En weer een incident midden op de dag tussen allemaal andere honden, tussen allemaal andere mensenquote:Geertje de Mos zag afgelopen zaterdag hoe haar 12-jarige hond Bruno, een kruising tussen een teckel en een jackrussellterriër, werd gegrepen door waarschijnlijk een wolf in het losloopgebied in het bos aan de Leuvenumseweg.
Het dier nam Bruno rond 11.30 uur in zijn bek en rende weg, terwijl Geertje in paniek begon te schreeuwen. Bruno kwam kort daarna bebloed terug; hij had ernstige verwondingen opgelopen. "Zelfs toen ik Bruno in mijn armen had, kwam de wolf nog teruggelopen", vertelt Geertje aan Hart van Nederland. "Bruno is fit en gezond. Hij loopt elke dag een uur in het bos, maar dat gaan we nu niet meer doen", vertelt Geertje.
DNA-onderzoek moet uitwijzen of het daadwerkelijk om een wolf ging. Op sociale media circuleert een video van het dier. De Zoogdiervereniging zegt aan de hand van die beelden te weten dat het om een wolf gaat.
'Roofdierengedrag'
De dierenarts, Paul van Aalst, bevestigt dat Bruno zware verwondingen heeft, waaronder gaatjes in zijn hals en nek, een klaplong en een inwendige bloeding. Volgens hem gaat het "absoluut" om een aanval van een wolf. "Dit is typisch roofdiergedrag," zegt hij. "Als het een hond was geweest, zou hij een andere plek hebben gekozen zoals een pootje en één keer hard hebben doorgebeten."
Van Aalst vreest dat het vaker mis zou kunnen gaan, met alle gevolgen van dien. "De kracht waarmee een wolf kan bijten, is hard. Het wordt lastig om honden te redden als ze zo erg worden toegetakeld."
Intensive care
Bruno is inmiddels overgebracht naar de intensive care van de spoedkliniek in Utrecht, waar hij zaterdagavond werd geopereerd. Het is nog onzeker of hij de aanval zal overleven. Geertje hoopt dat er maatregelen worden genomen om verdere aanvallen te voorkomen.
Ik ga voor een ezel als huisdier.quote:Op zondag 1 september 2024 16:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Daarom haal ik een kaukasische herder die laten ze wel met rust.
Nee dat gaat nooit gebeuren, echt niet, heus nietquote:Op zondag 1 september 2024 16:57 schreef hb64 het volgende:
Binnenkort: Wolf grijpt kind.
Kwestie van tijd, gaat gewoon gebeuren.
Misschien daarna wel wolven bestrijden die dicht bij het leefgebied van de mens komen?
Inderdaadquote:Op zondag 1 september 2024 16:46 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waren die wolven niet schuw en zouden ze dit nooit doen?
Ezels zijn heel erg coolquote:Op zondag 1 september 2024 16:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ga voor een ezel als huisdier.
He, ik ga er vanuit dat vrouwen die zo heten bejaarde kortpittige dames zijn. Met zo'n gebreid kleedje voor hun miniatuurblaffer. Is in dit geval niet zo.quote:Geertje
Hoe vaak zijn er honden die een kind grijpen?quote:Op zondag 1 september 2024 16:57 schreef hb64 het volgende:
Misschien daarna wel wolven bestrijden die dicht bij het leefgebied van de mens komen?
Heel vaak. Alleen zijn dat huisdieren, dus is er altijd een mens verantwoordelijk (de eigenaar dus). Daar gaat het om.quote:Op zondag 1 september 2024 17:30 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Hoe vaak zijn er honden die een kind grijpen?
Wat heb je dan aan overlast?quote:Op zondag 1 september 2024 17:41 schreef PzKpfw het volgende:
Gewoon doodschieten, heb je niets aan zo'n wolf. Op wat overlast na dan.
Dat is net het punt.quote:
Jij zou een heel magazijn op die wolf leegschieten, hem geen 1x hebben geraakt en vervolgens zelf worden gegrepen door die wolf man 🤣🤣 wie hou je voor de gek Tarzanquote:Op zondag 1 september 2024 17:41 schreef PzKpfw het volgende:
Dit inderdaad. Pech voor brunoquote:Op zondag 1 september 2024 17:27 schreef Harvest89 het volgende:
Als honden in hun natuurgebied komen dan kan er zo te zien territoriaal gedrag ontstaan.
Als men hier zo'n last van heeft dan moeten we de wolf maar met rust laten en het gebied niet toegankelijk meer maken voor honden.
Doen, maar dan wel minimaal twee (een eenzame ezel is een ongelukkige ezel).quote:Op zondag 1 september 2024 16:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kun je weer geen knikker raken in Call of Duty jochie.quote:Op zondag 1 september 2024 17:49 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
[..]
Jij zou een heel magazijn op die wolf leegschieten, hem geen 1x hebben geraakt en vervolgens zelf worden gegrepen door die wolf man 🤣🤣 wie hou je voor de gek Tarzan
nog één?quote:Op zondag 1 september 2024 16:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom kunnen ze die wolf niet gewoon verjagen of doden.quote:Op zondag 1 september 2024 17:27 schreef Harvest89 het volgende:
Als honden in hun natuurgebied komen dan kan er zo te zien territoriaal gedrag ontstaan.
Als men hier zo'n last van heeft dan moeten we de wolf maar met rust laten en het gebied niet toegankelijk meer maken voor honden.
Onhandig dat die wolf het bordje losloopgebied niet heeft gezien, dat bordje stond er eerder dan de wolf er was.quote:Op zondag 1 september 2024 17:27 schreef Harvest89 het volgende:
Die moeten ook afgeschoten worden want ook die kunnen een kind bijten.quote:Op zondag 1 september 2024 18:54 schreef Discombobulate het volgende:
Een kruising tussen een teckel en een jackrussell, oftewel geen hond. Dat zijn toch geen honden man. Als je een hond wil neem dan een herder of labrador of stafford.
Dat bestaat al: Tientallen boetes uitgedeeld aan wandelaars en fietsers in afgesloten wolvengebied.quote:Op zondag 1 september 2024 19:07 schreef Het_Bokje het volgende:
Wolvenlosloopgebieden aanleggen.
Problem solved
Het is geen leugen dat ze schuw zijn. De wolf is hier al een tijdje. Als ze niet schuw waren zouden ze elke dag mensen verscheuren in dit drukke land.quote:Op zondag 1 september 2024 17:52 schreef Mubassie het volgende:
Wolven in bewoond gebied gewoon afmaken.
Die leugens dat ze schuw zouden zijn hebben we genoeg gehoord.
Zoals hierboven al gezegd, er gaat een keer een kind gepakt worden.
Inderdaad alles waar we niets aan hebben gewoon doodschieten. Zal ik onthouden als ik een boer tegen kom.quote:Op zondag 1 september 2024 17:41 schreef PzKpfw het volgende:
Alles kan. Je kunt ook katten verjagen of doden.quote:Op zondag 1 september 2024 18:49 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Waarom kunnen ze die wolf niet gewoon verjagen of doden.
Oeh, gevoelig puntje.quote:Op zondag 1 september 2024 19:36 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Man, man wat een ontiegelijke flapdrol ben jij zeg.
Ouwe sandaal.
Natuur verandert continue, daar zullen we toch mee om moeten leren gaan.quote:Op zondag 1 september 2024 19:11 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Onhandig dat die wolf het bordje losloopgebied niet heeft gezien, dat bordje stond er eerder dan de wolf er was.
quote:Op zondag 1 september 2024 19:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Blijf gewoon uit de buurt van hun leefgebied.
Begin bij jezelf.quote:Op zondag 1 september 2024 19:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Inderdaad alles waar we niets aan hebben gewoon doodschieten. Zal ik onthouden als ik een boer tegen kom.
Godverdommequote:Op zondag 1 september 2024 19:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Stop ze in het Wolfinarium Harderwijk.
Niet echt, nee.quote:Op zondag 1 september 2024 17:03 schreef tesssssssss het volgende:
""Hij loopt elke dag een uur in het bos, maar dat gaan we nu niet meer doen", vertelt Geertje.
Daar heeft Bruno ook niet zoveel zin meer in, denk ik.
Dan kun je beter een Dogo Argentino, Mastiff of Boerboel halen, die eten wolven, puma's en wilde zwijnen als ontbijt.quote:Op zondag 1 september 2024 16:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Daarom haal ik een kaukasische herder die laten ze wel met rust.
Aaawwwww, dat is wel heel zielig.quote:
Kaukasische owcharka's zijn gefokt om de kudde tegen beren te beschermen. Die zijn heel wat indrukwekkender dan een mastiff of dogo argentino hoor.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:13 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dan kun je beter een Dogo Argentino, Mastiff of Boerboel halen, die eten wolven, puma's en wilde zwijnen als ontbijt.
Indrukwekkender? Welnee. De Dogo Argentino, Mastiff en Boerboel worden ook gebruikt om te jagen op beren en ander groot wild.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Kaukasische owcharka's zijn gefokt om de kudde tegen beren te beschermen. Die zijn heel wat indrukwekkender dan een mastiff of dogo argentino hoor.
Ze wegen bijna 2 keer zo veel kerel.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:33 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Indrukwekkender? Welnee. De Dogo Argentino, Mastiff en Boerboel worden ook gebruikt om te jagen op beren en ander groot wild.
Dus? Dat geeft alleen maar aan dat zoveel gewicht totaal overbodig is voor een efficiënte jachthond.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:37 schreef FlippingCoin het volgende:
Ze wegen bijna 2 keer zo veel kerel.
Het zijn geen jachthonden, er zijn geen honden die gefokt worden om op wolven te jagen want dat is een belachelijk idee.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:48 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dus? Dat geeft alleen maar aan dat zoveel gewicht totaal overbodig is voor een efficiënte jachthond.
...en kinderen.quote:Op zondag 1 september 2024 17:27 schreef Harvest89 het volgende:
Als ik soms foto's zag met families die wolven aan het voeren waren, hield ik m'n hart al vast. Die zijn meer zo schuw voor mensen. Ik begreep dat echt niet. Wat dachten opa en oma? We gaan met de kleinkideren wolfjes voeren? Het zijn geen eenden...quote:Op zondag 1 september 2024 19:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is geen leugen dat ze schuw zijn. De wolf is hier al een tijdje.
quote:Op woensdag 4 september 2024 12:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Het zijn geen jachthonden, er zijn geen honden die gefokt worden om op wolven te jagen want dat is een belachelijk idee.
quote:10 Dogs That Fight Wolves (And Kill Them)
At first, you would think dogs can’t fight against Wolves. However, believe it or not, some dogs can put Wolves down.
What are the 10 dogs that fight Wolves? Ten dog breeds are noted for their ability to catch and kill wild Wolves: Rottweiler, Wolf dogs, Neopolitan and Tibetan mastiff, Boerboel dogs, Rhodesian Ridgeback, and Bloodhounds, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, and Kangals.
These dogs are usually developed to hunt and protect against wild animals that can fight Wolves. They have robust characteristics that are ideal for fending off predators.
https://www.animalfate.com/dogs-that-fight-wolves
Etc.quote:Dog Breeds Used To Hunt Wolves
There are various dog breeds that are used in different parts of the world for hunting wolves. The suitability of a particular breed for wolf hunting depends on factors such as the terrain, the size and behaviour of the wolves, and the hunting traditions of the region. Here are a few examples of dog breeds that have been used for wolf hunting. It is important to note that wolf hunting regulations and practices vary by country and region, and in many areas, wolf hunting is strictly regulated or prohibited because of conservation concerns. However, engaging in wolf hunting requires specific knowledge, skills, and adherence to legal and ethical guidelines. In this article, you will come to know about different dog breeds that can be used for wolf hunting. Scroll down to know more.
https://dogcrunch.com/dog-breeds-used-to-hunt-wolves
Zijn allemaal geen jachthonden alleen, maar leuk bedacht.quote:
Roodkapjequote:Op woensdag 4 september 2024 13:41 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Als ik soms foto's zag met families die wolven aan het voeren waren, hield ik m'n hart al vast. Die zijn meer zo schuw voor mensen. Ik begreep dat echt niet. Wat dachten opa en oma? We gaan met de kleinkideren wolfjes voeren?
Allemaal van die vechtende kutbeesten waarvan we er liever geen dan één in het land moeten hebben, doe maar niet.quote:Op woensdag 4 september 2024 13:42 schreef nelaeryn het volgende:
What are the 10 dogs that fight Wolves? Ten dog breeds are noted for their ability to catch and kill wild Wolves: Rottweiler, Wolf dogs, Neopolitan and Tibetan mastiff, Boerboel dogs, Rhodesian Ridgeback, and Bloodhounds, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, and Kangals.
Begrijpend lezen is best moeilijk, hé? Hunt and protect. En de Dogo is juist gefokt voor de jacht op groot wild.quote:Op woensdag 4 september 2024 13:46 schreef FlippingCoin het volgende:
Zijn allemaal geen jachthonden alleen, maar leuk bedacht.
Waken tegen wolven != jagen op wolven. En nu niet meer zo dom doen graag.
quote:The Dogo Argentino (plural Dogos Argentinos) is an Argentine breed of large dog of mastiff type. It was bred in the early twentieth century in Córdoba in central Argentina, primarily for hunting large game such as peccaries, wild boar, and pumas.[3]: 146 [4]: 340 [5]: 189 [6]: 140 [7][1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Dogo_Argentino ;
quote:Op woensdag 4 september 2024 13:58 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is best moeilijk, hé? Hunt and protect. En de Dogo is juist gefokt voor de jacht op groot wild.
[..]
In veel landen zijn ze dan ook verbodenquote:Op woensdag 4 september 2024 13:57 schreef heywoodu het volgende:
Allemaal van die vechtende kutbeesten waarvan we er liever geen dan één in het land moeten hebben, doe maar niet.
Als het je echt om de veiligheid van kinderen ging staan er duizend dingen op het lijstje die veel gevaarlijker zijn dan de wolf. Maar smakelijk fantaseren over dode kinderen om je eigen onderbuik doel te bereiken is vast fijn voor je.quote:Op zondag 1 september 2024 16:57 schreef hb64 het volgende:
Waar staat precies dat die op wolven jaagt dan?quote:Op woensdag 4 september 2024 13:59 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Welk deel van HUNT begrijp je precies niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |