Jan visser is een betrouwbare meteoroloog die geen flauwekul neerzet.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:22 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd waar en hoe groot het gebied is. Nu is het zo'n 'het zal wel' verhaal.
quote:Delen van de Sahara gaan de komende tijd ‘vergroenen’. Er is namelijk relatief veel regen op komst!
De grootste en heetste woestijn ter wereld, de ‘Sahara desert’, lijkt de komende tijd deels te veranderen in een omvangrijke groene oase. De zinderde woestijn, die meer dan 9 miljoen km² beslaat en zich uitstrekt van de Atlantische Oceaan in het westen tot aan de Rode Zee in het oosten, krijgt namelijk te maken met relatief veel regen. Deze situatie zou, volgens berekeningen van het Europees weercentrum (ECMWF) tot diep in september kunnen aanhouden. Oorzaak is de noordwaarts opschuivende ITCZ ofwel de Inter Tropische Convergentie Zone. In deze gordel van lagedruk ter hoogte van de evenaar vinden stijgende luchtbewegingen plaats die regen- en onweersbuien genereren. Wanneer buien gaan clusteren kunnen er grote hoeveelheden neerslag vallen.
In de Sahara zullen de neerslaghoeveelheden beperkter zijn dan bijvoorbeeld in de vochtige tropen, maar de verwachting is wel dat de hoeveelheden substantieel kunnen zijn. In sommige regio’s kan soms in enkele dagen tijd meer regen vallen dan er normaal gesproken in een paar jaar valt. En over normaal gesproken: in ongeveer de helft van de Sahara valt jaarlijks gemiddeld minder dan 25 mm. Een ‘plensbui’ van minder dan 10 mm kan op de droge ondergrond trouwens al een ‘flash flood’ veroorzaken.
De Sahara is trouwens niet altijd een gortdroge woestijn geweest. Ongeveer zo’n 8000 jaar geleden was het een groene regio met meren, rivieren en een uitbundige vegetatie. Veranderingen in de baan van de aarde veroorzaakten echter verschuivingen in mondiale weerpatronen waardoor de Sahara veranderde in één van de droogste gebieden op aarde.
Ik trek het verhaal niet in twijfel, ik vind het gewoon matig dat er amper dieper op wordt ingegaan.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:25 schreef aloa het volgende:
[..]
Jan visser is een betrouwbare meteoroloog die geen flauwekul neerzet.
Hier het hele verhaal.
[..]
Hier staat meer info:quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik trek het verhaal niet in twijfel, ik vind het gewoon matig dat er amper dieper op wordt ingegaan.
En ook niet de grootste woestijn. Dat is Antarctica.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:03 schreef Dven het volgende:
De sahara is niet de heetste woestijn van de wereld. Welke stagair heeft dit nu weer geschreven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |