wel een netwerk hebben of relatief veel sollicitaties schrijven. Bij recruiters wordt je deels ontlast. Tegen een prijs maar daar heb je zelf geen last van.

Maar verder heeft bijna ieder bedrijf wel een 'werken bij' onderdeel op hun site. Bestaat alsnog de kans dat je concurrentie aan moet met kandidaten aangebracht door recruiters en veel bedrijven boeit het niet dat die kandidaten duurder zijn overall. Beetje recruiter heeft namelijk al een schifting gemaakt wat een bedrijf weer scheelt in tig cv's uitpluizen.
  dinsdag 3 september 2024 @ 18:09:28 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214882533
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:23 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ik heb wel een klein netwerk, maar daar gaat sowieso niks uit komen.
[..]
[..]
Dank :Y

Op dat laatste: hoe ga je zelfstandig bedrijven vinden die een programmeur zoeken?

Ik snap dat ik nu over kom als een debiel die niet kan Bingen, maar ik heb wel degelijk antwoorden nodig.
Nou, op banenwebsites je zoektermen invullen? En op websites van bedrijven waar je graag zou willen werken naar hun career site gaan - als er niks tussen staat gewoon open sollicitatie sturen.
pi_214882648
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:24 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Jij deed trouwens toch freelancen in allerlei ecosystemen? Waar vindt jij opdrachten?
Eigenlijk toch wel meestal via mijn netwerk. Van (oud)collega's maar ook via vrienden. En soms door mond-op-mondreclame vanuit vorige/andere opdrachtgevers. Ik heb laatst zelfs een opdrachtgever via mastodon #fedihire gevonden.
Nog nooit via een recruiter iig. Ben er wel een aantal keer op ingegaan maar uiteindelijk was het toch vooral veel gelul en weinig resultaat. En die gasten willen ook te vaak een deel van mijn uurtarief opsnoepen (voor 1 keertje cv-schuiven!) en dat kunnen ze echt op hun buik schrijven.
pi_214882668
Ik zou bijna zeggen als je echt zo'n ervaren senior developer bent komt het werk wel naar jou toe, maar da's ms een beetje flauw en/of kort door de bocht, maar ms schuilt er ergens ook wel een kern van waarheid in (helemaal in die branche, als ik de verhalen mag geloven).

Maar op bv. Indeed kan je filteren op vacatures alleen door bedrijven geplaatst of door recruiters/agencies.
  dinsdag 3 september 2024 @ 18:32:53 #11
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214882695
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 18:27 schreef Modus het volgende:
Ik zou bijna zeggen als je echt zo'n ervaren senior developer bent komt het werk wel naar jou toe, maar da's ms een beetje flauw en/of kort door de bocht, maar ms schuilt er ergens ook wel een kern van waarheid in (helemaal in die branche, als ik de verhalen mag geloven).

Maar op bv. Indeed kan je filteren op vacatures alleen door bedrijven geplaatst of door recruiters/agencies.
Dat komt het ook wel, heb al wat afspraken ingepland staan, maar ik wil wat sneller gaan.
pi_214883153
Je kan nog wel zelf solliciteren via de website van potentiele werkgevers. Je zal zelf wel weten wie het zijn, in ieder geval de grote bedrijven. Alleen een aantal dingen zijn belangrijk om je te realiseren:

Sites als intermediair lopen vaak achter, een vacature kan daar nog online staan terwijl deze bij het bedrijf al is weggehaald. Als er een third party recruiter tussen zit is die kans nog groter.

Niet alles wordt online gezet. Zelf ben ik juist wel de gesprekken aangegaan en heb deze vacatures op die manier gevonden.

Je mist een kruiwagen. De third party hebben meestal al een werkrelatie opgebouwd met jouw potentiële werkgevers. Dit kan een drempel vormen omdat je concurrentie zich mogelijk wel via zo'n bemiddelaar naar binnen laat halen. In mijn branche kiezen juist de zwaarste jongens om zich op die manier te laten bemiddelen, maar goed, vermoedelijk zitten ze ook op hoge posities omdat ze goed hebben leren netwerken.
pi_214883607
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 19:36 schreef Daboman het volgende:
Je kan nog wel zelf solliciteren via de website van potentiele werkgevers. Je zal zelf wel weten wie het zijn, in ieder geval de grote bedrijven. Alleen een aantal dingen zijn belangrijk om je te realiseren:

Sites als intermediair lopen vaak achter, een vacature kan daar nog online staan terwijl deze bij het bedrijf al is weggehaald. Als er een third party recruiter tussen zit is die kans nog groter.

Niet alles wordt online gezet. Zelf ben ik juist wel de gesprekken aangegaan en heb deze vacatures op die manier gevonden.

Je mist een kruiwagen. De third party hebben meestal al een werkrelatie opgebouwd met jouw potentiële werkgevers. Dit kan een drempel vormen omdat je concurrentie zich mogelijk wel via zo'n bemiddelaar naar binnen laat halen. In mijn branche kiezen juist de zwaarste jongens om zich op die manier te laten bemiddelen, maar goed, vermoedelijk zitten ze ook op hoge posities omdat ze goed hebben leren netwerken.
Het probleem is dat die recruiters vaak ook geen relatie hebben met de bedrijven waarvoor ze recruiten.

Als ik iemand zoek, krijg ik van recruiters gewoon koud CV’s opgestuurd. Ik weet dat sommige daarvan gewoon aangeven dat wij exclusief via hun inhuren, terwijl wij juist expliciet geen externe recruiters gebruiken.

Ik krijg dus alleen via netwerk aanbevolen mensen, of mensen die zelf de moeite nemen rond te kijken.

Lastig mensen krijgen? Welnee. We kunnen je namelijk een veel beter salaris bieden, want er zit geen recruiter tussen.

Ik minder tijd kwijt, nieuwe medewerker beter salaris. Win-win.
pi_214884000
Misschien een rare vraag, maar bij hoeveel bedrijven heb je gewerkt? Heb je van die bedrijven geen oud collegas?
pi_214885229
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 20:26 schreef Shotty het volgende:

[..]
Het probleem is dat die recruiters vaak ook geen relatie hebben met de bedrijven waarvoor ze recruiten.

Als ik iemand zoek, krijg ik van recruiters gewoon koud CV’s opgestuurd. Ik weet dat sommige daarvan gewoon aangeven dat wij exclusief via hun inhuren, terwijl wij juist expliciet geen externe recruiters gebruiken.

Ik krijg dus alleen via netwerk aanbevolen mensen, of mensen die zelf de moeite nemen rond te kijken.

Lastig mensen krijgen? Welnee. We kunnen je namelijk een veel beter salaris bieden, want er zit geen recruiter tussen.

Ik minder tijd kwijt, nieuwe medewerker beter salaris. Win-win.
Oh dat is wel heel slecht dan. Ik werk in de farmaceutische industrie, daar wordt heel veel met mensen geschoven en het niveau ligt dus wel hoger. Qua werkzekerheid is het helaas wel een drama waardoor ik wel afhankelijk blijf van deze third party recruiters.
  dinsdag 3 september 2024 @ 23:39:36 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214885333
Gewoon op indeed.nl, linkedin en nog wat andere sites posten bedrijven ook zelf vacatures. Ze hebben liever dat je ze direct benadert zodat er niet een recruiter even wat geld loopt te harken.

Je kan ook op Linkedin naar mensen zoeken die hetzelfde doen als jij. En dan kijken of hun werkgever vacatures heeft.
pi_214885380
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 23:14 schreef Daboman het volgende:

[..]
Oh dat is wel heel slecht dan. Ik werk in de farmaceutische industrie, daar wordt heel veel met mensen geschoven en het niveau ligt dus wel hoger. Qua werkzekerheid is het helaas wel een drama waardoor ik wel afhankelijk blijf van deze third party recruiters.
Dat is het mooie van recruiters buitensluiten. Een recruiter haalt er bijvoorbeeld 5K uit. Wij bieden dus 6K. Iemand die 6K verdiend laat zich niet voor 5K wegkapen door een recruiter, dus wij houden diegene langer.
pi_214885471
Zo moeilijk is het niet. Zoek bedrijven die jou leuk lijken, en bekijk hun vacatures. Of stuur ze gewoon een berichtje. Grote kans overigens dat ze je zelf doorschuiven naar hun partner voor werving & selectie, want als dat een goede partij is, is het verdomd handig.

Wat recruiters betreft: er zijn écht wel goede. Ze zijn alleen wat moeilijk te vinden en ze worden overschreeuwd door de cowboys in die verziekte markt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')