abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214768981
quote:
WhatsAppen met Spinoza; 17de eeuwse filosoof geeft via AI antwoord op levensvragen
Het Humanistisch Verbond maakt het vanaf woensdag voor iedereen mogelijk om te whatsappen met de zeventiende-eeuwse filosoof Baruch Spinoza. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) geeft Spinoza antwoorden op allerlei levensvragen. Zorgen om het klimaat kan hij echter niet wegnemen.

Maarten Moll 21-08-24, 00:33 Laatste update: 00:34
Leuk idee, een virtuele versie van de zeventiende-eeuwse filosoof laten reflecteren op levensvragen die in de huidige tijd spelen. Het Humanistisch Verbond, een vereniging die streeft naar een humanere samenleving, hoopt met de app Baruch Spinoza de toegankelijkheid van ethiek en filosofische ideeën te vergroten en tegelijkertijd een breed publiek te betrekken bij humanistische principes zoals vrijheid, gelijkheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid.

De in Amsterdam geboren Baruch Spinoza (1632 - 1677) wordt gezien als een van de grondleggers van het rationalisme. Die rationaliteit, zijn ethiek en zijn zoektocht naar een betekenisvol leven passen goed in de filosofie van het Humanistisch Verbond.

,,Spinoza’s tijdloze wijsheid kan ons helpen om persoonlijke dilemma’s, ethische kwesties of maatschappelijke uitdagingen vanuit een nieuw perspectief te bekijken’’, laat Robbert Bodegraven, directeur van het Humanistisch Verbond, in een reactie weten. ,,Wij maken dit nu mogelijk door het sturen van een simpel appje. Denk bijvoorbeeld aan vragen zoals: hoe ga ik om met werkstress? Hoe houd ik mijn vakantiegevoel vast? Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen? Hoe weet ik of ik moet stoppen met mijn huidige relatie?’’

De applicatie – een koppeling van WhatsApp en ChatGPT, getraind met het gedachtegoed van Spinoza, specifieke thema’s en kernwoorden – belooft “waardevolle inzichten op moderne vraagstukken”.

De zin van het leven

Op de site van het Humanistisch Verbond is het nummer van Baruch Spinoza te vinden. En dan kan het vragen stellen beginnen. Om – we mochten al testen – maar meteen de (filosofische) vraag der vragen te stellen: wat is de zin van het leven? Spinoza antwoordt dat voor hem de zin van het leven ligt in het streven naar zelfbeschikking, gelijkheid en verantwoordelijkheid nemen voor onze acties. En: “Het is belangrijk om zelfkennis te ontwikkelen om een weloverwogen en rationeel leven te leiden.”

Het streven naar gelijkheid en zelfbeschikking zijn ook de sleutelwoorden op de vraag wat is een betere wereld voor iedereen? En ook het woord verbondenheid komt vaak terug in de antwoorden op vragen waarin zorgen om het klimaat worden gedeeld en hoe we de oorlog tussen Israël en Hamas kunnen oplossen.

Veel algemeenheden

Het klimaatprobleem, zo stelt Spinoza voor, kunnen we aanpakken door samen te streven naar een betere wereld door actie te ondernemen naar een groenere en veiligere planeet voor toekomstige generaties. Over de oorlog: ‘Laat ons de kracht van de mens en de verbondenheid met de natuur benutten om tot een duurzame oplossing te komen. Samen kunnen we het verschil maken.’

Het eerste antwoord klinkt als een dooddoener, en ook het antwoord op de tweede vraag bevat veel algemeenheden. Misschien is het ook te veel gevraagd om op deze vragen een echt antwoord te verwachten. Meer doelgericht is het antwoord op de vraag hoe ik weet of ik moet stoppen met mijn huidige relatie. Spinoza vindt het “oké om voor jezelf te kiezen” maar geeft ook als mogelijkheid professionele hulp te zoeken. Daar heb je wat aan.

Appen met Spinoza is vermakelijk, en helpt je misschien op weg, maar het geeft geen – of nog geen, Spinoza is nog aan het opstarten – echte antwoorden op levensvragen.
https://www.ad.nl/tech/wh(...)ensvragen~aba085d66/

De site van het Humanistisch Verbond met alle benodigde gegevens.
https://www.humanistischverbond.nl/appen-met-spinoza/

Positief nieuws en erg leuk dit initiatief.
pi_214769012
Ik las apen met Spinoza :')
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 21 augustus 2024 @ 16:21:58 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_214769106
Hey dat kan ik ook.

"Hey ChatGpt. Beantwoord vanaf hier alle prompts vanaf nu alsof je spinoza bent."
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 21 augustus 2024 @ 18:51:31 #4
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_214770438
Deus sive Natura
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  woensdag 21 augustus 2024 @ 18:53:11 #5
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_214770452
Cogito, ergo sum
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_214770774
Nutteloos weetje: Wim Klever, de vader van minister Reinette Klever, is een vooraanstaand Spinoza kenner.
are we infinite or am I alone
pi_214770792
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:53 schreef cherrycoke het volgende:
Cogito, ergo sum
Dat was Descartes :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 20:35:23 #8
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214771319
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 19:36 schreef Oud_student het volgende:

[..]
De ene rationalist is de ander niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214771350
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 16:21 schreef SpecialK het volgende:
Hey dat kan ik ook.

"Hey ChatGpt. Beantwoord vanaf hier alle prompts vanaf nu alsof je spinoza bent."
Ben inderdaad wel benieuwd of het technologisch veel meer inhoudt dan dat.
pi_214771401
Wat een onzin.

quote:
Het streven naar gelijkheid en zelfbeschikking zijn ook de sleutelwoorden op de vraag wat is een betere wereld voor iedereen? En ook het woord verbondenheid komt vaak terug in de antwoorden op vragen waarin zorgen om het klimaat worden gedeeld en hoe we de oorlog tussen Israël en Hamas kunnen oplossen.

Veel algemeenheden

Het klimaatprobleem, zo stelt Spinoza voor, kunnen we aanpakken door samen te streven naar een betere wereld door actie te ondernemen naar een groenere en veiligere planeet voor toekomstige generaties. Over de oorlog: ‘Laat ons de kracht van de mens en de verbondenheid met de natuur benutten om tot een duurzame oplossing te komen. Samen kunnen we het verschil maken.’

Het eerste antwoord klinkt als een dooddoener, en ook het antwoord op de tweede vraag bevat veel algemeenheden. Misschien is het ook te veel gevraagd om op deze vragen een echt antwoord te verwachten. Meer doelgericht is het antwoord op de vraag hoe ik weet of ik moet stoppen met mijn huidige relatie. Spinoza vindt het “oké om voor je om voor jezelf te kiezen” maar geeft ook als mogelijkheid professionele hulp te zoeken.
Gewoon de gebruikelijke policor veilige antwoorden van AI dus, alleen wordt er nu het naampje van een reeds lang overleden bekendheid opgeplakt. Ik vind het ergens tamelijk onbeschoft tegenover de dode(n). We weten helemaal niet hoe diegene over actuele kwesties zou denken, en het is nogal dubieus om te impliceren dat de computer dat wel even geloofwaardig zou kunnen weergeven. En voor wat?

quote:
Het Humanistisch Verbond, een vereniging die streeft naar een humanere samenleving
Door kunstmatige intelligentie zich voor te laten doen als een historisch persoon?
pi_214771456
Overigens liep dit elders al eens verkeerd toen middels de AI gereincarneerde historische figuren biografische feiten over henzelf begonnen te ontkennen:

https://www.geenstijl.nl/5168823/leerzaam

twitter

Edit: hoewel dat ook wel weer een soort van correct is, zo vond meneer Ford zichzelf inderdaad geen antisemiet.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 21:01:35 #12
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_214771547
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 19:36 schreef Oud_student het volgende:

[..]
ahja :'( wel een grote invloed op Spinoza gehad,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')