Laten we ze taggen. Hoog tijd dat we namen en rugnummers aan dit soort types gaan hangen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 21:34 schreef Mubassie het volgende:
Het valt ook wel op dat je bepaalde figuren in dit topic niet ziet terwijl zij overal als eerste "racisme" roepen als de bruine mens in het nadeel is.
14 dagen Chersonisos.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Waar slaat dat überhaupt op ‘mensen van kleur’?
Je mag alles zeggen, maar "wit" is zo'n term die de samenleving is opgedrongen.quote:
Ja maar ik word zo moe van alles wat ik niet (meer) mag zeggen. Het is zo krampachtig.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:28 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Je mag alles zeggen, maar "wit" is zo'n term die de samenleving is opgedrongen.
Zie post #150 en #179 over waarom dit in de aandacht is.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Waar slaat dat überhaupt op ‘mensen van kleur’?
Er staan veel ‘wokes’ in de tekst. Dat is oprecht te moeilijk voor mijquote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zie post #150 en #179 over waarom dit in de aandacht is.
Maar wit is technisch gezien helemaal geen kleurquote:Op donderdag 29 augustus 2024 12:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik identificeer me als persoon van kleur: wit.
Kijk, dat vind ik nou van "wit".quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja maar ik word zo moe van alles wat ik niet (meer) mag zeggen. Het is zo krampachtig.
Nou, ik draag een witte broek. Hoe moet ik ‘m anders omschrijven…?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:49 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Maar wit is technisch gezien helemaal geen kleur
Hoe bedoel je.. ?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:54 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Kijk, dat vind ik nou van "wit".
Als wit. Vandaar technisch gezien is het geen kleur. Maar gebruiken we het als kleur omdat anders communicatie beetje onhandig isquote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik draag een witte broek. Hoe moet ik ‘m anders omschrijven…?
Ah oké, ik snap je.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:57 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Als wit. Vandaar technisch gezien is het geen kleur. Maar gebruiken we het als kleur omdat anders communicatie beetje onhandig is
Chat gpt uitleg. Die kan het wat beter verwoorden dan ik:quote:
quote:Precies! Zwart en wit hebben een bijzondere status in de wereld van kleuren, en mensen die zeggen dat zwart en wit geen kleuren zijn, hebben technisch gezien een punt, afhankelijk van de context:
Zwart: In de context van licht is zwart de afwezigheid van alle licht. Het is wat je ziet wanneer er geen licht is dat je ogen bereikt. In termen van pigmenten, zoals in verf, wordt zwart vaak gemaakt door veel verschillende kleuren te mengen totdat het meeste licht wordt geabsorbeerd, waardoor er weinig tot geen licht wordt teruggekaatst naar je ogen. Vanuit dit perspectief kun je zeggen dat zwart geen "kleur" is, maar eerder de afwezigheid van licht.
Wit: Zoals eerder genoemd, is wit in termen van licht de combinatie van alle zichtbare golflengten van licht. Het is dus eigenlijk alle kleuren samen. In pigmenten is wit het tegenovergestelde van zwart, want wit reflecteert alle licht, in plaats van het te absorberen. Hoewel wit technisch gezien geen "enkele" kleur is, wordt het vaak wel zo gezien in praktische toepassingen.
Dus, ja, mensen die zeggen dat zwart en wit geen kleuren zijn, hebben technisch gezien gelijk, vooral als je vanuit een wetenschappelijk perspectief kijkt. Maar in het dagelijkse leven en in veel andere contexten worden zwart en wit wel als kleuren beschouwd, simpelweg omdat het handig is om ze zo te beschrijven.
Ja, het is duidelijk: zwart en wit zijn eigenlijk geen kleuren maar voor het gemak duiden we er dingen mee aan.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 14:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Chat gpt uitleg. Die kan het wat beter verwoorden dan ik:
[..]
Precies. En als mensen dan beginnen over “mensen van kleur” dan komt dat net over alsof de “witten” er niet bij mogen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 13:49 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Maar wit is technisch gezien helemaal geen kleur
Zwarten ook niet, want zwart is ook geen kleur.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 14:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Precies. En als mensen dan beginnen over “mensen van kleur” dan komt dat net over alsof de “witten” er niet bij mogen.
Dat is vooral een heel lelijk anglicisme. Een van de gevolgen van het een op een willen importeren van Amerikaans activisme.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 14:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Precies. En als mensen dan beginnen over “mensen van kleur” dan komt dat net over alsof de “witten” er niet bij mogen.
Klopt helemaal.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 14:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is vooral een heel lelijk anglicisme. Een van de gevolgen van het een op een willen importeren van Amerikaans activisme.
Wit en zwart zijn geen kleuren is mij altijd geleerdquote:Op donderdag 29 augustus 2024 12:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik identificeer me als persoon van kleur: wit.
Nou, bedoel je dat jij op je tandvlees loopt als je ‘wit’ gebruikt? Maar waarom is dat?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 14:11 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
... euh... welk deel snap je niet?
Nee, juist het laatste deel van je reactie: "het is zo krampachtig".quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, bedoel je dat jij op je tandvlees loopt als je ‘wit’ gebruikt? Maar waarom is dat?
Maar waar geef jij de voorkeur aan?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:11 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Nee, juist het laatste deel van je reactie: "het is zo krampachtig".
Dat vind ik dus ook van dat "wit" (voor huidskleur). Of überhaupt dat "mensen van kleur".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |