CarbonC | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:11 |
Verbijstering bij milieuclubs om ‘all you can fly’-plan van Wizz Air: ‘Onvoorstelbaar dat dit kan’ De Hongaarse luchtvaartmaatschappij Wizz Air gaat reizigers een pakket aanbieden waarbij ze een jaar onbeperkt kunnen vliegen voor ruim 500 euro. Volgens Wizz Air is de all-you-can-travel-pas de eerste in zijn soort in Europa. Toch zitten er ook een paar addertjes onder het gras. Met 500 euro ben je namelijk nog niet helemaal klaar. Intussen reageren milieuorganisaties verbijsterd. ,,Tenenkrommend dat dit gewoon mag.“ Belangstellenden moeten er snel bij zijn en zich voor donderdag 23.00 uur aanmelden. Vluchten moeten binnen 72 uur na boeking plaatsvinden en kosten voor bagage en beenruimte zijn niet inbegrepen. Reizigers kunnen vanuit 50 steden naar meer dan 50 landen vliegen. De aanbieding geldt voor alle Wizz Air-vluchten vanaf 25 september en is een jaar geldig. Het betekent overigens niet dat je met 500 euro helemaal klaar bent. Volgens Britse media moet je geboekte vlucht wel binnen 72 uur plaatsvinden. Het gaat dus vrijwel altijd om last-minutes. Ook zijn de kosten voor bagage (van 11 euro tot 120 euro) en stoel (van 80 tot 100 euro) niet inbegrepen en de reserveringskosten komen daar ook nog bovenop. ‘Onvoorstelbaar en tenenkrommend’ Natuur- en milieuorganisaties vinden het ‘onvoorstelbaar’ en ‘tenenkrommend’ dat Wizz Air ongestoord dit plan mag lanceren en dat het intern niet tot discussie heeft geleid. ,,De luchtvaartsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde CO2-uitstoot, en dit initiatief moedigt mensen aan zoveel mogelijk te gaan vliegen”, zegt Dieuwertje Penders van Natuur & Milieu tegen deze site. ,, Zonder daarbij oog te hebben voor de klimaatschade, natuurschade en overlast die al deze vluchten opleveren.” Milieufederatie Noord-Holland, een organisatie die sterk lobbyt om het aantal vluchten in Nederland fors terug te dringen, sluit zich daarbij aan en noemt de actie op haar beurt ‘ronduit onverantwoord’. ,,Niet alleen leidt dit tot onverantwoorde CO2-uitstoot, ook de geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens neemt onnodig toe”, verzucht woordvoerder Sijas Akkerman. ,,Dit soort aanbiedingen maakt het vervuilen van het milieu bijna gratis. Sowieso is het nodig dat vliegen veel duurder wordt. En de milieukosten in de prijs worden opgenomen.” Oproep aan Wizz Air Het ‘all you can fly-concept‘ staat volgens Natuur & Milieu haaks op de noodzaak om de uitstoot drastisch te verminderen. ,,Wij roepen Wizz Air en andere luchtvaartmaatschappijen op om verantwoordelijkheid te nemen en hun focus te verleggen naar het ontwikkelen van duurzame alternatieven, zoals schonere brandstoffen en het stimuleren van treinreizen voor kortere afstanden.” Het is ‘essentieel’, zo zegt Penders (Natuur & Milieu), dat luchtvaartmaatschappijen bijdragen aan de mondiale inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan ‘in plaats van deze op deze manier te verergeren’. Milieudefensie kijkt normaal niet zo snel ‘naar dit soort losse acties zonder het grotere plaatje te overzien’. Het plan van WizzAir vergt een diepere analyse, zegt een woordvoerder. Maar: ,,We vinden natuurlijk wel dat luchtvaartbedrijven de verantwoordelijkheid hebben om hun uitstoot in lijn te brengen met het klimaatakkoord van Parijs. Daar strookt het uitbreiden van het aantal vluchten niet mee, en dat lijkt een logisch gevolg van deze actie van Wizz Air. Of in ieder geval de intentie ervan.” Ook politici uit de linkse hoek keuren het plan af. Met de ‘rug naar de toekomst’, klinkt het uit de mond van Statenlid Niels Jeurink (GroenLinks). ‘Zo mag je dit toch wel noemen. Wizz Air komt hier met een initiatief dat het tegengestelde is van wat de wereld nu nodig heeft. Onverantwoord’, schrijft hij op X. Geen goede naam Wizz Air, dat in Nederland vanaf Eindhoven Airport vliegt, werd in 2003 opgericht en richt zich met name op bestemmingen in Centraal- en Oost-Europa. De prijsvechter heeft geen goede naam in de luchtvaartwereld. De Britse consumentenorganisatie ‘Which?’ riep Wizz Air dit jaar uit tot slechtste luchtvaartmaatschappij nadat het voor de derde keer op rij de meeste vertragingen op zijn naam had staan. Cijfers vervuiling luchtvaart Niet eerder daalde de CO2-uitstoot van grote industriebedrijven in Nederland zo sterk als vorig jaar. Maar bij de luchtvaart is het tegendeel het geval. Daar nam de uitstoot in 2023 met 11 procent toe tot 2,6 miljoen ton CO2. ,,Het is bemoedigend dat Nederlandse grote uitstoters een daling in CO2-emissies hebben gerealiseerd. Echter, deze ontwikkeling wordt volledig overschaduwd door de schokkende realiteit dat de luchtvaartsector geen enkele vooruitgang heeft geboekt. Terwijl andere sectoren minder CO2 uitstoten, blijft de luchtvaart vastzitten in haar vervuilende gewoonten”, aldus de milieuclubs eerder dit jaar. ,,De cijfers van de emissieautoriteit vandaag tonen opnieuw aan dat de zogenaamde groene plannen van deze sector, waar de politiek al jaren op vertrouwt, een grote farce zijn”, zegt het gezelschap. Een recent onderzoek van luchtvaarteconomen, gedaan in opdracht van Natuur & Milieu, toont volgens deze organisatie nota bene aan ‘dat Schiphol kan krimpen zonder schade aan de economie’. ,,We kunnen niet langer toestaan dat de luchtvaart ongehinderd blijft groeien, ten koste van het klimaat, ten koste van de nachtrust en het welzijn van honderdduizenden omwonenden én ten koste van toekomstige generaties”, zeiden de milieuorganisaties. Bron: https://www.ad.nl/economi(...)at-dit-kan~aedb63aa/ | |
CarbonC | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:11 |
En terecht: compleet achterlijk dit. | |
Ludachrist | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:14 |
Pauperbedrijf brengt pauperdingen naar haar pauperklanten. Water is nat. | |
inslagenreuring | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:14 |
Heerlijk. Dit maakt mijn dag compleet. | |
kwiwi | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:17 |
Het is toch gewoon last-minute verkoop van nog lege stoelen? Dat toestel vliegt toch wel. | |
FlippingCoin | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:17 |
Hangen ze zichzelf toch gewoon op, compenseert weer wat co2. | |
marcb1974 | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:18 |
Die 'milieuclubs' beginnen wel steeds triester te worden ![]() | |
MichaelScott | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:18 |
Er zal geen vliegtuig meer door vliegen, dat kan gewoon niet uit. Fophef dit. | |
ZarB | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:20 |
Voor die 500 euro heb je dan een staanplaats? | |
opgebaarde | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:20 |
Kosten stoel ![]() ![]() ![]() | |
ZarB | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:21 |
Dit dus ja. | |
opgebaarde | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:21 |
Als ze hier niks van zouden vinden, dan was het pas triest | |
Jed1Gam | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:28 |
Is om het vliegtuig op te vullen, die luchtvaartmaatschappij moet uiteindelijk ook wat er aan verdienen . Beter met lege stoelen vliegen, aldus de politici ![]() | |
rutger05 | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:28 |
Ik vermoed dat het de insteek van Wizz Air is om inkomsten te genereren van stoelen die anders onbezet zouden zijn gebleven, dit omdat er pas enkele dagen van te voren geboekt kan worden op basis van beschikbaarheid. Daarom verwacht ik niet dat dit tot extra vliegbewegingen zal leiden; het vliegtuig vliegt toch, maar nu beter gevuld. | |
AchJa | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:37 |
Jammer voor die milieuclubs. ![]() | |
Managarm | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:38 |
Ik vraag me ook af hoe dat zit, voor die prijs mag je dan de stoel aan het einde van vlucht meenemen? | |
Lucifer_Doosje | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:40 |
Wat huilen die milieuclubs nou? Die vliegtuigen vliegen toch wel. | |
Dven | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:43 |
Low cost carriers laten je voor alles betalen op de verder lage kale prijs. Je hoeft overigens niet voor een stoel te betalen. Maar dan krijg je er de dag van de vlucht één toegewezen. Wizzair heeft ook abonnementen waar je op een bepaalde lijn één retourvlucht per maand kan pakken. Maar dat is 150 euro per maand dus ik zie nog steeds het voordeel ten opzichten van gewoon boeken niet ![]() | |
Managarm | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:45 |
80 tot 100 euro voor stoelkeuze, dat is best veel. | |
CoolGuy | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:57 |
Haha, lekker laten janken dat milieuclubje. | |
VEM2012 | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:58 |
Nee, want hiermee willen ze lege stoelen opvullen. Milieuschade is daarmee dus nihil. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 14 augustus 2024 @ 20:07 |
Ik ga een all you can fly-mile high club oprichten en noem het Jizz Air. | |
Dven | woensdag 14 augustus 2024 @ 20:12 |
Snap deze ook niet echt, misschien foutief aangeleverd bij het ANP ofzo want in de regel is het omgerekend eerder 8-10 euro. | |
Aether | woensdag 14 augustus 2024 @ 20:14 |
American Airlines had 40 jaar geleden een pas voor $250.000 waarmee onbeperkt levenslang 1e klas kon worden gevlogen ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Aether op 14-08-2024 22:09:10 ] | |
Politicoper | woensdag 14 augustus 2024 @ 20:19 |
Klimaathypocrieten zoals hannah prins en sander schimmelpenning vliegen zelf altijd flink over en weer met het vliegtuig. Of het vervuilend is of minder vervuilend. Klimaatschizofrenen doen meestal zeer hypocriet. | |
CarbonC | woensdag 14 augustus 2024 @ 20:42 |
Deze drogredenering klopt natuurlijk alleen op de korte termijn. Hetzelfde gold voor bijvoorbeeld die gratis reclamefolders. Vliegen is onevenredig goedkoop vergeleken met de milieuschade er veroorzaakt wordt: dat is het primaire probleem. En mensen zijn het normaal gaan vinden om meerdere malen per jaar te vliegen. | |
Erno-BE | woensdag 14 augustus 2024 @ 20:51 |
Wizz Air vliegt toch voornamelijk naar bestemmingen in het voormalig Oostblok waar vrijwel geen massatoerisme is? Voor de lokale economie van de gebieden waar Wizz Air naar toe vliegt is de directe vliegverbinding naar Nederland/België/Duitsland toch wel erg belangrijk. Als Wizz Air die verbindingen schrapt creëer je voor sommige verbindingen binnen Europa extra overstappen wat slechter voor het klimaat is dan de directe Wizz Air-vluchten. Het is niet zo dat Wizz Air de zoveelste vluchten naar Barcelona aanbiedt die prima gemist kunnen worden. | |
Abrikozentaart | woensdag 14 augustus 2024 @ 21:14 |
als steeds minder mensen vliegen niet natuurlijk niet | |
nostra | woensdag 14 augustus 2024 @ 21:18 |
Liever dit dan die schijnheilige Cor endon-reclames. Lekker man, beetje boldandbankrupt spelen. Hopen op een Anna. | |
Red_85 | woensdag 14 augustus 2024 @ 21:43 |
'Doe wat ik zeg dat goed is, anders wordt ik boos' | |
Red_85 | woensdag 14 augustus 2024 @ 21:45 |
Maar dat gebeurt niet. | |
Feola | woensdag 14 augustus 2024 @ 22:38 |
Even laten weten hoe begaan ze zijn. Lekker makkelijk scoren en kritiek kan kunnen ze natuurlijk wegwuiven onder het mom van “maar wij doen tenminste iets!!!1!1”. | |
VEM2012 | woensdag 14 augustus 2024 @ 23:12 |
Dat is ook normaal. Hell, ik sta de afgelopen week op 4 vluchten. Maar ja, gelet op de bestemmingen geen keuze. | |
Richestorags | woensdag 14 augustus 2024 @ 23:41 |
Aah, het bekende shamen en virtue signalen van deze clubs. Ze gaan hun gang maar. | |
phpmystyle | woensdag 14 augustus 2024 @ 23:54 |
Ik word altijd moe als je zegt dat iets onevenredig goedkoop is. Welke maatstaven hanteer jij voor juistheid dan? | |
Jippie | donderdag 15 augustus 2024 @ 00:18 |
Dubbel - > NWS / Onbeperkt vliegen voor vaste prijs. Wizz air biedt het vanaf heden aan |