abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 30 augustus 2024 @ 06:13:49 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_214839048
Ik heb weinig met dat unplugged gedoe. Net zoals ik niks heb met al die coverbands tegenwoordig. Of ABBA de musical en Elvis sings the Bee Gees met baard in de keel en snor op de borst. Waarom geen echte bands of zangers op tv ? Met eigen muziek. Alleen Nederlandstalig schlager gerijm, met ik hou van jou in Torremolinos bij de AVRO en de Tros. In DWDD mochten ze één minuut hun kunsten vertonen en bij Johan de snor worden oudheidkundige monumenten van het stof ontdaan en van een nieuw verfje voorzien bovendien. Geweldige muzikanten zitten in wedstrijden hun tijd te verdoen met muziek uit de jaren 50 of 60. 'Kijk eens zonder handen.' Alsof Hergé en Peter Pontiac trots zijn op hun Rien Poortvliet en van Gogh imitaties.

In de jaren 80/90 bloeide de Nederlandse muziekscene en was er een bloeiende concertzalencircuit. Tegenwoordig word je miljonair als je een stekker in het stopcontact steekt en met de andere hand met de bankrekening zwaait. Zelfs bij André Rieu bleef er geld aan de stroomloze strijkstok hangen bij Ajax-Bayern München halve finale Champions League in 1995.

Zelfs in MTV zit geen muziek meer. Daarom hier Nirvana en Kurt Cobain door merg en been. Toen zat het oude jasje nog als gegoten. Daar had het bij moeten blijven. Op het hoogtepunt stoppen heet dat.

Herman. Ouwe zeiksnor.

In the fall of 1993, Kurt Cobain, the frontman of Nirvana, wrote an unforgettable page in music history with his performance for MTV Unplugged. The recording took place on November 18, 1993, at Sony Studios in New York, and the episode was broadcast for the first time on December 14 of the same year. This concert became an icon not only for grunge music, but for the entire musical landscape of the 90s.

Kurt Cobain, accompanied by his bandmates Krist Novoselic and Dave Grohl, showed the world a more intimate and vulnerable side of his art. From the beginning, it was clear that this would not be a simple acoustic performance of Nirvana's greatest hits. Instead, Cobain decided to propose an atypical setlist, consisting of lesser-known songs and covers that highlighted his musical influences.

A particularly memorable moment was the cover of David Bowie's "The Man Who Sold the World", which became one of the most iconic moments of the evening. Cobain's version gave the song a new lease of life, making it rediscoverable even among the younger generations. Another emotional moment was the performance of "Where Did You Sleep Last Night", a traditional American folk ballad made famous by Lead Belly. The performance was so intense and heartfelt that, according to legend, Cobain refused to do an encore, saying he couldn't sing it better.
The atmosphere created on stage helped make the event even more special. The set was decorated with flowers, candles and a crystal candelabra, creating a funereal yet fascinating atmosphere, almost premonitory of Cobain's tragic fate, who would take his own life a few months later, in April 1994.

Nirvana's MTV Unplugged performance was not only critically acclaimed, but also won a Grammy Award for Best Alternative Music Album in 1996. The live album, released posthumously in November 1994, became a commercial success and remains one of the band's most beloved works to this day.

AmantiDelRock

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:51:50 #2
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214840311
Dat 'unplugged gedoe' bevatte iig de echte stem van de artiest die op dat moment aan de beurt was.

Daar is veel voor te zeggen.
pi_214842093
Nirvana was zeker goed bij Unplugged, maar Stone Temple Pilots en Alice in Chains stijgen voor mij daar nog bovenuit.
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  Trouwste user 2022 vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:22:56 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_214842134
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 14:19 schreef SonicVolcano het volgende:
Nirvana was zeker goed bij Unplugged, maar Stone Temple Pilots en Alice in Chains stijgen voor mij daar nog bovenuit.
Stone Temple Pilots heeft het net niet voor mij. Vergeleken met Nirvana, Mudhoney, Melvins of Screaming Trees heeft het voor mij altijd gevoeld als een soort bandwagon-groep. Alice In Chains is van een ander kaliber. Deed me jaren later pas echt iets. Kwartje viel laat. Allemaal smaak kwestie natuurlijk. :)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:29:13 #5
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214842205
Kan gebeuren.

[ Bericht 60% gewijzigd door Eightyone op 30-08-2024 15:08:57 ]
  roze vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:18:49 #6
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_214842647
Geweldige band en een geweldig album maar er zit nog meer achter het verhaal want het hele gebeuren ging bijna niet door.
quote:
The atmosphere created on stage helped make the event even more special. The set was decorated with flowers, candles and a crystal candelabra, creating a funereal yet fascinating atmosphere.
Dit wou Kurt verplicht anders ging hij het sowieso niet doen. Was niet heel gebruikelijk om te doen maar Kurt deed nogal moeilijk die dag en ze dachten bij MTV op een gegeven moment ook dat het niet door zou gaan. Het leek een ramp te gaan worden maar het is uiteindelijk een succes geworden.

Heb daar tijdje terug nog een heel stuk over gelezen want tja dit is 1 van mijn favoriete albums allertijden en sowieso love naar Nirvana.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ama op 30-08-2024 15:25:57 ]
Your beauty never ever scared me.
pi_214843184
Mijn meest favoriete album ooit, echt helemaal grijs gedraaid.
Ik vind werkelijk ieder nummer goed, dat heb ik bijna nooit.
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:35:33 #8
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214843262
quote:
Boh die alice in chains versie was wel heel goed ook ja

Maar die van nirvana luister ik ook nog regelmatig dus sowieso terecht topic _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214845774
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 14:22 schreef tong80 het volgende:

[..]
Stone Temple Pilots heeft het net niet voor mij. Vergeleken met Nirvana, Mudhoney, Melvins of Screaming Trees heeft het voor mij altijd gevoeld als een soort bandwagon-groep. Alice In Chains is van een ander kaliber. Deed me jaren later pas echt iets. Kwartje viel laat. Allemaal smaak kwestie natuurlijk. :)

Muziektechnisch zit STP verdomd goed in elkaar en dat waardeer ik enorm. Ben zelf ook muzikant (hobby, dat wel). Dat speelt wel mee :)

De broertjes DeLeo zijn het brein achter de band en vooral de bassist is fantastisch. Speel zelf ook bas, vandaar :)
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:22:23 #10
14505 OProg
A Life in Music
pi_214845846
Ik had de DVD een tijdje terug op de kop getikt. Tof of weer eens op mijn gemak naar te kijken. Indertijd was ik zelf ook erg onder de indruk van Neil Young Unplugged. :)
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:35:23 #11
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_214845970
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 14:22 schreef tong80 het volgende:

[..]
Stone Temple Pilots heeft het net niet voor mij.
Wat mij betreft zat STP zanger Scott Weiland een decennium later met Velvet Revolver (Slash!) beter op zijn plek.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  Trouwste user 2022 zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:36:19 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_214849051
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 21:13 schreef SonicVolcano het volgende:

[..]
Muziektechnisch zit STP verdomd goed in elkaar en dat waardeer ik enorm. Ben zelf ook muzikant (hobby, dat wel). Dat speelt wel mee :)

De broertjes DeLeo zijn het brein achter de band en vooral de bassist is fantastisch. Speel zelf ook bas, vandaar :)
De zanger spoorde niet echt. En dan ben ik nog mild. ;)

Trouwste user 2022 zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:37:06 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_214849060
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 21:22 schreef OProg het volgende:
Ik had de DVD een tijdje terug op de kop getikt. Tof of weer eens op mijn gemak naar te kijken. Indertijd was ik zelf ook erg onder de indruk van Neil Young Unplugged. :)
Neil Young is één van m'n all time favorites.

Trouwste user 2022 zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:37:42 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_214849063
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 21:35 schreef Clupea het volgende:

[..]
Wat mij betreft zat STP zanger Scott Weiland een decennium later met Velvet Revolver (Slash!) beter op zijn plek.
Die band vond ik niks. Een slap aftreksel van Guns & Roses.

zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:33:40 #15
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_214853628
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 11:36 schreef tong80 het volgende:

[..]
De zanger spoorde niet echt. En dan ben ik nog mild. ;)

Dat zijn vaak wel de meest interessante ;)

De cover van Bowie van Nirvana blijft toch wel de mooiste O+
pi_214853799
Nrvana.. was toch ook niks eigenlijk.. ja laten we lekker depressief gaan zitten doen met z'n allen jeejj 🥲🔫
  Trouwste user 2022 zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:03:52 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_214853836
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:59 schreef DrDentz het volgende:
Nrvana.. was toch ook niks eigenlijk.. ja laten we lekker depressief gaan zitten doen met z'n allen jeejj 🥲🔫
:D

zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:07:43 #18
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_214853873
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 11:37 schreef tong80 het volgende:

[..]
Die band vond ik niks. Een slap aftreksel van Guns & Roses.

Maar van de andere kant bekeken was het een betere versie van de Stone Temple Pilots.

Of G&R maar dan zonder Axl. Heeft ook zo z'n charmes.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_214853943
Kurt Cobain was stiekem wel plugged hoor. Was ook wel hoorbaar toen hij het intro van “Man who soled the world” inzette.
.
pi_214853987
Hier ook grijsgedraaid. Kan ook al die tussenstukjes zo ongeveer letterlijk meedoen "What are they tuning, a harpe?"
Die extra lading van Kurts dood hangt er ook wel overheen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_214855279
quote:
11s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 22:17 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Hier ook grijsgedraaid. Kan ook al die tussenstukjes zo ongeveer letterlijk meedoen "What are they tuning, a harpe?"
Die extra lading van Kurts dood hangt er ook wel overheen.
This is off our first record, most people don't own it

Cover your hair and your eyes.
This is called 'Oh Me'

[ Bericht 2% gewijzigd door Poppejans1.4 op 01-09-2024 08:43:47 ]
  zondag 1 september 2024 @ 11:27:58 #22
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214856564
quote:
Alice in Chains draai ik nog wekelijks. Mijn favoriete grungeband en met Lane Staley als de beste zanger.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214868944
Wat het denk ik een goed album maakt is

- Nu wordt je op spotify doodgegooid met bandjes en artiesten die zo spelen, maar dat het concept van unplugged gaan was voor toen naar mijn idee redelijk vers, het was echt iets vernieuwends. Het was daarvoor allemaal bombasitische rock en je hoorde zelden hoe een band op dat niveau in een meer akkoestische richting speelde. Foutjes zijn allemaal makkelijker te horen dan wanneer er een dikke laag distortion overheen zit. Je wist dat het geoefende muzikanten waren, maar zo kwam het nog wat sterker naar voren.

- Grunge onstond als stroming begin '90 en het was 'het' nieuwe geluid van dat tijdperk, met de dood van Kobain van misschien wel de meest populaire grungeband was het ook een aanslag op het hele genre, met dit album als etalering.

- Nevermind had als album voor de tijd pas een impact achtergelaten, dit was een speciale toegift

- Het was prime-Nirvana met Grohl en Smear er "redelijk' nieuw bij in de professionaliseringsslag (zoals Kurt het ongeveer uitdrukte) en met die sterkste opstelling is Nirvana er met de dood van Kobain uitgegaan. Het had die impact minder tot niet gehad als Kurt nu nog geleefd zou hebben en men al flink op de retour was. Het 'retourmoment' is er nooit gekomen.

- De vrij lange zoektocht naar het juiste drumgeluid. Het scheelde een haar of ze hadden Grohl met de gebruikelijke stokken laten spelen wat niet lekker uit de verf kwam als ondersteuning; dat had het deels kunnen verpesten. De kwasten zoals bij Jazz meer gebruikelijk werden nog net op tijd uit de kast getrokken.

- Introductie van nieuw materiaal exclusief voor de unplugged sessie.

Blijft imho wel bijzonder dat ze Smells like teen spirit nooit unplugged hebben gedaan, maar goed..

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 02-09-2024 14:41:30 ]
pi_214871378
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 14:29 schreef Beathoven het volgende:

- Nu wordt je op spotify doodgegooid met bandjes en artiesten die zo spelen, maar dat het concept van unplugged gaan was voor toen naar mijn idee redelijk vers, het was echt iets vernieuwends. Het was daarvoor allemaal bombasitische rock en je hoorde zelden hoe een band op dat niveau in een meer akkoestische richting speelde. Foutjes zijn allemaal makkelijker te horen dan wanneer er een dikke laag distortion overheen zit. Je wist dat het geoefende muzikanten waren, maar zo kwam het nog wat sterker naar voren.
“Unplugged” was even echte MTV-uitvinding...
Grotendeels ook voortkomend aan een hernieuwde interesse in ‘echte’ musici.

Tijdens de MTV Awardshow in 1989 bleek dat ze last-minute drie minuten overhadden die ze moesten overbruggen, zonder dat ze een set konden opbouwen.
Jon Bon Jovi en Ritchie Sambora boden aan dit op te vullen, tot grote angst van de producer die vreesde dat het publiek gelijk naar de afstandsbediening zou grijpen...

Het was andersom, het publiek was juist dol op de indruk van spontaniteit en ‘originaliteit’...
De tijd van synth-pop, stage-acts en playback was over.... nu was het vooral belangrijk zelf live te spelen.

(Overigens, de productie voor MTV unplugged was bij die Awardshow al begonnen, dus het is niet dat het concept toen uitgevonden werd)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_214872319
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:38 schreef RM-rf het volgende:

[..]
“Unplugged” was even echte MTV-uitvinding...
Grotendeels ook voortkomend aan een hernieuwde interesse in ‘echte’ musici.

Tijdens de MTV Awardshow in 1989 bleek dat ze last-minute drie minuten overhadden die ze moesten overbruggen, zonder dat ze een set konden opbouwen.
Jon Bon Jovi en Ritchie Sambora boden aan dit op te vullen, tot grote angst van de producer die vreesde dat het publiek gelijk naar de afstandsbediening zou grijpen...

Het was andersom, het publiek was juist dol op de indruk van spontaniteit en ‘originaliteit’...
De tijd van synth-pop, stage-acts en playback was over.... nu was het vooral belangrijk zelf live te spelen.

(Overigens, de productie voor MTV unplugged was bij die Awardshow al begonnen, dus het is niet dat het concept toen uitgevonden werd)
Als dat een beetje als grasduinen / "de pilot" omschreven mag worden, dan was het in die beginjaren waar ook Nirvana nog inzat nog betrekkelijk fris als concept.

Als je het vanuit marketing oogpunt bekijkt dan zaten zowel Nirvana, het grunge genre als MTV unplugged sterk en op een ideaal punt in de lift en kwam alles heel erg mooi bij elkaar. Er zijn generaties geweest die iets heel moois op muziekgebied hebben gezien en gehoord.

Ik las trouwens dat ze smells like teen spirit niet deden omdat Kurt nogal worstelde met de eigen populariteit en de populariteit van dat nummer en het gehype van MTV

Ik denk dat als Kurt nog even geleefd had, hij de spreekwoordelijke fik in de hele unplugged sessie had gezet.
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 september 2024 @ 05:39:40 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_214876414
Bij Top of the Pops "verkrachtte" hij Smells like teen spirit ook.

pi_214878678
Dit is een van de slechtste openings-posts ever, vol aannames en oordelen over huidige muziekstromingen. Goed gespuwd. Dit is een van de slechtste openings-posts ever over een van de mooiste en meest rauwe (productie technisch: weinig 'opsmuk' gebruikt) albums ooit. En dat is uiteraard weer een kwestie van smaak. Feit is dat Cobain op dit album geen maat houdt, er een slechte timing op na houdt en veel uitglijders maakt op gitaar. En dat is nou juist het karakter en de kracht van dit album.

Weet de topicstarter trouwens dat ook dit album van Nirvana propvol covers staat? :7
In The Presence Of Enemies!
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 september 2024 @ 11:46:16 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_214878875
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:31 schreef Ibanez het volgende:
Dit is een van de slechtste openings-posts ever, vol aannames en oordelen over huidige muziekstromingen. Goed gespuwd. Dit is een van de slechtste openings-posts ever over een van de mooiste en meest rauwe (productie technisch: weinig 'opsmuk' gebruikt) albums ooit. En dat is uiteraard weer een kwestie van smaak. Feit is dat Cobain op dit album geen maat houdt, er een slechte timing op na houdt en veel uitglijders maakt op gitaar. En dat is nou juist het karakter en de kracht van dit album.

Weet de topicstarter trouwens dat ook dit album van Nirvana propvol covers staat? :7
Ja. Wat wil je nog meer weten ? Wie Love Buzz heeft geschreven ?
Of zijn favoriete band, Wipers, genoeg credits hebben gehad na hun trilogie met Youth of America, Is this real ? en Over the Edge.

Lees me eens de les. Stel eens vragen over Nirvana. Ik heb hun eerste LP vrijwel direct na releas gekocht. Weet nog dat ze een contract bij een Major kregen, e ik dacht waarom Mudhoney, Screaming Trees of Dinosaur niet. Nirvana hoorde in dat rijtje niet thuis.

dinsdag 3 september 2024 @ 11:49:04 #29
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214878896
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 19:41 schreef Beathoven het volgende:
Er zijn generaties geweest die iets heel moois op muziekgebied hebben gezien en gehoord.

Yep, veel van m'n leeftijdgenoten, veertigers. En lang niet alleen maar dat.
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 september 2024 @ 11:55:38 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_214878940
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:49 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik ben 61. Voor mij is de mooiste muziekperiode jaren 80 en begin Negentig. Daar hoort Nirvana ook bij. Maar ik zal nooit spreken van "in mijn tijd." Want het is nu ook nog mijn tijd. Ik geniet momenteel ook van Home Front, Idles, de Geit, Fountain DC, Against me, Thee oh Sees, Naked Lungs en/of the Bugclub.

dinsdag 3 september 2024 @ 12:10:33 #31
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214879103
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:55 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik ben 61. Voor mij is de mooiste muziekperiode jaren 80 en begin Negentig. Daar hoort Nirvana ook bij. Maar ik zal nooit spreken van "in mijn tijd." Want het is nu ook nog mijn tijd. Ik geniet momenteel ook van Home Front, Idles, de Geit, Fountain DC, Against me, Thee oh Sees, Naked Lungs en/of the Bugclub.

Er staan nogal wat nummers in de 90's-lijsten onder de koptelefoon hieronder (minus die met de paarse icoontjes), die hier nogal vertraagd binnen kwamen.

Voor de buitenwereld oogt het als nostalgie, door m'n geboortejaar, maar vaak valt dat dus nogal mee. Veel van m'n leeftijdgenoten hebben vroeger iig heel behoorlijke muziek geluisterd.
pi_214879233
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:49 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Niet dat er nu geen goede muziek is, maar het is op mainstream niveau en wat daar tegenaan zit wel wat armoediger dan de aanloop naar dit alles. Jazz ging ooit de pijp al uit als populair genre en rock lijkt die kanten ook op te gaan. Zelfs techno en trance zijn vervallen in de bak “Electronic dance music”. Alles lijkt te zijn gesettled.

Het meest “vernieuwende /onderscheidende” is tegenwoordig de drill-rap, maar wat we daarmee moeten is een grote vraag.
  dinsdag 3 september 2024 @ 12:36:59 #33
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214879510
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 12:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Niet dat er nu geen goede muziek is, maar het is op mainstream niveau en wat daar tegenaan zit wel wat armoediger dan de aanloop naar dit alles. Jazz ging ooit de pijp al uit als populair genre en rock lijkt die kanten ook op te gaan. Zelfs techno en trance zijn vervallen in de bak "Electronic dance music". Alles lijkt te zijn gesettled.

Het meest "vernieuwende /onderscheidende" is tegenwoordig de drill-rap, maar wat we daarmee moeten is een grote vraag.
Wat er als veertiger qua hedendaagse muziek binnen komt is zelfs toegenomen ten opzichte van de late 00's en vroege 10's (het hielp in die periode niet dat titels vaak amper te achterhalen waren; post-mainstream radio, pré-Shazam en pré goed online plaatsen van playlists).

Maar in de 90's waren er in de mainstream media nog 'poortwachters' die goed hun werk deden, en o.a. het onderwerp van dit topic aan de man brachten, en nu moet je zelf je weg maar zien te vinden.
pi_214880067
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:46 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ja. Wat wil je nog meer weten ? Wie Love Buzz heeft geschreven ?
Of zijn favoriete band, Wipers, genoeg credits hebben gehad na hun trilogie met Youth of America, Is this real ? en Over the Edge.

Lees me eens de les. Stel eens vragen over Nirvana. Ik heb hun eerste LP vrijwel direct na releas gekocht. Weet nog dat ze een contract bij een Major kregen, e ik dacht waarom Mudhoney, Screaming Trees of Dinosaur niet. Nirvana hoorde in dat rijtje niet thuis.

Ik lees je niet de les. Noch ga ik vragen stellen over Nirvana. Naar mijn idee zijn er twee verschillende aspecten: een grote kennis ten aanzien van muziek (wandelende muziek encyclopedie, dat ben jij vast) en muzieksmaak. Beiden worden vaak te pas en te onpas geschaard onder 'verstand van muziek'. In je openingspost loopt dat wat door elkaar.

Het aanbod aan muziek lijkt tegenwoordig groter dan nu. Volgens mij is het ook een stuk makkelijker om iets uit te brengen. Je kunt voor een relatief lage investering thuis iets opnemen, zelfs zonder instrumenten. Vroeger moest je studiotijd boeken, een engineer inhuren en een instrument leren bespelen of leren zingen. Als je nu ook maar iets hebt, kun je het uploaden op Spotify en promoten op de socials. Destijds ging je naar een platenlabel en die stuurden je 99/100 keer weg. Wilden ze het wel uitbrengen dan moest media 'geperst' worden, verkocht worden en er volgden reviews in muziekbladen die je productie maakten of kraakten.

Tegenwoordig moet alles snel, bijna met 1 druk op de knop. Ik mis tegenwoordig toewijding. Gitaar leren spelen tot je vingers krom stonden. Jaren oefenen. Toewijding op luistergebied: je betaalde uiteindelijk veel voor een LP/Cassettebandje/minidisc of CD. Je schafte het vaak aan zonder te luisteren puur gebaseerd op reviews (aardschok, oor, de dagbladen). De eerste keer thuis luisteren, door het boekje bladeren. De geur van het drukwerk (helemaal bij deze CD van Nirvana, nu nog te ruiken), teleurgesteld zijn bij de eerste keer luisteren, maar om omdat het een dure aanschaf was: nog een tweede kans gunnen, en een derde, etc. Dat is toewijding.
Op spotify klik je door als je iets hoort dat je niet aanstaat.
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 september 2024 @ 13:37:52 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_214880102
De geur van een CD :? Nog nooit iets van gehoord. Verder is je tekst te lang om er meer op te reageren. (helaas)Ik heb een brede muzieksmaak. Je romantische zinnen herken ik wel. Noem het muziek-nostalgie. :)

pi_214880332
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:37 schreef tong80 het volgende:
De geur van een CD :? Nog nooit iets van gehoord. Verder is je tekst te lang om er meer op te reageren. (helaas)Ik heb een brede muzieksmaak. Je romantische zinnen herken ik wel. Noem het muziek-nostalgie. :)

De geur van het DRUKWERK, meneer. Bij een cd krijg je een boekje. De inkt gebruikt in dat boekje heeft een bepaalde geur.
  dinsdag 3 september 2024 @ 14:49:42 #37
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214880711
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:32 schreef Ibanez het volgende:

Tegenwoordig moet alles snel, bijna met 1 druk op de knop. Ik mis tegenwoordig toewijding. Gitaar leren spelen tot je vingers krom stonden. Jaren oefenen.
Gitaren e.d. zijn duur, het kost veel minder om wat uit een computer te krijgen. En je hebt sneller resultaat.

Er is veel goede 'computermuziek', maar de artiest zelf moet wel iets willen maken dat verder gaan dan wat knopjes indrukken en presets aanzetten. Er zijn best wat luie 'artiesten' in die hoek.

[ Bericht 47% gewijzigd door Eightyone op 03-09-2024 17:08:27 ]
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 september 2024 @ 15:03:00 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_214880796
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 14:02 schreef Ibanez het volgende:

[..]
De geur van het DRUKWERK, meneer. Bij een cd krijg je een boekje. De inkt gebruikt in dat boekje heeft een bepaalde geur.
Wist ik niet. Heb andere fetishs.

vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:23:18 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215178849
https://www.ad.nl/show/me(...)jacht-sbs6~a86d5daf/

Binnenkort komt er dus een stroom aan 'unplugged' wannabe's op tv.
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:24:29 #40
7889 tong80
Spleenheup
pi_215178862
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 19:23 schreef Eightyone het volgende:
https://www.ad.nl/show/me(...)jacht-sbs6~a86d5daf/

Binnenkort komt er dus een stroom aan 'unplugged' wannabe's op tv.
De gruwel. :{ :r

vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:25:35 #41
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215178879
Meau en Thomas Acda in de jury prikkelen me iig niet echt.
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:38:44 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_215182436
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 19:25 schreef Eightyone het volgende:
Meau en Thomas Acda in de jury prikkelen me iig niet echt.
Waar moet ik Meau van kennen ?

pi_215182500
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 09:38 schreef tong80 het volgende:

[..]
Waar moet ik Meau van kennen ?

Heel Nederland zong destijds 'Dat heb jij gedaan'

Deze 'nieuwe' talentenjacht lijkt me niet echt anders dan dat programma wat Giel Beelen destijds presenteerde
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:56:37 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_215182516
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 09:53 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Heel Nederland zong destijds 'Dat heb jij gedaan'

Deze 'nieuwe' talentenjacht lijkt me niet echt anders dan dat programma wat Giel Beelen destijds presenteerde
Het trieste is dat op Pinkpop e Lowlands na er geen normaal muziekprogramma op tv is. Het is of elkaars reet kussen en janken door B-artiesten, of een of andere kutmusical of André Rieu gesponsord voor de Tros.

pi_215182539
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 09:56 schreef tong80 het volgende:

[..]
Het trieste is dat op Pinkpop e Lowlands na er geen normaal muziekprogramma op tv is. Het is of elkaars reet kussen en janken door B-artiesten, of een of andere kutmusical of André Rieu gesponsord voor de Tros.

Je vat wel prachtig samen hoe ik er ook over denk :D
Vind ik best heel jammer, muziek is eigenlijk zo enorm breed.
Ik zou bijvoorbeeld absoluut wel gaan kijken naar iets dat bandjes volgt die het proberen te maken oid
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:29:47 #46
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215183844
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 09:53 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]

Daarin schreven de kandidaten zelf hun liedjes, hier zingen ze oude liedjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')